AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Jeg har en venninne som jeg har kjent siden vi var små. Vi har vært som erteris og jeg kunne ikke sett for meg livet uten henne, vi er rett og slett som søstre. Hun har alltid vært opptatt av fasade. Merkeklær, fine biler og dyre leiligheter er noe hun er veldig opptatt av. Jeg er av den litt mer enkle typen så på dette området har vi alltid vært forskjellige. Hun har nå startet som eskortepike i Oslo for å dekke denne livsstilen, og for meg er dette helt ubegripelig og vanskelig å svelge. Jeg har sagt hva jeg mener om det men jeg kan selvfølgelig ikke bestemme over hennes liv. Hun mener det er lettjente penger, og har et veldig avslappet forhold når det kommer til sex. Vi er forskjellige, jeg er nok en hel del mer konservativ enn henne og jeg har vanskeligheter med å godta at henne gjør dette. Det er av helt fri vilje, hun har en annen deltidsjobb og studerer i tillegg så disse pengene hun tjener på å være eskorte er bare en bonus for henne, altså ikke levebrødet. Jeg har tatt litt avstand fra henne fordi jeg synes at dette er kvalmt, men jeg vil jo ikke miste vennskapet heller. Hadde du fortsatt vennskapet og latt henne gjøre det hun gjør? Det er vanskelig for meg å se forbi dette og jeg er redd for å miste vennskapet.Anonymous poster hash: 8ab6e...e44 1
Gjest Trolletrine Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 Selvfølgelig hadde jeg fortsatt vennskapet som før!!! Hvem er du - moralens vokter? Jeg hadde nok sagt det jeg mente om det, men det er det. Så hadde jeg heller støttet henne hvis hun kommer på et senere tidspunkt og angrer seg. Du kan si hva du mener, råde og veilede, men det er hennes valg, hennes liv.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Selvfølgelig hadde jeg fortsatt vennskapet som før!!! Hvem er du - moralens vokter? Jeg hadde nok sagt det jeg mente om det, men det er det. Så hadde jeg heller støttet henne hvis hun kommer på et senere tidspunkt og angrer seg. Du kan si hva du mener, råde og veilede, men det er hennes valg, hennes liv. Det er klart at det er hennes liv og hun bestemmer hva hun skal gjøre. Jeg er ikke moralens vokter men jeg har fått litt avsmak av henne nettopp fordi dette er så langt ifra min verden som mulig. Jeg synes det er vanskelig å godta at hun velger å gjøre det. Ikke fordi jeg er noe bedre enn henne men fordi vi er veldig forskjellige. Anonymous poster hash: 8ab6e...e44 10
Gjest Trolletrine Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Det er klart at det er hennes liv og hun bestemmer hva hun skal gjøre. Jeg er ikke moralens vokter men jeg har fått litt avsmak av henne nettopp fordi dette er så langt ifra min verden som mulig. Jeg synes det er vanskelig å godta at hun velger å gjøre det. Ikke fordi jeg er noe bedre enn henne men fordi vi er veldig forskjellige. Anonymous poster hash: 8ab6e...e44 Hvis du får avsmak av henne, så er det jo synd. For det er kanskje nettopp NÅ hun trenger en god venninne. Sannsynligvis er hun i ferd med å begå et av sitt livs tabber,og da er det fint å ha en venninne som ikke er venninne kun i medgang, men som faktisk følger med på nedturene også. Jeg tenker at man trenger ikke være enig eller like alt et annet menneske gjør. Men liker man et menneske, eller er glad i et menneske, så bryter man ikke med de så fort de gjør noe dumt. Da mener jeg at følelsene ikke stikker veldig dypt ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Jeg tror jeg også ville tatt litt avstand. I tillegg til at jeg har lite sans for prostitusjon, synes også det er usympatisk å være så opptatt av merkeklær osv. Det virker jo som hun er fornøyd med det hun gjør, og at dere har ganske ulike verdier. Kanskje dere er i ferd med å vokse fra hverandre. Anonymous poster hash: 29315...9cc 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Selv om jeg ser poenget ditt, så mener jeg at dette er noe du ikke kan bruke imot henne all den tid det ikke går ut over deg eller vennskapet. Hva er vennskap om en ikke klarer å akseptere at venner tar andre valg i livet? Jeg mistet selv en venninne som la seg opp i hvordan jeg valgte å leve. Jeg ble plutselig ikke bra nok fir henne når jeg ble mer tilfreds med livet og valgte fra hjertet. Selv om noen av valgene førte til skuffelser var det fortsatt mitt liv og hun hadde ingen rett til å kritisere valg som ikke hadde innvirkning på vennskapet. Kan hende din venninne ser på eskortejobben som en enkel måte å få mer luksus, men en dag blir det stopp og da er spørsmålet, er du der eller er du ikke der? Som venn uten kritikk? For selv du kan ta valg andre vil mislike. Syns du at du fortjener å miste venner pga det?Anonymous poster hash: 1eb71...5a7 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 Men hvorfor er det så vanskelig for deg å se forbi dette? Er det fordi du selv har fordommer mot virket, eller har hun forandret seg etter hun begynte? Du får finne svaret og begynne å jobbe med deg selv, om ikke så vil du miste vennskapet. (Når jeg ser hvor mange medlidenhetsknull venner (og jeg selv) har delt ut opp gjennom årene så er jeg overrasket over at ingen av oss har fattet tanken på å faktisk ta noe for det og fått igjen for strevet.) Anonymous poster hash: fc510...58a 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Det er klart at det er hennes liv og hun bestemmer hva hun skal gjøre. Jeg er ikke moralens vokter men jeg har fått litt avsmak av henne nettopp fordi dette er så langt ifra min verden som mulig. Jeg synes det er vanskelig å godta at hun velger å gjøre det. Ikke fordi jeg er noe bedre enn henne men fordi vi er veldig forskjellige.Anonymous poster hash: 8ab6e...e44 Hun tvinger jo ikke deg til å jobbe som eskortepike. På hvilken måte påvirker dette ditt liv i den grad at du føler at du må ta avstand fra henne? Anonymous poster hash: 360d2...23e 5
koskenkorva Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 Lukter litt sjalusi om letttjente penger..? 9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 hva så Anonymous poster hash: a2c1e...654
Charmander Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 (endret) Synes du er barnslig og dømmende da du ikke aksepterer hennes sex-liv. Dere har et vennskap og at hun velger å selge kroppen sin for å finansiere et liv i overdådig luxus må da får være din venninnes valg uten at det skal ha noen betydning for vennskapet deres. Hadde du ikke visst det f. eks så hadde de jo ikke vært et problem, så burde det heller ikke være det. Prostitusjon er et nødvendig onde i 2015. Jenter som f. eks selger seg til rullestol-brukere som ikke får seg noe (la oss være helt ærlige her for sånn er det. Jeg puler ikke rullestol brukere og de færreste jenter har noen interesse av det). Det er mange andre borgere som også drar nytte av prostituerte som er i liknende situasjon. Så tenk deg om litt før du sier at du er helt i mot prostitusjon, det er ikke så enkelt selv om jeg er heelt klar over de mange skygge-sidene ved den type jobb. Endret 21. juni 2015 av Charmander 3
kills Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 Har ei venninne som driver med det samme nå og da, jeg stiller ikke spørsmål ved det. Slik jeg har forstått det så dreier det seg heller ikke om samleie men godt selskap. Det har ikke påvirket mitt forhold til henne og er strengt tatt ikke noe jeg tenker over med unntak av når temaet kommer opp slik som nå. Dersom du har vanskeligheter med å takle at din venninne som en voksen person tar egne valg, råder jeg deg til å gjøre henne en tjeneste og avslutte vennskapet, før du blander deg inn i ting du egentlig ikke har noe med å gjøre i utgangspunktet.
Teethgrinding Skrevet 21. juni 2015 #13 Skrevet 21. juni 2015 Jeg er en av de som mener ingen bør selge sex, hverken menn eller kvinner. Det er greit at noen ønsker å være ekstremt liberale med sine kropper, men rent salg for penger syns jeg ikke noe om. I min bok er det helt innafor å være nettopp moralens vokter på dette området. Jeg skjønner godt at noen kan reagere på hennes livsførsel og at hun står i fare for å ekskluderes som følge. Ville du invitert en prostituert til middag med svigers? Jeg er redd for at Ts's venninne kan komme til å angre enormt på sine kortsiktige valg. Prostituerte er høyriskio-personer for nesten alt av grusomheter. Eksempelvis når hun får HIV eller andre uhelbredelige sykdommer, eller når en gæern kunde banker henne opp og voldtar henne. Gjerne feil sted om det skulle passe humøret. Hun er naiv om hun innbiller seg at slike ting ikke skjer, for det gjør det. Det er bare snakk om tid. Prostitusjon er en del av den mørke siden av samfunnet. Hun tror hun har kontroll, men hun har egentlig bare begynt å balansere på sverdet. Nei, hadde det vært min venninne hadde jeg fortalt henne nøyaktig hvor dum jeg syns hun var. Din dumme, dumme naive unge jente. 19
Antilope Skrevet 22. juni 2015 #15 Skrevet 22. juni 2015 (endret) Ved prostitusjon velger en å utsette seg for enorme risikoer, både fysisk og psykisk. Det er klart du er bekymret for venninnen din. Du har sagt ifra hva du mener om saken og prøvd å fraråde henne fra å gjøre dette. Din venninne er selv ansvarlig for sine valg, slik som du er for dine. Om du skal fortsette vennskapet er opp til deg, men hun vil jo fremdeles "gjøre hva hun gjør" selv om du fjerner henne som venn? Snakker venninnen din mye om dette eller er det bare tanken på at hun er prostituert som gjør deg kvalm ? Tenker at om venninne din snakket mye om dette til deg, må hun akseptere at dette er ubehagelig for deg og ikke snakke om det ( med mindre det er noe alvorlig). På samme måte må du også prøve å tenke at en kan ikke bestemme for andre mennesker her i livet, og prøve å akseptere hennes valg selv om ikke du er enig. Endret 22. juni 2015 av Antilope
peppermyntete Skrevet 22. juni 2015 #16 Skrevet 22. juni 2015 Jeg skjønner litt hva du føler tror jeg. Hadde nok blitt litt betenkt om en av mine venner hadde begynt å ta seg betalt for sex jeg også. Og det for noe så dumt som finansiering av en livsstil man tydeligvis ikke har råd til. Prostitusjon er ikke helt greit i mine øyne, frivillig eller ei. 6
Neeli00 Skrevet 22. juni 2015 #17 Skrevet 22. juni 2015 Dere er jo ikke "som søstre" dersom dette får deg til å ta avstand. Søstre står sammen I tykt og tynt og dømmer ikke hverandre. Jeg har selv en søster jeg står nært og gud må vite at hun har tatt mange valg jeg ikke ville tatt selv. Likedan har jeg et par veldig gode venninner som er annerledes enn meg på flere punkter. Det som definerer sterke vennskap er nettopp at forskjeller og ulike holdninger ikke kommer imellom. Vil du ta avstand fra henne står du fritt til det. Men da er du altså ikke venninnen hun trodde du var. Og det er greit, men det står på deg, ikke på henne. 6
Jolene Skrevet 22. juni 2015 #18 Skrevet 22. juni 2015 Jeg hadde ikke latt det gå utover vennskapet. Dere er ikke "søstre" dersom du nå tar avstand fra henne på grunn av dette. Det er forskjell på å synes valget hennes er et bra valg, kontra det å ta avstand fra en ellers god venn. Du kan jo bare si til henne at du ikke ønsker å vite noe om eskorte-tjenestene hennes, men dersom noe skulle skje så er du der. Å være eskorte handler ikke nødvendigvis bare om sex, man selger sosialt samvær, hva det innebærer kan selvsagt tolkes. Har du noen gang hatt ons? Forskjellen er ikke stor på ons og det å selge sex heller, det er bare det at man tar seg betalt i stedet for å gjøre det gratis. Har du noen gang tilbragt tid med noen du ikke egentlig ønsker? En eskorte tar seg betalt for sånne tjenester. Du er ikke mye til venn når du lar dette komme mellom dere. Du har sagt din mening, hva velger du å gjøre? For til syvende og sist er det deg og dine holdninger du må jobbe med. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2015 #19 Skrevet 22. juni 2015 Hadde min venninne jobbet som prostituert, ville jeg nok holdt avstand Pga at om noen så oss sammen, begynte å tro at jeg også jobbet slik. Verden er ikke stor. Rykter vil gå uansett. Så trenger hun en venn. En grunn til at hun er slik. Da får hun finne en annen venn enn meg Anonymous poster hash: eaaeb...597 4
Adara Skrevet 22. juni 2015 #20 Skrevet 22. juni 2015 Jeg hadde selvfølgelig fortsatt vennskapet.. Hva hun gjør med hennes kropp er IKKE min sak, og så lenge hun selv vil holde på som hun gjør så hadde jeg syntes det var helt greit. Din moral og din etikk er ikke hennes moral og etikk, og du burde ikke prøve å dytte på henne dine syn. Dere har helt forskjellige perspektiver, og ditt perspektiv er ikke mer riktig enn hennes perspektiv, bare annerledes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå