AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #21 Skrevet 27. juni 2015 Til info greide han nå endelig å bæsje en stor bæsj på potta, og var kjempestolt over det! Han utbrøt spontant og gledesstrålende "jeg klarte det, mamma!" og har nå den siste halvtimen (etter at han greide det) med jevne mellomrom sagt "jeg klarte å bæsje på potta! Det var ikke vanskelig!" Så nå tror jeg mye er gjort, siden det helt tydelig var den psykiske biten han slet med (han hadde hengt seg opp i at han ikke kom til å greie det). Forøvrig er barn i Norge (i verdenssammenheng) unormalt sent ute med å kutte bleier, det normale er mellom 1 og 2 år, og mange enda tidligere enn det også. Jeg skjønner at du har behov for å rettferdiggjøre at ditt barn ikke greide å slutte like tidlig som de fleste andre barn, men det er da ingen grunn til å rakke ned på andre foreldre likevel!Anonymous poster hash: 48381...cb1 Mitt barn kunne også sluttet mye tidligere hadde vi orket daglige uhell :-) Men det ser jeg ingen grunn til. Skammer meg overhodet ikke over at mitt barn sluttet litt seint med bleier. Hvorfor skulle jeg det?Anonymous poster hash: 9b4c9...399
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #22 Skrevet 27. juni 2015 Mitt barn kunne også sluttet mye tidligere hadde vi orket daglige uhell :-) Men det ser jeg ingen grunn til. Skammer meg overhodet ikke over at mitt barn sluttet litt seint med bleier. Hvorfor skulle jeg det?Anonymous poster hash: 9b4c9...399 Det virker jo som om du skammer deg siden du må gå til angrep på folk som starter bleieavvenning tidligere enn hva dere gjorde Vi hadde én dag med tisseuhell, og så fem dager med bæsjeuhell etter det. I dag har han bæsjet på potten tre ganger, tisset i do som han har gjort hele uka, og ikke hatt noen som helt uhell av verken bæsj eller tiss. Jeg tar gladelig seks dager med uhell og så et bleiefritt barn, enn å vente i ytterligere et halvt år med dertilhørende bleieskifting, gitt! Men hver sin lyst Anonymous poster hash: 48381...cb1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #23 Skrevet 27. juni 2015 TS over, forresten!Anonymous poster hash: 48381...cb1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #24 Skrevet 27. juni 2015 Det virker jo som om du skammer deg siden du må gå til angrep på folk som starter bleieavvenning tidligere enn hva dere gjorde Vi hadde én dag med tisseuhell, og så fem dager med bæsjeuhell etter det. I dag har han bæsjet på potten tre ganger, tisset i do som han har gjort hele uka, og ikke hatt noen som helt uhell av verken bæsj eller tiss. Jeg tar gladelig seks dager med uhell og så et bleiefritt barn, enn å vente i ytterligere et halvt år med dertilhørende bleieskifting, gitt! Men hver sin lyst Anonymous poster hash: 48381...cb1 Angrep? Jeg bare undret meg over dem som lar barna ha uhell i ukes- og månedsvis. Visste ikke at folk drev med det, bare.Anonymous poster hash: 9b4c9...399 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #25 Skrevet 27. juni 2015 Angrep? Jeg bare undret meg over dem som lar barna ha uhell i ukes- og månedsvis. Visste ikke at folk drev med det, bare.Anonymous poster hash: 9b4c9...399 Ungen til TS har hatt uhell i en UKE. Med bæsjing. Altså, om du venter til ungen er 4 år så selvfølgelig vil han kunne slutte på dagen. Da har han vært klar for å slutte i en evighet. Ting må læres. Tenk på når unger lærer å gå. De tryner 50 ganger om dagen. Det betyr ikke at du putter dem i en rullestol og sier "at vi venter et år til de er klare". Å slutte med bleie som 2-åring er faktisk veldig normalt, og selvfølgelig har de noen uhell i starten. Om barnet klarer å si at det må tisse, og faktisk gjør det på toalettet, så skal de selvfølgelig få slutte med det. Bleie er ikke en naturlig ting, det er noe vi voksne putter på dem for å slippe å tørke tiss og bæsj. Vi sluttet når jenta ble 2. Kanskje tidlig i Norge, men i andre land er det nesten sent. Det er DU som ikke er klar, ikke barnet ditt, når ungen fremdeles går med bleie etter fylte 3. Og seriøst. Har du ikke noe konstruktivt å komme med, så ikke svar.Anonymous poster hash: 3fd34...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #26 Skrevet 27. juni 2015 Mitt barn kunne også sluttet mye tidligere hadde vi orket daglige uhell :-) Men det ser jeg ingen grunn til. Skammer meg overhodet ikke over at mitt barn sluttet litt seint med bleier. Hvorfor skulle jeg det?Anonymous poster hash: 9b4c9...399 Fordi du setter din komfort fremfor barnets. Er barnet klart for å gå på do og du fremdeles vil at det skal ha bleier på, så er du bare lat. Hadde barnet fått lov til å ha daglige uhell i en ukes tid skal du se han/hun hadde lært fort. Anonymous poster hash: 3fd34...