Gå til innhold

Lage regler for utleie - leietaker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal sette opp litt regler for leietaker som skal leie egen leilighet på vår tomt. Kan vi sette opp egne regler ?

Vi har tenkt litt slik at vi vil jo ha nøkkel til leiligheten, men har vi krav på det ? Kan vi sette opp at vi har nøkkel men skal i hovedsak ikke bruke den med mindre noe tilsier det.

Vi deler tomt, kan vi sette opp at vedkommende ikke får luske rundt huset vårt pg rundt våre vinduer? Men kan vi kreve/ sette opp at vi kan benytte vedkommende sin del, ved behov?

Hva er vanlig ?

Anonymous poster hash: 2dc0e...f5f

Skrevet

Hvis det sto spesifisert i kontrakten at jeg ikke skulle luske rundt huseiers vinduer ville jeg lurt både på hva de trodde om meg og hva de egentlig drev med av lysskye aktiviteter...

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ansett dere som gale om dere hadde skrevet at jeg ikke fikk luske rundt huset og se inn vinduer  :skratte:  Det er ikke vits i å skrive det opp, for du får ikke si opp leieforholdet om det skjer, siden husleieloven gjelder. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke krav på nøkler. Men er vanlig at huseier har det. Eneste gangen dere har mulighet for å bruke det er hvis det skjer noe veldig akutt.

Dere kan ikke ha med utplass i leiekontrakten om dere skal bruke den innimellom, men dere kan avtale at dem får lov til å bruke uteplassen deres muntlig, og hvilken del det da gjelder

Anbefaler deg å lese husleieloven, sette deg inn i den. Hvilke rettigheter og ikke minst plikter du har. Alle utleiere burde det

Anonymous poster hash: 32233...5ce

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler tomt, kan vi sette opp at vedkommende ikke får luske rundt huset vårt pg rundt våre vinduer? Men kan vi kreve/ sette opp at vi kan benytte vedkommende sin del, ved behov?

Hva er vanlig ?

Luske rundt? Jeg har ikke som vane å drive å luske rundt iallefall. 

Anonymous poster hash: 9a233...edf

• Liker 2
Skrevet

Sett deg ned og les igjennom Husleieloven. Det er denne som gjelder, og gir dere dårligere vilkår enn denne fastsetter er dere like langt.

Det er ganske vanlig at utleier har et ekstra sett nøkler. Adgang til boligen har dere selvsagt ikke, men et ekstra sett er alltid greit om noe skulle skje,

Dere fører selvsagt opp hvilken del av boligen leietaker leier, om de også har hage osv. Dere kan ikke akkurat ha en spesifikk klausul ang. hvor de kan gå forbi, men dere spesifiserer hva det er de leier og har tilgang til. Det er vel ikke spesielt vanlig at leietakere står og spionerer på dere, men om dere har et sterkt behov for privatliv må dere kanskje justere dere noe - leier de en del av tomten, så er de I området.

Skrevet

Vi skal sette opp litt regler for leietaker som skal leie egen leilighet på vår tomt. Kan vi sette opp egne regler ?

Vi har tenkt litt slik at vi vil jo ha nøkkel til leiligheten, men har vi krav på det ? Kan vi sette opp at vi har nøkkel men skal i hovedsak ikke bruke den med mindre noe tilsier det.

Hva er vanlig ?

Hva er dette for slags regime? Dere ville ikke jeg ha leid hos om jeg fikk bo gratis engang!

• Liker 3
Skrevet

Nei, dere har ikke rett på å ha nøkler. Og leier dere ut med uteplass kan ikke dere bruke den ved behov.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er vanlig ?

"Leie egen leilighet på vår tomt"

??

Som i at dere eier leiligheten og leier den ut til "per" og "kari"?

Anonymous poster hash: a442e...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Hva er vanlig ?

Hva mener du med dette, TS? Og spesielt; hva mener du med "i hovedsak"?

Anonymous poster hash: 4893b...f8d

• Liker 1
Skrevet

Som utleier har man normalt et sett med nøkler, men låser seg inn bare etter avtale med leietaker.

Når det gjelder uteområder, går det an å angi hvilke som leietaker disponerer.

Ferdsel i private hager er jo uansett ikke lov uten eiers tillatelse.

Er eiendommen slik at det er litt uklare "grenser" ville jeg invistert i et gjerde eller en hekk.

Vi leier ut med bruk av en angitt del av hagen og en spesifisert parkeringsplass.

Hagen er delt opp med et lite gjerde.

Skal dere igang med utleie sett dere inn i husleieloven. Men også hvordan den kan tolkes. Bruk kontrakt, vær raus men ikke naiv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi deler tomt, kan vi sette opp at vedkommende ikke får luske rundt

huset vårt pg rundt våre vinduer? Men kan vi kreve/ sette opp at vi

kan benytte vedkommende sin del, ved behov?

Hva er vanlig ? Anonymous poster hash: 2dc0e...f5f [/

quote]

Bruk standar husleiekontrakt og tilpass der det er mulig. Lager du egne regler kan du ende opp med at hele kontrakten/leieforholdet er lovstridig. Og da sitter du med skjegget impostkassen.

Anonymous poster hash: 02997...738

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...