Gå til innhold

Må man ha fri bar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, du må ikke ha fri bar. Folk synes det er helt normalt å kjøpe egen drikke.

Anonymous poster hash: a6873...d4a

 

Nei, det er ikke normalt. Så du prater ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ha festen på hotell, men er så heldige at pappa eier hotellet, derfor får gjestene våre samme priser som på butikken.

Betalbar på pappas hotell? Det må vel være noe av det merkeligste og minst gjestfrie jeg har hørt om...

Og nei, jeg synes ikke det er normalt å kjøpe egen drikke når jeg er bedt bort. Og har man store problemer med å servere alkohol fordi man er redd for at folk skal bli fulle (Hvilket de sjelden blir. De aller fleste har noen sperrer mot å drikke seg fra sans og samling i bryllup. Tro det eller ei) får man heller arrangere selskapet helt uten alkoholservering. Det er faktisk mye bedre enn å forvente at gjestene skal være med å betale for selskapet.

Endret av Leo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalbar på pappas hotell? Det må vel være noe av det merkeligste og minst gjestfrie jeg har hørt om...

Og nei, jeg synes ikke det er normalt å kjøpe egen drikke når jeg er bedt bort. Og har man store problemer med å servere alkohol fordi man er redd for at folk skal bli fulle (Hvilket de sjelden blir. De aller fleste har noen sperrer mot å drikke seg fra sans og samling i bryllup. Tro det eller ei) får man heller arrangere selskapet helt uten alkoholservering. Det er faktisk mye bedre enn å forvente at gjestene skal være med å betale for selskapet.

Er dessverre ikke selvsagt at pappa er rik selv om han driver hotell. Heldigvis syns ikke gjestene våre at det er ugjestfrihet å betale for drikken utpå kvelden. Velger heller å invitere hele familien, enn å prioritere fri bar 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalbar på pappas hotell, er helt naturlig. Pappas hotell er fortsatt ett skjenkested med ganske strenge regler for bevilgning i forhold til hvilket som helst sted. Han strekker det langt bare ved å gi dem såpass rabatt.

Sånn sett hadde det vært enklere å ha gratis bar om hun hadde leid hos noen andre; da hadde det bare handlet om penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt bryllup, ditt valg.

I det ene bryllupet jeg har vært i, hadde brudeparet lagd noe vin selv, og kjøpt inn noe øl.

Ville man ha noe annet, måtte man stå for det selv. Funket fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjertesukk

Gidder ikke lese alle svarene her, for 90% er BS. Du gjør det som er rett for dere!! Selvfølgelig må dere ikke ha fri bar om dere ikke ønsker det, tenker det er omkring 50/50 så det ene er ikke noe vanligere enn det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du det å bli mett og det å bli full er fullverdig sammenlignbart?

Anonymous poster hash: 24d15...7a2

 

Alle er mette etter to porsjoner. Uansett. Å ta en tredje er fordi man har lyst på mer. Så, er det da innafor å komme med kortterminalen og be de betale om de forsøker å forsyne seg for tredje gang? Hvor går grensa? De som tar tre kakestykker istedet for to? Eller er det bare fordi det gjelder alkohol? Synes det er trist at det finnes så mange brudepar som tror alkohol = fyll, merkelig at det ikke finnes voksne mennesker med normalt forhold til alkohol som gifter seg også. Men klart, er man brud og kun har blitt drita hver gang man får gratis drikke så har man vel ikke større forventninger til andre heller. For det er vel det som er grunnen? Du selv klarer ikke drikke uten å bli full, og dermed tror alle andre er slik også?

Anonymous poster hash: d00c0...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalbar på pappas hotell, er helt naturlig. Pappas hotell er fortsatt ett skjenkested med ganske strenge regler for bevilgning i forhold til hvilket som helst sted. Han strekker det langt bare ved å gi dem såpass rabatt.

Sånn sett hadde det vært enklere å ha gratis bar om hun hadde leid hos noen andre; da hadde det bare handlet om penger.

