Gå til innhold

Bleieavvenning- bæsjing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For snart en uke siden kuttet vi bleia for sønnen vår på 2,5. Den første dagen hadde han en del uhell, både med tiss og bæsj, men fra dag nr to har han ikke hatt noen tisseuhell lenger. Han sier ifra når han må på do, og da tar vi ham med, og han tisser i do. Funker som ei kule!

Men så er det bæsjingen... Han bæsjer i trusa 2-3 dager hver dag, og har bare én gang greid å faktisk bæsje i do (og da var det bare en ørliten minibæsj han greide å trykke ut). Hver gang når han har bæsjet i trusa sier han fra med én gang (ofte også mens han bæsjer), at "oi jeg glemte å si ifra, mamma..." Det hender han sier at han må bæsje også, og da setter vi han alltid på do med én gang. Men etter noen sekunder sier han bare "nei, jeg klarer ikke, jeg er ferdig nå".

Vi blir aldri sure eller irriterte når han har uhell, og sier alltid at det går helt fint, og at vi bare kan vaske bort bæsjen og bytte til en ren truse. Men er det noe vi kan gjøre for å hjelpe han til å greie å bæsje på do?? Vi har klistremerker og tatoveringer som han vet at han får hvis han greier å bæsje i do, men han klarer det fortsatt ikke.

Eller er det bare vi som er "utålmodige"? (Viser det som sagt overhode ikke til han, altså!) Er det normalt at det tar lengre tid før bæsjingen også er "på plass", og hvor lang tid bør vi i såfall regne med at det vil gå før han greier å bæsje på do? Litt rart bare, når tissingen gikk så utrolig greit, at bæsjingen tydeligvis er en helt annen greie for han..!

Anonymous poster hash: 48381...cb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt av flere at det ofte kan ta lenger tid å få de til å bæsje på do. Vår 3 åring sluttet med bleie for en mnd siden. Vi har ikke hatt det problemet, men har merket at han svært gjerne vil være alene på do når han bæsjer. Hvis vi er inne på badet sammen med han sier han enten at vi skal gå ut, eller snu oss vekk.

Kan det være en ide? Si at dere går ut så han han kan være ifred, så kan han rope når han er ferdig. Vet ikke om det kan være en så enkel løsning, men det er iallefall verdt å prøve ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt av flere at det ofte kan ta lenger tid å få de til å bæsje på do. Vår 3 åring sluttet med bleie for en mnd siden. Vi har ikke hatt det problemet, men har merket at han svært gjerne vil være alene på do når han bæsjer. Hvis vi er inne på badet sammen med han sier han enten at vi skal gå ut, eller snu oss vekk.

Kan det være en ide? Si at dere går ut så han han kan være ifred, så kan han rope når han er ferdig. Vet ikke om det kan være en så enkel løsning, men det er iallefall verdt å prøve ;)

Takk for svar :) Vi har prøvd flere ganger å spørre om han vil være der inne alene, men det vil han absolutt ikke, og insisterer på at vi skal være der med han når han går på do. Mulig vi bare må håpe på at dette går seg til av seg selv etter hvert!?

AnonymBruker
Skrevet

Vår 2,5 åring fikk ta med seg en bok på do, og satt og leste mens han ventet på at trykketrangen skulle melde seg. Hvis han ikke hadde noe å lese ble det fort litt kjedelig, og han hadde ikke tid til å sitte ned.

Anonymous poster hash: 04c96...677

AnonymBruker
Skrevet

Vår 2,5 åring fikk ta med seg en bok på do, og satt og leste mens han ventet på at trykketrangen skulle melde seg. Hvis han ikke hadde noe å lese ble det fort litt kjedelig, og han hadde ikke tid til å sitte ned. Anonymous poster hash: 04c96...677

Ja, dette har vi også spurt om, både bok og leker, men det er han helt uinteressert i mens han sitter på do :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Treåringen vår har nettopp sluttet med bleier.

Vi kjørte et opplegg hvor vi tok han med på do vær time.

Spesielt rundt måltider.

I tillegg hadde vi belønninger når han gjorde det i potta.

Har fungert ypperlig. Nesten uten uhell.

Vi opplevde også at han hadde litt behov for å være alene.

Nå går han på do selv og er egentlig selvhjulpen.

Anonymous poster hash: aca44...ed7

AnonymBruker
Skrevet

Treåringen vår har nettopp sluttet med bleier.

Vi kjørte et opplegg hvor vi tok han med på do vær time.

Spesielt rundt måltider.

I tillegg hadde vi belønninger når han gjorde det i potta.

Har fungert ypperlig. Nesten uten uhell.

Vi opplevde også at han hadde litt behov for å være alene.

Nå går han på do selv og er egentlig selvhjulpen. Anonymous poster hash: aca44...ed7

Vi trenger ikke ta med sønnen vår på do hver time, for han sier fra selv når han må bæsje. Spesielt om morgenen blir dette MYE hyppigere enn hver time, han prøver kanskje mellom 5 og 10 ganger i løpet av halvannen time (fordi han selv ber om å få gå på do), men tilslutt bæsjer han i trusa fordi han ikke har greid å gjøre det i do.

Det er altså ikke egentlig det at han glemmer seg, han merker jo at han må bæsje og han sier ifra. Men det er akkurat som om han spenner seg så mye at han ikke greier å få ut noe bæsj når han sitter på do, så derfor bare gir han opp. Etter en del mislykkede forsøk ender det altså med at det tilslutt kommer i trusa likevel, fordi han da ikke greier å "holde seg" lenger.

Belønninger har vi som sagt også, og dette var veldig effektivt når det gjaldt å få på plass tissingen, men hjelper tydeligvis ikke for å unngå at han spenner seg og ikke greier å bæsje.

Jeg lurer egentlig bare på om dette er normalt, at et barn gjerne vil bæsje på do, men gjentatte ganger gir opp og sier at han ikke klarer det likevel. Hvis andre har opplevd dette, er dette noe som går seg til av seg selv, eller er det noe vi kan hjelpe ham med på noe vis? Han vil altså gjerne bæsje på do, men han greier ikke. Selv om han sitter der en stund (har fått han til å sitte i 15-20 minutter flere ganger) sier han bare "nei, jeg klarer ikke, mamma..."

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat samme problem. Etter noen ukers prøving ved 2,5 år gav vi opp. Skal prøve igjen nå i dag (snart tre) og gruer meg, er redd det blir det samme igjen.

Ja, det er normalt men løsningene er ikke alltid så lette.

Anonymous poster hash: f0d94...46c

AnonymBruker
Skrevet

Jenten min begynte ikke å bæsje på do før 6mnd etter hun sluttet med bleie. Hun klarte det bare ikke, og gikk og holdt seg så hun ble forstoppet. Måtte rett og slett ta på henne bleie når hun måtte bæsje for at hun ikke skulle gå og holde seg og få vondt i magen. Måtte også bruke lactulose en periode for hun ble så forstoppet. Men plutselig en dag klarte hun det, og etter det gikk det kjempefint :)

Anonymous poster hash: 79d2c...15f
Skrevet

Vår ventet også med do-bæsjing. Sluttet med bleier da hun fylte 2, men bæsjen kom stort sett i trusen. Vi hadde en potte stående som hun aldri hadde brukt, men da vi foreslo å bæsje på den løsnet plutselig alt (bokstavelig talt). Tror hun klarte å slappe mer av på den. Så nå som 2,5 tisser hun på do, og bæsjer på potte.

Skrevet (endret)

Vår på 3,5 år har snart gått uten bleie i ett år. Har enda stadige uhell. Ikke helt utbæsjet da, men bremsespor. Vi prøver og prøver, det samme gjør bhg.. Har ikke funnet en fungerende løsning enda. Han sier først i fra når bremsesporet har kommet og han har knepet igjen slik at bæsj en ikke kommer ut. Nytter ikke å sette han på do og be ham bæsje når vi ser tegnene heller. Han er helt utrolig sta og nekter plent. ;)

Begynner å bli lei av å vaske truser med bæsj i gitt..

Men altså, en uke er jo ingenting. Forhåpentligvis tar det langt kortere enn det har gjort/gjør hos oss. :)

Endret av Teriyaki
AnonymBruker
Skrevet

Toalettet er ikke ergonomisk riktig for bæsjing, ikke engang for oss voksne. Det naturlige er å sitte på huk. Det å sitte på et do man ikke når ned med beina i gulvet på gjør at man spenner seg og det blir omtrent umulig å få gjort noe som helst. En lav potte vil nok gjøre det lettere å bæsje, så kan dere prøve på å gå over til toalettet etter hvert som han føler at han vil prøve det.

Anonymous poster hash: ea1d5...5b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere siste tre som har svart her :) Det hjelper veldig å se at andre har opplevd lignende ting, ut fra de første svarene her fikk jeg litt følelsen av at sønnen min var veldig unormal...!

Vi tok faktisk frem potta igjen i dag tidlig, for jeg tenkte at han da kanskje vil bli sittende lenger enn hva han gjør på do (satt han foran tv'en en stund... :sjenert: ) og da kanskje plutselig slumpe til å bæsje likevel. Dette er jo tydelig mer psykisk enn fysisk (han kniper igjen istedenfor å slippe bæsjen ut fordi han er overbevist om at han ikke klarer å bæsje). Så jeg tenker at hvis han først greier å bæsje (ordentlig) én gang et annet sted enn i bleia/trusa så er kanskje mye gjort. Han har ikke bæsjet i potta ennå, men som en annen over her sa, så har det jo ikke gått så lang tid (en uke i morgen), så jeg har fortsatt trua på at det vil løsne i løpet av sommeren.

Ellers bestilte jeg i dag også en bok som heter "Jo vil ikke bæsje på do", så får vi se om kanskje den også kan bidra til å "inspirere" han litt :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Toalettet er ikke ergonomisk riktig for bæsjing, ikke engang for oss voksne. Det naturlige er å sitte på huk. Det å sitte på et do man ikke når ned med beina i gulvet på gjør at man spenner seg og det blir omtrent umulig å få gjort noe som helst. En lav potte vil nok gjøre det lettere å bæsje, så kan dere prøve på å gå over til toalettet etter hvert som han føler at han vil prøve det.Anonymous poster hash: ea1d5...5b6

Takk til deg for svar også :) Men dette er jeg faktisk klar over, så derfor har vi latt han ha en krakk (en sånn han står på når han pusser tenner) under føttene når han har sittet på do. Da får han knærne høyere enn hoftene, og sittestillingen (og dermed tarmen) blir litt mer som når man sitter på huk. Men det har uansett heller ikke hjulpet...

Skrevet

Takk til deg for svar også :) Men dette er jeg faktisk klar over, så derfor har vi latt han ha en krakk (en sånn han står på når han pusser tenner) under føttene når han har sittet på do. Da får han knærne høyere enn hoftene, og sittestillingen (og dermed tarmen) blir litt mer som når man sitter på huk. Men det har uansett heller ikke hjulpet...

Vi hadde også krakk, men for henne var det uansett bare potten som var godkjent bæsjeplass. Tror hun følte seg enda mer stødig og avslappet der. Og belønning hjalp i starten. Vi viste alltid når hun måtte bæsje (hun feis som en bryggesjauer og rumlet i magen). Da sa vi at nå skal vi gjøre ditten-og-datten (noe koselig som å gå på tur med hunden, spille et spill eller annet som hun liker), men først må du bæsje litt på potten siden mamma tror du har bæsj i rumpen. Det fungerte, og etter en tid begynte hun selv å si at hun måtte på potten. :) Det går seg til, en uke er jo faktisk kort tid i forhold til oss.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor venter dere ikke til barnet kan bæsje i do før dere kutter bleia? Er det en prestisjegreie? At det er krise om barnet ikke har sluttet med bleie innen det fyller tre?

Anonymous poster hash: 9b4c9...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor venter dere ikke til barnet kan bæsje i do før dere kutter bleia? Er det en prestisjegreie? At det er krise om barnet ikke har sluttet med bleie innen det fyller tre?

Prestisjegreie?? Hadde det vært det ville vi jo ha sluttet lenge før han ble så gammel som han er nå, 2,5 år (snart 3) er jo virkelig ikke spesielt tidlig.

Vi kutter bleia nå fordi det er langt enklere å gjøre det på sommeren enn på vinteren. Neste sommer er han altså snart 4, noe jeg synes blir veldig sent igjen.

Det er jo også tydelig at han selv er klar for det, siden tissing på do (og helt uten uhell) var på plass allerede fra dag to i forsøket. Han vil absolutt ikke ha på seg bleie nå, så dette er jo ikke noe vi tvinger frem på tross av hans ønsker. Men selv om han fysisk åpenbart er klar for det, er det altså noe mentalt som stanser han fra å faktisk greie å bæsje i do. Derfor lurte jeg på om det var noe vi som foreldre kunne gjøre for å hjelpe ham, eller om vi bare er nødt til å ta tiden til hjelp. Ingen grunn til å ta sånn på vei over at folk søker råd om noe helt normalt på KG!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prestisjegreie?? Hadde det vært det ville vi jo ha sluttet lenge før han ble så gammel som han er nå, 2,5 år (snart 3) er jo virkelig ikke spesielt tidlig.

Vi kutter bleia nå fordi det er langt enklere å gjøre det på sommeren enn på vinteren. Neste sommer er han altså snart 4, noe jeg synes blir veldig sent igjen.

Det er jo også tydelig at han selv er klar for det, siden tissing på do (og helt uten uhell) var på plass allerede fra dag to i forsøket. Han vil absolutt ikke ha på seg bleie nå, så dette er jo ikke noe vi tvinger frem på tross av hans ønsker. Men selv om han fysisk åpenbart er klar for det, er det altså noe mentalt som stanser han fra å faktisk greie å bæsje i do. Derfor lurte jeg på om det var noe vi som foreldre kunne gjøre for å hjelpe ham, eller om vi bare er nødt til å ta tiden til hjelp. Ingen grunn til å ta sånn på vei over at folk søker råd om noe helt normalt på KG!

Skjønner det fremdeles ikke. Her ventet vi med å kutte bleia til alt kom i do. Ved ca tre års alder. Mye rensligere for alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det fremdeles ikke. Her ventet vi med å kutte bleia til alt kom i do. Ved ca tre års alder. Mye rensligere for alle.Anonymous poster hash: 9b4c9...399

Til info greide han nå endelig å bæsje en stor bæsj på potta, og var kjempestolt over det! Han utbrøt spontant og gledesstrålende "jeg klarte det, mamma!" og har nå den siste halvtimen (etter at han greide det) med jevne mellomrom sagt "jeg klarte å bæsje på potta! Det var ikke vanskelig!" Så nå tror jeg mye er gjort, siden det helt tydelig var den psykiske biten han slet med (han hadde hengt seg opp i at han ikke kom til å greie det).

Forøvrig er barn i Norge (i verdenssammenheng) unormalt sent ute med å kutte bleier, det normale er mellom 1 og 2 år, og mange enda tidligere enn det også. Jeg skjønner at du har behov for å rettferdiggjøre at ditt barn ikke greide å slutte like tidlig som de fleste andre barn, men det er da ingen grunn til å rakke ned på andre foreldre likevel!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det fremdeles ikke. Her ventet vi med å kutte bleia til alt kom i do. Ved ca tre års alder. Mye rensligere for alle.

Høres ut som latskap for meg. Og hvordan er det rensligere at barnet tisser og bæsjer i bleia enn at det av og til bæsjer i trusa? Barnet må jo uansett vaskes.

Anonymous poster hash: 3fd34...5ec

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...