AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #1 Skrevet 26. juni 2015 Kjøper sjelden sjokolade, men får gjester i helgen og skulle handle inn litt lørdagsgodt. Fikk litt sjokk da jeg så prisene. 66 kroner for en pose nonstop?! Hvorfor er det så innmari dyrt? Er det fordi man vet at folk kjøper uansett? Og er det derfor så mange kjøper godis i Sverige, er det billigere der? Hilsen sjokoladeamatør Anonymous poster hash: 514fe...4d8 4
Gjest Sådetså Skrevet 26. juni 2015 #2 Skrevet 26. juni 2015 Kjøper sjelden sjokolade, men får gjester i helgen og skulle handle inn litt lørdagsgodt. Fikk litt sjokk da jeg så prisene. 66 kroner for en pose nonstop?! Hvorfor er det så innmari dyrt? Er det fordi man vet at folk kjøper uansett? Og er det derfor så mange kjøper godis i Sverige, er det billigere der? Hilsen sjokoladeamatør Anonymous poster hash: 514fe...4d8 Kakao prisen har vært i sterk stigning de siste årene så derfor. Prisene varierer etter hvor store og gode avlinger som produseres, har blitt dårligere gjennom årene grunnet klimaendringer.
Berit Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Er det egentlig så veldig dyrt med sjokolade? Jeg tenker hvis man sammenligner med kjøtt, frukt eller grønnsaker? Eller f.eks bær, det er vel like dyrt. Kommer an på kvalitet, type, mengde. Is er jo også dyrt. Nøtter er dyrt. ? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Kjøper sjelden sjokolade, men får gjester i helgen og skulle handle inn litt lørdagsgodt. Fikk litt sjokk da jeg så prisene. 66 kroner for en pose nonstop?! Hvorfor er det så innmari dyrt? Er det fordi man vet at folk kjøper uansett? Og er det derfor så mange kjøper godis i Sverige, er det billigere der? Hilsen sjokoladeamatør Anonymous poster hash: 514fe...4d8 Du betaler masse for navnet på pakken osv. Løsvekt og andre merker er mye billigere. Og godtesnop er ofte på tilbud. Anonymous poster hash: 62a80...c58 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 Europris sin kokesjokolade koster 10 kroner, Freias(Selskapssjokolade) sin koster det dobbelte. Er mer kakao i Europris sin. Nonstop har jeg alltid tenkt var dyrt. Tror vi bare har det ute når vi har besøk og ikke noe jeg bare kjøper for å spise for meg selv. Anonymous poster hash: f8eb9...170
Gjest Ennasus Skrevet 30. juni 2015 #6 Skrevet 30. juni 2015 Husker når nonstopen kosta 29kr. Kjøpte det hver eneste lørdag... Dagens priser suger
Gjest Dårris Skrevet 1. juli 2015 #7 Skrevet 1. juli 2015 Du betaler masse for navnet på pakken osv. Løsvekt og andre merker er mye billigere. Og godtesnop er ofte på tilbud. Anonymous poster hash: 62a80...c58 Godtesnop?! :hoho: Nå fikk jeg lyst på potetgullchips! Eller hva med sjokoladesjokkis? Og solobrus og colabrus. Men ikke alt på en gang, må passe på så jeg ikke blir tykkfeit. Det hadde vært kjiptkjedelig esse. 16
Gjest Belle âme Skrevet 1. juli 2015 #8 Skrevet 1. juli 2015 Ja, eg har heilt slutta å kjøpe sjokolade. Ca. 50 kr for ein plate? NEI TAKK!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #9 Skrevet 1. juli 2015 De kunne jo fjerna den sjokolade avgiften som gjelder på godterier men ikke kjeks med sjokolade. Anonymous poster hash: 4c4cb...801
himmeloghav Skrevet 1. juli 2015 #10 Skrevet 1. juli 2015 (endret) Kjøper sjelden sjokolade, men får gjester i helgen og skulle handle inn litt lørdagsgodt. Fikk litt sjokk da jeg så prisene. 66 kroner for en pose nonstop?! Hvorfor er det så innmari dyrt? Er det fordi man vet at folk kjøper uansett? Og er det derfor så mange kjøper godis i Sverige, er det billigere der? Hilsen sjokoladeamatør Anonymous poster hash: 514fe...4d8 Jeg hadde gått for de billigere alternativene. En stor sjokoladeplate koster 30 kr på kiwi og rema 1000. Smågodt er også ofte billigere enn poser med sjokolade. Jeg kjøper ikke de dyre posene. Se på kiloprisen. Bra at det er dyrt da spiser man ikke så usunt. Du kan jo kjøpe after eight eller jacobs utvalgte hvis det er til gjester. Endret 1. juli 2015 av himmeloghav
Flekk Skrevet 1. juli 2015 #11 Skrevet 1. juli 2015 Husker da melkesjokoladen kostet 20kr, alltid. Den fra freia. Nå koster den vel 36(?) Seigemenn, bamsemoms og alt snop i slike ''store'' poser er svindyrt. 49kr ca. Kinderegg har også blitt dyrt. Før kostet 3pakning også 20kr. Nå vet jeg ikke. Men kokesjokolade, både mørk, vanlig og hvit koster rundt 11kr på kiwi, rimi, rema. Er 100gram. Synes de faktisk er ganske gode. Og de er ikke firstprice. Dessverre er melkesjokolade og smash best Det verste er at alle klager på at sunn mat er dyrere en usunn. Det eneste som vil skje i fremtiden er at de smarte politikeren øker moms på snop, men ikke i gjengjeld minker den på sunn mat, kjenner jeg systemet rett. Så fremstår det plutselig billig med sunn mat siden snop blir dyrere. Snope-fremtiden blir nok bare mørkere 4
Flekk Skrevet 1. juli 2015 #12 Skrevet 1. juli 2015 Ja, eg har heilt slutta å kjøpe sjokolade. Ca. 50 kr for ein plate? NEI TAKK! det var vel litt overdrevet, men man skal ikke se vekk fra det om noen år.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #13 Skrevet 1. juli 2015 Synes det er bra jeg. Må gjerne øke prisene på sjokolade og andre usunnheter og heller sette ned prisen på frukt og grønt. Norge har allerede et økende overvektsproblem blant befolkningen, så å sette opp prisene på f.eks sjokolade gjør at færre handler det inn, og færre blir overvektige. Anonymous poster hash: d01af...5ee 6
Gjest i am who i am Skrevet 1. juli 2015 #14 Skrevet 1. juli 2015 (endret) Sjokolade og søtsaker generelt bør ikke bli rimeligere, men heller dyrere. Smågodt er jo latterlig billig hos enkelte kjeder og alle de 3 for 2 tilbudene... Det er ikke rart at vestlige land har så stor andel overvektige, sjokolade kastes jo i trynet på befolkningen. Endret 1. juli 2015 av i am who i am 2
Chizue Skrevet 1. juli 2015 #15 Skrevet 1. juli 2015 Synes det er bra jeg. Må gjerne øke prisene på sjokolade og andre usunnheter og heller sette ned prisen på frukt og grønt. Norge har allerede et økende overvektsproblem blant befolkningen, så å sette opp prisene på f.eks sjokolade gjør at færre handler det inn, og færre blir overvektige. Anonymous poster hash: d01af...5ee Nåja, om det hadde kostet 70kr for en sjokoladeplate, så ville folk ha kjøpt det likevel...Bare se på tobakksprisene, uansett om de setter opp prisen, så kjøper jo folk det uansett Og de fleste som slutter, slutter ikke fordi det er for dyrt, men pga ett ønske om bedre helse eller andre grunner x) 6
Gjest i am who i am Skrevet 1. juli 2015 #16 Skrevet 1. juli 2015 Synes det er bra jeg. Må gjerne øke prisene på sjokolade og andre usunnheter og heller sette ned prisen på frukt og grønt. Norge har allerede et økende overvektsproblem blant befolkningen, så å sette opp prisene på f.eks sjokolade gjør at færre handler det inn, og færre blir overvektige. Anonymous poster hash: d01af...5ee great minds think alike
Gjest Belle âme Skrevet 1. juli 2015 #17 Skrevet 1. juli 2015 det var vel litt overdrevet, men man skal ikke se vekk fra det om noen år. Det er realiteten her, dessverre
