AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #1 Skrevet 21. juni 2015 Jeg og min mann jobber begge i stillinger med turnus. Min mann er låst i sin jobb og kan ikke bytte jobb. Jeg er utdannet sykepleier, men det er vanskelig, om ikke umulig, å finne en dagjobb. Jeg er for tiden uten jobb, men er på utkikk. Når jeg får jobb vil det jo mest sannsynlig bli en turnusjobb, og da vil det garantert komme dager da vi begge er satt opp på kveldsvakt samtidig. Spørsmålet mitt er: hvordan har andre foreldre løst dette når barnet begynner i barnehagen? Vi har ikke familie/venner i nærheten som kan stille opp når begge har seinvakt. Anonymous poster hash: 2f64a...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #2 Skrevet 21. juni 2015 Vi betaler en 19 år gammel jente for å passe barna om kvelden og sove hos oss de nettene det er aktuelt.Anonymous poster hash: 735a5...dd0 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #3 Skrevet 21. juni 2015 Hva med å skaffe seg en fast barnevakt? Anonymous poster hash: 3e3a8...a32
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #4 Skrevet 21. juni 2015 Ja barnevakt kunne vært en løsning, men er ikke heeeelt gira på det, og uansett vil det garantert komme dager da barnevakten ikke kan passe ungen. Men det er kanskje det som må bli løsningen? -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #5 Skrevet 21. juni 2015 Ja barnevakt kunne vært en løsning, men er ikke heeeelt gira på det, og uansett vil det garantert komme dager da barnevakten ikke kan passe ungen. Men det er kanskje det som må bli løsningen? -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0 Dere har ikke fått barn ennå? Det virker ikke slik ut fra det du skriver. Men altså, ikke ta sorgen på forskudd! Enten må dere nesten ansette en fast barnevakt, eller så må en av dere bytte vakt til tidlig. Ikke meningen å være krass, men det er ikke værre for dere enn noen andre. Du blir kjent med andre i barselgrupper som du kan alliere deg med også.Anonymous poster hash: c2442...ed1 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #6 Skrevet 21. juni 2015 Jeg ville videreutdanning meg hvis jeg var deg, til noe så det kan være mulig med dagvakter. Jobber turnus selv, men mannen min har flexitid. Vet ikke hvordan vi skulle klart det hvis han også jobbet kvelder/netter. Jeg tror det er ganske slitsomt å møtte bytte vakter for å få det til å gå opp, pluss at dere ofte vil jobbe motsatt av hverandre, og ikke ha kveldene sammen. Jeg jobber 2-4 kvelder i uka. Når jeg/mannen i tillegg skal prøve å få trent, og en og annen sosial aktivitet, blir det lite familietid. Anonymous poster hash: 69dec...4ef
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #7 Skrevet 21. juni 2015 Dere har ikke fått barn ennå? Det virker ikke slik ut fra det du skriver. Men altså, ikke ta sorgen på forskudd! Enten må dere nesten ansette en fast barnevakt, eller så må en av dere bytte vakt til tidlig. Ikke meningen å være krass, men det er ikke værre for dere enn noen andre. Du blir kjent med andre i barselgrupper som du kan alliere deg med også.Anonymous poster hash: c2442...ed1 Jo vi har fått barn. Tar ikke sorgen på forskudd, er bare interessert i å høre hvordan andre familier har gjort det. Har ikke sagt det er verre for oss enn for andre, hvor får du det fra? Herregud, spurte jo bare hvordan andre har løst det? I verste fall skaffer jeg meg en dagjobb selv om det ikke er innen det jeg er utdannet til. Har undersøkt mulighetene i barselgruppa. Vi er en gjeng med bare turnusarbeidere. -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #8 Skrevet 21. juni 2015 Jeg ville videreutdanning meg hvis jeg var deg, til noe så det kan være mulig med dagvakter. Jobber turnus selv, men mannen min har flexitid. Vet ikke hvordan vi skulle klart det hvis han også jobbet kvelder/netter. Jeg tror det er ganske slitsomt å møtte bytte vakter for å få det til å gå opp, pluss at dere ofte vil jobbe motsatt av hverandre, og ikke ha kveldene sammen. Jeg jobber 2-4 kvelder i uka. Når jeg/mannen i tillegg skal prøve å få trent, og en og annen sosial aktivitet, blir det lite familietid. Anonymous poster hash: 69dec...4ef Takk for svar ja har tenkt litt på videreutdanning, det var jo et godt tips. Og takk for at du deler egne erfaringer. Vi vil jo ja så mye familietid vi kan få, og når han er låst i sin jobb er det jeg som må finne ut hvordan vi kan løse dette. Tar med meg tipset ditt videre! -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #9 Skrevet 21. juni 2015 Man må ha fast barnevakt når begge jobber slik. Umulig å gå byttet så det passer hele tiden. Anonymous poster hash: e88fc...360
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #10 Skrevet 21. juni 2015 Hva slags turnus/arbeidstider har han da? Anonymous poster hash: 69dec...4ef
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 Hva slags turnus/arbeidstider har han da? Anonymous poster hash: 69dec...4ef Tidligste han begynner er kl 6, seneste han jobber til er midnatt. Mange forskjellige typer vakter i mellom der, med forskjellig varighet, ingen under 7 timer.Anonymous poster hash: 2f64a...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 Vi har begge snille sjefer med forståelse for situasjonen. Turnusene våre er skreddersydd, så vaktene våre kræsjer aldri på kveld. Hos oss er det helgene som sliter mest på oss; begge jobber tredje hver helg, så da er det bare en helg igjen som familie, og det syns jeg er sjeldent. Vi har barn på tre og seks år, enn så lenge er det jo bare den eldste som har fritidsaktivitet, og jeg regner med han kan være alene hjemme innen yngste begynner. Anonymous poster hash: ad41a...45c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #13 Skrevet 21. juni 2015 Jeg er vokst opp med tanten min som "ekstra storesøster". Hun sov over hos oss og sendte oss til skole/barnehage. Anonymous poster hash: bc6b7...619
Rosalie Skrevet 21. juni 2015 #14 Skrevet 21. juni 2015 Ja barnevakt kunne vært en løsning, men er ikke heeeelt gira på det, og uansett vil det garantert komme dager da barnevakten ikke kan passe ungen. Men det er kanskje det som må bli løsningen? -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0 Regner med at dere har fast turnus (at du også får det dersom det er turnusjobb du får), og da er det ikke noe problem med fast barnevakt, da arbeidsplan for barnevakt kan settes opp i god tid, og den vil være forutsigbar.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #15 Skrevet 21. juni 2015 Finn deg en ny mann 😄 Neida.. Fra spøk til alvor... Kanskje en nattvaktstilling hadde vært enklere for deg? Anonymous poster hash: 9efe1...a3e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #16 Skrevet 21. juni 2015 Finn deg en ny mann 😄 Neida.. Fra spøk til alvor... Kanskje en nattvaktstilling hadde vært enklere for deg? Anonymous poster hash: 9efe1...a3e Nattevaktstilling er uaktuelt, ikke bra for helsa -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #17 Skrevet 21. juni 2015 Regner med at dere har fast turnus (at du også får det dersom det er turnusjobb du får), og da er det ikke noe problem med fast barnevakt, da arbeidsplan for barnevakt kan settes opp i god tid, og den vil være forutsigbar. Ja der har du et poeng, tenkte ikke på det. Takk for forslag! -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #18 Skrevet 21. juni 2015 Jeg er vokst opp med tanten min som "ekstra storesøster". Hun sov over hos oss og sendte oss til skole/barnehage.Anonymous poster hash: bc6b7...619 Har dessverre ikke den muligheten, vi. Anonymous poster hash: 2f64a...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #19 Skrevet 21. juni 2015 Ja barnevakt kunne vært en løsning, men er ikke heeeelt gira på det, og uansett vil det garantert komme dager da barnevakten ikke kan passe ungen. Men det er kanskje det som må bli løsningen? -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0 OK? fordi..? Selvfølgelig kan du ikke bare spille på en barnevakt, dersom dette skjer ofte hos dere - man kan f.eks spille på flere barnevakter, er også foretak som driver med barnevakt-ordninger. Hvis ingen av dere vil bytte jobb, ingen venner/familie er i nærheten, dere valgte å få barn - så er jo ikke mulighetene så mange.. Men som du selv nevner, så er du villig til å finne en annen jobb, og da er jo det også en løsning. Anonymous poster hash: 3e3a8...a32
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #20 Skrevet 21. juni 2015 Nattevaktstilling er uaktuelt, ikke bra for helsa -TSAnonymous poster hash: 2f64a...ee0 Vil vel uansett ikke fungere for dere, siden mannen jobber frem til 12 i perioder. Bortsett fra det, så vet jeg flere sykepleiere som velger nattevakt mens barna er forholdsvis små. De jobber ikke fulle stillinger, da ubekvemstilleggene gjør at de ikke trenger kjempehøy stillingsprosent for å få utbetalt det samme som ved vanlig turnus. Mange syns også at ren nattevaktstilling er mindre slitsomt enn turnusstilling, da de ikke trenger å snu døgnet flere ganger i måneden. Når de kommer hjem fra jobb spiser de frokost med barna og følger de til skole/SFO, før de drar hjem og sover noen timer. Spiser middag med familien og er litt med ungene før de sover litt igjen før de skal på nattevakt. De har jo også mye fri - en 60% stilling som ren nattevakt tilsvarer lønnsmessig omlag det samme som en vanlig 100%-jobb. Nattevaktene er i tillegg ofte 10 timer, så det er da ikke uvanlig at man jobber 3 netter, har en uke fri, jobber 4 netter, har en uke fri, etc. Så man har mye tid til å restituere seg mellom nattevaktsperiodene. Anonymous poster hash: bbdc8...254 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå