Gå til innhold

Må man ha fri bar?

Anbefalte innlegg

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Nå fabrikerer du bare ting:

1. Du forstod selvfølgelig at brukeren refererte til alle tingene du ramset opp, som flyreise og overnatting mm. Det er ikke noe poeng i å gjøre seg dummere enn man er.

2. Spørsmålet var "Må man ha fri bar" - ja det må man selvfølgelig, fordi man er et vertskap som inviterer gjester til fest. Hvordan er dette ikke i samsvar med spørsmålet?

3. Ja du har helt rett, det kan nok være fornuftig av deg å ta opp norsken igjen.

Nå er du bare vrien ;-)

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Som brukeren over skriver: du forstår ikke betydningen av uttrykket "goddag mann økseskaft".

Jeg ser at du hardnakket påstår at det ikke er vanlig å betale for det som serveres i bryllupet, og jeg kan forstå det - da ville jo du fremstått som gnien som valgte å la gjestene betale for seg. Men det er det det er - dere kunne skalert ned på sted, gjester, brudekjole og en mengde andre kostnader.

Anonymous poster hash: 1291f...901

Jeg er ikke hardnakket.. jeg snakker ut fra mine erfaringer.. som er opp mot 10-15 bryllup de siste årene :-) Ingen av disse har hatt fri bar, og ingen av dem har heller fremstått som gniene. Gjester i min krets har fokuset et heeeelt annet sted enn på alkoholen :-)

Skrevet (endret)

Du er inne på noe viktig, synes jeg. 

Dessverre er det altfor mange betalbar-brylluper der man også må betale (blodpris) for alkoholfritt. Jeg har vært i 2 brylluper der vi måtte ut med "Gardermoen-priser" for brus og vann. I det ene var det til og med betaling for glass med vann fra springen (på et hotell). Og jeg kjenner flere andre som har opplevd det samme. Når gjestene står i kø foran vasken på do for å drikke, er det noe galt et sted. 

Å invitere til brullypsfest der man må ut med 40 kroner for en liten flaske vann for å slukke tørsten (etter en middag der kokken tydeligvis hadde mistet saltbøssen ned i samtlige retter), er direkte frekt. Da hjelper det på ingen måte at det er gratis vin under selve måltidet. 

Anonymous poster hash: ecbe1...170

Forstår ikke at man kan gnage så mye for 40 kroner.  Man lever bedre om man ikke tenker over småpenger når man først er i et bryllup. For all del brudeparet kunne sikkert betalt for vannet, men å gå rundt å erge seg over slikt blir mildt sagt spesielt. 

Det som spises og drikkes i selskapet skal betales av vertskapet, selvfølgelig også i bryllup. Vil ikke brudeparet betale for alkohol blir det en alkoholfri fest.

Nei!  Hvorfor skal vi som er villig til å betale for alkoholen lide fordi noen av gjestene er gjerrigknarker? La oss som er villig til å betale kose oss og la de som ikke er villig til å betale drikke alkoholfritt.

Til TS jeg har ingenting i mot å betale for alkoholen i baren og regner med at du har bedre ting å bruke pengene dine på. Er likevel enig med de som sier at folk kan drikke seg dritings selv om de må betale for alkoholen.

Endret av Summers
Gjest Hjertesukk
Skrevet

Det virker kanskje heller som guestzilla er på ferde her... eller folk som har brukt 20-30 000 på alkohol til gjester, uten å ha fått med seg at det egentlig ikke utgjør noen forskjell for de aller fleste gjestene.. selvom det er en kjærkommen bonus :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår egentlig ikke problemet med å ha betal-bar, så lenge det serveres nok drikke under middagen og kakene, og det er gratis med mineralvann og alkoholfri drikke :-)

Dersom gjestene ønsker å drikke mer etterpå kun for å få høyere promille og ikke fordi de er tørste, syns jeg det er fint å ha betal-bar som et alternativ for dem istedenfor at alt skal være alkoholfritt og at de skal være tvunget til å være mer edru enn de ønsker.

Syns vertskapet har ansvar for at gjestene ikke sitter og er tørste, men dersom de ønsker mer alkohol enn det som blir servert i middagen er det vel deres ansvar å betale for det også?

Når det er sagt, vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort i mitt eget bryllup. Virker jo som alle blir fornærmet dersom det ikke er fri bar, og vil jo helst at gjestene skal ha det bra. Men hadde ihvertfall ikke reagert negativt selv dersom jeg var gjest i et bryllup uten fri bar - så lenge det fantes gratis drikker å slukke tørsten med. :-)

Anonymous poster hash: fdd0d...f5f

Du tror virkelig det er derfor folk drikker alkohol? Så når jeg tar meg et glass vin en lørdagskveld mens ungen sitter med godteriet sitt er det fordi jeg skal bli full? Jøssenavn. 

Anonymous poster hash: d00c0...576

• Liker 5
Skrevet

Fri bar er IKKE vanlig :-) Ingen av bryllupene jeg har vært i, eller mitt eget, hadde dette. Det skal forøvrig være drikke til maten.. det tar jeg som en selvfølge :-P Snakker jo kun ut fra mitt ståsted, og hva som anses som vanlig i mine kretser, som er bryllup i 80-150 000 klassen :-) men.. det skal sies at jeg syntes bar man setter opp selv (kjøpe billig sprit og øl i utlandet) og får venner eller andre til å stå i og ta betaling fra gjestene, er ganske tacky :-P

Og jeg for min del har BARE vært i bryllup med fri bar. Med unntak av ett som var alkoholfritt.

Hadde ikke hørt om betalbar før jeg kom på KG. Tanken på å invitere til et selskap man ikke har råd til for å la gjestene ta regningen hadde ikke slått meg.

• Liker 6
Gjest Hjertesukk
Skrevet

La gjestene ta regningen?? Dersom gjestene ønsker mer alkoholholdig drikke, så kan de stå for det selv. Regningen har brudeparet alt tatt. Er da vanlig å ha øvrig drikke tilgjengelig :) makan til dramatiske formuleringer! :P

AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal ha bryllupsfesten på et samfunshus eller lignende så kan dere stå for drikken til middagen, og skrive i invitasjonene at de som ønsker mer kan ta med seg selv.

Anonymous poster hash: ae51b...208
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet..

Mange her mener at det enten må være fri bar eller alkoholfritt..

Vel så lenge alkoholfri drikke og drikke til maten er gratis så er vel betalbar helt greit??

Da kan de som absolutt må drikke utover kvelden for å ha det trivelig betale dette selv.

Alvorlig talt! Et bryllup er brudeparets dag, og skal være i deres ånd. Om dere absolutt må lage dårlig stemning pga alkohol så foreslår jeg at dere holder dere hjemme. Det er vel ingen som tvinger dere til å komme?! Det er en invitasjon til å feire dagen sammen med brudeparet slik de har tenkt å arrangere det, take it or leave it!!

Anonymous poster hash: 777dc...997

• Liker 2
Skrevet

Det er jo det som er den rare mentaliteten her: stakkars brudeparet har valgt et så dyrt bryllup at de ikke kan spandere på gjestene sine alt, derfor er det helt logisk at gjestene betaler selv. 

Altså, brudeparet har selv VALGT:

- hvor de skal ha bryllupet (og dermed hvilke løsninger som er mulig mtp bar og hvilket prisnivå baren og alt annet kommer på)

- hvor mange gjester de skal ha

- når bryllupet skal være (og hvor lenge de har på å spare opp)

- hvor mye penger som skal brukes på alt annet 

BRUDEPARET har tatt valg som gjør at de ikke har råd til å spandere på gjestene sine all drikke. Er det rettferdig at gjestene må ta konsekvensene av de valgene?

Hvorfor kan ikke brudeparet heller legge lista slik at de har mulighet til å stå for alt ved f.eks. å spare litt lengre, ha færre gjester, og/eller velge et sted hvor man kan ta med alkohol selv?

Anonymous poster hash: 5028f...341

Jeg er helt enig i dette.  Som brudepar må man ta noen valg (om man ikke er så heldig å ha ubegrenset budsjett) og jeg skjønner heller ikke "stakkers brudeparet har valgt et så dyrt bryllup at de ikke kan spandere alt på gjestene sine, så det er helt logisk at gjestene betaler deler av festen" mentaliteten mange har.  For meg blir det bare helt feil å be 150 gjester til fancy fest i et flott lokale med spesialdesignet monogram på fargekoordinerte servietter og bordkort og forlange at de betaler for drikke etter middagen.

Det er en drøy måned siden jeg giftet meg og en ting både forloveden og jeg var helt enige i var at det var uaktuelt å la gjestene ta deler av regninga for en fest vi egentlig ikke hadde råd til ved å ha betalbar.   Vi kunne lett bedt 120-150 mennesker om vi skulle inkludert perifer familie og bekjente, men budsjettet tillot ikke å spandere den festen vi ønsket på så mange og vi valgte å be de 50 nærmeste.  For oss var det viktigere å spandere HELE kvelden på de som står oss nærmest enn å be "smitt og smule" av familie og perifere bekjentskaper.  Vi koste oss med god mat (tre-retters middag + nattmat) og god drikke i flotte lokaler.   

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Godt å vite at det ikke KREVES fri bar i alle bryllup. Vel, med mindre jeg ber Gjest/O.G. :P håper du sier fra om du er i min nærmeste krets!

Fordi for vår del vil det ikke bli et stort og staselig bryllup. Jeg har ikke lyst på det. Hører om alle som skal være prinsesse for en dag og "dette er miiiiin dag!". Har mest lyst å bare bli gift jeg, synes ikke feiringa er det helt store. Synes det er kleint å være i sentrum, hater bursdager og liker ikke å bli feiret. Liker ikke drita mennesker som på død og liv skal feire oss så veldig.

Mitt ideelle bryllup vil være en helt enkel (og billig) kjole. Et fåtall blomster. Gjerne på landet, men ikke langt fra der vi bor. Ikke så mange gjester, maks 20. Trenger ikke ta med gaver, spesielt ikke om de må reise (ingen har lenger reisevei enn 3 timer hver vei). En lang og god middag. Godt å drikke til maten. Ingen bryllupsleker, ingen taler, ingen sanger. Takk for at dere kom, nå tar vi kvelden. Adieu.

Anonymous poster hash: 24d15...7a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes fri bar er skikkelig gøy, men det ender jo alltid opp med et eller annet. Jeg tenker det kan være fri bar frem til et klokkeslett så får folk ta med drikke etter behov og når de har tenkt seg hjem. Drikkes det ikke får de jo bare ta med varene hjem igjen. Så får dere tilby annen væske om det

Skulle være behov for det. Jeg ville heller gjort det slik og servert noe godt og salt som nattemat

Anonymous poster hash: 71480...0a5

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Godt å vite at det ikke KREVES fri bar i alle bryllup. Vel, med mindre jeg ber Gjest/O.G. :P håper du sier fra om du er i min nærmeste krets!

Fordi for vår del vil det ikke bli et stort og staselig bryllup. Jeg har ikke lyst på det. Hører om alle som skal være prinsesse for en dag og "dette er miiiiin dag!". Har mest lyst å bare bli gift jeg, synes ikke feiringa er det helt store. Synes det er kleint å være i sentrum, hater bursdager og liker ikke å bli feiret. Liker ikke drita mennesker som på død og liv skal feire oss så veldig.

Mitt ideelle bryllup vil være en helt enkel (og billig) kjole. Et fåtall blomster. Gjerne på landet, men ikke langt fra der vi bor. Ikke så mange gjester, maks 20. Trenger ikke ta med gaver, spesielt ikke om de må reise (ingen har lenger reisevei enn 3 timer hver vei). En lang og god middag. Godt å drikke til maten. Ingen bryllupsleker, ingen taler, ingen sanger. Takk for at dere kom, nå tar vi kvelden. Adieu.

TS, jeg håper du får det slik som du vil. Jeg er en av dem som hadde tredagersbryllup, og i allefall ikke ville at gjestene skulle frem med visakortet for å få seg et glass.. Like før vielsen ble jeg gravid, og plutselig var jeg veldig mye mer introvert enn før, og så at hele bryllupsseansen ble rett og slett slitsom. 

Anonymous poster hash: 231e4...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke at man kan gnage så mye for 40 kroner.  Man lever bedre om man ikke tenker over småpenger når man først er i et bryllup. For all del brudeparet kunne sikkert betalt for vannet, men å gå rundt å erge seg over slikt blir mildt sagt spesielt. 

Gnage? Beklager, men dersom jeg er invitert til storslått fest med alt det innebærer av pynt, kjoler, gaver osv., så synes jeg ærlig talt er det er både smålig og faktisk direkte frekt å selge vann til 40 kroner pr. flaske. Småpenger? Kanskje, men selv i dagens Norge får man ganske mye annet for 40 kroner. 

Jeg ergrer meg over sånt. Og jeg er ikke alene om det. 

Anonymous poster hash: ecbe1...170

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det må man absolutt ikke.

Hvis man skal ha alkoholservering er det imidlertid rimelig at man har alkohol til maten, og gjerne avec til kaffe inkludert - og så mener jeg at det bør være alkoholfrie alternativer tilgjengelig uten at det skal betales for. Det er også mulig å kjøpe inn litt ekstra, noen kasser øl og noen flasker vin, som kan stå fremme til festen - eller gi et par bonger til hver gjest. 

Argumentet om at man ikke skal be gjestene sine betale for seg er vel og bra det, men dersom man har bryllupsfesten på et lokale hvor det er skjenkebevilling, og alkoholen ikke kan kjøpes utenom er det helt absurd å forvente fri bar i Norge. Det har jeg ihvertfall aldri møtt noen som gjør, og jeg ville aldri forventet det selv som gjest. 

Anonymous poster hash: b577a...fd0
Skrevet

Nei du må ikke ha fri bar dersom du ikke ønsker dette.

ALLE jeg har snakket med i real life ser på fri bar som en uting. Det er kort og greit for dyrt mener de aller fleste, og folk ønsker heller ikke flatfyll i sitt brylup. Jeg har vært litt farget av KG-tendensen av at man SKAL ha fri bar, og i diskusjoner hvor dette har kommet opp har JEG blitt sett på som den rare, ikke de som ikke ønsker fri bar. Dette er mennesker med god økonomi, dårlig økonomi, og virkelig spredd utdannelse.

De bryllupene jeg har vært i har det heller aldri blitt murret over at baren ikke er fri. Derimot så syntes jeg at det skal være "fri flyt" av brus og vann.

Brudeparene ser nok på fri bar som en "uting", men om gjestene synes det blir en helt annen sak...

Skrevet

Joda, det er vanlig - og det har alltid vært slik, også før i tiden. Betalbar er et nymotens påfunn fra de som ønsker seg et prinsessebryllup de egentlig ikke har råd til, og lar gjestene ta deler av regninga.

Anonymous poster hash: 1291f...901

Nemlig.

AnonymBruker
Skrevet

Når man inviterer til fest skal man selvfølgelig prøve å være godt vertskap, og det betyr at gjestene ikke skal betale verken vin, sjokoladepudding, toalettpapir, oppvaskkostnader eller noe som helst annet av det et vertskap SKAL stå for når de inviterer.

Som vanlig spør jeg: hvorfor er betalbar aldri tema for femtiårsdager, sølvbryllup eller noen andre selskapeligheter? Hvorfor har det blitt slik at ganske mange mener at det er greit å være dårlig vertskap i bryllupet sitt?

Anonymous poster hash: b3dd3...13f
  • Liker 6
Skrevet

TS her.

Du finner bilder av meg i sminkebilledtråden inne på skjønnhetsforumet, du får se etter om du kjenner meg igjen og bestemme deg for å la være og invitere meg, er helt greit det, gjestelisten må stoppe et sted. ;)

Skrevet

Vi skal ha fri bar nå når vi gifter oss om en måneds tid, noe annet har faktisk ikke blitt vurdert da jeg ikke har hørt om, eller vært i, bryllup hvor man som gjest betaler for drikken etter mat. Har heller ikke vært i bryllup med bonger eller at man tar med drikke selv. Dersom man skal invitere til fest hvor gjestene må betale må man si fra om dette på forhånd slik at man har kontanter/kort med seg.

Helt helt personlig syns jeg at vertskapet skal stå for gjestenes mat og drikke, men det hadde ikke vært en dealbraker for om jeg kom i bryllupet eller ikke. Jeg syns "argumentet" om at folk blir drita med fri bar er et dårlig ett, da folk glatt kan bli drita lenge før baren åpner i bryllup om de går inn for det. Vi skal ha proff bartender, samt toastmaster har årevis med erfaring fra utebransjen, så i kjøreplanen står det at dersom noen er voldsomt hyppig i baren er det innafor å vanne ut/lage alkoholfritt, be gjesten om å ta seg en luftetur eller i verste fall: bestille drosje til gjesten slik at h*n kommer eg trygt hjem.

Syns man skal gjøre som man ønsker, men da belage seg på at gjestene kan stille spørsmål ved beslutningen. Her hvor jeg kommer fra har jeg som sagt aldri vært borti å måtte betale for drikken i bryllup, mens en god venninne fra en annen plass i landet er vant med at de tar drikken med selv i bryllup uten st hun syns det er noe dårlig opplegg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...