Flekk Skrevet 1. juli 2015 #18 Skrevet 1. juli 2015 Sjokolade og søtsaker generelt bør ikke bli rimeligere, men heller dyrere. Smågodt er jo latterlig billig hos enkelte kjeder og alle de 3 for 2 tilbudene... Det er ikke rart at vestlige land har så stor andel overvektige, sjokolade kastes jo i trynet på befolkningen. hvor mange i Norge er overvektige? Hører kun folk klage over hvor lite penger de får fra NAV, og dersom prisen på usunne ting går enda mer opp vil kanskje stønadene på NAV gå opp? Spesielt når mange av de som selv lager reglene er overvektige. Folk prioriterer jo snus, alkohol og røyk - så hvorfor ikke snop? Og det er ofte de som får mye sympati når de forteller triste historier om at de er fattige og ikke kan reise til syden og slik. Prisen på snop er allerede høy. Det må da finnes grenser på hvor mye barnepass voksne mennesker skal ha av staten. Viss de øker moms på snop med f.eks 5-10% men senker den med 5-10% på sunn mat - så er jeg enig. Men å bare øke prisen på alt hele tiden går utover de som klarer å være voksne. Kollektiv straff fordi noen trenger statlig barnepass. Sier bare det på grunn av f.eks bil/buss dilemma. For å få folk over til buss økte de kun bompenger, og ikke i gjengjeld senke bussbillettprisene. Derimot økte de prisene på buss også. Ser for meg noe slik med fedme-problemene. 8
Pringle Skrevet 2. juli 2015 #19 Skrevet 2. juli 2015 hvor mange i Norge er overvektige? Hører kun folk klage over hvor lite penger de får fra NAV, og dersom prisen på usunne ting går enda mer opp vil kanskje stønadene på NAV gå opp? Spesielt når mange av de som selv lager reglene er overvektige. Folk prioriterer jo snus, alkohol og røyk - så hvorfor ikke snop? Og det er ofte de som får mye sympati når de forteller triste historier om at de er fattige og ikke kan reise til syden og slik. Prisen på snop er allerede høy. Det må da finnes grenser på hvor mye barnepass voksne mennesker skal ha av staten. Viss de øker moms på snop med f.eks 5-10% men senker den med 5-10% på sunn mat - så er jeg enig. Men å bare øke prisen på alt hele tiden går utover de som klarer å være voksne. Kollektiv straff fordi noen trenger statlig barnepass. Sier bare det på grunn av f.eks bil/buss dilemma. For å få folk over til buss økte de kun bompenger, og ikke i gjengjeld senke bussbillettprisene. Derimot økte de prisene på buss også. Ser for meg noe slik med fedme-problemene. Disse mekanismene er innviklete, men interessante. Artikkel om Perverse incentive (Wikipedia). Har ikke Bergen et system med gratis buss på smogdager? Er det grunn til å tro at bilistene tar buss istedenfor? Eller øker bare totalutslippet fordi de gående heller velger buss istedenfor bena?! Jeg tror at de som ønsker å kjøpe sjokolade gjør det uansett pris. Dessverre tror jeg at en liten økning av stønader til de som har aller minst og bruker en stor del av stønaden på snop, alkohol og tobakk, bare vil øke forbruket av snop, alkohol og tobakk. Nedsatt pris på frukt og grønt vil heller ikke påvirke salget av frukt og grønt. Men de som allerede kjøper mye frukt og grønt, vil få en økonomisk fordel av det. Det må en større inntektsheving til før det i seg selv vil kunne hjelpe folk til å endre vaner. Mener ikke å avspore tråden! "Dyrt" er et relativt og subjektivt begrep. Jeg synes sjokolade er passe dyrt.
Guybrush Skrevet 2. juli 2015 #20 Skrevet 2. juli 2015 Kjøper sjelden sjokolade, men får gjester i helgen og skulle handle inn litt lørdagsgodt. Fikk litt sjokk da jeg så prisene. 66 kroner for en pose nonstop?! Hvorfor er det så innmari dyrt? Er det fordi man vet at folk kjøper uansett? Og er det derfor så mange kjøper godis i Sverige, er det billigere der? Hilsen sjokoladeamatør Anonymous poster hash: 514fe...4d8 1. først og fremst skatter og avgifter 2. økt pris på råstoff pga større etterspørsel som følge av flere fattige som har fått bedre økonomi 3. lang transport Sjokolade er faktisk ikke så mye rimeligere i Sverige, det er først og fremst vingummi og annet som er rimeligere der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå