Gå til innhold

Sommervikar på sykehuset! HJELP!


Carina_87

Anbefalte innlegg

Hei allesammen

Jeg har fått meg sommervikar jobb på sykehuset i byen jeg bor i. Det er min tredje uke på jobben. Men jeg har et problem! Jeg jobber med ei eldre dame som praktisk talt mobber meg. Hun forteller min private informasjon til folk hun kjenner, som jeg ikke har noe kjennskap til. Hun blir sur for hver ting jeg spør,kjefter på meg, og kommer oppi ansiktet mitt når hun gjør det. plus mange andre ting. Jeg kjenner at klarer ikke mer av det.Hun gikk og klagde på meg til sjefen våres uten at jeg engang vet hvorfor.

Da jeg fant ut av det, ville jeg også prate med sjefen vår og forklare henne min side av saken. Men hun utsetter det alltid, og det virker nesten som hun ikke vil at jeg skal ha en samtale med henne. Det er bare gått 3 uker men jeg kjenner at jeg klarer ikke mer, føler meg helt maktesløs og at ingen vil hørre på meg. Vet ikke hva jeg skal gjøre?! :(( Gleda meg sånn når jeg fikk denne jobben, men nå er det bare blitt en skuffelse, og jeg gruer meg hver dag til å jobbe med henne for hun behandler meg så ille.

 

Kan noen hjelpe meg, komme med innspill, råd, hva som helst? Vet virkelig ikke hva jeg skal gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn ut hvem som er verneombud for klinikken eller foretaket, og snakk med ham/henne.



Anonymous poster hash: 26723...81f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør henne direkte hvorfor hun holder på sånn.



Anonymous poster hash: eaa79...f48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si takk for de som har svart allerede. Jeg er helt ny her.

 

Hun er umulig å prate med, og spør jeg henne om det er noe galt, så bare ler hun og sier at hun ikke vet hva jeg snakker om. Prøver jeg å forklare vil hun ikke hørre på meg. Det er blitt et mareritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spør om å bli flyttet til en annen avdeling, hvis det er ledig noe plass? Og hvis det ikke er ledig noe plass, har hun lov til å gi meg sparken fordi jeg ikke har lyst å jobbe med den damen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se på det som en sjanse til å lære hvordan håndtere slike mennesker, for hun blir nok ikke den siste.



Anonymous poster hash: 63f2a...694
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har villet snakke med seksjonslederen/avdelingssykepleieren om det hadde jeg vært deg. Er denne damen også sommervikar, eller er hun en av de faste ansatte?

Vær åpen om at du synes det er ubehagelig å jobbe og bli kritisert av en kollega, og at for at du skal kunne gjøre en så god jobb som mulig så trenger du å få vite om det faktisk er sånn at du gjør ting feil, eller om du er på rett spor allerede. Hvis din kollega er fast ansatt så må du være forberedt på at din leder ikke akkurat vil uttale seg negativt til deg om henne, men forhåpentligvis vil du få en tilbakemelding som gjør at du forstår om du skal bry deg om det din kollega sier eller ikke.

Jeg vil råde deg til å ikke stille ultimatum om at "enten så får du jobbe på en annen avdeling, eller så slutter du". Da fremstiller du deg selv som vanskelig, og husk at referansene fra slike jobber vektlegges mye når du senere søker andre jobber.

 

Det er ikke alltid smertefritt å være sommervikar i et sykehusmiljø, men krum nakken, stå på og du skal se at du sitter igjen med en god opplevelse til slutt.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har villet snakke med seksjonslederen/avdelingssykepleieren om det hadde jeg vært deg. Er denne damen også sommervikar, eller er hun en av de faste ansatte?

Vær åpen om at du synes det er ubehagelig å jobbe og bli kritisert av en kollega, og at for at du skal kunne gjøre en så god jobb som mulig så trenger du å få vite om det faktisk er sånn at du gjør ting feil, eller om du er på rett spor allerede. Hvis din kollega er fast ansatt så må du være forberedt på at din leder ikke akkurat vil uttale seg negativt til deg om henne, men forhåpentligvis vil du få en tilbakemelding som gjør at du forstår om du skal bry deg om det din kollega sier eller ikke.

Jeg vil råde deg til å ikke stille ultimatum om at "enten så får du jobbe på en annen avdeling, eller så slutter du". Da fremstiller du deg selv som vanskelig, og husk at referansene fra slike jobber vektlegges mye når du senere søker andre jobber.

 

Det er ikke alltid smertefritt å være sommervikar i et sykehusmiljø, men krum nakken, stå på og du skal se at du sitter igjen med en god opplevelse til slutt.

 

Lykke til.

Tusen takk for et utfyllende svar. Hun er fast ansatt. Men at hun kjefter på meg, og det rett oppi i ansiktet, forteller min private informasjon til andre, er det over grensen? Jeg syns det selv om jeg er sommervikar. HVa syns dere andre? Overdriver jeg?  Forstår at jeg er somemrvikar og ikke viktig for hun men likavell at det skal vær slik oppførsel. HVa syns dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææ, for ei bitch!!

 

Det er ikke alltid enkelt å si i fra.

 

Her er det et maktspill på gang, og slemme folk er som oftest usikre folk. Så om du hever deg over henne, vil du nok "vinne".

 

Ikke fortell henne ting om privatlivet ditt, si at det "må jo være love å spør når man er ny og lurer på noe, sånn at jeg gjør det rett" neste gang hun bitcher over at du ikke automatisk kan alt.

 

Men jeg ville nok ikke latt det være med dette om det ikke funker. Er hun gammel har hun nok mange års erfaring som bitch. Jeg ville tatt kontakt med sjefen. Bare si det du forteller oss. Om du ikke daglig møter sjefen din, er det greit å sende en mail. Kanskje det blir lettere for deg når du får tid til å formulere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et utfyllende svar. Hun er fast ansatt. Men at hun kjefter på meg, og det rett oppi i ansiktet, forteller min private informasjon til andre, er det over grensen? Jeg syns det selv om jeg er sommervikar. HVa syns dere andre? Overdriver jeg?  Forstår at jeg er somemrvikar og ikke viktig for hun men likavell at det skal vær slik oppførsel. HVa syns dere? 

 

Ja, jeg synes det er over grensen. I Norge er man veldig opptatt av trivsel på jobb, og siden det er kommunalt kan ikke en sjef bare dytte det under matta.

 

At hun gjør at du mistrives på jobb (det ville vel alle med en sånn person?), er å tråkke over grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har hun din private informasjon fra? Hvem forteller hun det til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææ, for ei bitch!!

 

Det er ikke alltid enkelt å si i fra.

 

Her er det et maktspill på gang, og slemme folk er som oftest usikre folk. Så om du hever deg over henne, vil du nok "vinne".

 

Ikke fortell henne ting om privatlivet ditt, si at det "må jo være love å spør når man er ny og lurer på noe, sånn at jeg gjør det rett" neste gang hun bitcher over at du ikke automatisk kan alt.

 

Men jeg ville nok ikke latt det være med dette om det ikke funker. Er hun gammel har hun nok mange års erfaring som bitch. Jeg ville tatt kontakt med sjefen. Bare si det du forteller oss. Om du ikke daglig møter sjefen din, er det greit å sende en mail. Kanskje det blir lettere for deg når du får tid til å formulere deg.

Takk for svar Tibbie!:D Det er faktisk rett og slett maktspill, syns det er bare så utrolig urettferdig. Hva er vitsen? Og ja hun er bitch!! hehe glad noen sa det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har hun din private informasjon fra? Hvem forteller hun det til?

Jeg vil helst ikke sei hvor hun får det fra, men det er folk som jeg ikke kjenner hvertfall. Folk som hun  kjenner som kommer ''innom'' sykehuset.  Vil ikke fordype meg for mye i dette svaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for et utfyllende svar. Hun er fast ansatt. Men at hun kjefter på meg, og det rett oppi i ansiktet, forteller min private informasjon til andre, er det over grensen? Jeg syns det selv om jeg er sommervikar. HVa syns dere andre? Overdriver jeg?  Forstår at jeg er somemrvikar og ikke viktig for hun men likavell at det skal vær slik oppførsel. HVa syns dere? 

 

Ja det er over grensen, det er unødvendig og lite konstruktivt av henne. Jeg mener ikke at du har mindre verdi fordi du er sommervikar, ei heller at du skal finne deg i det, men vær nøye med å gå tjenestevei (til din nærmeste leder eller verneombud). Jeg er redd du ødelegger mer for deg selv enn hva det er verd om du ber om å få bytte avdeling.

Husk, det kan godt hende at denne dama er vanskelig også mot andre kollegaer, og at lederen din vet dette godt. Hvis du har noen andre kollegaer som er greiere, støtt deg til disse. Ikke la denne ene dama ødelegge for opplevelsen din av å gjøre en meningsfull jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er over grensen, det er unødvendig og lite konstruktivt av henne. Jeg mener ikke at du har mindre verdi fordi du er sommervikar, ei heller at du skal finne deg i det, men vær nøye med å gå tjenestevei (til din nærmeste leder eller verneombud). Jeg er redd du ødelegger mer for deg selv enn hva det er verd om du ber om å få bytte avdeling.

Husk, det kan godt hende at denne dama er vanskelig også mot andre kollegaer, og at lederen din vet dette godt. Hvis du har noen andre kollegaer som er greiere, støtt deg til disse. Ikke la denne ene dama ødelegge for opplevelsen din av å gjøre en meningsfull jobb.

Tror du har rett Lydia. Jeg må bare prøve å tolerere det så mye som jeg kan og ikke irritere meg så mye over det. Håper jeg klarer det i disse 2 måneder, for som du sier ( som jeg oppfatta) at det er større sjans for at jeg ødelegger for meg selv. Tusen takk Lydia. Dine kommentarer har vært hjelpsomme. Har du noe mer å komme med så må du bare gjøre det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har rett Lydia. Jeg må bare prøve å tolerere det så mye som jeg kan og ikke irritere meg så mye over det. Håper jeg klarer det i disse 2 måneder, for som du sier ( som jeg oppfatta) at det er større sjans for at jeg ødelegger for meg selv. Tusen takk Lydia. Dine kommentarer har vært hjelpsomme. Har du noe mer å komme med så må du bare gjøre det :D

 

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...