Gå til innhold

4 år&umulig&få i seng

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann alle sammen.

Jeg sa til jenta mi at hvis hun ikke la seg å sove,så måtte mamma sette seg på en stol ved siden av senga. Til hun sovnet. Da la hun seg. Men det har funket kun to dager nå. :hoho:

Jaja,måtte le litt av Anki. Flink dere er med 6 stykker.

Godt at man ikke er alene.

Sier det igjen,jeg vil ikke bruke seler.

Videre kan ikke vi følge et så stramt tidskjema da vi har et handikappet barn i tillegg. Sånn er det bare.Men vi får se da... :)

Koslig at så mange svarte. :)

Hilsen meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Videre kan ikke vi følge et så stramt tidskjema da vi har et handikappet barn i tillegg. Sånn er det bare.Men vi får se da... :)

Uff da, det må være ekstra slitsomt at barnet nekter å legge seg til å sove når man har et handikappet barn i tillegg som man må ta seg av, skifte bleier osv. Håper det løser seg for dere i fortsettelsen også.

Gjest Anonymous
Skrevet

En CD med rolige godnattsanger har gjort underverker hos oss.

Skrevet

Gjest sier:

Skjønner ikke at det plutselig gikk så greit etter at dere hadde brukt selen i ti minutter når han før var en "urokråke"? På meg virker det som om han lød(og lyder dere fremdeles)dere pga redsel.

Og - hvorfor er det det første rådet du kommer med når du sier at dette er noe som er siste utvei?

Jeg sa ikke at han var en urokråke, men han gikk frem og tilbake fra sengen. Vi ville få ham til å ligge i ro. Og det gjorde han tilslutt. Vi hadde selen på maks 10 min. av gangen. Før vi tok den av. Så fikk han muligheten til å bli liggende i sengen uten seler på, før vi tok dem på pånytt. Vi hadde det gående i to dager og han sovnet senere også. Disse to dagene, men etter det gikk det veldig greit.

Grunnen til at det var det første rådet jeg gav er fordi det er unødvendig å gjenta det som allerede er blitt sagt av andre. Og min sønn er i dag 5 år. Han er en fortrolig og harmonisk glad gutt og har overhode ingen redsel forde jeg brukte seler. Har ikke dårlig samvittighet.

Og har heller ikke på de årene opplevd at han har hatt mareritt om nettene heller.

Skrevet

Skjønner ikke at det plutselig gikk så greit etter at dere hadde brukt selen i ti minutter når han før var en "urokråke"? På meg virker det som om han lød(og lyder dere fremdeles)dere pga redsel.

Og - hvorfor er det det første rådet du kommer med når du sier at dette er noe som er siste utvei?

Jeg har aldri brukt denne metoden på mine barn, men sambo brukte den på sin eldste sønn.

Det er ikke snakk om straff eller å være slem med barnet. Er det slemt å binde barnet i sele i barnevogna eller spisestolen da??

Ved legging blir det brukt i kort periode for å få barnet til å forstå at det skal ligge fint. Det forstår at så lenge jeg ikke tuller og tøyser når jeg legger meg, trenger jeg ikke sele .. Med andre ord har barnet et valg...

Å kalle dette fysisk avstraffelse på lik linje med for eksempel å slå/skade et barn synes jeg er å tøye strikken vel langt.

Når det gjelder hva denne tråden egentlig dreier seg om henger jeg meg på de som anbefaler å stå utenfor døren og være på pletten med en gang tulla tusler ut av sengen.

Gå inn, legg henne igjen, si nattenatt og gå utenfor igjen. Ikke på med lys, ikke noe dikking eller dulling. Gjør du dette tilstrekkelig skjønner hun nok tegninga om ikke så lenge :wink:

Lykke til :)

Gjest Anonymous
Skrevet
[

Det er ikke snakk om straff eller å være slem med barnet. Er det slemt å binde barnet i sele i barnevogna eller spisestolen da??

Ved legging blir det brukt i kort periode for å få barnet til å forstå at det skal ligge fint. Det forstår at så lenge jeg ikke tuller og tøyser når jeg legger meg, trenger jeg ikke sele .. Med andre ord har barnet et valg...

Å kalle dette fysisk avstraffelse på lik linje med for eksempel å slå/skade et barn synes jeg er å tøye strikken vel langt.

Man binder vel ikke tre-fireåringer i vogna eller spisestolen? Og det blir vel i alle tilfeller gjort for at man ikke skal skade seg.

Har man noe reelt valg, når det ene alternativet består av "tvang"?

Gjest Anonymous
Skrevet

Man bruker seler i bil også... det er vel ikke fysisk avstraffelse?

Nei, jeg mener at ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å bruke seler for å få barnet til å ligge i ro i senga. Barn er forskjellige, og noen er såpass urolige om kvelden at det å få de i seng er nesten umulig. Det er nå bedre å forsøke med seler enn å la det stakkars barnet komme inn i vond sirkel med for lite søvn, som igjen fører til at barnet sover dårligere om natta og ellers er uopplagt.

Kanskje gjest ikke har barn....

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke hatt noen spesielle problemer med 4-åringen vår, men et lite tips som funker bra for oss er at vi setter på en CD med rolig barnemusikk eller eventyr som han kan høre på etter at vi er ferdige med det vanlige kveldsritualet med høytlesning og godnatt-sanger. CD-spilleren får stå på til han sovner med lavt volum.

:roll:

Håper det kan være til hjelp. Ellers må jeg bare føye meg inn i rekken med de som sier at dere må være konsekvenser, men ikke bit over alt på en gang, ta det gjerne over tid og arbeid inn en og en rutine i slengen!

mvh

moder'n

Gjest Anonymous
Skrevet
Man bruker seler i bil også... det er vel ikke fysisk avstraffelse?

Nei, jeg mener at ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å bruke seler for å få barnet til å ligge i ro i senga. Barn er forskjellige, og noen er såpass urolige om kvelden at det å få de i seng er nesten umulig. Det er nå bedre å forsøke med seler enn å la det stakkars barnet komme inn i vond sirkel med for lite søvn, som igjen fører til at barnet sover dårligere om natta og ellers er uopplagt.

Kanskje gjest ikke har barn....

Dårlig samvittighet eller ikke, det blir vel opp til den enkelte det. Jeg prøver ihvertfall ikke å gi noen dårlig samvittighet om de ikke føler det selv..om de da ikke får det av å lese det jeg skriver. Om jeg får lov til å si min mening da??

Seler i bil er jo for sikkerhetes skyld. Så......!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...