Gå til innhold

Kommer jeg inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt psykologi profesjon.

 

Listen min ser slik ut:

1. NTNU

2. UiO, start høst

3. UiO, start vår

4. UiB

 

Jeg bor i nærheten av Bergen, så skulle gjerne gått der, men vil være sikret plass gjennom hele studiet og har derfor NTNU på førsteplass. Slik har poenggrensene sett ut de tidligere årene (førstegangsvitnemål):

2014: 54,9

2013: 55,7

2012: 55,2

2011: 55,2

 

Jeg har 56,5 karakterpoeng. Er jeg så og si sikret plass? Eller er det mulig at poenggrensene øker drastisk? Noen flere som har søkt psykologi profesjon her? :)



Anonymous poster hash: 5a164...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Ved de tre foregående opptakene har i alle fall ikke poenggrensen hoppet opp med 1,6 poeng noen gang. Vi kan selvsagt ikke vite hva som skjer i år, men det er ytterst sjelden at poenggrensen hopper opp 1,6 poeng. Jeg tror du kommer inn :)

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "sikret plass gjennom hele studiet" når det gjelder her i Bergen?



Anonymous poster hash: 97346...dcb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

 

Hva mener du med "sikret plass gjennom hele studiet" når det gjelder her i Bergen?

Anonymous poster hash: 97346...dcb

 

Jeg antar TS skriver det slik fordi UiB har opptak til profesjonsstudiet på grunnlag av årsstudiet i psykologi. Man kan altså søke seg inn og studere ett år, men uten å komme videre. NTNU og UiO har opptak til profesjonsstudiet på bakgrunn av karakterer fra videregående skole via Samordna Opptak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar TS skriver det slik fordi UiB har opptak til profesjonsstudiet på grunnlag av årsstudiet i psykologi. Man kan altså søke seg inn og studere ett år, men uten å komme videre. NTNU og UiO har opptak til profesjonsstudiet på bakgrunn av karakterer fra videregående skole via Samordna Opptak. 

Ah, takk! :)

Anonymous poster hash: 97346...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da poenggrensene er såpass høye skal det mye til for at de øker drastisk. Du kommer nok inn. :)

 

//Sportsidiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden snittet er så høyt fra før, så ville det være veldig rart hvis du ikke skulle komme inn. Så jeg mener du kan føle deg ganske sikker :) Jeg har også søkt psykologi profesjon. 



Anonymous poster hash: 65ffd...710
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med andre her: Når snittet er så høyt i utgangspunktet er det sjelden det hopper voldsomt på ett år med mindre antall plasser kuttes betraktelig. Et halvpoeng kan det fint forandre seg, et poeng kan også skje, men ikke så mye.

 

Det er ikke helt uvanlig at grenser kan hoppe et par poeng, men ikke når de begynner så høyt som her. Hvis kravet er 40 poeng et sted kan snittet hoppe av at studiet "bare" blir mer populært, men når kravet er rundt 55 skal det mye mer til. Det er tross alt et svært begrenset antall søkere som har karakterer nok til å utfordre deg uansett, så folk med 30-40-50 poeng kan søke så mye de vil.

Ingen garantier, naturlig nok, og jeg skal ikke si at jeg ikke hadde vært spent om jeg var deg. Det er vel alle som søker på høyere utdannelse. Men jeg anser helt klart sjansene for at du kommer inn som betraktelig større enn sjansene for at du ikke kommer inn.



Anonymous poster hash: 280d8...4e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kommer inn ja! Smart å velge profesjonsstudium, slik at du slipper å stresse med å komme inn på andre året i Bergen. Det er helt forferdelig for mange.



Anonymous poster hash: 34069...ad8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Da håper jeg at studieplassen er i boks til høsten så er det bare bolig som gjenstår. 

 

 

Siden snittet er så høyt fra før, så ville det være veldig rart hvis du ikke skulle komme inn. Så jeg mener du kan føle deg ganske sikker :) Jeg har også søkt psykologi profesjon. 



Anonymous poster hash: 65ffd...710

 

Hvor har du søkt? :)



Anonymous poster hash: 5a164...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for svar alle sammen :) Da håper jeg at studieplassen er i boks til høsten så er det bare bolig som gjenstår. 

 

Hvor har du søkt? :)

Anonymous poster hash: 5a164...17c

 

 

Jeg håper på å komme inn på UiO Oslo vår :) jeg har 1,7 poeng mer enn poenggrensen i fjor, så jeg er i samme situasjon som deg. Regner med at jeg kommer inn, selv om man aldri kan vite heeelt sikkert. Jeg søker i sekunderkvote, da. 

Anonymous poster hash: 65ffd...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...