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #27 Skrevet 27. juni 2015 Det virker jo som om du skammer deg siden du må gå til angrep på folk som starter bleieavvenning tidligere enn hva dere gjorde Vi hadde én dag med tisseuhell, og så fem dager med bæsjeuhell etter det. I dag har han bæsjet på potten tre ganger, tisset i do som han har gjort hele uka, og ikke hatt noen som helt uhell av verken bæsj eller tiss. Jeg tar gladelig seks dager med uhell og så et bleiefritt barn, enn å vente i ytterligere et halvt år med dertilhørende bleieskifting, gitt! Men hver sin lyst Anonymous poster hash: 48381...cb1 Tror det vedkommende ville frem til var at dere foreldre virker å være mye mer klar for å slutte med bleie enn barnet - ergo la dere et press på barnet om å mestre dette, noe barnet ikke klarte. Du forklarer det godt selv (med forbehold om at det er rett person, TS jeg siterer). Å vente til barnet er klar vil jeg si er adskillig mer hensynsfullt ovenfor barnet enn å presse barnet til mislykkelse - gang på gang. Men hver sin lyst Anonymous poster hash: e7b0e...93e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #28 Skrevet 27. juni 2015 Tror det vedkommende ville frem til var at dere foreldre virker å være mye mer klar for å slutte med bleie enn barnet - ergo la dere et press på barnet om å mestre dette, noe barnet ikke klarte. Du forklarer det godt selv (med forbehold om at det er rett person, TS jeg siterer). Å vente til barnet er klar vil jeg si er adskillig mer hensynsfullt ovenfor barnet enn å presse barnet til mislykkelse - gang på gang.Men hver sin lyst Anonymous poster hash: e7b0e...93e I alle dager, har du i det hele tatt lest innleggene mine!? Sønnen min ble altså bleiefri på under en uke, noe som er langt raskere enn de aller fleste jeg kjenner. Jeg kan forøvrig legge til at han hele uken også har hatt tørre bleier om morgenen, han har altså tydeligvis veldig god kontroll på å styre dette selv allerede (og så også i søvne). Du må gjerne forklare meg hvorfor du likevel mener at han IKKE var klar til å slutte med bleie? TSAnonymous poster hash: 48381...cb1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #29 Skrevet 27. juni 2015 I alle dager, har du i det hele tatt lest innleggene mine!? Sønnen min ble altså bleiefri på under en uke, noe som er langt raskere enn de aller fleste jeg kjenner. Jeg kan forøvrig legge til at han hele uken også har hatt tørre bleier om morgenen, han har altså tydeligvis veldig god kontroll på å styre dette selv allerede (og så også i søvne). Du må gjerne forklare meg hvorfor du likevel mener at han IKKE var klar til å slutte med bleie? TSAnonymous poster hash: 48381...cb1 Ikke bry deg om dem. Vi er et landene som slutter med bleier senest. Jeg tviler på at det er ungene det kommer an på, det er foreldrene. I enkelte land slutter ungene ved 1-års alder. Er våre barn fysiologisk forskjellig fra dem? Nei, det er kultur og foreldrene det kommer an på Om barnet ditt ønsker å gå på do, så skal det få gå på do. Jeg syns det er helt håpløst at 3-åringer går rundt med bleier. Det er jo bare å øve på å gå på do fra tidlig alder. Hva tror folk? Alt unger ble født med en pakke pampers i steinalderen? Det er ikke naturlig å gå på do i bleier. Unger som kan snakke og ytre at de må på do burde få lov til å slutte å gjøre fra seg på seg selv. Anonymous poster hash: 3fd34...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #30 Skrevet 28. juni 2015 Tror det vedkommende ville frem til var at dere foreldre virker å være mye mer klar for å slutte med bleie enn barnet - ergo la dere et press på barnet om å mestre dette, noe barnet ikke klarte. Du forklarer det godt selv (med forbehold om at det er rett person, TS jeg siterer). Å vente til barnet er klar vil jeg si er adskillig mer hensynsfullt ovenfor barnet enn å presse barnet til mislykkelse - gang på gang. Men hver sin lyst Anonymous poster hash: e7b0e...93e Takk! Du formulerte det bedre enn meg :-)Anonymous poster hash: 9b4c9...399
