Gå til innhold

Student med AAP? Ikke rett til studielån

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Nå har det seg slik at jeg ble alvorlig syk og måtte avbryte studiene mine (dvs sykmelde meg 100%) i januar i år og fikk innvilget AAP. Jeg har veldig lyst til å prøve å studere 50% fra høsten av, men ble såpass forsinket i studieprogresjonen at jeg ikke lenger har rett til studielån fra Lånekassen. Kan jeg få AAP videre mens jeg går i behandling og studerer 50% mens jeg prøver å opparbeide meg rett til studielån igjen?

Jeg er 27 og har ikke snakket med NAV ennå.

Anonymous poster hash: 6633c...d62

Videoannonse
Annonse
Gjest imperio
Skrevet

Du bør snakke med NAV. 

Har du hatt støtte i 8 år?

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/videregaende-opplaring-uten-ungdomsrett/

Der står det litt om rett til stipend uten ungdomsrett. Er det VGS eller høyere utdanning?

Du kan høre med NAV, så fremt utdanningen fører til at du kommer deg raskere ut i arbeid, så får du vell økonomisk hjelp fra NAV, dersom Lånekassen ikke gir deg det. 

Skrevet (endret)

Hei dere,

Nå har det seg slik at jeg ble alvorlig syk og måtte avbryte studiene mine (dvs sykmelde meg 100%) i januar i år og fikk innvilget AAP. Jeg har veldig lyst til å prøve å studere 50% fra høsten av, men ble såpass forsinket i studieprogresjonen at jeg ikke lenger har rett til studielån fra Lånekassen. Kan jeg få AAP videre mens jeg går i behandling og studerer 50% mens jeg prøver å opparbeide meg rett til studielån igjen?

Endret av Briljant
AnonymBruker
Skrevet

Frisk kommentar du hadde der, før du slettet den.

Anonymous poster hash: 1feb5...814

AnonymBruker
Skrevet

Frisk kommentar du hadde der, før du slettet den.

Der ble det noe rart med siteringen. Kommentaren var til Briljant.

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

Sannsynligheten er minimal at du får AAP som 27 år. 

Anonymous poster hash: 69f48...f97

AnonymBruker
Skrevet

Du bør snakke med NAV. 

Har du hatt støtte i 8 år?

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/videregaende-opplaring-uten-ungdomsrett/

Der står det litt om rett til stipend uten ungdomsrett. Er det VGS eller høyere utdanning?

Du kan høre med NAV, så fremt utdanningen fører til at du kommer deg raskere ut i arbeid, så får du vell økonomisk hjelp fra NAV, dersom Lånekassen ikke gir deg det.

Høyere utdanning. Jeg har hatt støtte i 7 år, og har 1 år igjen men er over 60 stp forsinket ettersom jeg har avbrutt utdanningen pga sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten er minimal at du får AAP som 27 år.  Anonymous poster hash: 69f48...f97

Jeg har allerede AAP, jeg lurer på om jeg kan få det videre.

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden ?  Det er da ikke noen aldersgrense på AAP..

Anonymous poster hash: bc2d6...d66

• Liker 3
Gjest imperio
Skrevet

Høyere utdanning. Jeg har hatt støtte i 7 år, og har 1 år igjen men er over 60 stp forsinket ettersom jeg har avbrutt utdanningen pga sykdommen.

hmm, vet ikke om lånekassen er strengere når det kommer til høyere utdanning. 

Men du kan høre med de, ringe i morgen å spørre. Også kan du ringe nav og høre. 

AnonymBruker
Skrevet

hva i all verden er det du snakker om? 

Anonymous poster hash: 81797...6e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til informasjon har jeg aldri hatt noe særlig inntektsgivende arbeid (kun deltidsjobb ved siden av studiene), så får ikke sykepenger eller noe sånt. Fikk AAP med en gang jeg ble syk. TS.

AnonymBruker
Skrevet

Diagnose, lege og Nav avgjør, ikke kg brukernes subjektive vurdering. Snakk med lege og Nav.

Anonymous poster hash: d2cce...116

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diagnose, lege og Nav avgjør, ikke kg brukernes subjektive vurdering. Snakk med lege og Nav.Anonymous poster hash: d2cce...116

Jau, tenkte bare jeg skulle høre her før jeg tar kontakt, ettersom jeg ikke kan ta kontakt med dem akkurat nå.

AnonymBruker
Skrevet

Syns du ikke selv også at det blir veldig feil at du skal få 100% fra NAV for å studere 50%? Fra Lånekassen hadde du kun fått 50% hvis det er 50% du skal studere. 

Anonymous poster hash: f27c4...398
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns du ikke selv også at det blir veldig feil at du skal få 100% fra NAV for å studere 50%? Fra Lånekassen hadde du kun fått 50% hvis det er 50% du skal studere.   Anonymous poster hash: f27c4...398

Jeg har ikke sagt noe om hvor mye jeg forventer å få. 50% støtte er bedre enn ingenting, ettersom jeg ikke får noe fra Lånekassen og er definitivt for syk til å klare å jobbe noe ved siden av studiet.

AnonymBruker
Skrevet

Høyere utdanning. Jeg har hatt støtte i 7 år, og har 1 år igjen men er over 60 stp forsinket ettersom jeg har avbrutt utdanningen pga sykdommen.Anonymous poster hash: 6633c...d62

Hvis du allerede har studert i syv år uten å få en brukbar utdannelse, så er det virkelig ingen grunn til at nav skal betale for at du prøver igjen, da er det bedre å få deg ut i arbeid så du får erfaring og referanser til du klarer deg selv.

Anonymous poster hash: df049...ff4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du allerede har studert i syv år uten å få en brukbar utdannelse, så er det virkelig ingen grunn til at nav skal betale for at du prøver igjen, da er det bedre å få deg ut i arbeid så du får erfaring og referanser til du klarer deg selv.Anonymous poster hash: df049...ff4

Akkurat det har vel strengt talt ikke du noe med.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en konkret vurdering NAV gjør i hvert tilfelle, så du må snakke med dem.

Om det er hensiktsmessig for at du kommer tilbake ut i jobb eller studier igjen etter endt behandling, så kan det kanskje være en mulighet for det. 

Anonymous poster hash: b88e8...94a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat det har vel strengt talt ikke du noe med.Anonymous poster hash: 6633c...d62 [/quote

En bachelor som fører frem til brukbar jobb tar tre år, du har hatt mulighet til å ta to utdannelser på den tiden, du har hatt tid til master. Det er kun din egen skyld at du har studert i SYV år uten å ha en brukbar utdannelse å vise til. De som får stønad av nav til utdannelse får det for å skaffe seg en minimumskonpetanse til jobb, en sjanse du helt tydlig har sløst vekk flere ganger. Så nei, det er ikke sannsynlig at nav betaler for deg, for det er ingen garanti for at det gjør deg bedre i stand til å få jobb om ett år enn der du er nå. Arbeidserfaring gir derimot den muligheten.

Og dersom du ikke tåler å bli motsagt på et forum, så er det vel greit å ikke henge her i det hele tatt. Nå har vi ikke lov å signere med yrkestittel her inne, men jeg vet hva jeg snakker om.

Anonymous poster hash: df049...ff4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...