Gå til innhold

Utslitt allerede 2 dager ut i ferien

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

3 uker på en hytte hørtes mye ut! jeg hadde ihvertfall fått fullstendig panikk. Hjemme kan mor og far bytte litt på å gjøre ting sammen med barna, sånn at de voksne faktisk får litt feriefølelse de òg. Barna har det hyggelig uansett,

Hvorfor kan dere ikke bytte på å gjøre ting sammen med barna selv om dere er på en hytte?

Anonymous poster hash: 69d13...da1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er glad jeg trives med å være sammen med mann og barn...

Anonymous poster hash: 11f23...e52

• Liker 3
Skrevet

Hahaha ja hadde det vært så enkelt så!

Har prøvd noen ganger på det, det er hyling eller klatring på meg, omtrent før jeg får av meg sekken. Kan glemme å sitte med kaffekoppen i hvertfall.

Etter 100 meter nekter minsten å gå mer, og skal bæres. Når jeg da sier nei, begynner hylskrikinga. Og klarer jeg omsider får han til å gå videre, kan du banne på at han snubler også er vi i gang igjen.

Ungene mine er rett og slett umulige å aktivisere så lenge jeg er tilstedet. Er jeg ikke der går det litt bedre i følgen mannen.

Må innrømme at når det kommer til hyling, erting, masing og klenging har jeg aldri merket noen forskjell på inne eller ute.

Men jeg skal fortsette å prøve, og teste ut noen tips jeg har fått her:)

TS

Anonymous poster hash: 6f783...71f

Hva med å prøve avledning istedenfor nei? Det responderer mine mye bedre på :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve avledning istedenfor nei? Det responderer mine mye bedre på :)

Min og, avledning er greia her.

Pleier de å være sånn her i helgene? Hvordan var forrige ferie? Skjønner at dere blir sliten men mannen din må åpne øynene! Du kan ikke gjøre alt med barna. Dere trenger ikke gå langt ute, heng utenfor og let etter blomstrer eller insekter, el la de gjøre hva de vil utenfor. Min på snart 2 år kan styre leken selv ute, han er veldig glad i å utforske.

Anonymous poster hash: c64f1...83d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om dere kanskje har kommet inn i en ond sirkel? Barn krangler, klenger og maser, og dere foreldre er slitne og leie. Det merker barna så klart, og dermed blir oppførselen enda verre. Dere må prøve å kose dere sammen med barna, så tror jeg også at humøret deres blir bedre. 

Jeg er lærer og har nå syv uker ferie sammen med toåringen min. Mannen har totalt fire uker fri. Dagene hjemme alene med en aktiv toåring er travle, men vi trives veldig godt, og mye handler om innstilling syns jeg. Jeg passer på å legge meg tidlig, slik at jeg er uthvilt hver dag (alt blir verre med søvnmangel). Jeg gjør også ting som jeg selv setter pris på, som å lage en god frokost, ha en ekstra kopp kaffe, bake, gå tur osv. Barnet deltar på alt, og om han syns jeg sitter lenge med kaffekoppen så synger jeg til ham f.eks. Vi drar i butikken hver dag, for han elsker å kjøre handlevogna. Jeg oppmuntrer ham til å være med å finne frukt/grønt/andre dagligvarer vi trenger, og han blir så stolt over å kunne hjelpe til. Jeg bruker det mye generelt: "Nå må du hjelpe mamma å...". Vi er også ute i timesvis hver dag, uansett vær. Vi kler oss etter været. Vi prøver å treffe andre, men de fleste vi kjenner har ikke ferie enda, så da er det bare oss to. Jeg har med vogna, og han sitter i den når han er trøtt. Om din yngste ikke liker vogn, hva med bæremeis? Det bruker vi også mye. Vi går til ulike lekeplasser, finner en bekk eller elv og kaster stein, ser etter "gakk-gakk-er" og fugler, triller forbi gårder og ser etter dyr, kaster og løper etter ball osv. Min erfaring er at når jeg er entusiastisk og glad, blir han også det. Det blir jo noe "nei" i løpet av dagen, men jeg prøver å heller avlede og foreslå noe annet morosomt. Når han hyler fordi han ikke vil forlate rutsjebanen, men vi må hjem for å lage middag, prøver jeg å gjøre middagslagingen til noe positivt og spennende f.eks.

Jeg har jo bare ett barn enda, og det er sikkert mer slitsomt med to. Men prøv å kos deg likevel! Barna er jo herlige i den alderen, selv om det er travelt. Og etter barnas leggetid, må du prioritere noe som gir deg energi. Les en bok, ta et bad eller løp en tur. Du og mannen bør også dele dagen mer. Da kan dere få flere timer egentid og får ladet batteriene mer selv.  

Anonymous poster hash: 70380...d42
  • Liker 2
Skrevet

For meg høres det ut som du bare må bite sammen tennene, følg tips og råd du har fått. Kjør på med avledning, massemasse ros, positiv oppmerksomhet, minst mulig kjefting, minst mulig argumentasjon, overse bagateller, enda mer ros, osv.

Når ferien er over, ville jeg oppsøkt hjelp. Gå til helsesøster, barnevernstjenesten, familievernkontor etc. Godt mulig dere kan ordne opp i dette selv, men for meg høres det ut som at den onde sirkelen begynner å bli rimelig håpløs å komme ut av. Dere ville hatt god nytte av foreldreveiledning.

• Liker 1
Skrevet

Flytt fokus vekk fra det som er negativt. Prøv å fange øyeblikkene som er gode, om det så er snakk om at lillebror sier noe pent til storesøster. "Husker dere istad da ........ Det var koselig, da var per så snill med Silje, Silje ble kjempeglad og dere hadde det veldig fint. Husker dere da Silje hjalp stian da han falt? Der var velsig fint gjort. Mamma ble ordentlig glad da hun så hvor fint dere lekte sammen, og tenk, så flinke dere var å finne på noe, helt uten hjelp! Også var det veldig bra da dere sluttet å mase på mamma og gikk og fant på noe i stede. Jeg vet dere er flinke unger, men såå flinke visste jeg ikke at dere var! Tenk at dere lekte så lenge alene, der alle var greie mot hverandre"..

For alt i verden, ikke dra fram negative episoder, ikke minn dem på det som ikke har vært helt bra. Så snart en konflikt er løst/dere har oversett/ det gikk over av seg selv: så fint at dere hørte nå/ sluttet å krangle/ fant it av problemene etc. Så flytt fokus. "Husker dere istad, da dere lekte så fint med de steinene? Det var så morsomt. Vis mamma hvordan dere gjorde det"..

Skrevet

Har dere mulighet til å lage til sandkasse, benk og andre lekeapparater utenfor hytten? Da har dere mulighet til å være ute uten å gå langt. Å være inne hele tiden er ikke kjekt. Det er godt å boltre seg ute, så kan en lettere slappe av med rolig lek inne etterpå. Og legg dere tidlig alle sammen så dere er uthvilte. Håper dere har fått litt finvær må, og at det går litt bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med storfamiliene? Vi er alltid med besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn.

Anonymous poster hash: bbc62...886

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...