Gå til innhold

Bursdagsbilde av barn på FB

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at de aller fleste jeg kjenner legger ut bildet av barnet sitt på bursdagen deres.

F.eks Milla 7 år, hurra.

Mitt barn ble nettopp 8 år, men liker ikke at jeg viser bort bilder som blir tatt av han. Han sier f.eks at "bestemor kan se, ingen andre" men jeg respekterer han og lar være å dele bilder hvis han ikke vil.

Men føler meg rar som ikke en gang skriver en bursdagstekst om han på FB, siden "alle de andre" gjør det.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: b346c...2f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La barn få slippe å være på Internet. Jeg blir helt oppgitt over alle foreldre som ikke ofrer barns rett til privatliv så mye som en tanke.

Anonymous poster hash: e5469...78a
  • Liker 11
Gjest Margit Spat
Skrevet

Personlig synes jeg det er mest til irritasjon med de stolte mødrene som fisker etter gratulasjoner for de fantastiske avkommene sine. Jeg er venn med foreldrene, ikke ungene på Facebook. 

Du er heldigvis ikke den eneste som tar hensyn til ditt barns ønske om privatliv, for det er ganske mange som ikke legger ut bilder også, hvis man tenker etter. 

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hører med han, kan det hende deg går greit at du poster at han har bursdag (om det var det du lurte på). Å poste bilde er ikke nødvendig selv om han har bursdag :)

Anonymous poster hash: 3313c...efc

Skrevet

Så lenge han ikke vil, så har du ikke lov. Det er jo ikke teit. Forøvrig kan du jo fint dele at han har bursdag selv om du ikke legger ut bilde.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i alle fall aldri ha gjort dette, og jeg ville ikke ha likt om foreldrene  mine (eller noen andre) hadde lagt ut noen slike bilder av meg heller. 

Anonymous poster hash: a9df5...4b9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sjeleglad for at min barndom og ungdom ikke liker offentlig tilgjengelig på internett

Anonymous poster hash: b704b...a00
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det blir for meg omtrent det samme som bilde i lokalavisen

Anonymous poster hash: f4551...0d8
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For min del sammenligner jeg dette med bursdagsgratulasjon i avisen, som jo er veldig vanlig og var enda vanligere før. Og det er forsåvidt verre synes jeg, der ser både kjente og ukjente bildet, på fb er det kun omgangskretsen og familie som ser det. 

At du er stolt over gutten som har bursdag kan du skrive, men du kan ikke legge ut bilde om han ikke vil nei. Her spørres barnet hver gang, og får velge bilde selv og sjekke teksten jeg har skrevet. :) 

Anonymous poster hash: 2e878...764
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ser at de aller fleste jeg kjenner legger ut bildet av barnet sitt på bursdagen deres.

F.eks Milla 7 år, hurra.

Mitt barn ble nettopp 8 år, men liker ikke at jeg viser bort bilder som blir tatt av han. Han sier f.eks at "bestemor kan se, ingen andre" men jeg respekterer han og lar være å dele bilder hvis han ikke vil.

Men føler meg rar som ikke en gang skriver en bursdagstekst om han på FB, siden "alle de andre" gjør det.

Hva tenker dere?

Det er ikke "alle de andre" som gjør det, det er jeg ganske sikker på. Du har ingen grunn til å føle deg rar. Mange vil ikke ha noe om barna sine på Facebook, og evt omtaler de bare barna som "storebror og lillesøster". Når han selv ikke ønsker at bilder skal legges ut på nett, så er det helt riktig av deg å ikke gjøre det. Også en åtteåring har rett til privatliv.

Skrevet

Jeg legger ikke ut bilder eller info om barna på nettet. Andre må gjerne legge ut av sine.

Skrevet

før i tiden klistra oppmerksomhetssyke foreldre de stakkars snørrungene sines bilde i avisene, med hilsener fra Ho bæstemor, han farfar, han faensflateonkel osv, nå markerer de seg på Facebook.

Hvorfor? For noen likes? jeez!

• Liker 2
Gjest Kaffelattn
Skrevet

F.eks Milla 7 år, hurra.

Hva tenker dere?

Ingen tvil: man lytter til barnet!

Mine barn er ikke så gamle ennå men når de blir store nok vil jeg spørre de før jeg eventuelt ønsker å poste bilde av de.

Hvis de ikke er komfortable med det respekterer jeg selvsagt det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør dette, rett og slett fordi jeg er så utrolig stolt i barna mine og ser på dette på lik linje med "bilde i avisa " dom flere nevner her. Jeg har relativt store barn (10-14år) og spør ALLTID om lov før jeg legger ut. Er det en av de som ikke vil ha bilde på fb, legger jeg det ikke ut. Legger forøvrig ikke til "gud og hvermann " som fb-venner, noe som også er relevant.

Anonymous poster hash: bdfc1...9d9

AnonymBruker
Skrevet

F.eks Milla 7 år, hurra.

Hva tenker dere?

Personlig mener jeg at det er feil å spørre barna om det er OK. Barn har ikke begrep om hvordan Internett fungerer, og at bildene ligger der til evig tid. Det er foreldres ansvar å forstå at barna ikke er modne nok til å ta den vurderingen selv.

For de som sammenligner med avisa; avismediet er ikke, og har aldri vært noe for evig tid, for alle å kunne få hånd om til en hver tid. Det er ikke så sammenlignbart som man kan like å tro.

Anonymous poster hash: 4710b...7f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri lagt ut bilde eller skrevet en gratulasjon til mitt barn som er 8 år på Facebook. Det har ingenting med å være stolt eller ikke, for det er jeg, men hen skal få velge å komme dit selv når hen er gammel nok. Forstår heller ikke hvorfor det skal være nødvendig å gratulerer barnet med dagen der, det et jo det første jeg gjør til barnet personlig når hen våkner på bursdagen sin.

Anonymous poster hash: 8f3bf...ad6

Skrevet

før i tiden klistra oppmerksomhetssyke foreldre de stakkars snørrungene sines bilde i avisene, med hilsener fra Ho bæstemor, han farfar, han faensflateonkel osv, nå markerer de seg på Facebook.

Hvorfor? For noen likes? jeez!

Om bildet i avisen var med "hilsener fra Ho bæstemor, han farfar, han faensflateonkel" er det vel strengt tatt ikke de "oppmerksomhetssyke foreldrene" som har klistret de "stakkars snørrungene" i avisa.

• Liker 2
Skrevet

Hva er gleden ved å legge ut bilde av jubilanten på Facebook mot hans vilje? Selvsagt gjør du ikke det. Du kan jo legge ut bilde av bursdagskaken istedet.

Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Her spør jeg mine barn om det går greit. Jeg har mest familie på FB da de bor i utlandet, men likevel jeg spør ungene om det går greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...