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #31 Skrevet 28. juni 2015 Fordi du setter din komfort fremfor barnets. Er barnet klart for å gå på do og du fremdeles vil at det skal ha bleier på, så er du bare lat. Hadde barnet fått lov til å ha daglige uhell i en ukes tid skal du se han/hun hadde lært fort. Anonymous poster hash: 3fd34...5ec Tror du misforstår. Barnet tisset på do i månedsvis før vi sluttet med bleie. Men bæsjingen var mer ukontrollert, sa fra etter det var gjort, derfor bleie. Anonymous poster hash: 9b4c9...399
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #32 Skrevet 28. juni 2015 Ikke bry deg om dem. Vi er et landene som slutter med bleier senest. Jeg tviler på at det er ungene det kommer an på, det er foreldrene. I enkelte land slutter ungene ved 1-års alder. Er våre barn fysiologisk forskjellig fra dem? Nei, det er kultur og foreldrene det kommer an på Om barnet ditt ønsker å gå på do, så skal det få gå på do. Jeg syns det er helt håpløst at 3-åringer går rundt med bleier. Det er jo bare å øve på å gå på do fra tidlig alder. Hva tror folk? Alt unger ble født med en pakke pampers i steinalderen? Det er ikke naturlig å gå på do i bleier. Unger som kan snakke og ytre at de må på do burde få lov til å slutte å gjøre fra seg på seg selv. Anonymous poster hash: 3fd34...5ec Det sies at barna slutter sent i Norge fordi de fleste barn går i barnehage, og ikke får den samme oppfølgingen som barn av hjemmeværende mødre i andre land får. Et resultat av likestilling, med andre ord!Anonymous poster hash: 9b4c9...399 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #33 Skrevet 28. juni 2015 Det sies at barna slutter sent i Norge fordi de fleste barn går i barnehage, og ikke får den samme oppfølgingen som barn av hjemmeværende mødre i andre land får. Et resultat av likestilling, med andre ord!Anonymous poster hash: 9b4c9...399 Det er nok heller er resultat av at bleiene er så billige i Norge. I andre land koster bleier mye mer og da er det økonomisk lønnsomt å få barnet til å slutte med bleie. Anonymous poster hash: d7fe6...c0e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #34 Skrevet 28. juni 2015 Det er nok heller er resultat av at bleiene er så billige i Norge. I andre land koster bleier mye mer og da er det økonomisk lønnsomt å få barnet til å slutte med bleie. Anonymous poster hash: d7fe6...c0e Mhm. Også tror jeg rett og slett at man må finne frem igjen den gode, gamle potta. Mine barn er pottetrent fra de er store nok til å sitte selv. Som forelder så lærer man seg jo fort barnas dovaner, så da var det av med bleie og sette på potte på disse faste tidspunktene. Det var fast når vi sto opp og etter hvert måltid. Da de begynte i barnehagen, så ble det når vi sto opp, etter liten frokost, med en gang vi kom hjem fra barnehagen, etter middag og etter kveldsmat. Barna ble dermed fort vant til følelsen av å ikke gå med avføring i bleia. Og potta er og blir mye mindre skremmende enn den store doen. Som de gjerne er redde for å dette nedi, selv med doring og dokrakk, så de blir sittende og holde seg for ikke å miste balansen, i tillegg til at de vet hvor ekkelt det kan være å bæsje på do, da det kan sprute vann oppi rumpa etter at de har sluppet bæsjen. I tillegg er potta mer sosial - mine barn har sittet mye på potta på stua, mens de har sett på barne-TV, blitt lest for eller småpuslet med klosser eller dukker. Man skal heller ikke glemme at det er lettere å lære de vaner jo yngre de er, og at det å slutte med bleie går gradvis. Min erfaring (og min mors, og min mormors) er at når de er vante til å sitte på potta fra de er små, vil de rundt ett-års alder begynne å varsle om at de må på do når de er i en rolig atmosfære hjemme. Så da var det bare å kaste alt man hadde i hendene og få av klær og bleie og få satt de på potta. Om så midt på kjøkkengulvet mens mor bakte eller lagde mat. Når de var kommet dit, så ble potta fast inventar på stua når vi var hjemme/på verandaen når vi var ute på sommeren, og de begynte å gå rundt bukseløse innendørs på ettermiddagen. Og ikke lenge etter dette begynte de å sette seg på potta selv. Og da er veldig mye gjort! I min familie bruker alle pottetrening, og alle barn har vært dagtørre rundt fylte to år. Enkelte av guttene har trengt å bruke nattbleie en stund etter det. Og barna begynner selv å gå på do etterhvert, når de har vært klare for det. Så doring og dokrakk har også vært i bruk hos oss, men ikke før barna har vært ferdig pottetrent. Anonymous poster hash: 9a68b...53c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå