Gå til innhold

Hvor lenge stå opp med barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er greit å lære seg å stå opp selv, men synes foreldrene burde vekke de til skolen, men å lage seg matpakke og gå på skolen er ikke vanskelig som en 6 åring vel?

Anonymous poster hash: 9161b...cf4

Kommer helt ann på seksåringen. For mine ville det vært uaktuelt, venninna mi sine klarte det fint. . Men tror de fleste trenger å bli litt større først!

Anonymous poster hash: ba632...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hadde klart det fint, men jeg er enig med dem i at det er litt tidlig. Spesielt det å passe tiden så de går hjemmefra i rett tid, de fleste 6-åringer kan ikke klokka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt ble nettopp fire,og står opp alene på morgenen. Han skrur på barne-gv, og lager seg av og til en brødskive og et glass melk dersom han blir sulten. Han kan da være alene i oppmot en time.

Tenker dere at dette er for tidlig? Når sluttet dere å stå opp i otta med ungene?

Anonymous poster hash: 05beb...72e

Er du spik spenna....

Han kan finne på mye rart den ungen der, mens dere ligger og snorker.

Kutte seg på brødkniven og tenne på teppet er blant alternativene.

 

Kom deg opp og være sammen med ungen din, til han har begynt på skole.

 

Edit: Og server han en ordentlig frokost.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Han er en veldig rolig, fornuftig og flink gutt, han oppsøker aldri farlige situasjoner, og gjør ikke annet enn å bygge lego/se TV/spise en skive når han er våken alene.

Anonymous poster hash: 05beb...72e

So?

 

Hva hindrer deg i å sitte der og bygge sammen med ungen din?

 

I tillegg er det faktisk et lite poeng å få med seg hva ungen ser på TV, når han sitter der på morgenen.

Er en klar fordel å kunne ha en liten samtale med sitt eget barn om det som har skjedd i TV-programmene.

 

Det der med "alenetid" er ikke saken. Unger er rutinevesener. Å gjøre alt sånn "det skal gjøres" er en ting som gir trygghet.

Er mor og/eller far våken når ungen er oppe, så er det dette som blir rutinen...

Et barn som har opplevd at "det vanlige" i dens liv er å stå opp aleine, vil motsette seg noe annet enn rutinen, fordi omstilling/ å prøve noe annet er en utfordring...

(Samt det der med "Klare selv!!", såklart... Men barn skal ikke alltid få viljen sin på alle områder.)

 

Unger i dag har nok tid vekke fra foreldrene om de ikke skal bli overlatt til seg selv på morgenen også.

De trenger voksenkontakten mere enn barneTV og en mor og far som sover.

De blir tidlig nok selvstendig...

 

Et barn som vet at mor og fra vil være sammen med dem er et trygt barn.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvstendighet på morgenen er å gå på badet, vaske ansiktet, gre håret, børste tenner og ta på reine klær.

Så kan de gjøre sånt som å finne fram det pålegget de vil ha og sette på bordet og be de andre komme og spise, når de er ferdige med å dekke på.

 

(Nå skal jeg straks putte knekkebrød og yoghurt i noen barn her, som har bestemt seg for at salatblader er dagens frokost...;) De holder på med å skylle dem, akkurat nå. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at gutten din skal stå opp alene, klare seg selv og så gå alene til skolen i første klasse? Det er altfor tidlig synes jeg.. Eller kanskje jeg misforstod deg?

Anonymous poster hash: b44f8...75a

Nei mente at vi blir nok å stå opp sammen å gjøre oss klare og spise frokost, men at jeg må nok dra hjemmefra før han og at han må selv låse døra og gå til skolen en halvtime senere. Det var sånn jeg og mine venner gjorde når vi var små, men må jo faktisk se an om det blir å gå når tiden kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer selv om vi uansett må stå opp en stund til pga. lillebroren. Det er nok vanskelig å finne et fasitsvar på det. En venninnes barn er akkurat fylt fire, og han er typen som ville benyttet anledningen til å stikke av eller endevende stua. Mens mitt barn, som er et halvår yngre helt sikkert ville klart å stå opp selv uten noen katastrofer. Noen barn må jo bare teste ut ting mer enn andre. Mitt barn kan f.eks. leke alene ute i hagen en stund uten tilsyn (langt til trafikk eller annet farlig, og han kommer når han slår seg eller noe). Men når han andre er på besøk, går jeg etter dem om ikke de andre foreldrene gjør det. For da ser jeg plutselig at ting kan bli ødelagt og farer ikke vurderes så nøye. Mao, det viktigste er å kjenne sitt barn.

(Og så, for å ikke mistenke det over som skryt av mitt barn eller dissing av det andre, kan jeg jo si at de egenskapene de to barna viser der, har sine motstykker. En grunn til at sønnen min får en del tillit, er jo også fordi jeg vet han er redd for en del ting, som å bli skadet eller miste oss. Bra ting, men det kan også bety at han er redd for å prøve visse ting, som han andre for lengst har kastet seg ut i og dermed behersker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis lot sin 2åring gå ned i stua å se barnetv mens de lå å slumra i senga i helgene. Ikke lenge såklart, er jo ikke lenge en tv underholder en liten toåring heller. Så lenge man ikke ligger i dyp søvn når barnet er oppe så må det jo gå bra? Han er jo veldig selvstendig om han greier å lage seg mat og melk selv!

