AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #1 Skrevet 26. juni 2015 Vet ikke hvilket forum jeg skulle skrive dette i, så modratorene får flytte den om de vil. Jeg drømmer om å flytte til spania, for et år eller to. Et varmere klima og litt annerledes liv frister. Jeg har tenkt å jobbe og har et barn med meg. Tenkte å gjøre dette mens barnet enda er såpass liten. Har noen erfaring med dette? Noen gode tips å bringe? Anonymous poster hash: 16bd0...620 Anonymous poster hash: c3874...113
Vox_populi Skrevet 26. juni 2015 #2 Skrevet 26. juni 2015 Kvar i Spania tenkte du deg? Landet er stort og skiftande. Du har kanskje arbeid "med deg", for konkurransen om jobbar der nede er stor. Spansken din er, om ikkje perfekt, så iallfall godt brukeleg? I så fall kan du gle deg, det er eit herleg land om ein tek det slik det er!
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Kvar i Spania tenkte du deg? Landet er stort og skiftande. Du har kanskje arbeid "med deg", for konkurransen om jobbar der nede er stor. Spansken din er, om ikkje perfekt, så iallfall godt brukeleg? I så fall kan du gle deg, det er eit herleg land om ein tek det slik det er! Spansken er noe rusten, men med litt trening vil den nok komme i gang igjen. Jeg har tenkt å jobbe i det jeg er utdannet til. En av de baleariske øyene er mest ønskelig. Anonymous poster hash: c3874...113
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Ahhh... der har eg faktisk ikkje vori. Bomskot, desverre! Anonymous poster hash: 87743...2c2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 Forsikring, forsikring og atter forsikring. Husk og på at du mister rettigheter i Norsk folketrygd. Anonymous poster hash: f45d0...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 Forsikring, forsikring og atter forsikring. Husk og på at du mister rettigheter i Norsk folketrygd.Anonymous poster hash: f45d0...fbd Vi er ikke trygdede, og man beholder da det om man bare bor i ett års tid, eller? Jeg har mye å lære, derfor jeg opprettet denne tråden. Anonymous poster hash: c3874...113
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #7 Skrevet 26. juni 2015 Spansken er noe rusten, men med litt trening vil den nok komme i gang igjen. Jeg har tenkt å jobbe i det jeg er utdannet til. En av de baleariske øyene er mest ønskelig.Anonymous poster hash: c3874...113 Du tenker å flytte alene med et lite barn til et land med store økonomiske vanskeligheter? Og hvordan tenker du løse det når du eller barnet blir syk og må være hjemme fra jobb? Situasjonen i Spania er helt annerledes enn i Norge. De norske som allerede er der og jobber sliter med å få det til å gå rundt, og utleiemarkedet er en jungel av useriøse utleiere. Det blir hvertfall ikke enkelt.Anonymous poster hash: a54f7...a8a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #8 Skrevet 26. juni 2015 Du tenker å flytte alene med et lite barn til et land med store økonomiske vanskeligheter? Og hvordan tenker du løse det når du eller barnet blir syk og må være hjemme fra jobb? Situasjonen i Spania er helt annerledes enn i Norge. De norske som allerede er der og jobber sliter med å få det til å gå rundt, og utleiemarkedet er en jungel av useriøse utleiere. Det blir hvertfall ikke enkelt.Anonymous poster hash: a54f7...a8a Jeg vet det er annerledes. Nå er jeg så heldig å ha en utdannelse som kan brukes i norske system i Spania. Så, det vil være ordnede forhold i såfall, med norsk lønn og ordnet bolig. Anonymous poster hash: c3874...113
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #9 Skrevet 26. juni 2015 Det er stor arbeidsledighet i hele Spania så lykke til. Du mister jo og alle rettighetene fra her hjemme så håpe du har spart penger. Anonymous poster hash: cdfa0...f8e
Kontormus Skrevet 26. juni 2015 #10 Skrevet 26. juni 2015 Nei, man mister ikke alle rettigheter i Norge, som man forøvrig kan lese om her: http://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ ved å følge reglene. Mange med småbarn har gjort det samme og trives utmerket. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #11 Skrevet 26. juni 2015 Vi er ikke trygdede, og man beholder da det om man bare bor i ett års tid, eller? Jeg har mye å lære, derfor jeg opprettet denne tråden. Anonymous poster hash: c3874...113 Nei, det gjør du ikke. Mendler du utflytting fra Norge, så mister du og rettigheter etter Norsk folketrygd. Jeg er ikke inne på alt, der. Men det er ikke uten grun folk teller dager og ikke er ute av norge mer enn 179 dager av gangen, for å beholde sine rettigheter etter i Norge. Flytting er du nødt til å melde. Forsikring koster en liten formue....så du har mye å lære, her. Anonymous poster hash: f45d0...fbd
Kontormus Skrevet 26. juni 2015 #12 Skrevet 26. juni 2015 Det finnes grupper på Facebook for folk som bor i Spania, ta kontakt med dem om hvordan du skal forholde deg til regelverk og forsikringer. Og alle andre praktiske ting...
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #13 Skrevet 26. juni 2015 Jeg mener ikke å være så negativ innstilt, jeg har bodd i Spania noen år selv og flyttet hjem igjen ifjor. Det kan fort bli til at det koster mer enn det smaker fordi det er nye regler å forholde seg til med både helseforsikring og annenforsikring. For å ikke å glemme papirmølla for å få meldt flytting og få idnummer. Og hva skal du gjøre med alt du eier i Norge, helsekort, osv. Du får ikke meldt flytting fra Norge til norske myndigheter før du har dolumenter på at du har registrert deg i Spania, pluss at spanske og norske papirer må oversettes. Du må derfor belage deg på en norgesvisitt etter flytying for å være trygg på at viktige papirer kommer fram, for postvesenet der er ikke det mest pålitelige og andre muligheter er dyre. Men lykke til.Anonymous poster hash: a54f7...a8a
Kontormus Skrevet 26. juni 2015 #14 Skrevet 26. juni 2015 NIE-nummer: http://www.mittspania.com/lovogrett/formaliteter/item/102-nie-id-nummer-for-utlendinger#.VY2KT7CsXWc
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 27. juni 2015 #15 Skrevet 27. juni 2015 (endret) Hvis du flytter til Alfaz del Pi som er like i nærheten av Benidorm så vil du bo i et område med mange nordmenn. Der har de norske skoler, norske butikker, og diverse. Dette er blandet sammen med den spanske kulturen. Det kan kanskje være en god start for deg hvis spansken din er litt rusten? Endret 27. juni 2015 av Sunflower-Delight
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #16 Skrevet 29. juni 2015 Hvis du flytter til Alfaz del Pi som er like i nærheten av Benidorm så vil du bo i et område med mange nordmenn. Der har de norske skoler, norske butikker, og diverse. Dette er blandet sammen med den spanske kulturen. Det kan kanskje være en god start for deg hvis spansken din er litt rusten? Nei, der vil vi ikke bo. Flytter for å komme oss vekk fra bl a faren min og andre familiemedlemmer, og han elsker å reise til Albir og Alfaz Del Pi... Tenkte på en av de baleariske øyene. Anonymous poster hash: c3874...113
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 29. juni 2015 #17 Skrevet 29. juni 2015 (endret) Nei, der vil vi ikke bo. Flytter for å komme oss vekk fra bl a faren min og andre familiemedlemmer, og han elsker å reise til Albir og Alfaz Del Pi... Tenkte på en av de baleariske øyene. Anonymous poster hash: c3874...113 Personlig liker jeg best nord Spania, spessielt i de plassene som er mindre turistiske. Men da er det ofte mindre folk som prater engelsk, og da er det best å kunne det spanske språket godt. Men du kan klart kikke på de baleariske øyene, hvis du sikter mer på strandliv og varme mesteparten av året. Endret 29. juni 2015 av Sunflower-Delight
Miklo Velka Skrevet 30. juni 2015 #18 Skrevet 30. juni 2015 Det å flytte til Spania er ikke nødvendigvis så veldig komplisert, men papirmøllen i Spania kan være et helvete. Med et lite barn så kan man risikere en del sykdom, og der er det ikke noe som heter egenmelding. Det å skaffe seg fastlege krever en hel masse papirer, og det er ikke alltid at man får korrekt informasjon på de forskjellige kontorene, slik at det blir mange bomturer og revisitter. Du må derfor belage deg på en norgesvisitt etter flytying for å være trygg på at viktige papirer kommer fram, for postvesenet der er ikke det mest pålitelige og andre muligheter er dyre. Postvesenet er riktignok ikke det mest pålitelige, men det er sjeldent behov for å reise til Norge etter flytting for å fikse papirer, i mine erfaringer. Mange med småbarn har gjort det samme og trives utmerket. Utvilsomt. Det kommer frem mye negativt her i tråden, men det er faktisk ikke så vanskelig og ille som det fremstår her. De norske som allerede er der og jobber sliter med å få det til å gå rundt, og utleiemarkedet er en jungel av useriøse utleiere. Utleiemarkedet består av useriøse aktører ja, men det skulle vel nesten bare mangle med så mange tommeboliger overalt. Har man is i magen, og ikke er for naiv, så klarer man å unngå å bli lurt. At "de norske som allerede er der og jobber sliter med å få det til å gå rundt" er en kraftig overdrivelse. Det avhenger naturligvis av hvor man bor og jobber, men mitt inntrykk er ikke at flertallet har problemer med å få det til å gå rundt. Og hvordan tenker du løse det når du eller barnet blir syk og må være hjemme fra jobb? Situasjonen i Spania er helt annerledes enn i Norge. Dette er absolutt noe å tenke over. Nå er jeg så heldig å ha en utdannelse som kan brukes i norske system i Spania. Så, det vil være ordnede forhold i såfall, med norsk lønn og ordnet bolig. Kan jeg spørre hvilket yrke dette er? For jeg har ikke hørt om veldig mange jobber i norske systemer i Spania som gir norsk lønn og ordnet bolig. Skal du få til det så skal du være rimelig heldig, i alle fall slik jeg kjenner situasjonen i Spania.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå