Gå til innhold

Bursdagsbilde av barn på FB

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ jo ingenting- det er da ingen som tror at du ikke er stolt av barnet ditt on du ikke har bursdagsbilde på Facebook?? Det er til og med mange som ikke nevner bursdag i det hele tatt, og det går fint det også.

Selv er jeg ikke redd for å legge ut (fine) bilder av barna, men hvis åtteåringen ikke vil er det en selvfølge at det respekteres. Synes du kan gjøre som en annen sa over her- legge ut bilde av kaken eller noe i stedet :)

Anonymous poster hash: c78c2...17c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Jeg synes det er superteit når foreldrene skriver for eksempel "Gratulerer med dagen Leander'en vår. Nå er du åtte år, og vi er superstolte av deg. Håper du får en flott bursdag, og vi elsker deg hele veien til månen og tilbake. <3  <3  <3".

Det blir litt overkill for min del, spesielt når barnet ikke er gammelt nok til å være på Facebook selv. Hva skjedde med kommunikasjonen mennesker seg i mellom? Ta opp telefonen din, så du kan ringe til barnebarnet ditt om det er barnebarnet som har bursdag. Er du en forelder, eller besteforelder så er det helt fint å fortelle de andre at jenta di nå har bursdag, og hvor mange år hun blir. Men personlige bursdagshilsener får man ta face to face/via telefon synes jeg, spesielt når jubilanten ikke er på sosiale medier selv!

Når det gjelder bilder er det alltid bra å spørre barnet selv om det ønsker å vise bildet til slekta (med mindre man selv er prinsipielt i mot det). Får man et nei fra barnet, så skal man respektere det.

Endret av Mrs. Random Nick
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn finnes det ikke spor av på Facebook (jo, hun på 23, selvsagt......).
Jeg skriver ingenting om hva de holder på med og jeg legger ikke ut bilder av dem.
Min Facebookprofil er min og ikke en arena for å utlevere barna på noen måte. Jeg kan gjerne skrive at familien har vært på søndagstur, eller at vi er på ferie sammen, men noen spesifikk status direkte om barna legger jeg ikke ut.
Jeg er enig med den tidligere her som sa at hun var glad det ikke fantes digital informasjon om hennes barndom på internett og jeg håper barna mine også vil være glad for dette når de blir store.
Så, for å svare på spørsmålet fra TS, jeg synes ikke du er rar som tenker slik da jeg tenker helt likt selv.

Anonymous poster hash: 30c2c...c04
AnonymBruker
Skrevet

For min del sammenligner jeg dette med bursdagsgratulasjon i avisen, som jo er veldig vanlig og var enda vanligere før. Og det er forsåvidt verre synes jeg, der ser både kjente og ukjente bildet, på fb er det kun omgangskretsen og familie som ser det. 

At du er stolt over gutten som har bursdag kan du skrive, men du kan ikke legge ut bilde om han ikke vil nei. Her spørres barnet hver gang, og får velge bilde selv og sjekke teksten jeg har skrevet. :)

Anonymous poster hash: 2e878...764

Helt enig.

Personlig mener jeg at det er feil å spørre barna om det er OK. Barn har ikke begrep om hvordan Internett fungerer, og at bildene ligger der til evig tid. Det er foreldres ansvar å forstå at barna ikke er modne nok til å ta den vurderingen selv.

For de som sammenligner med avisa; avismediet er ikke, og har aldri vært noe for evig tid, for alle å kunne få hånd om til en hver tid. Det er ikke så sammenlignbart som man kan like å tro.

Anonymous poster hash: 4710b...7f2

På FB har man (om man har vett til å sette innstillingene riktig, selvsagt) kontroll over hvem som ser bildene - jeg har ingen på FB jeg ikke kunne vist bilder av barna når jeg treffer dem IRL. I avisen kan derimot enhver pervo se dem, mye verre i min bok!

Ironisk nok er det blant dem jeg kjenner "FB-skeptikerne" som er rammest til å sette bilder i avisa. :roll:

Anonymous poster hash: 534c6...11a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er superteit når foreldrene skriver for eksempel "Gratulerer med dagen Leander'en vår. Nå er du åtte år, og vi er superstolte av deg. Håper du får en flott bursdag, og vi elsker deg hele veien til månen og tilbake. <3  <3  <3".

