Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten har vært sammen i flere år. Det er bare de nærmeste i familien som vet om forholdet vårt, fordi han er fetteren min. Vi vet at det kan bli vanskelig for omverdenen å akseptere dette og vi kjenner familien vår godt nok til å vite at de vil ha vanskeligheter med å forstå. Nå vil vi bli åpne om forholdet vårt. Etter årene vi har hatt sammen vet vi at det er seriøst og vi ønsker blant annet å flytte sammen. Vi har også snakket om giftemål men vi vil være helt åpne om vår kjærlighet for hverandre før vi tar det lenger.

Har dere noen tips og råd til hvordan vi kan gå fram med dette, og hva vi kan si for at de kanskje forstår det bedre eller ihvertfall kan akseptere dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hva med å fokusere på at dere har latt tanken modnes over tid både sammen, men også hver for dere. Dere er sikre på at det er ekte kjærlighet, og at dere ser for dere et langsiktig forhold.

Kan jeg spørre hvor gamle dere er?

I følge Norges lover er det helt lovlig https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/ekteskap-og-samliv/mer-informasjon-om-ekteskap/id672620/, de har med andre ord ikke noe de kan si mot det selv om det sikkert kommer reaksjoner på det. Men da har dere noe å slå i bordet med.

Dere bør likevel være obs på at om dere får barn sammen er det økt risiko for diverse sykdommer som følge av genene deres. http://www.tv2.no/a/4133730

Dere bør jo også si til dem at de som dere regner som aller nærmest i familien har visst om det en stund. 

Jeg ville kanskje også skrevet det til dem i et brev, eller noe slikt slik at de får tenke gjennom det før de møter dere igjen. Ellers er jeg redd for at det kan komme noen skarpe reaksjoner mot dere. 

Lykke til! :) 

Skrevet (endret)

Hva med å fokusere på at dere har latt tanken modnes over tid både sammen, men også hver for dere. Dere er sikre på at det er ekte kjærlighet, og at dere ser for dere et langsiktig forhold.

Kan jeg spørre hvor gamle dere er?

I følge Norges lover er det helt lovlig https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/ekteskap-og-samliv/mer-informasjon-om-ekteskap/id672620/, de har med andre ord ikke noe de kan si mot det selv om det sikkert kommer reaksjoner på det. Men da har dere noe å slå i bordet med.

Dere bør likevel være obs på at om dere får barn sammen er det økt risiko for diverse sykdommer som følge av genene deres. http://www.tv2.no/a/4133730

Dere bør jo også si til dem at de som dere regner som aller nærmest i familien har visst om det en stund.

Jeg ville kanskje også skrevet det til dem i et brev, eller noe slikt slik at de får tenke gjennom det før de møter dere igjen. Ellers er jeg redd for at det kan komme noen skarpe reaksjoner mot dere.

Lykke til! :)

Vi er 19 og 22. Jeg vet mange synes det er veldig ungt, men med tanke på årene vi har vært sammen og det at vi har hatt følelser lenge før det sier jo hvor seriøst dette er :)

Vi har snakket om det med barn og vet om risikoene. Vi er klar over at vi kan bli barnløse, men adopsjon er jo en mulighet det også, eller å bruke donor.

Takk for godt svar :)

Endret av Thessandra
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal på ingen måte føle at dere har en opplysningsplikt eller å måtte forsvare dere mot resten av familien. Jeg er selv mor, og jeg tror ikke at jeg hadde brydd meg så mye om at dere er søskenbarn så lenge det er ekte for dere to. Lykke til!

Anonymous poster hash: 59e9e...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut, dette er TS sin tråd, ikke la noen andre kuppe tråden.

Til TS, følg din egen overbevisning, jeg kjenner selv til søskenbarn var i forhold og fikk barn sammen. Kan jo nevne at Anders Jacobsen, som er tidligere skihopper, er gift med tremenningen/ søskenbarnet. 

Så det går helt fint, det er ikke ulovlig heller. Dere kan kanskje forteller familiene deres nyheten hver for dere, la de venne seg til tanken på forholdet deres, litt modenhetstid, kanskje. Det viktige er at dere unngår å lage mye styr om dette, da vil dere bare oppnå en forsterkelse av at dette er noe "rart" og noe "unormalt". Bare vær som vanlig og lag så lite styr som mulig. Da tror jeg det blir lettere for alle å bli vant til deres forhold :)

Anonymous poster hash: 69516...f30
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har vært sammen i flere år. Det er bare de nærmeste i familien som vet om forholdet vårt, fordi han er fetteren min. Vi vet at det kan bli vanskelig for omverdenen å akseptere dette og vi kjenner familien vår godt nok til å vite at de vil ha vanskeligheter med å forstå. Nå vil vi bli åpne om forholdet vårt. Etter årene vi har hatt sammen vet vi at det er seriøst og vi ønsker blant annet å flytte sammen. Vi har også snakket om giftemål men vi vil være helt åpne om vår kjærlighet for hverandre før vi tar det lenger.

Har dere noen tips og råd til hvordan vi kan gå fram med dette, og hva vi kan si for at de kanskje forstår det bedre eller ihvertfall kan akseptere dette?

Har dessverre ikke noe svar til deg. Måtte bare si at du hadde sååå fint bilde:) Er det deg?

Anonymous poster hash: be79e...da7

AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut, dette er TS sin tråd, ikke la noen andre kuppe tråden.

Til TS, følg din egen overbevisning, jeg kjenner selv til søskenbarn var i forhold og fikk barn sammen. Kan jo nevne at Anders Jacobsen, som er tidligere skihopper, er gift med tremenningen/ søskenbarnet.

Så det går helt fint, det er ikke ulovlig heller. Dere kan kanskje forteller familiene deres nyheten hver for dere, la de venne seg til tanken på forholdet deres, litt modenhetstid, kanskje. Det viktige er at dere unngår å lage mye styr om dette, da vil dere bare oppnå en forsterkelse av at dette er noe "rart" og noe "unormalt". Bare vær som vanlig og lag så lite styr som mulig. Da tror jeg det blir lettere for alle å bli vant til deres forhold :)

Anonymous poster hash: 69516...f30

Det burde virkelig være ulovlig. I det minste burde automatisk sterilisering vært ett krav så man ikke får barn. Så får heller voksne gjøre det de vil. Tross alt er ungene uskyldige å burde ikke bli utsatt for konsekvensene av innavl.

Anonymous poster hash: b7d18...e41

• Liker 2
Skrevet

Har dessverre ikke noe svar til deg. Måtte bare si at du hadde sååå fint bilde:) Er det deg?

Anonymous poster hash: be79e...da7

Hihi takk! Nei det er ikke meg, men jeg synes selv at jeg ligner en del. Derfor følte jeg at bildet passet å bruke her :)

Skrevet (endret)

Det burde virkelig være ulovlig. I det minste burde automatisk sterilisering vært ett krav så man ikke får barn. Så får heller voksne gjøre det de vil. Tross alt er ungene uskyldige å burde ikke bli utsatt for konsekvensene av innavl.

Jeg er enig i at man ikke burde få biologiske barn sammen. Men å sterilisere blir vel litt drastisk, man kan jo bruke donor. Endret av Thessandra
Skrevet

Jeg syns det er greit. Trossalt er halve/hele konge familien i slekt med hverandre og gift. ta f.eks Haakon VII, Han giftet seg med sin kusine Maud Charlotte Mary Victoria. Ungen deres Olav, vår forrige konge ble da en normal mann. Jeg sier kjør på! :)

Skrevet

Jeg ville kanskje hatt ett selskap ellerno, og kommet fram der. Ellers var det brevet et god idee. Dere får sikkert noen stygge kommentarer, men jeg tror faktisk denne type forhold er ganske vanlig nå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lenge siden det var en tråd her om akkurat det samme. HI lignet så mye på det som var den gangen at jeg mistenker at det er samme som skriver nå, men om jeg tar feil på det så sier jeg beklager i samme åndedrag og sier bare at du kan søke deg opp på samme problemstilling der og se hva slags svar som kom opp den gangen. 

Anonymous poster hash: e7642...b35
Skrevet

Det er ikke lenge siden det var en tråd her om akkurat det samme. HI lignet så mye på det som var den gangen at jeg mistenker at det er samme som skriver nå, men om jeg tar feil på det så sier jeg beklager i samme åndedrag og sier bare at du kan søke deg opp på samme problemstilling der og se hva slags svar som kom opp den gangen.  Anonymous poster hash: e7642...b35

Har du link?

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn.

Daenerys, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Herre min hatt. Det er nok av folk som bedriver innavl i generasjoner, da kan man snakke om fare.

Dette paret har like stor rett til å være kjærester som andre. Det er ikke forbudt ved lov.

Anonymous poster hash: 7e9c8...4d6

Skrevet

Jeg har tenkt på dette i natt, og tenkte mye på det en her sa. Jeg vil ikke gjøre situasjonen større enn det faktisk er. Det er en anledning med familien om ikke så lenge og jeg tenkte at vi kunne "komme ut" der, slutte å skjule det og bare være oss selv, som kjærester. På den måten blir det ikke en stor greie. Hva tenker dere om det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på dette i natt, og tenkte mye på det en her sa. Jeg vil ikke gjøre situasjonen større enn det faktisk er. Det er en anledning med familien om ikke så lenge og jeg tenkte at vi kunne "komme ut" der, slutte å skjule det og bare være oss selv, som kjærester. På den måten blir det ikke en stor greie. Hva tenker dere om det?

Jeg tror det blir bra :-)

Anonymous poster hash: 59e9e...bc5

Skrevet

Blir helt sikkert litt styr til å begynne med, men så roer det seg. 

Men har dere vurdert fremover med barn? Kunne det vært aktuelt å bruke sæddonor eller adoptere? Faktum er at det er langt større sjanse for at noe skal gå feil når dere er så  nær i slekt.

• Liker 1
Skrevet

Blir helt sikkert litt styr til å begynne med, men så roer det seg. 

Men har dere vurdert fremover med barn? Kunne det vært aktuelt å bruke sæddonor eller adoptere? Faktum er at det er langt større sjanse for at noe skal gå feil når dere er så  nær i slekt.

Vi er klar over risikoene og vet at vi kanskje blir barnløse, vi har også tenkt over alternativer som adopsjon og donor ja :)
AnonymBruker
Skrevet

Hm

Anonymous poster hash: db9ae...a29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...