AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #1 Skrevet 23. juni 2015 Nå sitter jeg her og gråter av utmattelse! Ungene på 2,5 og 5 har rotet, hejra, mast, hylt, slåss og ikke hørt etter siden kl 6.30 i morges, og nå orker jeg bare ikke mer!! Vi dro på hytta i helgen, og skal være her i 3 uker. Planen var og bade og kose oss mye ute, siden vi bor i blokk til vanlig. Men det er stort sett bare regn, og grisekaldt i vannet, så det blir i stedet bare krangling og masing. Jeg er så sliten at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal overleve 3 uker ferie. Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg spredd ferieukene til barna utover sommeren, men bhg krevde 3 uker sammenhengende. Har prøvd å invitere venner/ besøke venner på hytta, men det er ingen som har ferie nå. Hva i himmelens navn skal vi finne på som ikke koster penger???? Anonymous poster hash: 6f783...71f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #2 Skrevet 23. juni 2015 På med regntøy og ut på tur. Trenger ikke gå så langt, bare ungene får utfolde seg litt. Ta med niste og spis lunsjen ute. Anonymous poster hash: 10793...7c9 9
Kvist Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Gå tur! Plukk 7 slag markblomster og legg dem under puta i kveld (st. hans) for å drømme om den man skal gifte seg med. Lag hytte under et bord eller mellom noen stoler. Krabb inn i den sammen med ungene og fortell en historie fra du var liten eller et eventyr eller noe. Tegn tegninger og heng dem opp etterpå. Bak noe godt Lek hermeleken og la ungene veksle på å være den som skal lede Søk opp barneyoga på youtube og prøv dere på det Masse man kan finne på, og som går an å gjøre uten at (minst) en av ungene hyler 5
Rotemor Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 På med regntøy og ut på tur. Trenger ikke gå så langt, bare ungene får utfolde seg litt. Ta med niste og spis lunsjen ute.Anonymous poster hash: 10793...7c9 Dette. Ut er det eneste som nytter. Man blir fort vant til regnet så sant man er godt kledd. Det er også lettere å få aktivisert de inne dersom de først har vært ute. Du får være så barnslig du kan og leke gjemsel, troll, lage fuglereder.... 1
Rotemor Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Gå tur! Plukk 7 slag markblomster og legg dem under puta i kveld (st. hans) for å drømme om den man skal gifte seg med. Lag hytte under et bord eller mellom noen stoler. Krabb inn i den sammen med ungene og fortell en historie fra du var liten eller et eventyr eller noe. Tegn tegninger og heng dem opp etterpå. Bak noe godt Lek hermeleken og la ungene veksle på å være den som skal lede Søk opp barneyoga på youtube og prøv dere på det Masse man kan finne på, og som går an å gjøre uten at (minst) en av ungene hyler Og dette:)
Jade Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Sett på barnetv og slapp av med en bok. Og det er lov å ta en ferieuke hjemme også :-) La far aktivisere dem litt mens du får deg litt alenetid. 2
mulberrygal Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Finn småstein dere kan kaste i en bekk, smør sandwicher og finn et hemmelig sted som er bare deres som dere bruker som lunsjplass, lær de å stupe kråke og stå på hendene ute, skru på en tegnefilm de begge liker (for eksempel frozen) og les bok mens de ser på den, gå på traktor/gravemaskin/lastebiljakt å se hvem som klarer å se flest maskiner først, lag en pleddhytte inne og fortell eventyr, bygg en hytte ute hvis du har litt materialer liggende. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Ferie er noe oppskrytte greier. Bare vent til sommeren er over. Da kommer historiene her på kg. Så mellom sommerslutt kommer skilsmissen. 