Hehe, når jeg ser statuser som dette, så ser jeg for meg en forvirret unge som lurer på når moren skal gratulere han med bursdagen. Og så sier moren "Hæ? Jammen har du ikke vært på Facebook i dag? Åja, det var sant. Du har jo ikke Facebook du. Jaja. Gratulerer da. Du har forresten fått noen gratulasjoner der også, og 37 likes. Her er bursdagsfrokosten din. Men ikke begynn å spis enda. Jeg må poste bilde på Instagram og Facebook! Og så må du sitte på den stolen slik at vi får den nye moccamasteren i bakgrunnen. Tenker Trine blir skikkelig misunnelig!"

• Liker 4
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hehe, når jeg ser statuser som dette, så ser jeg for meg en forvirret unge som lurer på når moren skal gratulere han med bursdagen. Og så sier moren "Hæ? Jammen har du ikke vært på Facebook i dag? Åja, det var sant. Du har jo ikke Facebook du. Jaja. Gratulerer da. Du har forresten fått noen gratulasjoner der også, og 37 likes. Her er bursdagsfrokosten din. Men ikke begynn å spis enda. Jeg må poste bilde på Instagram og Facebook! Og så må du sitte på den stolen slik at vi får den nye moccamasteren i bakgrunnen. Tenker Trine blir skikkelig misunnelig!"

:fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter både gratulasjon i avisen og legger ut bilde av barna mine på face... Aldri bilder jeg selv ikke ville hatt på nett. De har alltid klær på, har ikke mat rundt munnen osv. 

Anonymous poster hash: 6b2b9...340
  • Liker 1
Skrevet

Om bildet i avisen var med "hilsener fra Ho bæstemor, han farfar, han faensflateonkel" er det vel strengt tatt ikke de "oppmerksomhetssyke foreldrene" som har klistret de "stakkars snørrungene" i avisa.

Nå var det underforstått i o m at jeg nevnte "oppmerksomhetssyke foreldre", at de var med, skjøner du vel?

Alt det andre er antorage for disse!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit med feks: Lille titi 10 år! Det skal feires! Men hvis det står: Tito du er 10 år, vi er så glad i deg gutten vår koseklemsesusseklisse.. ikke skriv det på facebook si det heller til ungen!!! Han er jo (forhåpentligvis) ikke på facebook enda!

Hva foreldre synes er greit å legge ut om sitt barn gir meg bakoversveis i blandt. "Nå ligger lille Tito å sover etter flere timer med diare stakkar". Do we need to know??? :fise:

Anonymous poster hash: 6e090...282
Skrevet

Hva foreldre synes er greit å legge ut om sitt barn gir meg bakoversveis i blandt. "Nå ligger lille Tito å sover etter flere timer med diare stakkar". Do we need to know??? :fise:

Anonymous poster hash: 6e090...282

Huff, enkelte skriver slikt om kona/mannen sin også 😕
Gjest Magdalene
Skrevet

Er han på Facebook da? Om han ikke er det, så er det vel ingen grunn til å legge en bursdagshilsen til han der...

Aldri forstått meg på disse meldingene på fb.. : "gratulerer så masse med 7-årsdagen snuppa mi!! Mamma er såååå glad i deg ❤️❤️"

En ting er jo i avisen, hvor barna kan se selv, men på fb, hvor barna ikke er alikevel..?!?

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig.

På FB har man (om man har vett til å sette innstillingene riktig, selvsagt) kontroll over hvem som ser bildene - jeg har ingen på FB jeg ikke kunne vist bilder av barna når jeg treffer dem IRL. I avisen kan derimot enhver pervo se dem, mye verre i min bok!

Ironisk nok er det blant dem jeg kjenner "FB-skeptikerne" som er rammest til å sette bilder i avisa. :roll:

Anonymous poster hash: 534c6...11a

Det handler ikke om å holde barna unna pervoer. Man presenterer uansett aldri barna i lettkledde situasjoner, eller i gitte positurer. Det handler om at barna skal slippe å ha digitale spor etter seg, før de selv er modne nok til å sette sine egne spor.

Anonymous poster hash: 4710b...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...