Ja, det er jo en ting og. Nå får gjestene både overnatting en hel helg, frokost og 2 middager i tillegg til rikelig med alkohol under selve bryllupsmiddagen, i tillegg til ett kjempebra live band, så pytt pytt. Folk får mene hva de vil 🙈 Å betale butikkpris for 3-6 drinker etter middagen tåler de nok. Skulle gjerne betalt alt for de, men 140 mann koster for mye dessverre 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er mette etter to porsjoner. Uansett. Å ta en tredje er fordi man har lyst på mer. Så, er det da innafor å komme med kortterminalen og be de betale om de forsøker å forsyne seg for tredje gang? Hvor går grensa? De som tar tre kakestykker istedet for to? Eller er det bare fordi det gjelder alkohol? Synes det er trist at det finnes så mange brudepar som tror alkohol = fyll, merkelig at det ikke finnes voksne mennesker med normalt forhold til alkohol som gifter seg også. Men klart, er man brud og kun har blitt drita hver gang man får gratis drikke så har man vel ikke større forventninger til andre heller. For det er vel det som er grunnen? Du selv klarer ikke drikke uten å bli full, og dermed tror alle andre er slik også?

Anonymous poster hash: d00c0...576

Skal innrømme det at jeg rett og slett ikke sidestiller mat og alkohol. Klart gjestene skal få begge deler, altså alkohol til maten, men om de vil drikke mer etter middagen er ferdig så får de ordne det selv (BYOB eller eventuelt betalbar da). Stort sett er det fri flyt under middagen.

Alkoholfritt er selvsagt gratis hele kvelden. Det vil si, om de er tørste for tørsthetens skyld finnes det i mange mengder. På samme måte som det finnes kanskje pølse i brød til nattmat, når vedkommende blir sulten igjen.

For vår del så har vi så mange som er rølpete, inkludert mine foreldre, så jeg vet helt ærlig ikke om jeg gidder. Pr nå virker tinghuset og en privat middag langt mer aktuelt.

Anonymous poster hash: 24d15...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en ting og. Nå får gjestene både overnatting en hel helg, frokost og 2 middager i tillegg til rikelig med alkohol under selve bryllupsmiddagen, i tillegg til ett kjempebra live band, så pytt pytt. Folk får mene hva de vil Å betale butikkpris for 3-6 drinker etter middagen tåler de nok. Skulle gjerne betalt alt for de, men 140 mann koster for mye dessverre

Du/dere har altså planer om å arrangere et storslagent bryllup dere ikke har råd til. En klassiker...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er jeg vitne til en del brylluper av yrkesmessige årsaker og jeg kan vel bare si at bonger og betalbar legger en demper på stemningen når man observerer litt utenfra. Bruden tror gjerne noe annet, men når tante Olga endelig har kommet i stemning og finner ut at hun må begynne å lete i vesken etter penger for å få en liten sherry til, så går hun heller hjem.

 

Utrolig mye morsommere med de bryllupene hvor de litt eldre får kose seg skikkelig og blir bevertet slik de er vant til. Altså at vertskapet står for mat og drikke.

 

Og har man råd til noe som ligner en brudekjole og koster noe særlig mer enn 500 kroner, så har man også råd til å traktere gjestene sine!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne betalt alt for de, men 140 mann koster for mye dessverre

 

Der sa du det selv. Du har ikke råd til å ha 140 gjester i bryllupet ditt. Det er neppe nødvendig heller. Du vil imidlertid av en eller annen grunn gjerne ha det og derfor prøver du å overlate så mye som mulig av kostnadene til noen andre. Altså gjestene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det selv. Du har ikke råd til å ha 140 gjester i bryllupet ditt. Det er neppe nødvendig heller. Du vil imidlertid av en eller annen grunn gjerne ha det og derfor prøver du å overlate så mye som mulig av kostnadene til noen andre. Altså gjestene.

Altså. Nå må gjestene betale drikke etter mat. Kan ikke si at det er å overlate alle kostnadene. Har en stor familie og siden vi er så mange, er det vanlig å gjøre det sånn i min familie. Vi vil heller ha alle med på festen enn storslagent bryllup(for det blir det ikke). Men alle får overnatting og frokost 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bruker83924

Jeg er enig med de som syns det er en uting. Har man ikke råd til å ha bryllup uten betalbar, så har man ikke råd til å ha et slikt bryllup. Da må man enten kutte ned på gjestene, ha bryllupet et annet sted, eller vente litt lenger med å gifte seg. 

 

Hvis det er fyllekalas man er redd for, så bør man kanskje tenke over alternativet ved å ha et alkoholfritt bryllup, eller la være å servere sprit :)

 

Må også legge til at bonger er et bedre alternativ enn betalbar, selv om man får litt jobbfest/bankett/julebord-følelse av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke selvsagt at pappa er rik selv om han driver hotell. Heldigvis syns ikke gjestene våre at det er ugjestfrihet å betale for drikken utpå kvelden. Velger heller å invitere hele familien, enn å prioritere fri bar

Hvor mye penger din far har er vel irrelevant for alkoholserveringen i ditt bryllup ? Det er du og din kommende mann som inviterer, ergo er det dere som er ansvarlige for bevertningen og kostnaden ved dette, ikke din far.

Anonymous poster hash: d471c...b31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger din far har er vel irrelevant for alkoholserveringen i ditt bryllup ? Det er du og din kommende mann som inviterer, ergo er det dere som er ansvarlige for bevertningen og kostnaden ved dette, ikke din far.

Anonymous poster hash: d471c...b31

Ja. Absolutt. Er vi som betaler for gildet. Det var bare ett svar til noen som mente at alt burde vært gratis fordi pappa driver hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal innrømme det at jeg rett og slett ikke sidestiller mat og alkohol. Klart gjestene skal få begge deler, altså alkohol til maten, men om de vil drikke mer etter middagen er ferdig så får de ordne det selv (BYOB eller eventuelt betalbar da). Stort sett er det fri flyt under middagen.

Alkoholfritt er selvsagt gratis hele kvelden. Det vil si, om de er tørste for tørsthetens skyld finnes det i mange mengder. På samme måte som det finnes kanskje pølse i brød til nattmat, når vedkommende blir sulten igjen.

For vår del så har vi så mange som er rølpete, inkludert mine foreldre, så jeg vet helt ærlig ikke om jeg gidder. Pr nå virker tinghuset og en privat middag langt mer aktuelt.

Anonymous poster hash: 24d15...7a2

 

Men hva mener du er forskjellen på feks. å få dessert, eller kake til kaffen vs alkohol? Kan du eller noen andre forklare meg det? Ingen av delene er noe som skal mette/slukke tørsten, det er for kosens skyld. Men dere tar vel ikke betalt for kakene? 

Anonymous poster hash: d00c0...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det selv. Du har ikke råd til å ha 140 gjester i bryllupet ditt. Det er neppe nødvendig heller. Du vil imidlertid av en eller annen grunn gjerne ha det og derfor prøver du å overlate så mye som mulig av kostnadene til noen andre. Altså gjestene.

Du sier akkurat det jeg tenkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier akkurat det jeg tenkte.

Jaja. Dere kjenner tydeligvis ikke til hvordan det er å ha stor familie. Har kutta ned ganske mye. Hadde vi invitert alle kunne vi blitt over 300. Har ingenting mot å betale selv, og det har nok ikke de aller fleste gjestene våre heller 👍🏻👍🏻 avslutter diskusjonen herved!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket ikke alkohol i bryllupet. Vi var rundt 40, med 6 under 18 år. Likevel kjøpte vi inn til "fri drikkevarer" under middagen og noe i glasset på festen. Vi handlet inn ti flasker (fem hvit/fem rød) til middagen, og tok med det til overs videre. Der hadde vi fem flasker vin til og en kartong. Det holdt i massevis, og vi hadde 5 flasker til overs når bryllupet var over. :)

Fri bar, nei det trenger dere ikke, men å servere vin til middagen fungerer. Vi hadde 3 servitører og pekte ut 2 som gjerne kom til å drikke alt om de kunne...

Anonymous poster hash: 3a86a...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...