Gå til innhold

Kyllingen skal vaksineres!

6 stemmer

1. 1. Vil du begynne å spise kylling igjen når den er antibiotikafri?

• Ja!
      1
    • Nei!
      5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden salget av kyllingkjøtt har falt med nesten 30 prosent, begynner norske kyllingprodusenter nå med vaksinering av kyllingene, isteden for å gi dem antibiotika i foret.

Men har dere fortsatt lyst på kylling?

Anonymous poster hash: 77e3c...534
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir kylling mer usunt nå? 

Anonymous poster hash: b81f3...41f
AnonymBruker
Skrevet

Blir kylling mer usunt nå? 

Det virker ikke som produsentene skal legge om på noen annen måte enn at de vaksinerer kyllingene, isteden for å fore dem opp på antibiotika. Men bare det å unngå faren for antiotikaresistens, må vel regnes som sunt i seg selv?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke peiling. Man kan jo bli vegetarianer, men vet ikke om det er sunnere. 

Skrevet

Det er vel en forbedring? Leste noe om det i fjor, men har selvfølgelig glemt det nå. Men skulle ønske de heller brukte ressursene på bedre dyrevelferd.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ikke kylling (bortsett fra Holte) pga dyrevelferden så antibiotika/vaksinering har ikke mye å si for meg. 

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg spiser ikke norsk kylling

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg spiser ikke kylling (bortsett fra Holte) pga dyrevelferden så antibiotika/vaksinering har ikke mye å si for meg.

Stange er også bra.
Skrevet

Stange er også bra.

Stemmer, glemte det, bruker stange også.

Det er en del dyrere + dårligere utvalg enn annen kylling, men for meg er det verd det. Så da kjøper jeg det skjeldent.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Nå spiser ikke jeg særlig mye vanlig kylling heller pga dyrevelferden, men det er jo uansett en flott nyhet, mtp hvor mange som spiser kylling uten å bry seg veldig mye om dyrevelferd.

Skrevet

Det å spise masseprodusert kylling uten vaksine er vel å leke ganske kraftig med helsa? Det er en grunn til at de fikk antibiotika også.

Jeg spiste kylling før, men vet ikke nå. Vil at det skal være litt ute på markedet for å sjekke hvor syke folk blir av det, før jeg spiser det. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiser kun Stange kylling, men det er rimelig dyrt, så det er ikke så ofte. Skulle ønske de heller økte dyrevelferden i industrien

Anonymous poster hash: 4d74c...fca
Gjest Belle âme
Skrevet

Kjem ikkje til å røre ein kylling før den blir behandla skikkerlig før og under sin død.

AnonymBruker
Skrevet

Og hva skal vi få vite om den vaksinen om noen år?

Syns jeg ser overskriftene.....nei vaksinen er ikke farlig for mennesker. Mattilsynet: De stoffene....nei de ligger innefnor grensene.

Grenser som stadig blir utvidet når vi kommer til gift.

Nok om det.

Nei, jeg vil ikke, og har ikke gjort det på lenge, kjøpt kylling eks fra Prior.

De behandler dyra så stygt. Kyllinger dør foran matfatet. De har økt så voldsomt i vekt på kort tid, at bena knekker under de.

De lever så trangt at sykdommer smitter fort som f....derfor medisinering.

Og hvorfor importere kyllinger fra utlandet med sykdommer.??

La hønene få legge egg selv. Nei da....de blir kastyet levende i en kværn, og gårt tiol dyrefor

Jeg skal kjøpe stangekylling.

Og dere som valfarter over grensen og kjøper enda billigere kylling.....det er like ille med kyllingen der

Jeg vil ha ren mat, uten tilsattre masse giftige midler. Takket være myndighetene er butikker fulle av dritt vi vil bli syke av på lang sikt

Anonymous poster hash: f9187...b78
AnonymBruker
Skrevet

Nå spiser ikke jeg særlig mye vanlig kylling heller pga dyrevelferden, men det er jo uansett en flott nyhet, mtp hvor mange som spiser kylling uten å bry seg veldig mye om dyrevelferd.

Dyrevelferden er nok akkurat den samme som før. Om kyllingene går på antibiotika eller blir vaksinert går ut på ett. Begge behandlingene hindrer at de blir syke av parasitter. Resistens er ikke farlig for dyr som bare lever i en måned, men det kan være farlig for oss mennesker.

Det å spise masseprodusert kylling uten vaksine er vel å leke ganske kraftig med helsa? Det er en grunn til at de fikk antibiotika også.

Jeg spiste kylling før, men vet ikke nå. Vil at det skal være litt ute på markedet for å sjekke hvor syke folk blir av det, før jeg spiser det. 

Tror ikke de lar de gå uten noen form for behandling. De får antibiotika i foret til de har kommet igang med vaksinering. Småprodusentene har andre raser som vokser saktere. De har også mindre besetninger som ikke går så tett, så de klarer seg uten antibiotika.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Dyrevelferden er nok akkurat den samme som før. Om kyllingene går på antibiotika eller blir vaksinert går ut på ett. Begge behandlingene hindrer at de blir syke av parasitter. Resistens er ikke farlig for dyr som bare lever i en måned, men det kan være farlig for oss mennesker.

Tror ikke de lar de gå uten noen form for behandling. De får antibiotika i foret til de har kommet igang med vaksinering. Småprodusentene har andre raser som vokser saktere. De har også mindre besetninger som ikke går så tett, så de klarer seg uten antibiotika.

Ja det er jo nettopp oss mennesker det er bra for at de kutter ned på antibiotika. Antibiotikaresistens er en veldig alvorlig trussel for verdens helse, så selv om det har liten betydning for dyrevelferden er det flott at det gjøres et lite tiltak for menneskehelsen...

• Liker 3
Skrevet

Hvor kjøper dere stange-kylling? Jeg er skeptisk til Stange etter at Rema1000 kjøpte de opp, og de ikke lenger tilfredsstiller kravene til økologi/debio-merket. Noen som vet mer om dette? Det er så utrolig mye mat-lureri!

• Liker 1
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvor kjøper dere stange-kylling? Jeg er skeptisk til Stange etter at Rema1000 kjøpte de opp, og de ikke lenger tilfredsstiller kravene til økologi/debio-merket. Noen som vet mer om dette? Det er så utrolig mye mat-lureri!

Har Stange noensinne vært Debio-merket, da? Kan ikke huske at de var det før Rema 1000 kjøpte de heller. For min del er kvalitet og dyrevelferd viktig, det trenger ikke være økologisk. Kjøper det på Rema, Meny, Bunnpris - alt ettersom hvor jeg handler.

Skrevet

Hmm, jeg tør ikke si bastant ja på tidligere økologisk. Jeg innbilte meg det, men det betyr ikke at det er ssnt. Men det finnes økologisk stange-kylling i dag, som har enda bedre velferd og strengere krav til fôr enn den vanlige stange-kyllingen. Jeg synes ikke rema1000 er ryddige nok på at det er forskjell på økologisk og vanlig stange-kylling.

Vanlig stange-kylling finnes vel bare hos rema1000, men jeg har ikke sett den økologiske.

Når det gjelder å bytte ut narasin med vaksiner mistenker jeg et lignende scenario som da parabener ble allmennt kjent som livsfarlig, og byttet ut med giftstoffet MI som viste seg å være svært allergifremkallende for mange.

Det er helt andre endringer som kreves i et godt kyllinglandbruk, men det koster for mye for bransjen - og vi forbrukere er ikke villige til å bruke penger på skikkelig og sykdomsfri mat.

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder å bytte ut narasin med vaksiner mistenker jeg et lignende scenario som da parabener ble allmennt kjent som livsfarlig, og byttet ut med giftstoffet MI som viste seg å være svært allergifremkallende for mange.

Det er helt andre endringer som kreves i et godt kyllinglandbruk, men det koster for mye for bransjen - og vi forbrukere er ikke villige til å bruke penger på skikkelig og sykdomsfri mat.

Jeg syns det er snodig å dra en sammenligning mellom vaksiner og giftstoffer?

- ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...