14 dager før jul så er x antall tråder der de ikke blir enig om ungene i jula. Mellom når og påske kommer trådene om x som har funnet ny dame.. som gullungene ikke liker, for hun er en heks. Dessuten får vi vite hvor sjuk x egentlig var og at mor skal nekte samvær.god sommer.nyt den.Anonymous poster hash: 2db23...52f 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Bake og lage mat sammen. Og tenk, dere er to voksne på to barn, luksus å få masse alenetid med de små 😊 Er det noen åpne gårder i nærheten, badeland eller lekeland? Lekeplasser, stengte barnehager å leke i? En elv å kaste stein i eller lage barkebåter? Jeg skal ha ferie alene i tre uker jeg med 2- og 4-åringen min og jeg gleder meg 😊Anonymous poster hash: b433a...9c7 1
LilleBallerina Skrevet 23. juni 2015 #10 Skrevet 23. juni 2015 Vi er mye ute og leker uansett vær. Viktig å få litt frisk luft. Ungene får se Barne-TV om morgenen mens jeg drikker kaffe Så spiller vi spill, leser bøker, leker litt (har alltid med litt leker på tur), tegner, perler, bygger hytte av puter og tepper, har piknik på gulvet... Jeg er så heldig å ha sju uker sammen med barna om sommeren. Vi legger lista lavt og roer helt ned. Barna trenger gjerne noen dager på å roe ned, men så kommer det seg De må bare bli vant til å ha ferie uten at så mye skjer hele tiden. Hvis du leker mye med dem og går ut med dem tenker jeg herjing og slåssing tar slutt God ferie! 2
Hundejente Skrevet 23. juni 2015 #11 Skrevet 23. juni 2015 3 uker på en hytte hørtes mye ut! jeg hadde ihvertfall fått fullstendig panikk. Hjemme kan mor og far bytte litt på å gjøre ting sammen med barna, sånn at de voksne faktisk får litt feriefølelse de òg. Barna har det hyggelig uansett, 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 Dette er grunnen til at mannen og jeg stadig finner på unnskyldninger for hvorfor vi må vente enda litt til med å få barn... Høres slitsomt ut. Du har jo fått veldig mange gode tips her da, og jeg håper dere får en fin ferie! :-) Anonymous poster hash: 64919...744 3
Jens Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Fikk ikke med meg om du var alene eller med mannen din. Hvis han er der, syns jeg dere skal dele dere litt opp, slik at dere tar noen timer hver alene med barna, og den andre kan slappe av. Så bytter dere. dere kan jo også bytte på å stå opp med barna om morgenen. Dermed får du 1,5 uke helt fri:-) Få besøk av andre med barn er også avlastende. Eller dra på besøk. Ferie er for både barn og voksne.
Gjest Cel Skrevet 25. juni 2015 #14 Skrevet 25. juni 2015 Det finnes myyyye gøy dere kan gjøre sammen, og mye som de kan gjøre selv. Hvis du ikke har det i hus/hytta ville jeg gått til innkjøp av passende pusslespill og fargebøker/farger, plastelina og perler. Alt dette er aktiviteter som man kan kose seg med, og som ikke koster all verden å kjøpe inn. Ikke finn frem alt på en gang, men ta frem en av disse aktivitetene når du ønsker å roe ned leken eller ungene trenger å akiviseres. Som skrevet ovenfor her er også det å gå UT samme hvilket vær, viktig .Lag gjerne en rutine der dere drar ut i 10 - 11 tida hver dag, om ungene er tidlig oppe. Kle dere godt og dra til lekeplasser, på tur i skogen, til strender m.m. Ungene bryr seg ikke om været så lenge de er godt kledd. Ta gjerne med niste. Og ha i bakhodet at ungene har godt av å være med deg. Disse ferieukene er dere sammen, men du trenger ikke ligge på kne og bygge lego med dem i tre uker i strekk. Det holder at du er sammen med dem, i samme rommet, finner frem f.eks pusslespill til dem, tar dem med ut i skogen der du drikker en kopp kaffe mens de boltrer seg. Og vet du hva? de første dagene er travlest. Det går seg til kos deg!!
