Gå til innhold

Er ikke dette feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort: jeg har vært sykemeldt i noen uker fordi jeg har hatt et enormt press på meg fra flere hold og det endte med at jeg ble utbrent. Fordi jeg visste at jeg kom til å bli sykemeldt en stund fremover valgte jeg å fortelle min sjef grunnen til at jeg ble sykemeldt. Det har blitt fortalt videre til andre ansatte, og disse ansatte har så fortalt dette videre til samboere. Samboeren til denne ene ansatte har kjente jeg litt tidligere men aldri mer enn et hei når vi møtes. Han hadde tilfeldigvis møtt en av mine venninner som han kjenner og lagt ut om at han visste alt om mine problemer og at dette ble diskutert på jobben til hans samboer, altså på min arbeidsplass.

Kjente jeg ble utrolig paff da jeg fikk vite dette. Det er en høyst personlig årsak til at jeg er sykemeldt og jeg synes det er veldig uproft av min leder å fortelle dette videre til andre ansatte. Er det bare meg eller er dette feil?

Jeg har tatt det opp med min sjef men han mener det var nødvendig at de fikk vite det fordi de måtte steppe inn for meg og overta mine oppgaver og da var der unaturlig og ikke fortelle de hva som hadde skjedd. I mine øyne er dette helt feil. Enig eller uenig?

Anonymous poster hash: 765cc...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg. De andre ansatte trenger ikke vite hvorfor du ikke kan gjøre oppgavene, de trenger bare vite at du er borte, og muligens ca hvor lenge du skal være borte.

Dårlig gjort av sjefen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen skal ikke dele slik informasjon.

 

Hvordan kabalen går opp på jobb er jo ikke avhengig av om du er deprimert eller har brukket benet. Faktum er at du er sykemeldt, og det er all info andre ansatte skal få nyss om.

 

Dersom din utbrenthet var et direkte resultat av et arbeidsmiljøproblem, og sjefen oppfattet det delvis som en "klage", så er det klart det stiller seg litt annerledes. Men det er uansett gal måte å takle det på.



Anonymous poster hash: 6aade...19a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen skal ikke dele slik informasjon.

Hvordan kabalen går opp på jobb er jo ikke avhengig av om du er deprimert eller har brukket benet. Faktum er at du er sykemeldt, og det er all info andre ansatte skal få nyss om.

Dersom din utbrenthet var et direkte resultat av et arbeidsmiljøproblem, og sjefen oppfattet det delvis som en "klage", så er det klart det stiller seg litt annerledes. Men det er uansett gal måte å takle det på.

Anonymous poster hash: 6aade...19a

Grunnen til at jeg er utbrent er kun på grunn av personlige problemer og det vet også min sjef.

Anonymous poster hash: 765cc...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med sjefen din har ikke rett til å vite hvorfor du er sykemeldt, så da har selvfølgelig ikke kollegene dine rett til det heller. Grunnen til at du er borte er revnende likegyldig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ville jeg tatt videre til høyere hold. Det er helt uakseptabelt (og jeg vil tippe ulovlig) at sjefen diskuterer din helsetilstand med andre ansatte. 

 

Sjefen har ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt, med mindre det er behov for tilpasninger i forhold til arbeidet du gjør. 

 

Da vet du ihvertfall til neste gang at sjefen din er en dritt, og at du aldri skal fortelle ham noe som helst som du ikke vil skal bli spredd til gud og hvermann. 

 

Flate jeg hadde blitt så sinnsykt forbannet...



Anonymous poster hash: 3f89b...2a9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tid skal folk lære seg at sjefen er en person du selger arbeidskraften din til? Sjefen er ikke en venn du betror det til, da kan dette bli resultatet. Til skrekk og advarsel for alle.

Du påla vel ikke sjefen taushetsplikt?

Anonymous poster hash: 02f99...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har ikke taushetsplikt om slikt med mindre det er presisert. Det er har heller ikke kollegene dine. Jeg kan ikke henvise til lovverk, men jeg husker jeg leste samme problemstilling i Det Nye en gang i tiden der man kunne sende inn spørsmål til jurister og få svar. 



Anonymous poster hash: 27a74...58e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du gå videre med. 



Anonymous poster hash: 0704c...65a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen plikt til å informere sjefen om årsaken til sykemelding, følgelig har heller ikke vedkommende taushetsplikt. Du burde gitt beskjed om at du kun informerte fordi du ønsket å være ærlig, men at infoen ikke skulle deles videre. Forstår godt at du er forbannet, for det er dårlig gjort, men ulovlig er det ikke. Har hatt en lik sjef selv, og som resultat fått vite om både spontanaborter, utredning av sykdom, plager hos kollegers barn og andre helseplager jeg egentlig ikke har lyst til å kjenne til. Slike sjefer forteller man intet.

Anonymous poster hash: 8f11b...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sjefer med personalansvar hadde taushetsplikt, jeg!? Jeg hadde blitt mildt sagt forbanna om min sjef hadde delt noe så privat til alle på arbeidsplassen. Det har han/hun ingenting med å gjøre.

Man er faktisk ikke pliktig å fortelle sjefen sin om årsaken til sykemeldinger, så at du betrodde det, var jo mer enn sjefen kunne regne med. Å da dele det videre er jo helt uhørt, og direkte usmakelig.

 

Er det en sjef over han/hun igjen, som du kan ta saken videre til? Personalavdeling med personalsjef eventuelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sjefer med personalansvar hadde taushetsplikt, jeg!? Jeg hadde blitt mildt sagt forbanna om min sjef hadde delt noe så privat til alle på arbeidsplassen. Det har han/hun ingenting med å gjøre.

Man er faktisk ikke pliktig å fortelle sjefen sin om årsaken til sykemeldinger, så at du betrodde det, var jo mer enn sjefen kunne regne med. Å da dele det videre er jo helt uhørt, og direkte usmakelig.

Er det en sjef over han/hun igjen, som du kan ta saken videre til? Personalavdeling med personalsjef eventuelt?

Ja, forstår at det kanskje var dumt av meg å fortelle årsaken. Følte bare at det var rett å gjøre, selvom jeg angrer sterkt nå.

Det er en hovedleder som er over min sjef igjen, så jeg har jo anledning til å ta opp dette med han.

Anonymous poster hash: 765cc...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, forstår at det kanskje var dumt av meg å fortelle årsaken. Følte bare at det var rett å gjøre, selvom jeg angrer sterkt nå.

Det er en hovedleder som er over min sjef igjen, så jeg har jo anledning til å ta opp dette med han.

Anonymous poster hash: 765cc...dc5

 

Gjør det. Sjefen din har ikke lov å gi ut personlige opplysninger om deg til de andre ansatte. 

Anonymous poster hash: 3f89b...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...