Gå til innhold

Skal du feire St.hans-aften i kveld?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan feirer du det? Kan du med hånden på hjertet si at du vet hvorfor den dagen feires (uten å Google det først)?

Her skal vi ha en god middag, drikke & snacks som ikke inneholder verken rømmegrøt, eller spekemat da jeg ikke er begeistret for noen av delene. 

Jeg er klar over opphavet til feiringen. Skriver ikke noe om det her da jeg ønsker ærlige svar fra dere. :)

I vårt nærmiljø er det ikke noen organisert feiring, så vi blir hjemme da bålfeiringen på nærmeste sted ikke starter før klokka 20:00, noe som er for sent for ungen i huset. 

Ellers har jeg aldri vært vant med å feire denne dagen da jeg gikk i korps i mine barndomsår, og NM alltid kræsjet med St. hans.

Anonymous poster hash: 94b0a...fc0
Skrevet

Jeg kjenner ikke til historien til selve helgenenen, må jeg innrømme. Men har alltid tenkt på det som en solsnu-feiring. Midtsommernatt.

Ellers skal jeg ikke feire noe særlig, bortsett fra en flaske cava og en eske med min favorittsjokolade i kveld. 

Skrevet

I dag blir det feiret med å ta flyet hjemover :tommelopp:

Skrevet

Skal ikke feire

AnonymBruker
Skrevet

Aldri feiret, så nei skal ikke feire i kveld.

Anonymous poster hash: 6463d...0d6

Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Sitter ikke ute å fryser.

Anonymous poster hash: f6e67...297

• Liker 1
Skrevet

I kveld skal jeg grille i fjæra i midnattssola sammen med gode venner og god drikke :)

Skrevet

Jeg skal ikke feire. Blir meg, katta, sofaen og tv'n. Bare kos og hvile. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg vet hvorfor vi feier Sankthans, tror jeg har visst det siden jeg var ganske liten. Døperen Johannes ble født et halvt år før Jesus. De var forøvrig også i slekt fordi Elisabeth, mor til Johannes, var i slekt med Maria, Jesus mor.

Jeg kommer fra et sted med sterke Sankthans-tradisjoner, og har vært vant med å feire dagen. De senere årene har jeg bodd på en annen kant av landet hvor dagens feires lite.

Jeg skal ikke feire. Vi feirer St. Hans til minne om døperen Johannes. St. Hans er det danske helgennavnet. Egentlig burde vi feiret den 24. juni. Frem til en gang på 1700-tallet i Norge var dette en fridag, men så kom en antifestkomité frem til at det var for mange festdager og avskaffet den som fridag.

Er dette riktig? Jeg hørte det på radioen i dag morges. Jeg husker ikke hvorfor vi feirer den 23. når vi egentlig burde feiret den 24.

Sankthansaften er 23. juni, men sankthansdagen er den 24. juni. Tilsvarende har vi for juleaften/juledag, påskeaften/påskedag og allehelgensaften/allehelgens dag.

Skrevet

Er vel strengt tatt en førkristen feiring som på samme måte som juleaften har blitt tilpasset en kristen hverdag, men opprinnelig så er både jul og midtsommer da sola snudde

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Virker som det er ulik praksis rundt i landet? Der jeg vokste opp var det alltid en voldsom feiring. Alle møttes, vi satte opp store partytelt og hadde St.Hansbål. 

Her jeg bor nå er det helt dødt. Hadde ikke fått med meg at det var St.Hans engang..

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke feire. Fikk ikke med meg at det var St. Hans før for et par timer siden. Jeg har tilbrakt hele dagen ute, og det på et sted der folk gjerne samler seg til feiring av St. Hans, men jeg fikk det rett og slett ikke med meg. Hatt noen hyggelige feiringer opp gjennom, men de har ikke vært så annerledes enn andre fine sommerkvelder.

Anonymous poster hash: fc26b...818
AnonymBruker
Skrevet

Jeg feirer midtsommer. Tradisjonen tro er det rømmegrøt og spekemat, i går ble det grilling i tillegg. Og så stort bål om kvelden. 

Synes vi kunne gjort som svenskene og alltid hatt feiringen på en lørdag. Er så såpelig å feire midtsommer når man må gå og legge seg lenge før midnatt fordi man skal på jobb dagen derpå. 

Anonymous poster hash: ee95e...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...