AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #1 Skrevet 22. juni 2015 Fikk for noen år siden resept på Inderal Retard som forebyggende mot migrene og det ga forbløffende gode resulater, men så gikk inderal retard ut av markedet og jeg fikk da pranolol som jeg skulle ta 3 ganger daglig. Det er samme virkestoffet i dem som i inderal, men pranololen skal taes 3 ganger daglig mot inderalens 1 tablett daglig. Pranolol funker utmerket så lenge jeg husker og ta de pillene jeg skal, men glemmer jeg 1 eller 2 piller en dag, så våkner jeg med migrene neste dag. Jeg og hukommelsen er ikke bestevenner og jeg glemmer en pille her og der selv med alarm på telefonen. Er det noen som vet om det er kommet en erstatter til Inderal Retard på markedet i Norge? Anonymous poster hash: 6bbb7...9f1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #2 Skrevet 22. juni 2015 Jeg tror ganske sikkert at det ikke har kommet en erstatter for Inderal Retard. Inderal Retard og Pranolol er likeverdige fordi virkestoffet som brukes i begge medisinene er pranolol. Eneste forskjellen er, som du sikkert vet, at Inderal gir gradvis frisetting mens Pranolol tablettene må tilføres jevnlig. Disse medisinene går under legemiddelgruppen betablokkere. Det finnes imidlertid andre typer betablokkere som gir denne gradvise frisettingen av virkestoff, på samme måte som Inderal. Selo-zok/Metoprolol er for eksempel et eksempel på dette, og flere bruker denne medisinen mot migrene. Da behøver du kun å ta en tablett daglig. Du kan høre med legen din om dette kan være et alternativ for deg Anonymous poster hash: 27d97...277
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #3 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har samme problemet TS! Inderal funket utmerket for meg som migreneforebygging, og jeg sliter med å huske de 3 dosene med propranolol jeg skal ta daglig. AB over - jeg leser at Propranolol er en ikke-selektiv betablokker, vil β1- selektive betablokkere ha samme forebyggende virkning mot migrene? Anonymous poster hash: ec69d...b5c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #4 Skrevet 23. juni 2015 Noen som vet om Propal Retard selges i Norge? Var noen som sa til meg at den tok over for Inderal Retard Anonymous poster hash: 79c39...4bc
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #5 Skrevet 23. juni 2015 Jeg har samme problemet TS! Inderal funket utmerket for meg som migreneforebygging, og jeg sliter med å huske de 3 dosene med propranolol jeg skal ta daglig. AB over - jeg leser at Propranolol er en ikke-selektiv betablokker, vil β1- selektive betablokkere ha samme forebyggende virkning mot migrene?Anonymous poster hash: ec69d...b5c Jeg vet ikke hvordan legene velger ut ulike betablokkere med hensyn til selektivitet når de vil behandle migrene. Mulig det er en grunn for at de velger en bestemt type. Men ueg vet at flere bruker metoprolol som forebyggende behandling mot migrene, selv om denne er hjerteselektiv, og de skal visst ha god effekt for flere!Anonymous poster hash: 27d97...277
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #6 Skrevet 23. juni 2015 Noen som vet om Propal Retard selges i Norge? Var noen som sa til meg at den tok over for Inderal Retard Anonymous poster hash: 79c39...4bc Såvidt jeg vet er ikke denne markedsført i Norge. Det er likevel ikke umulig å få resept på slike medisiner, men da må legen søke om det og legge til en god begrunnelse for å få den godkjent (usikker på om fastlege eller spesialist må gjøre dette). Hvis du ikke finner et annet alternativ som funker for deg, vil jeg absolutt tro at en slik søknad blir godkjent Jeg er imidlertid litt usikker rundt hvordan det fungerer for dette legemidlet.Anonymous poster hash: 27d97...277
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #7 Skrevet 23. juni 2015 Jeg tror ganske sikkert at det ikke har kommet en erstatter for Inderal Retard. Inderal Retard og Pranolol er likeverdige fordi virkestoffet som brukes i begge medisinene er pranolol Ehm. Nei. Propanolol. Anonymous poster hash: 21a1e...ec7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #8 Skrevet 23. juni 2015 Det er bare å prøve metoprolol depot, det. Se om det funker. Når det ikke er sikkert hva som er årsaken til at det virker mot migrene, samt at det er forskjellig effekt på forskjellige mennesker, da vi alle er litt forskjellige på molekylnivå, vi behandler medikamenter forskjellig, etc, så er det ikke godt å si på forhånd hvordan hva vil virke. Anonymous poster hash: 21a1e...ec7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #9 Skrevet 23. juni 2015 Ehm. Nei. Propanolol.Anonymous poster hash: 21a1e...ec7 Der gikk det raskt i svingene. Naturligvis propranolol Anonymous poster hash: 27d97...277
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå