Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den blir ensidig å snakke om prostituerte som en livløs homogen masse. Naturligvis er det ikke til å komme bort i fra at dette er en bransje med mange mørke skyer, og det blir naturligvis ikke bedre når vi på utsiden snakker om den konstruerte prostituerte som en selvfølgelighet - med det stigma det medfører. 

Det er heller ikke vanskelig å forstå de som hevder at dette er utnyttelse av jenter som kommer fra en vanskelig bakgrunn; både oppvekst og jenter fra fattige lang, osv. Men det er vanskelig å forstå hvor denne opphøyelsen av akkurat seksualakten - eller rettere sagt dens opprinnelse er ikke vanskelig å spore - men hvorfor vi i det 21. århunderet fortsatt opprettholder en mytisk forestilling til sex. Kort fortalt: Våres tro på at det dypest inne har en ren essens.

Det er også et praktisk problem, og det problemet kalles fri vilje. Vel, man kan argumentere for at dette er en illusjon, og underbygge dette både med filosofiske og nevrovitenskapelige argumenter. Problemet er at om man totalt ser bort fra dette prinsippet blir det veldig vanskeig å holde mennesker ansvarlig - selv om man har visse føringer - vil dette være et gigantisk rettslig problem.

Om man skjærer bort de svake - de som blir utnyttet - hvordan kan man hevde at det er forkastelig å selge sex til andre mennesker? Er det også forkastelig å selge sine mentale redskaper? Hvem har bestemt skillet mellom det det mentale og kroppslige? Er det mannen som tenkte best i sengen (Descartes)? Eller er det den Platonske lære? Kanskje det er vår kristne kulturarv?

Jeg tror man først må bestemme seg om det eksisterer en fri vilje. Man må bestemme seg uavhenging av om noen blir utnyttet eller ikke om det å selge sin kropp er moralsk eller rettslig galt. Derav - om man finner ut at dette ikke er rettslig galt - finne virkemidler slik at jenter ikke blir utnyttet. For undertegende: om ei/en student velger å være eskortepike istedet for å jobbe bak kassen på rimi, eller bare leve av studielånet ser jeg ikke noe problematisk ved dette. For det eneste som man kan problematisere ved dette er at seksualiteten har en slags ren essens - noe som naturligvis bare er en falsk konstruksjon - og det andre er stigmaet som samfunnet konstruerer ovenfor den som selger, og de belastningene det medfører.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den blir ensidig å snakke om prostituerte som en livløs homogen masse. Naturligvis er det ikke til å komme bort i fra at dette er en bransje med mange mørke skyer, og det blir naturligvis ikke bedre når vi på utsiden snakker om den konstruerte prostituerte som en selvfølgelighet - med det stigma det medfører.

Det er heller ikke vanskelig å forstå de som hevder at dette er utnyttelse av jenter som kommer fra en vanskelig bakgrunn; både oppvekst og jenter fra fattige lang, osv. Men det er vanskelig å forstå hvor denne opphøyelsen av akkurat seksualakten - eller rettere sagt dens opprinnelse er ikke vanskelig å spore - men hvorfor vi i det 21. århunderet fortsatt opprettholder en mytisk forestilling til sex. Kort fortalt: Våres tro på at det dypest inne har en ren essens.

Det er også et praktisk problem, og det problemet kalles fri vilje. Vel, man kan argumentere for at dette er en illusjon, og underbygge dette både med filosofiske og nevrovitenskapelige argumenter. Problemet er at om man totalt ser bort fra dette prinsippet blir det veldig vanskeig å holde mennesker ansvarlig - selv om man har visse føringer - vil dette være et gigantisk rettslig problem.

Om man skjærer bort de svake - de som blir utnyttet - hvordan kan man hevde at det er forkastelig å selge sex til andre mennesker? Er det også forkastelig å selge sine mentale redskaper? Hvem har bestemt skillet mellom det det mentale og kroppslige? Er det mannen som tenkte best i sengen (Descartes)? Eller er det den Platonske lære? Kanskje det er vår kristne kulturarv?

Jeg tror man først må bestemme seg om det eksisterer en fri vilje. Man må bestemme seg uavhenging av om noen blir utnyttet eller ikke om det å selge sin kropp er moralsk eller rettslig galt. Derav - om man finner ut at dette ikke er rettslig galt - finne virkemidler slik at jenter ikke blir utnyttet. For undertegende: om ei/en student velger å være eskortepike istedet for å jobbe bak kassen på rimi, eller bare leve av studielånet ser jeg ikke noe problematisk ved dette. For det eneste som man kan problematisere ved dette er at seksualiteten har en slags ren essens - noe som naturligvis bare er en falsk konstruksjon - og det andre er stigmaet som samfunnet konstruerer ovenfor den som selger, og de belastningene det medfører.

Vrøvl. "Rene essensen" -hvem pokker er det som påstår det. Men sex er intimt,nakent både mentalt og fysisk. Det er rått men nært og inderlig. Og hva med: "skjærer bort de svake??". Virkelig smart å fjerne 98%av de det gjelder. Utrolig typisk når virkeligheten er iferd med å bite en bak. Fornektelse. Tror forøvrig det ikke er horer som blir dømt men KJØPERE. Av åpenbare grunner føler jeg kun empati overfor de som av nød,selvforakt, issues selger kroppen sin( jeg har operert i flere land på luksusnivå og kommer ikke på en eneste jente /kvinne som ikke hadde noe veldig traumatisk i barndommen, ekstrem sårbarhet, psykiske problemer eller ønsket at datter ville gå for samme yrke. Men kjøpere har jeg ikke en eneste liten promille av empati for og ønsker de ingenting godt.

Anonymous poster hash: 48209...e05

• Liker 3
Skrevet

Vrøvl. "Rene essensen" -hvem pokker er det som påstår det. Men sex er intimt,nakent både mentalt og fysisk. Det er rått men nært og inderlig. Og hva med: "skjærer bort de svake??". Virkelig smart å fjerne 98%av de det gjelder. Utrolig typisk når virkeligheten er iferd med å bite en bak. Fornektelse. Tror forøvrig det ikke er horer som blir dømt men KJØPERE. Av åpenbare grunner føler jeg kun empati overfor de som av nød,selvforakt, issues selger kroppen sin( jeg har operert i flere land på luksusnivå og kommer ikke på en eneste jente /kvinne som ikke hadde noe veldig traumatisk i barndommen, ekstrem sårbarhet, psykiske problemer eller ønsket at datter ville gå for samme yrke. Men kjøpere har jeg ikke en eneste liten promille av empati for og ønsker de ingenting godt.

1) Vel, dette er et moderne vestlig fenomen. Vårt forhold til vår egen kropp, seksualitet og tanker er historiske og vilkårlige produkter. Det fremstår som selvsagt for oss, men en tur i arkivet vil vise at dette slettes ikke er selvsagt.

2) Her snakker vi a priori - noe som ikke er uvanlig når det gjelder etiske problemstillinger. Hvor du har 98 prosent fra vet ikke jeg, men det vil uansett være en diskusjon hvor grensedragningen for den frie vilje ligger. Det finnes svært få mennesker med problemfri bakgrunn.

Skrevet (endret)

Med fare for å virke som en ekspert, så må vi nyansere.

Glem ikke at det vi snakket om var denne venninnen som velger å være eskorte for å tjene litt penger til - my guess - dyre vesker, jakker, reiser og champagne. De skikkelige dype verdiene i livet, altså. Eller kanskje faktisk finansiere studier eller leilighet.

Vi må i alle fall dele dette markedet i fem:

#1: Gateprostitusjon

Her er det størst innslag av trafficing, kriminalitet, vold, rus, bakmenn, halliker, pengeutpressing, misbruk av kvinner/familier, respektløshet osv osv. TOTALT UAKSEPTABELT

#2: Lukkende/hemmelige bordeller (eller byråer)

Horemammaer/halliker. Mye det samme. TOTALT UAKSEPTABELT

#3: Strippeklubber

Noe bedre, men flere av de samme utfordringene. Men her må det være "no mercy" om man gjør feil. GRÅSONE. MÅ REGULERES STRENGT.

