Gå til innhold

Bytte gynekolog!?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en kvinnelig gynekolog i mange år, og hun var den første gynekologen jeg var til. (Kom vel til henne da jeg var rundt 18-20 år for første gang)

Det har alltid vært VONDT å være til gyn, og jeg må det litt oftere enn vanlig pga en sykdom. Hun har hatt praktikant to ganger, den ene gangen var det en litt eldre dame men fortsatt ganske vond og røff behandling. 

Sist fikk jeg en mann, og han var mye mildere der nede! Han snakket om andre ting underveis, og jeg skjønte ikke at han var ferdig før han plutselig sa at jeg kunne kle på meg..!

Det jeg lurer på er om jeg kan bytte til denne mannen? Han er til vanlig privatpraktiserende slik jeg forsto det, og i tillegg pleier legen min bare å henvise til gynekologen. Enkelt å skifte fastlege gjennom HELFO, men hva med gyn? Noen som vet?:) 

(Fant ikke noe passende forum for dette, så prøver her)

Anonymous poster hash: 5ece1...b53
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan du bytte.

Anonymous poster hash: 8c7b5...a70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan? :) Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert bare si til fastlegen at du vil ha en annen gynekolog?

Anonymous poster hash: 8c7b5...a70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å bytte gynekolog, men jeg vet ikke om noen nettside der man kan gjøre det slik som med fastlege. Hos oss har man Aleris som privat gynekolog i nærområde. Her har jeg hatt to ulike gynekologer, og kjenner jeg er tilfreds med å bytte det fra gang til gang. 

Skal sies at underlivet mitt har møtt en del motgang fysisk grunnet fødsel, så jeg hadde aldri i verden latt en praktikant få røre meg der! Det går helt fint om du takker nei til at en praktikant blir med inn i rommet der også når de spør om det dersom det er det du egentlig ønsker.

Sist jeg var hos en gynekolog var det for å ta ut hormonspiral. Da fortalte jeg min bekymring til dem på forhånd om at jeg var redd for at det skulle gjøre vondt på grunn av de faktiske erfaringene jeg har. Så da fikk jeg beskjed om hvilke og hvor mye smertestillende jeg kunne ta på forhånd. Det var bra for meg, så følte jeg meg faktisk trøtt i kroppen da jeg kom frem til dem. Mye lettere å slappe av i kroppen da.

Jeg har også vært til en offentlig gynekolog en gang. Det var da jeg satte inn hormonspiralen. Av de tre gangene jeg har vært hos gynekolog har to av gangene vært med en mannlig gynekolog, og den siste med en kvinnelig. Jeg har nok vært aller mest fornøyd med sistnevnte. Mye på grunn av at hun spurte hvor mye/lite informasjon jeg ville ha av hva hun gjorde når hun gjorde ting etc., + at det var tydelig at hun var sikker på fakta innen sitt fagfelt. 

Hver gang jeg har vært hos gynekolog har jeg hatt med mannen min inn. Det er en trygghet for min del selv om han bare er i samme rommet, så da blir det litt lettere å slappe av. 

Jeg hadde nok ringt fastlegekontoret ditt for å spørre dem om hvilke gynekologer som finnes i nærheten av der du bor + kontaktinformasjonen deres.

Lykke til. :)

Anonymous poster hash: a1a35...ea1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er absolutt ikke forpliktet til å benytte samme gynekolog hele tiden. Man bytter om man har lyst, rett og slett ved å bare bestille time hos den nye man vil ha, og la den gamle gå i glemmeboka.

Er derimot den nye du vil gå til, ikke egentlig gynekolog men almennlege, må du kanskje bytte fastlege for å kunne gå til han fast for gynekologtjenester (almennleger utfører jo enkle gynekologtjenester, de også).

Det er litt spesielle greier med fastleger (almennleger), er egne regler. Man kan forsåvidt gå til andre enn sin egen fastlege, men jeg tror de prioriterer deg bak i køen ifht de som er hans registrerte pasienter, og går man til en annen enn sin fastlege må man også betale ekstra, om jeg ikke husker feil.

Anonymous poster hash: 5e9e0...879
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gynekolog har neppe hatt noen "praktikant" på kontoret hos seg. Det er nemlig strenge regler for hvem en lege kan overlate praksisen sin til. Det må ha vært en vikar.

Om dette har vært en lege under spesialistutdannelse eller en lege som ellers jobber på gynekologisk avdeling på sykehus er umulig for kgbrukerne å vite når du ikke selv vet det.

Du har gjerne navnet på han, og kan google?

Legen din kan ha fått en epikrise og den skal være signert av undersøkende lege.

Å bytte gynekolog er enkelt, dersom det er flere der du bor. Du gir beskjed til fastlegen neste gang det er aktuelt å henvise deg.

Anonymous poster hash: 3c283...ca6

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Man er absolutt ikke forpliktet til å benytte samme gynekolog hele tiden. Man bytter om man har lyst, rett og slett ved å bare bestille time hos den nye man vil ha, og la den gamle gå i glemmeboka.

Er derimot den nye du vil gå til, ikke egentlig gynekolog men almennlege, må du kanskje bytte fastlege for å kunne gå til han fast for gynekologtjenester (almennleger utfører jo enkle gynekologtjenester, de også).

Det er litt spesielle greier med fastleger (almennleger), er egne regler. Man kan forsåvidt gå til andre enn sin egen fastlege, men jeg tror de prioriterer deg bak i køen ifht de som er hans registrerte pasienter, og går man til en annen enn sin fastlege må man også betale ekstra, om jeg ikke husker feil.

Anonymous poster hash: 5e9e0...879

Jeg bruker en annen lege enn min fastlege og jeg betaler ikke ekstra for det. Men jeg blir ikke prioritert over de som har henne som fastlege. Du betaler bare ekstra om du ikke er med i fastlegeordningen. Mener det er det hun sa. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en kvinnelig gynekolog i mange år, og hun var den første gynekologen jeg var til. (Kom vel til henne da jeg var rundt 18-20 år for første gang)

Det har alltid vært VONDT å være til gyn, og jeg må det litt oftere enn vanlig pga en sykdom. Hun har hatt praktikant to ganger, den ene gangen var det en litt eldre dame men fortsatt ganske vond og røff behandling.

Sist fikk jeg en mann, og han var mye mildere der nede! Han snakket om andre ting underveis, og jeg skjønte ikke at han var ferdig før han plutselig sa at jeg kunne kle på meg..!

Det jeg lurer på er om jeg kan bytte til denne mannen? Han er til vanlig privatpraktiserende slik jeg forsto det, og i tillegg pleier legen min bare å henvise til gynekologen. Enkelt å skifte fastlege gjennom HELFO, men hva med gyn? Noen som vet?:)

Menn er best til alt.

Menn er alltid mer hensynsfulle og respektfulle!

(Fant ikke noe passende forum for dette, så prøver her)

Anonymous poster hash: 2e200...284

AnonymBruker
Skrevet

(..)

Lykke til. :)

Anonymous poster hash: a1a35...ea1

Tusen takk for utfyllende svar! :) Fastlegen min og gynekologen min er gode venninner, har hatt begge fast i mange år, så syns det er litt flaut å spørre fastlege om å bytte! Men kan kanskje kontakte gynekologen direkte? 

En gynekolog har neppe hatt noen "praktikant" på kontoret hos seg. Det er nemlig strenge regler for hvem en lege kan overlate praksisen sin til. Det må ha vært en vikar.

Anonymous poster hash: 3c283...ca6

Jeg ble informert om at dette var tilfellet, så jeg er ganske sikker. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...