Gå til innhold

Voldtekt/bevisinnsamling/anmeldelse


Nuttery

Anbefalte innlegg

Hvis man drar på legevakten for å ta "bevis" for voldtekt, må man anmelde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm...

 

Først og fremst, har du blitt voldtatt er det veldig leit. Snakk med gode venner/familie, samt med noen som jobber med dette. I dag.

 

Voldtekt er forferdelig og bør anmeldes. Hvorfor nøler du? Er du i tvil om dette er en voldtekt? Ønsker du en unnskyldning fra han (eller hun) som gjorde det?

 

Anbefaler deg å dra på legevakten. Da får du både sjekket deg og snakket med noen. Jeg ser ingen grunn til at man "må" anmelde dette etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

 

Først og fremst, har du blitt voldtatt er det veldig leit. Snakk med gode venner/familie, samt med noen som jobber med dette. I dag.

 

Voldtekt er forferdelig og bør anmeldes. Hvorfor nøler du? Er du i tvil om dette er en voldtekt? Ønsker du en unnskyldning fra han (eller hun) som gjorde det?

 

Anbefaler deg å dra på legevakten. Da får du både sjekket deg og snakket med noen. Jeg ser ingen grunn til at man "må" anmelde dette etterpå.

 

Lurer vel på om det blir automatisk anmeldt når man drar å "høster" bevis.

 

En uheldig hendelse med en eks nå for 1,5 time siden. Nøler fordi jeg A) ikke føler meg særlig emojsonelt skadd, det var bare ikke greit B) han må bryte sin utdannelse hvis han blir tatt for noe sånt, og det unner jeg han ikke. C) ønsker en unnskyldning ja, men blir nok ikke noe bedre av å anmelde det..

Anonymous poster hash: f3ffb...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det blir anmeldt automatisk, men vil ikke si det for sikkert. Du kan jo ringe til Dixi, http://www.dixi.no/, og snakke med de før du bestemmer deg? Uansett om du går videre med det eller ikke så har du nok godt av å snakke med noen. Håper det ordner seg!

 

Tillegg: Selv om du føler deg grei nå, så kan det faktisk komme ettervirkninger, og det unner jeg ingen. Hvis han på noen måte tvang deg så fortjener han det han får.

Endret av lizzie_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man drar på legevakten for å ta "bevis" for voldtekt, må man anmelde da?

Nei.

Legevakt/voldtektsmottak (du sier i luken at du vil snakke med noen fra voldtektsmottaket, mer trenger du ikke si), tar de nødvendige prøvene for å sikre bevis, men du trenger ikke bestemme deg for om du vil anmelde der og da.

Enten du vil anmelde eller vente så har du i de aller fleste tilfeller rett på gratis bistandsadvokat. Da kontakter du bare en vanlig advokat, og forklarer at du trenger informasjon om dine rettigheter som voldtektsoffer.

Det er viktig å få tatt prøver slik at du har mulighet senere til å anmelde og har sikret nødvendige bevis. Det er og viktig å ikke dusje eller bytte klær før du drar til legevakta, og å ta med rent klesskift.

Du kan og ringe og be om informasjon på forhånd. Eller du kan ringe en advokat på forhånd og be om hjelp til å komme deg på legevakt.

Håper det ordner seg.

Anonymous poster hash: 9a573...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...