#4: Eskorte/luksusprostituerte - byråer

Normalt jenter som ønsker en ramme rundt bookingen, betaling, organisering og sikkerhet. Enten i egen leilighet eller at de kommer til kunden. I sistnevne har mange til og med egne sjåfører/vakter som venter på utsiden. GRÅSONE. MÅ REGULERES.

#5: Eskorte/luksusprostituerte - individuelle

Jentene star helt fritt, organiserer seg selv og velger alt selv. Flere har også en sjåfør/vakt/kompis tilgjengelig om de treffer nye kunder. DEN “MILDESTE” FORMEN. HER ER JENTENE SELV SJEFENE.

For ordens skyld: Jeg har hverken solgt eller kjøpt sex. Jeg kan ta feil.

(Edit: Kun litt tastefeil/copypaste-leifer)

Endret av HandymanOslo
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som jeg har kjent siden vi var små. Vi har vært som erteris og jeg kunne ikke sett for meg livet uten henne, vi er rett og slett som søstre. Hun har alltid vært opptatt av fasade. Merkeklær, fine biler og dyre leiligheter er noe hun er veldig opptatt av. Jeg er av den litt mer enkle typen så på dette området har vi alltid vært forskjellige.

Hun har nå startet som eskortepike i Oslo for å dekke denne livsstilen, og for meg er dette helt ubegripelig og vanskelig å svelge. Jeg har sagt hva jeg mener om det men jeg kan selvfølgelig ikke bestemme over hennes liv. Hun mener det er lettjente penger, og har et veldig avslappet forhold når det kommer til sex.

Vi er forskjellige, jeg er nok en hel del mer konservativ enn henne og jeg har vanskeligheter med å godta at henne gjør dette. Det er av helt fri vilje, hun har en annen deltidsjobb og studerer i tillegg så disse pengene hun tjener på å være eskorte er bare en bonus for henne, altså ikke levebrødet.

Jeg har tatt litt avstand fra henne fordi jeg synes at dette er kvalmt, men jeg vil jo ikke miste vennskapet heller. Hadde du fortsatt vennskapet og latt henne gjøre det hun gjør? Det er vanskelig for meg å se forbi dette og jeg er redd for å miste vennskapet.

Anonymous poster hash: 8ab6e...e44

"Vanskelig å godta at henne gjør..." ?

Har dere høyere utdannelse og 100% fast jobb noen av dere (bortsett fra din venninnens prostituert-oppdrag)?

Anonymous poster hash: 1d5f0...ab5

Skrevet

Med fare for å virke som en ekspert, så må vi nyansere.

Glem ikke at det vi snakket om var denne venninnen som velger å være eskorte for å tjene litt penger til - my guess - dyre vesker, jakker, reiser og champagne. De skikkelige dype verdiene i livet, altså. Eller kanskje faktisk finansiere studier eller leilighet.

Vi må i alle fall dele dette markedet i fem:

#1: Gateprostitusjon

Her er det størst innslag av trafficing, kriminalitet, vold, rus, bakmenn, halliker, pengeutpressing, misbruk av kvinner/familier, respektløshet osv osv. TOTALT UAKSEPTABELT

#2: Lukkende/hemmelige bordeller (eller byråer)

Horemammaer/halliker. Mye det samme. TOTALT UAKSEPTABELT

#3: Strippeklubber

Noe bedre, men flere av de samme utfordringene. Men her må det være "no mercy" om man gjør feil. GRÅSONE. MÅ REGULERES STRENGT.

#4: Eskorte/luksusprostituerte - byråer

Normalt jenter som ønsker en ramme rundt bookingen, betaling, organisering og sikkerhet. Men må normalt Enten I egen leilighet eller at de kommer til kunden. I sistnevne har mange til og med egne sjåfører/vakter som venter på utsiden. GRÅSONE. MÅ REGULERES.

#5: Eskorte/luksusprostituerte - indivuelle

Jentene star helt fritt, organiserer seg selv og velger alt selv. ønsker en ramme rundt bookingen, betaling, organisering og sikkerhet. Flere har også en sjåfører/vakter/kompis tilgjengelig om de treffer nye kunder. DEN “MILDESTE” FORMEN. HER ER JENTENE SELV SJEFENE.

For ordens skyld: Jeg har hverken solgt eller kjøpt sex. Jeg kan ta feil.

Synes dette var en bra nyansering - uten at jeg selv har inngående kjennskap til denne bransjen.

Skrevet

DET velger jeg å ikke dele og det må du respektere og ikke mase mere. Jeg har sagt hva jeg syns , litt om erfaring og at jeg på det sterkeste vil råde TS å hjelpe venninnen bort fra planen hennes. Som venninne og medmenneske.

Du ble vel like mye advart mot prostitusjon og horeri som alle unge kvinner idag blir før de horer seg ble du ikke?

- så om du ikke vil fortelle hvorfor du ble hore selv om du på det aller sterkeste ble advart mot å være hore så er ingenting av det du forteller verdt noe.

Skal du drive skremselspropeganda mot menneskers egne valg så kan jeg skremme deg litt.

- Ikke ligg med folk du selv forakter!

Klarer du det tror du? Klarer du å regulere hvem du selv puler før du skal blande deg med hvem alle andre puler?

- klarer du det tror du eller blir det veldig vanskelig for deg?

For eksempel, liker du at mennesker blander seg inn i hvem du puler? Grei ut og svar om det harmonerer med hvem du selv oppfører deg som om?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du ble vel like mye advart mot prostitusjon og horeri som alle unge kvinner idag blir før de horer seg ble du ikke?

- så om du ikke vil fortelle hvorfor du ble hore selv om du på det aller sterkeste ble advart mot å være hore så er ingenting av det du forteller verdt noe.

Skal du drive skremselspropeganda mot menneskers egne valg så kan jeg skremme deg litt.

- Ikke ligg med folk du selv forakter!

Klarer du det tror du? Klarer du å regulere hvem du selv puler før du skal blande deg med hvem alle andre puler?

- klarer du det tror du eller blir det veldig vanskelig for deg?

For eksempel, liker du at mennesker blander seg inn i hvem du puler? Grei ut og svar om det harmonerer med hvem du selv oppfører deg som om?

Du er en masekopp uten like og skjønner du krampeaktig forsøker finne ly for dine avstumpete holdninger. Du skriver masse ord,babler om frie valg osv på et vis som kun forstyrrete gjør for å si det slik jeg oppfatter det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i GRANSKAUEN kan ikke du holde deg for god til å sammenligne. Og du skjønner altså ikke at det er himmel og hav mellom å selge "tjenester som snekker enn å selge kroppen sin,fitta !? Betyr sex absolutt ingenting for deg ,er du total aseksuell og føler ingen verdi som et helt menneske med kropp og sjel? Trodde jeg hadde møtt mange antisosiale /sosiopater som exhore jeg men her er det flust av lavmåls personer.

Snakk om å synke lavt. Ved å kaste ut av deg galle og beskylde folk for å være lavmåls, aseksuell og for å ikke føle noen verdi som helt menneske pga uenigheter mister du all tyngde som debattant.

Anonymous poster hash: 8de9a...54d

• Liker 5
Skrevet

Du er en masekopp uten like og skjønner du krampeaktig forsøker finne ly for dine avstumpete holdninger. Du skriver masse ord,babler om frie valg osv på et vis som kun forstyrrete gjør for å si det slik jeg oppfatter det.

Jeg prøver å gi deg gode råd her og jeg kan prøve igjen.

Ikke ligg med menn du selv avskyr for å advare andre om å ikke ligge med en de selv misliker.

Klarer du det tror du?

Jeg prøver bare å hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet

Moral og verdier. Det er ikke noe du kaster i fra deg når du møter motstand. Det virker som det er populært å ikke ha noen grenser, alt skal være relativt og man er fordomsfull om man sier at andres valg av livsstil går imot deres verdier og moral.

Ja, vi har alle fri vilje og vi har ulike moral utifra bakgrunn og livserfaring. Vi møter dessuten motsetninger hele tiden. Motsetninger som veganeren og kjøtteteren, religiøs og  ateisten, osv. Jeg påstår ikke at man ikke skal være venner tiltross for ulike syn og verdier. men det er lov å vurdere vennskapet når man ser at vedkommende ikke delte samme syn som deg. Det er et vennskap, og venner er folk du velger å dele liv med. Det at noen velger å prostituere seg for luksus varer viser flere verdier som ts syns er forkastelig. Hun må selv få velge om hun kan ignorere disse sidene ved sin venninne og forsette vennskapet som før. 

Anonymous poster hash: 8601e...b1a
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler kun om menensker moral, det er noe vi er opplært til. Men svar meg på hvorfor det er så mye bedre å ligge med noen etter å ha blitt påspandert noe på byen?

Å bli påspandert noe på byen, for deretter bli med vedkommende hjem for å ha sex er en ONS. Det er en ganske stor mulighet for at den som ble påspandert/ble med hjem, faktisk var kåt, hadde lyst, og fikk seg noe. Begge parter vinner. Sier ikke at det alltid er sånn, men noen ganger er det akkurat sånn. Og de gangene det er sånn, representerer forskjellen du snakker om.

Anonymous poster hash: c35b1...657

Skrevet (endret)

Jeg lurer på en ting, - når du har den aller største og forferdeligste forakt mot fæle menn som er så stygge at de må betale for å få seg noe, og samtidig har den aller største hengivenhet, elsk og attraksjon mot tiltrekkende mennesker som for eksempel  Arcturus som slipper å betale for sex, - da lurte jeg på, om du ikke hadde fått betalt av de mennene du lå med, - hadde alt vært så mye bedre da? 

For jeg lurte på, - er det at du fikk betalt av disse sexkjøperne du forakter så mye, eller er det at du pulte dem? 

Om for eksempel de mennene du pulte på ikke hadde betalt deg, - hadde alt vært bra da? Da hadde du jo ikke fått noen penger for sexen og heller ikke vært noen hore, - hadde du vel?

Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det er det at du puler på menn du misliker som er problemet her, eller at du får betalt av menn du misliker? Er det sånn at du automatisk liker en mann du ikke får betalt av selv om du hadde foraktet ham om han hadde betalt?

Jeg beundrer deg litt skjønner du, jeg har bestandig vært fascinert av menneskehatere. Jeg synes det er fantastisk og jeg skulle ønske jeg var sånn selv, - ett menneske som turte å la meg fornedre av mennesker jeg selv fornedrer for å pirre hovmodigheten min littegranne.

I valget mellom å betale for sex eller fått betalt for sex så vil jeg soleklart være den som får betalt og ikke den som betaler for andres forakt.

Endret av Bond
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De som kjøper sex er ikke av typen som er 'så stygge' at dem ikke får seg noe. De aller fleste er faktisk godt gifte menn som vil ha noe dem ikke får hjemme.

Oss norske som selger kan velge og vrake i menn. Det er vi som har kontrollen som hovedsak. Mennene er snille og høflige.

Hvordan det er for dem på gata er noe helt annet.

Å være eskorte er ikke for alle. Enkelte vil få psykiske skader da dem tror alt er sååå flott.

For min del er det ikke noe problem. Jeg var voksen (over 30) da jeg helt frivillig tok valget om å være eskorte på deltid. Man skal ha bein i nesen og menneskekjenner før man gir inn i dette. Man må sette seg inn i hvilke farer som er tilstedet og deretter gjøre sitt for å redusere risikoen.

Anonymous poster hash: 63d4a...bd6
Skrevet

De som kjøper sex er ikke av typen som er 'så stygge' at dem ikke får seg noe. De aller fleste er faktisk godt gifte menn som vil ha noe dem ikke får hjemme.

Oss norske som selger kan velge og vrake i menn. Det er vi som har kontrollen som hovedsak. Mennene er snille og høflige.

Hvordan det er for dem på gata er noe helt annet.

Å være eskorte er ikke for alle. Enkelte vil få psykiske skader da dem tror alt er sååå flott.

For min del er det ikke noe problem. Jeg var voksen (over 30) da jeg helt frivillig tok valget om å være eskorte på deltid. Man skal ha bein i nesen og menneskekjenner før man gir inn i dette. Man må sette seg inn i hvilke farer som er tilstedet og deretter gjøre sitt for å redusere risikoen.

Anonymous poster hash: 63d4a...bd6

Nei grunnen til at vi tok opp temaet er at vi hadde ett offer her skjønner du.  "offer for eget valg syndromet" og da måtte vi trøste og forklare henne at skremselspropeganda og elendighetshistorier biter ikke på folk lengre. Nå krever mennesker å høre hele fortellingen, greit å få frem de negative sidene, men da må man samtidig fremvise de positive.

Men det klarte hun ikke og derfor ble alt hun sa bare manipulasjon og uinteressant pjatt.

Skrevet

Seksuallivet skal ikke markedsutsettes. Det er umoralsk å ta en pris for kjønnsorganene sine. Det er prinsippet, og det er ufravikelig.

Det er et prinsipp i seg selv at man ikke skal markedsutsette seksuallivet?

Når du sier dette, er dette en preferanse du har, eller er det en lovmessighet i naturen som man kan resonnere seg fram til ved forståelse?

Skrevet

Jeg tror ikke på fri vilje, og jeg har ingen problemer med å føle behov for gjengjeldelse eller gjøre andre mennesker ansvarlige når organismen min føler for det.

Du kommer med en påstand her som du ikke underbygger, en påstand om at mangel på fri vilje skulle ha noe å si for rettsapparatet vårt.

Jeg kan gjette på at du mener at systemets legitimitet hviler på at folk "må kunne noe" for sine "synder".

Dersom det er riktig, så vil jeg gjette videre på at du tror på rett og galt. For deg er ikke verden kun en haug atomer til det motsatte er bevist.

Det høres da ut som om problemet ikke er å bestemme seg for fri vilje eller ei, men å ta et skritt tilbake, og se om de anskuelsene du har som krasjer kanskje ikke er uangripelige.

Skrevet

Du er så dypt inn i egen falske virkelighet/ideologi at du ikke ser at du desperat projiserer "vrangforestillinger " inn i andre meget oppegående personer her. Du møtte din intellektuelle overmann i Arcturus men selvfølgelig klarer du ikke ta noe til deg. Jeg ler av personer uten selvinnsikt eller empati. Og om du tror jeg vil røpe personlige meget intime detaljer som er såpass spesielle og i verste fall kan røpe min identitet er du grenseløs naiv også.

Det er ganske ufyselig å ty til så krasse personangrep når du blir avkledd grunnet dine egne argumenter og manglende argumenter.

Hvis du bruker egne erfaringer som argument for at staten skal gripe inn i akkurat sexmarkedet, og ikke i andre jobber som gir folk problemer, så er det nærliggende å stille spm om hvorfor du solgte sex, for å etterspørre om det er en spesiell grunn som gjør at sexselgere må særbeskyttes mot seg selv.

Jeg skjønner at det ikke er gøy å fortelle at du f.eks var psykisk syk, at du ble misbrukt som barn, at du var i opposisjon, eller at du går i terapi og ikke egentlig vet, men at du bare hater de du solgte sex til, fordi du ønsker å ansvarliggjøre andre for at det ikke har gått bra med deg. Men det er helt sentrale spm når man diskuterer hvorvidt det er entydig nødvendig med forbud.

• Liker 3
Skrevet

Tråden ryddet for personangrep

Bond, forumansvarlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...