Gå til innhold

Må man ha fri bar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i en god del bryllup opp gjennom, og har opplevd betalbar to ganger. Begge selskapene endte opp med at gjestene brøt opp etter at bryllupskaka var skåret og bryllupsvalsen danset. Det var nok ikke det brudeparet så for seg...

Jeg har vært i mange flere bryllup med fri bar, og kun to ganger kan jeg huske at det ble litt kleint. Den ene gangen fordi toastmaster var så dritings før bryllupskaka skulle skjæres opp at han måtte legges, den andre endte opp som flatfyll veldig sent, godt etter at alle gamle tanter etc hadde takket for seg.

Jeg har også jobbet på hotell, og så klart brudeparet ble rådet til å gi gjestene tre bonger hver. Disse måtte jo brudeparet betale for enten de ble brukt eller ei, og det ga hotellet større inntjening enn fri bar, da de fleste faktisk ikke drikker så mye etter avec. Selv med fri bar.

Det er det jeg tenker også, at de fleste ikke drikker noe særlig etter kaffen. Folk er mette, brisne og trøtte, klokke er gjerne ti-elleve og det har vært en lang dag for alle. Så drikker kanskje de unge voksne et par enheter mer, men de fleste nøyer seg vel med et glass eller to. Dropper man spriten, kan vel ikke dette komme opp i særlig store ekstrasummer? Eller har folk så harry omgangskrets at folk drikker seg stupfulle i et bryllup?

Anonymous poster hash: 80eb5...fdd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det jeg tenker også, at de fleste ikke drikker noe særlig etter kaffen. Folk er mette, brisne og trøtte, klokke er gjerne ti-elleve og det har vært en lang dag for alle. Så drikker kanskje de unge voksne et par enheter mer, men de fleste nøyer seg vel med et glass eller to. Dropper man spriten, kan vel ikke dette komme opp i særlig store ekstrasummer? Eller har folk så harry omgangskrets at folk drikker seg stupfulle i et bryllup?

Folk som har kaffegjester må regne med at det går litt mer alkohol enn det der.

AnonymBruker
Skrevet

Godt poeng. Men da har man jo spart penger på middagen? Man kan jo ikke først spare penger på å ikke invitere noen til matdelen av selskapet, og så argumentere med at man må ha betalbar fordi de menneskene man ikke har gitt noe tidligere drikker mer enn dem man har gitt vin og mat allerede?

• Liker 2
Skrevet

Har man kaffegjester, så må man ihvertfall ha fri bar. Men man har jo da spart utgifter til middag (mat + alkohol) på disse gjestene. Et mindre lokale har man jo også klart seg med.

Skrevet

Godt poeng. Men da har man jo spart penger på middagen? Man kan jo ikke først spare penger på å ikke invitere noen til matdelen av selskapet, og så argumentere med at man må ha betalbar fordi de menneskene man ikke har gitt noe tidligere drikker mer enn dem man har gitt vin og mat allerede?

Nei, man kan virkelig ikke det.

• 1 måned senere...
Skrevet

Synes det er veldig merkelige holdninger flere her inne har. Er ikke poenget med et bryllup å feire kjærligheten mellom to mennesker? Ikke hvor mye man selv skal få ut av å dra i bryllupet?

Jeg personlig hadde aldri forventet å få gave i et bryllup, jeg hadde heller ikke følt det var min oppgave som brud å få gjestene mine fulle. Spesielt ettersom familiesammenkomster hos oss ikke handler om alkohol. God vin til god mat absolutt, men gratis alkohol etter maten er over? Virkelig? Gratis drikke i form av vann og brus dersom folk vil ha dette selvfølgelig.. Men hvor skal det stoppe? Gratis brus, vann, rød og hvit vin? Hva om noen gjester heller vi drikke whiskey?? Skal hele baren være gratis? Det blir jo helt hinsides dyrt dersom man har festen et sted med egen bar hvor man ikke kan ta med alkohol selv. Prisen pr hode går jo plutselig opp 500-1000kr .. Et bryllup med min nærmeste familie blir fort på 90 stk ( ettersom det er to familier )så et bryllup med budsjett på si 180 000 blir plutselig 280 000 bare fordi enkelte blir så fornærmet over å måtte betale for FYLLA si selv.. Så siden man selv ikke vil betale for å drikke alkohol etter en middag med 4 glass vin så skal brudeparet som vil feire sin kjærlighet med de de er glade i enten kutte ut halvparten av sine nærmeste eller kutte på mat og et koselig lokale .. Eventuelt spare ett år til.. For meg er dette veldig merkelig holdning å ha

Hva med å ikke drikke mer alkohol da dersom man synes det er så heslig å betale for det?

Men så er jeg oppvokst med 70 års lag med betalbar etc etc så å forvente at noen skal betale for min fyll det hadde jeg virkelig aldri gjort.

Folk sammenligner med 50 årslag og konfirmasjonen.. Fester som er halvparten av størrelsen og som ikke har alle de andre utgiftene for brudeparet.