galmamma Skrevet 25. juni 2015 #15 Skrevet 25. juni 2015 Uffda hørest ikke noe høy ut :/ dette er grunnen til at jeg reiser til syden og bor på hotell med badebasseng hver bidige ferie.. Tre hele uker, hvert år..skjønner at alle ikke har råd til det 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #16 Skrevet 25. juni 2015 Takk for mange gode tips! Mye av dette gjør vi allerede. Og vi er ute mellom skurene! Alikevel gjør ikke ungene annet enn å krangle, sloss, hyle og klenge selv utendørs... Når jeg forsøker å sette meg ned med dem og tegner e.l begynner som regel den minste å hive alt rundt seg, og eldste begynner å grine fordi hun synes min tegning blir finere enn hennes. Den eneste aktiviteten jeg vet om som holder dem i humør mer enn 5 min er bading. Men det har det dessverre ikke vært vær til mer enn ett par ganger. Gleder meg til vi skal til syden i august, det blir ferie!! Og disse problemene vi har her, hadde vært enda verre hjemme! Vi sliter i hverdagen som det er, men da har vi bhg for litt avlasting... Mannen er her ja, men han er like sliten som meg, og det er praktisk talt umulig å sove videre når den andre står opp, fordi det er lytt og barna bråker/krangler. Han gidder heller ikke finne på noe, det er det jeg som må gjøre og gjennomføre. Håper det blir bedre til uken, når flere har ferie og kommer utover. TS Anonymous poster hash: 6f783...71f
sunstar Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 Ut på tur aldri sur 😄 unger elsker leker og barnselige foreldre. Hopping i dammer, plukke blomster, fine steiner o.l hva med å grille pølser på engangsgrill under tak. Gjemsel, stiv heks og frys til musikk. å være barnselig er gøy i ferier
Molly85 Skrevet 25. juni 2015 #18 Skrevet 25. juni 2015 Ut ut ut! Barn har energi, og den må brukes! Ser det på våre to små på 2 og 3 år. Er vi mye ute har store og små det bedre, og de sovner raskt når kvelden kommer. Er vi bare hjemme en dag (skjer sjelden!) får vi gretne barn og voksne. Barn i den alderen er flinke til å utforske de minste ting, så kan du ta med kaffe og noe drikke til barna, så setter du deg på en stein mens barna utforsker og koser seg😊
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #19 Skrevet 25. juni 2015 Ut ut ut! Barn har energi, og den må brukes! Ser det på våre to små på 2 og 3 år. Er vi mye ute har store og små det bedre, og de sovner raskt når kvelden kommer. Er vi bare hjemme en dag (skjer sjelden!) får vi gretne barn og voksne. Barn i den alderen er flinke til å utforske de minste ting, så kan du ta med kaffe og noe drikke til barna, så setter du deg på en stein mens barna utforsker og koser seg Hahaha ja hadde det vært så enkelt så! Har prøvd noen ganger på det, det er hyling eller klatring på meg, omtrent før jeg får av meg sekken. Kan glemme å sitte med kaffekoppen i hvertfall. Etter 100 meter nekter minsten å gå mer, og skal bæres. Når jeg da sier nei, begynner hylskrikinga. Og klarer jeg omsider får han til å gå videre, kan du banne på at han snubler også er vi i gang igjen. Ungene mine er rett og slett umulige å aktivisere så lenge jeg er tilstedet. Er jeg ikke der går det litt bedre i følgen mannen. Må innrømme at når det kommer til hyling, erting, masing og klenging har jeg aldri merket noen forskjell på inne eller ute. Men jeg skal fortsette å prøve, og teste ut noen tips jeg har fått her:) TS Anonymous poster hash: 6f783...71f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #20 Skrevet 25. juni 2015 Ingen artig alder i vårt hus, ihvertfall, skjønner deg godt. Mine var også sånn, særlig de første dagene på nytt sted enn hjemme. Mitt råd er å dele dere opp mest mulig, gjøre ting med hvert sitt barn og sørge for at begge voksne får alenetid. Nå er mine 5 og 8 og det er enj god del bedre. Anonymous poster hash: 55829...085
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå