Gå til innhold

Ufordragelig tenåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi har to barn og en på vei. En gutt på 14/15 år og et barn på 4 år. Tenåringen er blitt så ufordragelig. Jeg har vært inne i livet hans i 6 år og han har alltid respektert meg. Til barnefar (biologisk far og min mann) har han brølt til så lenge jeg kan huske, i tillegg til mye stygge kallenavn på far. Har alltid satt han på plass, gitt han en konsekvens og han har alltid måtte si unnskyld etter at han har roet seg. Far er dessverre litt passiv i oppdragelsen. Men nå er det helt uutholdelig å bo hjemme. Han skriker og brøler til oss hele dagen. I dag begynte jeg å gråte fordi jeg ble så lei meg. Jeg klarte bare ikke å holde tårene inne.. Det er de siste ukene dette har oppstått og han påstår at meg og far skriker til han til tross for at vi prater rolig til han. Vi er var for høye lyder og ønsker selvsagt ikke at ungene skal se oss oppskaket eller sint. Har selv vokst opp med brøling, hyling og skriking i hjemmet, så jeg ønsker ikke dette for våre barn.

Men nå vet ikke vi våre arme råd. Å bli kalt/brølt drittsekker, tapere, idioter og "hold kjeft!!!!!" er ikke noe moro :( Tips til hvordan vi skal håndtere dette? Han har ADHD forresten (tenåringen).

Anonymous poster hash: a1260...2a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han ADHD så er hanmog inne i et hjelpeapparat,

da søker du hjelp der og ikke på kg!

Anonymous poster hash: 37ed2...318

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi har to barn og en på vei. En gutt på 14/15 år og et barn på 4 år. Tenåringen er blitt så ufordragelig. Jeg har vært inne i livet hans i 6 år og han har alltid respektert meg. Til barnefar (biologisk far og min mann) har han brølt til så lenge jeg kan huske, i tillegg til mye stygge kallenavn på far. Har alltid satt han på plass, gitt han en konsekvens og han har alltid måtte si unnskyld etter at han har roet seg. Far er dessverre litt passiv i oppdragelsen. Men nå er det helt uutholdelig å bo hjemme. Han skriker og brøler til oss hele dagen. I dag begynte jeg å gråte fordi jeg ble så lei meg. Jeg klarte bare ikke å holde tårene inne.. Det er de siste ukene dette har oppstått og han påstår at meg og far skriker til han til tross for at vi prater rolig til han. Vi er var for høye lyder og ønsker selvsagt ikke at ungene skal se oss oppskaket eller sint. Har selv vokst opp med brøling, hyling og skriking i hjemmet, så jeg ønsker ikke dette for våre barn.

Men nå vet ikke vi våre arme råd. Å bli kalt/brølt drittsekker, tapere, idioter og "hold kjeft!!!!!" er ikke noe moro :( Tips til hvordan vi skal håndtere dette? Han har ADHD forresten (tenåringen).

Så medisinene for ADHD hjelper ikke? Antar fastlegen prøver ut forskjellig på han? Hva sier legen om dette?

Anonymous poster hash: 8ce4c...dcd

AnonymBruker
Skrevet

ADHD eller ikke så trenger ingen å rope innendørs. Ta kontakt med BUP. Der kan både dere og tenåringen få veiledning.

Utover det så kan dere undersøke MST-kurs i kommunen.Mulig at dere kan ha utbytte av det.

Anonymous poster hash: d8575...e9a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til tider samme situasjon her også. Hvilke medisiner går han på? Her er det utrolig stor forskjell på om han tar medisiner, eller ikke. I helgene dropper han de ofte, og det er da ting eskalerer.

Det er utrolig vanskelig å nå inn til han hvis han ikke tar de. Må mase og korrigere oppførsel, men det varer ikke lenge før det sklir ut. Han tar beskjeder veldig dårlig.

Når han tar medisiner, så er han så utrolig snill og grei, gjør stort sett som vi sier, og er høflig.

Anonymous poster hash: d2f71...08e

AnonymBruker
Skrevet

Til tider samme situasjon her også. Hvilke medisiner går han på? Her er det utrolig stor forskjell på om han tar medisiner, eller ikke. I helgene dropper han de ofte, og det er da ting eskalerer.

Det er utrolig vanskelig å nå inn til han hvis han ikke tar de. Må mase og korrigere oppførsel, men det varer ikke lenge før det sklir ut. Han tar beskjeder veldig dårlig.

Når han tar medisiner, så er han så utrolig snill og grei, gjør stort sett som vi sier, og er høflig.

Beklager at jeg skrev "utrolig" i hver setning ;)

Skrevet

Rådfør meg lege angående medisinering. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd. Jeg husker ikke hva medisinene han tar heter, kan sjekke seinere. Men han er ikke alltid like flink å ta dem, nei. Prøver også å få til et sunt og variert kosthold, men det er ikke så lett når han får lov til "alt" av far og mor. Har prøvd å legge frem forskjellige artikler, forskningsrapporter osv om hvordan sukker påvirker ADHD. Så går det noen uker der han omtrent ikke spiser sukker, for deretter å dabbe av.

AnonymBruker
Skrevet

Har han ADHD så er hanmog inne i et hjelpeapparat,

da søker du hjelp der og ikke på kg!

Anonymous poster hash: 37ed2...318

Ja, det er han, men de er dessverre stengt i helgen. Litt råd og utblåsning må vel være lov å spørre om?

ADHD eller ikke så trenger ingen å rope innendørs. Ta kontakt med BUP. Der kan både dere og tenåringen få veiledning.

Utover det så kan dere undersøke MST-kurs i kommunen.Mulig at dere kan ha utbytte av det.

Anonymous poster hash: d8575...e9a

Skal absolutt ta kontakt med BUP fortløpende. Takk! :) fant ikke så mye om MST på nett, er det det samme som PMTO?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik uten en diagnose jeg, ingen medisiner eller noenting inne i bildet. Jeg var rett og slett et hormontroll, som gav fullstendig f i mine foreldre, ropte, skrek, kalte de opp etc. Det gikk over da jeg flyttet ut som 16åring. 

Å få beskjed om å holde kjeft er faktisk ganske normalt når man har tenåringer i hus. Ikke skyld på adhd'en for noe som "friske"  tenåringer også gjør. (Det er MANGE av dem!)

Anonymous poster hash: 8d8da...24f
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd. Jeg husker ikke hva medisinene han tar heter, kan sjekke seinere. Men han er ikke alltid like flink å ta dem, nei. Prøver også å få til et sunt og variert kosthold, men det er ikke så lett når han får lov til "alt" av far og mor. Har prøvd å legge frem forskjellige artikler, forskningsrapporter osv om hvordan sukker påvirker ADHD. Så går det noen uker der han omtrent ikke spiser sukker, for deretter å dabbe av.

Tar han ikke medisinene regelmessig kan han bli dårlig av det. Den type medisiner er ikke noe man tar hips om haps.

Anonymous poster hash: 43566...293

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg også prøvd, men mor og far "tror" nok ikke på at det kan hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet

Tar han ikke medisinene regelmessig kan han bli dårlig av det. Den type medisiner er ikke noe man tar hips om haps.

Anonymous poster hash: 43566...293

Kilde takk? :) Legen sier her at det ikke har noe å si. Kan la være å ta en dag eller to, for å så ta en uke i strekk.

Skrevet

Hør om dere kan få noe kurs/veiledning. Vet du om han får nok søvn? Grenser er viktig. Du sier han skriker til far som ikke setter grenser. Hva har skjedd de siste ukene? Sommerferie? Ustrukturerte dager på skolen? Har hørt om noen som reagerte på pollenallergi, puberteten kan nok gjøre sitt også.

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mine søsken oppførte oss sånn uten adhd.

Anonymous poster hash: b7644...c94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som enpaassiv far, som overlater til deg å rydde opp - som i sø mange andre tråder. Har mange menn det med å frasi seg ansvar for å slippe konflikter? Forvent litt mer av far, ta en skikkelig prat med han. Hvorfor skal du oppdra sønnen hans?

Anonymous poster hash: 2df41...37d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kilde takk? :) Legen sier her at det ikke har noe å si. Kan la være å ta en dag eller to, for å så ta en uke i strekk.

Ikke meg du siterte, men svarer likevel :) av erfaring ser jeg at ADHDmedisin dom for eks. medikinet kan gjøre folk dårlige dersom man ikke har en viss rutine på det. En helg uten går fint, men å ta så sterke medikamenter sånn danner og vann gjør mer skade enn godt. I tillegg bør en voksen ha ansvaret, ikke en 14åring.

Til TS, denne oppførselen er nok en blanding av adhd og normal forandring hormonelt sett. Få orden på medisineringen , og så bør det alikevel avklares med ungdommen hvordan det er akseptabelt å oppføre seg, og hvilke konsekvenser det får når man ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 2874f...315

AnonymBruker
Skrevet

ADHD eller ikke så trenger ingen å rope innendørs. Ta kontakt med BUP. Der kan både dere og tenåringen få veiledning.Utover det så kan dere undersøke MST-kurs i kommunen.Mulig at dere kan ha utbytte av det. Anonymous poster hash: d8575...e9a

Jeg fikk hjelp av MST og det var veldig ok. Det tok brodden av det verste ihvertfall!

Anonymous poster hash: a9c82...063

AnonymBruker
Skrevet

TS her; Får ikke til å multisitere på mobil.

Den dagen han hylte og skreik til oss hadde han bare sovet i 7 timer. Han hadde lagt seg altfor seint og vi prøvde å vekke han i 12-tiden fordi han skulle hjelpe far med utbossing og tømming av bod, vaske utendørsområder osv som han hadde fått litt lommepenger til å hjelpe far med( på forhånd). Så det med nok søvn er godt mulig! Vi/jeg pleier å ha rutiner, men det har vært litt slapt fra oss i det siste siden han har hatt overnatting hver dag og da har det gjerne blitt seine kvelder på guttene. Han begynner på jobb i morgen, så i kveld blir det tidlig i seng, noe han er inneforstått med.

Det virker som om noen tror at jeg skylder på ADHD-en hans, men det gjør jeg absolutt ikke. Jeg tenkte det kunne være relevant å nevne, siden han går på medisiner og har hatt problemer med temperament tidligere. Han måtte bytte skole pga dette, men i de seinere år har det bedret seg VELDIG! Vil bare si at han er en veldig flott, fornuftig og ansvarsfull gutt, spesielt som storebror. Det er bare noen saker/situasjoner som er uutholdelig og der han oppfører seg helt ufordragelig. Når han er med meg alene pleier han å være veldig rolig, men med en gang far eller mor er i nærheten, så blir han fort veldig hissig på dem og skal bestemme. Jeg er den strengeste av oss foreldre (han har også en stefar, men tenåringen kommer ikke så godt overens med han), så jeg tror egentlig at han setter pris på å ha rutiner og regler - noe som jeg synes er viktig for alle ungdommer, men spesielt for ungdom med litt mer "vansker" enn andre.

Og ja, far er absolutt passiv her! Han vil være med på "lek og moro", men når det kommer til å sette grenser lemper han ALT over på meg. Far spør meg hele tiden om "kan ikke du snakke med xx (stesønn)?", "kan ikke du si at han må være inne til 2100", "kan du ringe og si at han ikke kan oppføre seg slik?" Osv. Blir veldig sliten av det og har sagt til far at jeg ikke synes det er særlig kjekt å være den "slemme stemor" hele tiden. Jeg og vil være med på lek og moro.

AnonymBruker
Skrevet

TS her; Får ikke til å multisitere på mobil.

Den dagen han hylte og skreik til oss hadde han bare sovet i 7 timer. Han hadde lagt seg altfor seint og vi prøvde å vekke han i 12-tiden fordi han skulle hjelpe far med utbossing og tømming av bod, vaske utendørsområder osv som han hadde fått litt lommepenger til å hjelpe far med( på forhånd). Så det med nok søvn er godt mulig! Vi/jeg pleier å ha rutiner, men det har vært litt slapt fra oss i det siste siden han har hatt overnatting hver dag og da har det gjerne blitt seine kvelder på guttene. Han begynner på jobb i morgen, så i kveld blir det tidlig i seng, noe han er inneforstått med.

Det virker som om noen tror at jeg skylder på ADHD-en hans, men det gjør jeg absolutt ikke. Jeg tenkte det kunne være relevant å nevne, siden han går på medisiner og har hatt problemer med temperament tidligere. Han måtte bytte skole pga dette, men i de seinere år har det bedret seg VELDIG! Vil bare si at han er en veldig flott, fornuftig og ansvarsfull gutt, spesielt som storebror. Det er bare noen saker/situasjoner som er uutholdelig og der han oppfører seg helt ufordragelig. Når han er med meg alene pleier han å være veldig rolig, men med en gang far eller mor er i nærheten, så blir han fort veldig hissig på dem og skal bestemme. Jeg er den strengeste av oss foreldre (han har også en stefar, men tenåringen kommer ikke så godt overens med han), så jeg tror egentlig at han setter pris på å ha rutiner og regler - noe som jeg synes er viktig for alle ungdommer, men spesielt for ungdom med litt mer "vansker" enn andre.

Og ja, far er absolutt passiv her! Han vil være med på "lek og moro", men når det kommer til å sette grenser lemper han ALT over på meg. Far spør meg hele tiden om "kan ikke du snakke med xx (stesønn)?", "kan ikke du si at han må være inne til 2100", "kan du ringe og si at han ikke kan oppføre seg slik?" Osv. Blir veldig sliten av det og har sagt til far at jeg ikke synes det er særlig kjekt å være den "slemme stemor" hele tiden. Jeg og vil være med på lek og moro.

Dette tror jeg er veldig "vanlig" tenåring oppførsel selv uten diagnose. Selv om det ikke er akseptablet på noen som helst måte,

Mine kunne skrike og kjefte på meg i perioder, mens hos f.eks besteforeldre og skole snilleste ever. Pratet med en psykolog som trøstet meg med tenk på det slik: barna dine er trygge på deg at de tørr å slippe følelsene løs.. 

Når jeg er  "pms" da har jeg kortere lunte å tåler ikke så mye og kan reagere hjemme ( stakkars mannen liksom) mens på jobb tar man seg sammen..

Anonymous poster hash: 3ee68...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...