Familie over alkohol i denne familien i hvertfall, og DET er jeg hvertfall veldig glad for :)

• Liker 1
Skrevet

husk å ha med brosjyrer til AA møter og

Anonymous poster hash: 6f826...07e
Skrevet

Synes det er veldig merkelige holdninger flere her inne har. Er ikke poenget med et bryllup å feire kjærligheten mellom to mennesker? Ikke hvor mye man selv skal få ut av å dra i bryllupet?

Jeg personlig hadde aldri forventet å få gave i et bryllup, jeg hadde heller ikke følt det var min oppgave som brud å få gjestene mine fulle. Spesielt ettersom familiesammenkomster hos oss ikke handler om alkohol. God vin til god mat absolutt, men gratis alkohol etter maten er over? Virkelig? Gratis drikke i form av vann og brus dersom folk vil ha dette selvfølgelig.. Men hvor skal det stoppe? Gratis brus, vann, rød og hvit vin? Hva om noen gjester heller vi drikke whiskey?? Skal hele baren være gratis? Det blir jo helt hinsides dyrt dersom man har festen et sted med egen bar hvor man ikke kan ta med alkohol selv. Prisen pr hode går jo plutselig opp 500-1000kr .. Et bryllup med min nærmeste familie blir fort på 90 stk ( ettersom det er to familier )så et bryllup med budsjett på si 180 000 blir plutselig 280 000 bare fordi enkelte blir så fornærmet over å måtte betale for FYLLA si selv.. Så siden man selv ikke vil betale for å drikke alkohol etter en middag med 4 glass vin så skal brudeparet som vil feire sin kjærlighet med de de er glade i enten kutte ut halvparten av sine nærmeste eller kutte på mat og et koselig lokale .. Eventuelt spare ett år til.. For meg er dette veldig merkelig holdning å ha

Hva med å ikke drikke mer alkohol da dersom man synes det er så heslig å betale for det?

Men så er jeg oppvokst med 70 års lag med betalbar etc etc så å forvente at noen skal betale for min fyll det hadde jeg virkelig aldri gjort.

Folk sammenligner med 50 årslag og konfirmasjonen.. Fester som er halvparten av størrelsen og som ikke har alle de andre utgiftene for brudeparet.

Familie over alkohol i denne familien i hvertfall, og DET er jeg hvertfall veldig glad for :)

Du spør om ikke poenget med bryllup er å feire kjærligheten mellom to mennesker. Hvorfor skal man da ha så stort bryllup? Hvorfor skal man ha så råflott fest? Hvorfor skal man leie et dyrt lokale? Er det ikke viktigere at man koser seg, og slipper å huske visakortet før et bryllup? Hvorfor skal brudeparet ha et bryllup i en slik prisklasse, hvis målet er å feire kjærligheten? 

Å servere gjestene sine er skikk og bruk. Punktum. At noen mener bryllup kvalifiserer til å ikke følge skikk og bruk er merkelig. Med begrunnelse i at det blir for dyrt? Altså, hvem av gjestene har bedt om at bryllupet holdes på et hotell? Hvem har bedt om at bruden skal kjøpe svindyr kjole? Brudepar som velger betalbar har valgt å la gjestene betale bryllupet. For inviterer man til selskap står man for bevertningen. 

Anonymous poster hash: d00c0...576

• Liker 4
Skrevet

Veldig bra skrevet. Her prioriterer vi å invitere hele familien, gi de god mat, god vin og noe til kaffen, men siden familien min er så stor, må vi si stopp der. Vi prioriterer da band og betalbar til de som måtte ønske å drikke mer. Alkoholfri drikke og kaffe blir selvfølgelig gratis.

Vi skal ha festen på hotell, men er så heldige at pappa eier hotellet, derfor får gjestene våre samme priser som på butikken. Hadde ikke gjort meg noe å møte i bryllup og måtte betale selv. Har gjort det flere ganger ☺️

Skrevet

Du spør om ikke poenget med bryllup er å feire kjærligheten mellom to mennesker. Hvorfor skal man da ha så stort bryllup? Hvorfor skal man ha så råflott fest? Hvorfor skal man leie et dyrt lokale? Er det ikke viktigere at man koser seg, og slipper å huske visakortet før et bryllup? Hvorfor skal brudeparet ha et bryllup i en slik prisklasse, hvis målet er å feire kjærligheten?

Å servere gjestene sine er skikk og bruk. Punktum. At noen mener bryllup kvalifiserer til å ikke følge skikk og bruk er merkelig. Med begrunnelse i at det blir for dyrt? Altså, hvem av gjestene har bedt om at bryllupet holdes på et hotell? Hvem har bedt om at bruden skal kjøpe svindyr kjole? Brudepar som velger betalbar har valgt å la gjestene betale bryllupet. For inviterer man til selskap står man for bevertningen.

Og hvorfor trenger man mer alkohol enn en vinflaske i løpet av kvelden ? Det er det jeg reagerer på..

Å holde bryllupet på et hotell som er så "sykt fancy " for å få koselige omgivelser med fin utsikt og også muligheten til å samles til frokost dagen etterpå.. Samt slippe å leie eksterne folk til å servere rydde og lage maten.. At det blir lagt 1500 kr til mat og drikke til alle gjestene synes jeg personlig er mer enn nok og jeg ville ikke forventet mer alkohol enn den vinflasken jeg får Ila kvelden.. Må jeg absolutt ha mer enn det så kan jeg faktisk kjøpe det selv.. At brudeparet skal la være å invitere tanten sin så jeg kan få gratis alkohol hele natten er for meg en helt merkelig prioritering.

• Liker 1
Skrevet

Og hvorfor trenger man mer alkohol enn en vinflaske i løpet av kvelden ? Det er det jeg reagerer på..

Å holde bryllupet på et hotell som er så "sykt fancy " for å få koselige omgivelser med fin utsikt og også muligheten til å samles til frokost dagen etterpå.. Samt slippe å leie eksterne folk til å servere rydde og lage maten.. At det blir lagt 1500 kr til mat og drikke til alle gjestene synes jeg personlig er mer enn nok og jeg ville ikke forventet mer alkohol enn den vinflasken jeg får Ila kvelden.. Må jeg absolutt ha mer enn det så kan jeg faktisk kjøpe det selv.. At brudeparet skal la være å invitere tanten sin så jeg kan få gratis alkohol hele natten er for meg en helt merkelig prioritering.

Er du gift eller forlovet?

Anonymous poster hash: 8097b...934

• Liker 1
Skrevet

Er du gift eller forlovet?

Anonymous poster hash: 8097b...934

Nei :) men jeg er forlover til et bryllup til neste sommer.

Det er nok veldig store forskjeller i forhold til hva man er vant med. Jeg har aldri vært i et bryllup med fri bar og har aldri savnet det. Ei har det vært snakk om gniene brudepar som ikke har fri bar i de bryllupene jeg har vært i. Så for meg virker det veldig snodig at dette er så viktig for enkelte.

Skrevet

Man får normalt ikke en vinflaske hver i løpet av middagen, da. Heller et litt lite glass hvitvin til forretten og to glass rødvin, evt tre ved veeeeeeeldig langdryg hovedrett med tusenmillioner laaaaaaaange taler. Det blir ca 1/2 flaske vin.

Anonymous poster hash: 1b41b...4f3

• Liker 1
Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i har det vært: cava ved velkomst, et glass til forrett , to til tre ved hovedrett, ett glass til dessert ( dessert vin ) og avec til kaffe.. Mer enn nok alkohol for meg hvertfall 😳

Skrevet

Nei :) men jeg er forlover til et bryllup til neste sommer.

Det er nok veldig store forskjeller i forhold til hva man er vant med. Jeg har aldri vært i et bryllup med fri bar og har aldri savnet det. Ei har det vært snakk om gniene brudepar som ikke har fri bar i de bryllupene jeg har vært i. Så for meg virker det veldig snodig at dette er så viktig for enkelte.

Og jeg har aldri vært i et bryllup uten fri bar. Det er ikke det at jeg trenger mer alkohol, det er hele prinsippet. Hvis jeg ønsker meg et glass vin til etter middagen så synes jeg det er skikkelig stusselig om jeg da må dra frem lommeboka, i et bryllup! Det er jo ingen bytur hvor vi stopper i en hotellbar. Jeg hadde aldri hørt om betalbar før jeg kom på KG, og ble skikkelig overrasket. For meg er det en selvfølge når man inviterer til selskap at man står for hele bevertningen, både før, under og etter middagen. Jeg ser ikke noe skille på under middag og etter, hvis selskapet avsluttes da er det selvsagt greit, men hvis man også har invitert gjestene til fest etter middagen (de færreste bryllup avslutter etter maten), så forventer jeg at man står for serveringen så lenge selskapet varer. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, du må ikke ha fri bar. Folk synes det er helt normalt å kjøpe egen drikke.

Anonymous poster hash: a6873...d4a

Skrevet

Kalles det betalbar selv om det er drikke før og med maten, samt avec? Om folk trenger mer enn fem enheter, så synes jeg faktisk at de kan stå for det selv ass.

• Liker 1
Skrevet

Kalles det betalbar selv om det er drikke før og med maten, samt avec? Om folk trenger mer enn fem enheter, så synes jeg faktisk at de kan stå for det selv ass.

Har man samme tanke om folk ønsker tre middagsporsjoner istedet for to?

Skrevet

Har man samme tanke om folk ønsker tre middagsporsjoner istedet for to?

Mener du det å bli mett og det å bli full er fullverdig sammenlignbart?

Anonymous poster hash: 24d15...7a2

Skrevet

Mener du det å bli mett og det å bli full er fullverdig sammenlignbart?

Anonymous poster hash: 24d15...7a2

Jeg forstår ikke denne argumemtasjonen. Bli mett? Man blir da mett av en skål havregrøt også, men man serverer god mat i flere retter fordi man skal feire en spesiell anledning.

På samme måte er det med alkohol. Riktig vin komplimenterer maten og gjør den bedre. En vellaget drink/cocktail er en smaksopplevelse man koser seg med, på linje med god mat.

Om målet er å bli mett og full kan man få havregrøt til 10kr kiloen og ei halvflaske Koskenkorva til 150kr.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...