Gå til innhold

BI eller sykepleien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarer ikke bestemme meg. BI (økonomi og ledelse) eller sykepleien? Hva hadde DU valgt og hvorfor?  (Ja, jeg vet det er to veldig forskjellige retninger, men jeg har flere interesser.. )



Anonymous poster hash: 99069...085
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interesser er vel pg bra, men hva slags arbeidssituasjon ønsker du deg når du er ferdig utdannet? En fleksibel kontorjobb hvor du styrer hverdagen selv, eller å jobbe turnus med kvelder, helger og helligdager? Det er mange sykepleiestudenter som tror det er en grei sak å skaffe seg en dagjobb når de får egen familie. Dette kan jeg avkrefte, da det er mange om beinet og arbeidsgiver står fritt til å kreve både lang erfaring og evt. videreutdanning for disse jobbene. Velger du BI vil du også ha større mulighet for å jobbe deg oppover og ende med en veldig grei årslønn. Men sykepleiere tjener da ikke dårlig de heller, de er garanter jobb etter endt studie, de sitter trygt i jobben sin og har bra pensjonsordninger i det offentlige samt lav pensjonsalder.

Anonymous poster hash: c5632...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt BI fordi det gir flere muligheter, og fordi jeg foretrekker analytisk arbeid. Sykepleie er mer praktisk når det gjelder oppgavene i arbeidslivet, og det hadde ikke passet for meg (med stell av pasienter og slikt). 



Anonymous poster hash: adfa9...60c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med bachelor fra BI er så utrooolig snork. Lavt ansett utdannelse, med lite spennende jobbutsikter.

De siste 7-8 årene har en BI-bachelor vært det alle gjør dersom de ikke helt vet hva de vil bli.

6 (!) av de jeg gikk i klasse med på videregående startet på BI. En fullførte aldri, en jobber som telefonmann i et inkassoselskap, en jobber i kommunen med skatt, en er produktplasserer som reiser rundt i butikker og putter ting i hyllene, og en er assisterende butikksjef på en rema 1000 butikk. De to jeg fortsatt har kontakt med klager konstant over hvor kjedelig jobben er og at lønna er lav.

Bli sykepleier. Helt ok lønn, spennende jobb, massevis av muligheter (forskjellige avdelinger og type steder), ettertraktede videreutdannelser, store (nesten garanterte) muligheter for lederansvar etter noen år, og fantastisk givende sammenlignet med å stable solidox eller å skrive tall på en datamaskin.

Anonymous poster hash: 26d1c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med bachelor fra BI er så utrooolig snork. Lavt ansett utdannelse, med lite spennende jobbutsikter.

De siste 7-8 årene har en BI-bachelor vært det alle gjør dersom de ikke helt vet hva de vil bli.

6 (!) av de jeg gikk i klasse med på videregående startet på BI. En fullførte aldri, en jobber som telefonmann i et inkassoselskap, en jobber i kommunen med skatt, en er produktplasserer som reiser rundt i butikker og putter ting i hyllene, og en er assisterende butikksjef på en rema 1000 butikk. De to jeg fortsatt har kontakt med klager konstant over hvor kjedelig jobben er og at lønna er lav.

Bli sykepleier. Helt ok lønn, spennende jobb, massevis av muligheter (forskjellige avdelinger og type steder), ettertraktede videreutdannelser, store (nesten garanterte) muligheter for lederansvar etter noen år, og fantastisk givende sammenlignet med å stable solidox eller å skrive tall på en datamaskin.

Anonymous poster hash: 26d1c...c50

 

Kan jeg spørre hvilken linje disse tok? :) Det er vel litt relevant det også. Tenker det er like snork med utdannelse fra UiO om du velger en linje som gir lave utsikter for relevant jobb etterpå ;) 

Anonymous poster hash: 99069...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesser er vel pg bra, men hva slags arbeidssituasjon ønsker du deg når du er ferdig utdannet? En fleksibel kontorjobb hvor du styrer hverdagen selv, eller å jobbe turnus med kvelder, helger og helligdager? Det er mange sykepleiestudenter som tror det er en grei sak å skaffe seg en dagjobb når de får egen familie. Dette kan jeg avkrefte, da det er mange om beinet og arbeidsgiver står fritt til å kreve både lang erfaring og evt. videreutdanning for disse jobbene. Velger du BI vil du også ha større mulighet for å jobbe deg oppover og ende med en veldig grei årslønn. Men sykepleiere tjener da ikke dårlig de heller, de er garanter jobb etter endt studie, de sitter trygt i jobben sin og har bra pensjonsordninger i det offentlige samt lav pensjonsalder.

Anonymous poster hash: c5632...fb5

 

Hvorfor vil man ha større mulighet til å jobbe seg oppover enn oss sykepleiere? Jeg har tatt en master i etterkant og stortrives i jobben. Gode lønninger som konsulenter og rådgivere. Man har utrolig mange muligheter som sykepleier også, så TS må nesten bare velge ut fra interesse.

Anonymous poster hash: c5f1c...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre hvilken linje disse tok? :) Det er vel litt relevant det også. Tenker det er like snork med utdannelse fra UiO om du velger en linje som gir lave utsikter for relevant jobb etterpå ;)  Anonymous poster hash: 99069...085

5 av de tok økonomi og adm, 1 tok markedsføring (han som stabler varer i hyller)

Anonymous poster hash: 26d1c...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...