Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest baremeg89
Skrevet

Oppdatering: Nå merker jeg virkning av både sprayen og øyedråpene. Ringte legen, fikk av en eller annen grunn ikke blå resept, irriterende.

Er det vanlig å få en slags hvit gugge i øynene av allergi? Noen ganger våkner jeg med litt sammenklistrede øyne, og jeg kan se at det er noe på øyet-det er veldig lite og hvitt, som slim eller noe sånt.

Greier ikke å la være å klø i øynene til tider, og da blir de røde og hinnen blir ekstra tykk og irritert. Hvis jeg lar øynene være går det over. Er det vanlig?

Jeg for det. Det gjør synet mitt helt blurry av og til (veldig irriterende!)

Skyll øynene med saltvann før øyedråper og på kvelden før du legger deg.

Hjelper meg :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Cetirizin virket ikke på min allergi. Går på Aerus og på nesespray som heter Avamys. Fungerer mye bedre for meg.

Anonymous poster hash: d96f7...713
Skrevet (endret)

Jeg for det. Det gjør synet mitt helt blurry av og til (veldig irriterende!)

Skyll øynene med saltvann før øyedråper og på kvelden før du legger deg.

Hjelper meg :)

Takk for tips.  :)

Cetirizin virket ikke på min allergi. Går på Aerus og på nesespray som heter Avamys. Fungerer mye bedre for meg.

Anonymous poster hash: d96f7...713

Hvis jeg bytter- hvor lang tid må jeg gi Aerus før jeg merker noen forskjell?

Endret av K@tt
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips.  :)

Hvis jeg bytter- hvor lang tid må jeg gi Aerus før jeg merker noen forskjell?

Om man ser befolkningen under ett, så er det ikke veldig stor effektiviteten til f.eks cetirizin og aerius. Men dette er induviduelt, og du kan få bedre eller dårligere effekt om du bytter. 

Om du ikke syns medisinene du har fått hjelper godt nok, så ville jeg tatt opp dette med legen din, så snart som mulig. Om dette er vanskelig nå midt i sommerferien, kan farmasøytene på apoteket også være til god hjelp, og man får flere allergimedisiner reseptfritt på apoteket(i små og dyre pakninger, så det bør ikke være en langvarig løsning).

Anbefaler deg i så fall å stole mer på farmasøyten enn på meg(min bakgrunn er allergiker - ikke helsepersonell), men jeg har likevel noen tanker om hva som kan være mest hensiktsmessig å prøve først, dersom du trenger å handle reseptfritt.

Når det gjelder nesespray, så er nesespray med kortikosteroider(f.eks nasonex/nasacort som du får reseptfritt på apoteket) noe som virker veldig bra for de fleste, så anbefaler deg å prøve dette om du ikke har god nok effekt  av livostin. Disse må tas regelmessig og det kan ta opptil en uke før du får full effekt - til gjengjeld er det veldig sannsynlig at du får god efekt.

Når det gjelder øyedråper får du også et par andre enn livostin reseptfritt på apoteket. På samme måte som for tabletter, så er effektiviteten til f.eks Zaditen antageligvis ganske tilsvarende den for Livostin, om man ser befolkningen under ett, men det er store induviduelle forskjeller. Personlig har jeg ca 10 minutter effekt av Livostin og kanskje 8 timer effekt med Zaditen. I utgangspunktet anbefaler jeg ikke Lomudal(sannsnligvis dårligere virkning) eller Spersallerg(kan max brukes 14 dager i strekk), som du også får på apoteket.

Om du bruker kontaktlinser - husk å kjøpe en-dose-pakninger!  

I tillegg, er det endel forebyggende tiltak du kan gjøre:

-Om du sover med åpent vindu - kjøp pollennett fra apoteket.

-skyld hår og ansikt før du legger deg

-Skyld ansiktet hver gang du går inn på dager med mye pollen.

-bruk solbriller/briller når du er ute.

-IKKE tørk klær og sengetøy utendørs.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_og_raad/raadtilforbruker/Pollenallergi_og_medisiner/Sider/default.aspx

Anonymous poster hash: a71d0...0c3

AnonymBruker
Skrevet

Første avsnitt i posten over skulle være:

Om man ser befolkningen under ett, så er det ikke veldig stor forskjell i effektiviteten til f.eks cetirizin og aerius. Men dette er induviduelt, og du kan få bedre eller dårligere effekt om du bytter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...