Anonymous poster hash: 1d5c3...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebroren min gikk også ned tidlig om morgenen for å se på tv i helgene da han var på samme alder. Det fungerte helt fint. Han var en rolig og selvstendig gutt, og det verste han kunne finne på var å vekke mamma kl 5 om morgenen og spørre hvorfor det ikke var barne-tv.

 

Broren min var ikke sulten før etter noen timer, men om han hadde hatt behov for mat tidligere hadde det bare vært å skjære opp et par skiver kvelden før. Pålegg og melk hadde han sikkert fått til helt fint, for det klarte han ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3, og jeg/vi stoler ikke nok på dem til å la dem stå opp alene. Vi har prøvd, men de krangler, sloss, å bråker og river.

her er minste 5 og eldste er snart 9. Helge og feriebarn.

Her står vi opp alt fra 5-7 bare for å unngå krangling, bråk og revet hus. Det er alltid èn som står opp, slik at den andre får hvilt ut. Neste dag er det nestemann sin tur :)

Men 4 år? damn, da skulle barnet hatt kustus. Noe sambo's barn ikke har. Her klarer ikke 8'åringen lage seg ei brødskive uten å rive huset. selv med tilrettelegging. Overspising og halve boksen nugatti på 0 brødskiver. så nei, her er det noen som må stå opp med dem.

Og så mye styr det er ellers om dagen, orker jeg ikke det ekstra bryet med oppryddingen. Da står jeg opp, så spiser vi felles frokost! Når eldstemann kan vise at han ikke er "inkompetent", kan de andre få stå opp sammen med ham.



Anonymous poster hash: 4553d...366
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So?

 

Hva hindrer deg i å sitte der og bygge sammen med ungen din?

 

I tillegg er det faktisk et lite poeng å få med seg hva ungen ser på TV, når han sitter der på morgenen.

Er en klar fordel å kunne ha en liten samtale med sitt eget barn om det som har skjedd i TV-programmene.

 

Det der med "alenetid" er ikke saken. Unger er rutinevesener. Å gjøre alt sånn "det skal gjøres" er en ting som gir trygghet.

Er mor og/eller far våken når ungen er oppe, så er det dette som blir rutinen...

Et barn som har opplevd at "det vanlige" i dens liv er å stå opp aleine, vil motsette seg noe annet enn rutinen, fordi omstilling/ å prøve noe annet er en utfordring...

(Samt det der med "Klare selv!!", såklart... Men barn skal ikke alltid få viljen sin på alle områder.)

 

Unger i dag har nok tid vekke fra foreldrene om de ikke skal bli overlatt til seg selv på morgenen også.

De trenger voksenkontakten mere enn barneTV og en mor og far som sover.

De blir tidlig nok selvstendig...

 

Et barn som vet at mor og fra vil være sammen med dem er et trygt barn.

Så barn som er selvstendige og kan leke på egenhånd er ikke et trygt barn? Leker du med barnet dit fra morgen til kveld? Får det aldri tid til å være alene og utvikle seg på egenhånd? Må mor alltid stå klar tilfelle det lille barnet måtte kjede seg et sekund? 

Uff, kjenner jeg blir litt oppgitt over dine to svar til ts. Barnet er jo tydelig fornøyd med ordningen, og det betyr ikke at barnet bestemmer at det skal klare seg selv. men barn kan faktisk få mestringsfølelse av å få litt ansvar og å klare seg selv. Enten det er morgen eller midt på dagen.

Og hva vet du om ts og familien sin situasjon? Kanskje de er mer sammen med barnet sitt enn både deg og meg? Man kan sove lenge i helgene og ha korte dager i barnehagen. 

Så bare fordi du ikke vil la ditt barn være alene en time eller to om morgenen, betyr ikke det at det er det beste for alle barn. 

(og det tøyset med at man må sitte ved siden av barnet for å sjekke hva det ser på barnetv, det tyder kanskje litt på hysteri fra din side eller)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Jenta mi blir 5 år i oktober og hun står ikke opp alene. Hun vil gjerne, og er både roig og snill. Men enn så lenge har hun fått lagt i sengen sin med ipad eller bok en times tid.

Faddergutten min som er ett halvt år eldre fyrte nesten ned leiligheten for en tid tilbake. Brannalarmen løste seg ikke ut, heldigvis oppdaget han at det brant på kjøkkenet etter en stund og vekket moren, det gikk heldigvis bra! Han hae stått opp lenge selv og får utrolig nok gjøre det fortsatt. Han er en del villere enn datteren min pg klatrer overalt, sannsynligvis har han komt borti knappene til kokeplaten mens han klatret på kjøkkenbenken for å finne mat, så det så lå på komfyren tok fyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...