Gå til innhold

Er dette normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Guttungen har alltid vært kjempeflink å leke. Han trenger ikke mer enn to legomenn for å ha en lang lek gående. Da er han stemmene til disse mennene og han snakker høyt.

Men nå det siste året har han snakket konsekvent engelsk når han leker. Ingen av oss er engelskspråklige. Og det virker heller ikke som leken er inspirert av det han ser på på tv. Høres ikke sånn ut når man lytter til leken.

Anonymous poster hash: 374ed...14f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han da?

Hvor plukker han opp engelske ord fra?

Mye som kan spille inn her, også barnets alder.

Den gang da... barnetv bare snakket østlandsk snakket barn østlandsk når de lekte selv om de i det daglige hadde annen dialekt.

Anonymous poster hash: ebbc1...22b

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han da?

Den gang da... barnetv bare snakket østlandsk snakket barn østlandsk når de lekte selv om de i det daglige hadde annen dialekt.

Hehe, det gjorde jeg! Vokste opp på 90-tallet... Har en bred østlandsdialekt (innlandet), men når vi lekte med dukker og sånt så snakket vi alltid "oslosk" :fnise:

Anonymous poster hash: 8a836...778

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han da?

Den gang da... barnetv bare snakket østlandsk snakket barn østlandsk når de lekte selv om de i det daglige hadde annen dialekt. Anonymous poster hash: ebbc1...22b

Vel, han er 12, og leker fortsatt med lego, så han kan jo engelsk. Leser engelske bøker bla.

Skrevet (endret)

Hvor gammel er han? Husker jeg gjorde noe av det samme selv, men tviler på at det var noe særlig mer enn et par engelske ord jeg fikk til  :fnise: Han har nok bare hørt det på TV. Som andre nevner over her så har det vært vanlig for barn uten østlandsdialekter å bruke det når de leker, blir på en måte mer lek da enn med egen dialekt!

12 år ja.. Helt normalt og du burde bare være glad for at han bruker engelskkunnskapene sine! Lover godt for fremtiden. 

Endret av lizzie_
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var en 4-6-åring det var snakk om her, men så er han 12 år :fnise: I førstnevnte tilfelle ville det være noe spesielt at han snakket engelsk... I sistnevnte tilfelle synes jeg egentlig det er nesten litt mer spesielt at han fortsatt leker på den måten, ikke at snakket foregår på engelsk. Uansett om han begynner på ungdomsskolen nå til høsten eller neste år, forventes det jo at han kan snakke tilnærmet flytende (enkel) engelsk, så det er fint at han får øvd seg litt på det.

Anonymous poster hash: a328e...db1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo faktisk gøy da, jeg kunne nesten ikke engelsk da jeg gikk i 3-4 klasse. Det er vell det samme som at de snakker bokmål når de leker (om dere normalt snakker dialekt). Noen bytter da dette med engelsk. Det er nok ikke noe galt med det :)

Anonymous poster hash: 44ac7...764

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo faktisk gøy da, jeg kunne nesten ikke engelsk da jeg gikk i 3-4 klasse. Det er vell det samme som at de snakker bokmål når de leker (om dere normalt snakker dialekt). Noen bytter da dette med engelsk. Det er nok ikke noe galt med det :)

Ungen er jo faktisk 12 år da. Det er vel vanlig at de omtrent kan flytende engelsk på den alderen

Anonymous poster hash: 8a836...778

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, han er 12, og leker fortsatt med lego, så han kan jo engelsk. Leser engelske bøker bla. Anonymous poster hash: 374ed...14f

Tror ikke dette er noe å bekymre seg for.

Når han er så gammel, så spør han, da vel?

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det veldig stor forskjell på 3-4. klasse da, og å være 12 år. Om han er 12 år kan det jo hende han skal begynne på ungdomsskolen, 8. klasse, til høsten (eller han begynner i 7. klasse til høsten). Unger nå til dags lærer vel engelsk på skolen fra 1. klasse, eller 2. klasse? Da jeg gikk i 8. klasse var det i alle fall forventet at vi kunne skrive engelske tekster på flere sider, og det har neppe blitt noe mindre satsning på engelsk siden da.

Anonymous poster hash: a328e...db1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min gjør også dette, men hun er fem, og er foran de andre på sin alder. 

Anonymous poster hash: f0d51...a5a
Skrevet

Jeg stusser også på at du reagerer på at en 12 åring snakker engelsk. Det gjør vel de fleste på den alderen? Jeg ville reagert litt mer på at han leker med Lego enda.

Jeg forsto engelsk i barnehagen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Guttungen har alltid vært kjempeflink å leke. Han trenger ikke mer enn to legomenn for å ha en lang lek gående. Da er han stemmene til disse mennene og han snakker høyt.

Men nå det siste året har han snakket konsekvent engelsk når han leker. Ingen av oss er engelskspråklige. Og det virker heller ikke som leken er inspirert av det han ser på på tv. Høres ikke sånn ut når man lytter til leken.

Selvsagt er det normalt!!!!!

Det er lek og læring!

La meg gjette: du har ingen høyere utdannelse.

Anonymous poster hash: b9890...815

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare spør ham hvorfor han snakker engelsk...

Anonymous poster hash: ce335...efb
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser også på at du reagerer på at en 12 åring snakker engelsk. Det gjør vel de fleste på den alderen? Jeg ville reagert litt mer på at han leker med Lego enda.

Lego går jo opp til 16 år. Her leker min mann på 38 med lego, så lego er bare bra. 

Anonymous poster hash: bde80...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Lego går jo opp til 16 år. Her leker min mann på 38 med lego, så lego er bare bra.

Hahaha!! Jeg skulle skrive det samme. Min mann blir 38, og lego er fortsatt kjempegøy😂😂

Anonymous poster hash: ed436...91b

Skrevet

Ikke noe galt med å bygge Lego. Og bra at 12 åringen koser seg med det.

Men snakker mannen din og "leker" med legoen?

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig..
Så har min "tenkestemme" alltid vært på engelsk..Ikke vet jeg hvorfor :fnise:

Fra jeg var rundt 5-6år gammel brukte jeg det engelske språk i tankene mine..Rundt 7-8år så oversatte jeg sanger, var det en engelsk sang, så oversatte jeg det til norsk og omvendt x)

(men så er jeg super sær da...har kanskje noe med det å gjøre :skratte: )

AnonymBruker
Skrevet

Reagere ikke på at han kan engelsk, det er jo helt normalt i den alderen. Helt normalt at unger i den alderen leker med lego enda.

Men jeg syns det er snodig at han slår over på engelsk når han leker.

Men det er vel som noen sier her at det blir litt av det samme som å snakka østlandsk når man leker.

Han e jo stor, så da "avanserer" han vel.

Skrevet

Reagere ikke på at han kan engelsk, det er jo helt normalt i den alderen. Helt normalt at unger i den alderen leker med lego enda.

Men jeg syns det er snodig at han slår over på engelsk når han leker.

Men det er vel som noen sier her at det blir litt av det samme som å snakka østlandsk når man leker.

Han e jo stor, så da "avanserer" han vel.

Ah, jeg slo over til østlandsk når jeg lekte når jeg var liten.

At han slår over til engelsk er vel så naturlig med så mye engelsk barna vokser opp med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...