Gå til innhold

4 år&umulig&få i seng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 4 år. Skjønn som få. Aktiv og flott på alle måter.Men når hun skal legges blir det alltid problem.

Vi har rutiner på alt.Det anbefales jo. Men som de fleste andre barn så styrer hun og skal ha vann,brød etc.

Det er forsåvidt greit-men når jeg har fulgt henne i seng ørten gang.Har passert stadiget da jeg er lei og er blitt sint/sur..så nekter hun enda & legge seg. Det ender hver kveld med at jeg til slutt blir sint & hun sovner mens hun i trass er i senga.

Jeg er så lei av det.At jeg blir sint til slutt.Vil jo ikke bli sånn hver eneste kveld.

Er fullstendig klar over at hun er i trassalderen.

Men har noen noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

La henne få kveldsmat og drikke før hun legger seg. Den eneste grunnen, hun skal ha for å stå opp etter sengetid, er at hun må på do.

Det å gi etter for tørsten, sulten ol taper du mye på i lengden. For hun tøyer og tøyer og tøyer den enda lengre, for hver gang.

Vis henne at det er du som bestemmer, og la henne bli så sint som hun bare blir. Men gå inn til henne rett før hun sovner, og fortell henne hvor glad du er i henne, men at hun nå må sove. Behold roen, selv om det kan være vanskelig.

Det tar nok en god stund før hun forstår at det nytter ikke lengre. Men du vil ha igjen for det over tid.

Gjest gjesten11
Skrevet

Åh...venta på svar fra noen.

Jeg lar henne ikke få mat etter kveldsen og definitivt ikke etter at tenner er pusset osv.

Men f.eks så kan hun i da etter at hun er lagt hoppe ut av senga&ta sengetøyet å kaste det på golvet! Rive klær ut av skapet.Leke med noe! Enda vi har lest go natt historie,sunget osv. Vet ikke om hun har for mye energi..

Dette gjør hun selv om det er jeg eller den mer bryske pappaen som er her.

Skrevet

Hihi surrer med navnet men det var jeg som la inn innlegget-men det skjønte du da. :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har vært i den situasjonen selv, og jeg satte meg på en stol ved siden av sengen til minsten. For han var like "gale". :ler: Er nok bare inne i en testeperiode, men forstår at det er slitsomt.

Å være konsekvent er det eneste som hjelper. Det vil si at hver gang hun går ut av sengen, må du være på plass å putte henne i seng igjen.

Kanskje du kan tillate at hun ser i en bok, en liten stund etter nattahistorien. Kan jo være hun da føler at hun får bestemme litt selv.

det er nok ikke noe fasitsvar på dette, for det er nok mange ulike metoder som blir brukt i de tusen hjem.

Ønsker deg lykke til, og håper småen får nattesøvnen sin :wink:

Skrevet
:ler: Godt at det er flere! ble i godt humør av det bare! :-) Tar gjerne i mot flere tips.Med Stor takk!
Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi er nok ikke de eneste med det problemet nei. :ler:

Skrevet

Prøv med seler om dere har prøvd andre muligheter.

La henne ligge i selene ca. 10-15 minutter av gangen og ta de ikke av før hun forstår at hun skal ligge i sengen.

Sørg selvfølgelig for at hun er mett og har drikket seg utørst, så vet du ihvertfall at det ikke er det som er galt.

Unger vet å sko seg og drøyer både tiden og tøyer grensene for foreldrene. Derfor er det opptil dere å sette foten ned. Jeg prøvde dette på min sønn som da var 3 år. Holdt det gående i to kvelder så forstod han at han ikke skulle reke.

Og gutten i dag er usedvalig eksemplarisk på alle måter også når han skal legge seg.(Sovner etter hvert jeg mamma, sier han).

:kghjerte: :klem2: SMELTER AV SKATTEN MIN, JEG.

Skrevet

Vet ikke om jeg har så mange gode råd å komme med, datteren vår på 3 1/2 er i grunnen ganske flink :-)

Hun har prøvd seg et par ganger med at hun ikke vil sove, er ikke trøtt, er sulten etc., men jeg har aldri latt hun stå opp igjen når hun først har lagt seg. Jeg har aldri bundet henne eller holdt henne igjen, bare sagt at nå er det natta! Hvis hun ikke er trøtt har jeg latt henne få ha en bok eller et par leker i sengen og hun sovner ganske fort. Er hun tørst henter jeg vann til henne, og tisser gjør hun før hun legger seg.

Hvis jeg vet om noe hun skal neste dag som hun synes er gøy, sier jeg også noen ganger at "du må skynde deg å sove, ellers så orker du ikke å være med på/gjøre det i morgen", og da legger hun seg fort i "god-stillingen" og prøver å sove så fort hun kan :-) .

Når hun skulle slutte med bleie om natten, brukte vi klistremerker som premie hver gang sengen var tørr. Kanskje noe sånt kunne være et hjelpemiddel til å få roet henne om kvelden? Si noe sånt som "hvis du er flink og er i sengen og ikke tøyser og tuller i kveld så skal du få et klistremerke i morgen!" Hvis man kjøper en fin klistremekebok til å ha de i kan dette være ganske spennende for barnet. Men, da gjelder det å bare gi klistremerke når barnet har holdt avtalen :-)

Lykke til i alle fall!!

Skrevet

Ikke sett seler på en fireåring !!!

Jeg anbefaler følgende:

* sett deg ned sammen med pappaen og bestem hvordan deres drømmesituasjon ser ut, med hensyn på hennes leggerutiner.

Fex:

Kveldsmat klokka halv syv

Bade klokka ti på syv

Lese bok ti på halv åtte

Skru av lys og godnatt halv åtte

* begynn i det små.

Sørg for at hun får servert mat klokka halv syv, at maten ryddes etter tyve minutter og at hun tas opp av badet slik at du rekker å tørke henne og pusse tenner til ti på halv åtte.

*begynn boklesingen selvom om hun protesterer, romsterer i sengen eller forsøker å klatre ut. Forsøker hun å klatre ut, trenger du at pappaen sitter sammen med deg og hjelper til å holde henne på plass oppi der til du har lest bok. Presis klokka halvåtte avslutter du lesingen, dere sier godnatt og går ut av rommet.

*HVIS hun lager krøll etter halvåtte:

-bestem dere for hvor mange ganger det er ok å gå på do etter soving.

Jeg syns det holder med en.

Det betyr at hun får max stå opp og gå på do en gang etter klokka halvåtte.

Det er viktig at dere er konsekvente.

Hun må lære seg at dere er ubøyelige, selvom hun hyler. Dersom hun spretter opp av sengen, bær henne på plass uten andre kommentarer enn godnatt, sove godt.

Det finnes en mann som heter Åge Kaurin Johnsen. Han har skrevet flere bøker om dette emnet, og jobber som søvnpsykolog på Ullevål.

Det barnet han ikke får i søvn finnes ikke, selvom han aldri treffer barnet i det hele tatt!

Litt å tenke på........ :wink:

Klem Tex, som har gått hos Johnsen.

Skrevet

Hei hei!

jeg har fått tipset om å bruke seler før,men det vil jeg ikke. Men aksepterer at det funker for andre.

Hun er tørr om natta,og det er ikkeno problem.Kanskje det hadde funket med en klistremerke bok.Lurer litt på om hun hadde klistret de påveggen da,når jeg trodde hun sov! :ler:

Jeg prøver også å motiverer henne når det skjer noe spennende dagen etter-av og til går det,av og til ikke.

Men,takk for gode råd-tar gjerne i mot flere.

Skrevet

Vi har seks barn, og i en periode var det kul umulig å få fred på kvelden. De lå tre stykker på samme rom, og det var fest fra ende til annen. Vi måtte springe opp og ned fra stue til soverom hele tiden, og ofte var det ikke stille før nærmere elleve! Vi var trøtte og leie og sure på ungene og hverandre!

Så, til slutt fant vi ut av vi ville ha kveldsroen tilbake, og gjennomførte følgende rutine: Ett barn la seg først, hun sovnet som regel før syv hvis ingen tøyset inne på rommet. Så kom de to neste, som la seg halv åtte. Sambo sto da utenfor rommet med døren på gløtt, og med en gang han hørte en lyd sa han "hysj!". Det tok som regel ti min. før de sovnet så lenge de ikke fikk lov å hoppe rundt, snakke og tøyse med hverandre.

De tre eldste la seg til slutt, samme taktikk med de. Sto utenfor rommet og sa hysj med en gang vi hørte en lyd. Det ble fort stille!

Resultatet ble blidere og mer opplagt unger, samt at vi fikk kvelden sammen tilbake. Nå går leggingen mye lettere, de legger seg fint som regel. Fortsatt er det en kveld innimellom hvor det er mye tøys, men det er heller unntaket enn regelen.

Så jeg kan bare råde deg til å være veldig konsekvent: Ikke noe vann, ikke noen unødvendige turer på do, ikke noe snakk, ingenting. Stå slik til at du hører om hun begynner å bevege seg ut på gulvet og prøver å ta av laken etc. Gå inn med en gang, legg henne på plass og si godnatt. Ikke noen klem, eller annet snakk.

Det høres kanskje strengt ut, men vet hun at det finnes slingringsmonn i reglene, så vil hun tøye de til de ytterste!

Skrevet

Vi sliter med noe lignende: treåringen vil ikke sove om ikke en av oss sitter hos ham til han har sovnet.

Går vi ut, kommer han etter. Følger vi ham i seng, står han opp igjen. Slik kan han fint holde det gående til det er sengetid for de voksne. For at han skal få den søvnen han faktisk trenger, blir det derfor til at vi sitter hos ham til han sovner, noe som kan ta fra ti minutter til tre kvarter.

Føler vi har prøvd "alt"; streng og snill, lokking og "trusler", klistremerkeskjema osv osv.

Nå har vi resignert litt på "han kan jo ikke fortsette med dette til han blir konfirmant...", men om noen har mirakelløsning, tar vi gjerne imot.

Tex: har du tittel på noen av bøkene du anbefaler?

Skrevet
Tex: har du tittel på noen av bøkene du anbefaler?

*sjekker*

Skrevet

JEg vet at å bruke seler kan virke brutalt, men mener at det var nødvendig. Og vi prøvde alt av det som folk her inne foreslo. Seler for oss var det siste alternativet, for ungen kunne holde det gående frem til elve omkvelden. Gå frem og tilbake for ingenting. Men bare for å drøye tiden.

Vist man får det til å fungere på andre måter, så er det det beste.

Skrevet

jeg har gitt datteren min litt frihet jeg...

Hun sier mamma jeg vil ikke legge meg jeg svarer jo det må du for du skal tidelig opp i morgen men , du kan lese litt på sengen eller leke litt i sengen ol før du legger deg til å sove,

Det gjør hun og når hun leser eller leker i sengen roer hun seg ned og blir trøtt og sovner gjerne med leker rund seg eller blade foran fjeset.

Gjest Anonymous
Skrevet
Prøv med seler om dere har prøvd andre muligheter.

La henne ligge i selene ca. 10-15 minutter av gangen og ta de ikke av før hun forstår at hun skal ligge i sengen.

Sørg selvfølgelig for at hun er mett og har drikket seg utørst, så vet du ihvertfall at det ikke er det som er galt.

Unger vet å sko seg og drøyer både tiden og tøyer grensene for foreldrene. Derfor er det opptil dere å sette foten ned. Jeg prøvde dette på min sønn som da var 3 år. Holdt det gående i to kvelder så forstod han at han ikke skulle reke.  

Og gutten i dag er usedvalig eksemplarisk på alle måter også når han skal legge seg.(Sovner etter hvert jeg mamma, sier han).

:kghjerte:  :klem2: SMELTER AV SKATTEN MIN, JEG.

:o Brukte du seler på gutten din? Er ikke dette nesten som "fysisk avstraffelse"; tvangsremmer?`Ikke rart han sier det han sier nå da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har også gitt guttungen min masse frihet når han skulle legge seg. Han sovner som regel lett, men noen ganger med åpen dør, noen ganger med lyset på, andre ganger får han lov til å sovne på sofaen.

Skrevet

Nei fysisk straffelse, Nei vet du hva. Ville aldri finne på å gjøre gutten noe vondt. Vi gjorde dette i to dager. ca 10 minutter om gangen. Og han sov aldri med de på. Og ikke lå han med dem i timer heller. Vi la gutten i åtte tiden.

Vi tok av selen innimellom også for å gi ham frihet til å bestemme seg. Poenget var å få ham til å forstå at han skulle ligge. Og gutten vår har ALDRI hatt noen men av dette.

Vi så på det som nødvendig fordi han gikk frem og tilbake i flere timer, og når han ikke ville ta til seg andre muligheter, ja hva var vel alternativet.

Hadde holdt med deg vist vi hadde holdt ham i timevis og ikke tatt den av. Nei....... ærlig talt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nei fysisk straffelse, Nei vet du hva. Ville aldri finne på å gjøre gutten noe vondt. Vi gjorde dette i to dager. ca 10 minutter om gangen. Og han sov aldri med de på. Og ikke lå han med dem i timer heller. Vi la gutten i åtte tiden.  

Vi tok av selen innimellom også for å gi ham frihet til å bestemme seg. Poenget var å få ham til å forstå at han skulle ligge. Og gutten vår har ALDRI hatt noen men av dette.

Vi så på det som nødvendig fordi han gikk frem og tilbake i flere timer, og når han ikke ville ta til seg andre muligheter, ja hva var vel alternativet.  

Hadde holdt med deg vist vi hadde holdt ham i timevis og ikke tatt den av. Nei....... ærlig talt.

Skjønner ikke at det plutselig gikk så greit etter at dere hadde brukt selen i ti minutter når han før var en "urokråke"? På meg virker det som om han lød(og lyder dere fremdeles)dere pga redsel.

Og - hvorfor er det det første rådet du kommer med når du sier at dette er noe som er siste utvei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...