Gå til innhold

Billigste kjæledyr?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kult. Hvordan gjør man det? Bare snakker til dem og så svarer de?

Anonymous poster hash: 39209...b82

De KAN lære, men det tar en del tid. Man må gjenta og gjenta de ordene eller frasene man ønsker at de skal lære. Hver dag, flere ganger om dagen. Ikke alle undulater begynner å prate, men mange gjør det.

De kan også lære ting som lyder de hører gjentatt ofte, telefonen som ringer eller plystring.

En undulat som min venninne eier, bodde sammen med en papegøye før. Papegøyen har en karakteristisk krakselyd, som ikke undulater har. Men undulaten lærte av å høre den lyden så ofte, og begynte å ta etter. Nå har de altså en undulat med papegøyelyder :)

Undulater som blir godt tatt vare på og pratet med og kost med mange ganger hver dag, kan lære ganske mange ord, hele setninger faktisk.

Jeg mener jeg leste i en bok engang at hann-undulatene lærer lettere å prate enn hunnene, av uviss grunn. Det er mange år siden, så det kan jo være feil. Men den boken var bra.

Ene undulaten til bokens forfatter, den som var best til å prate, hadde til og med lært seg å sette navn på ting, gjøremål og gjenstander. En gang den hadde vært uheldig  når den fløy rundt i stua, hadde den kræsjlandet så den havnet bak en rad med bøker i bokhylla. Det var for trangt til at den kom seg opp igjen selv. Da begynte den å skravle og sa "Hjelpe Pondus, hjelpe Pondus!" (finner bare på navnet, husker ikke hva den faktisk het). Den hadde altså skjønt betydningen av ordet "hjelp" og at den selv hadde sitt eget navn. Ikke verst for å være en bitteliten undulat! Tror eieren hadde lært den ordet hjelpe ved å si det hver gang han skulle hjelpe undulaten med noe, f.eks. hvis det satt fast en fruktbit i nebbet på undulaten og den ikke fikk det vekk, kom eieren og sa "Erik hjelpe Pondus", og i lignende situasjoner der fuglen trengte assistanse.

Hadde det ikke vært for at det ble så mye frø-søl og små dunfjær flakset overalt, hadde jeg vurdert å skaffe undulat igjen :) De er koselige.

Jeg og ene broren min hadde flere undulater som barn, så jeg var veldig interessert i å lese bøker om undulater. Det er der jeg har dette fra, men det begynner å bli en del år siden da.

Buret til undulaten bør være så stort som mulig, så den får bredd ut vingene sine litt, men ellers er de ikke dyre å holde. Frøblanding, litt frukt og grønt i blant og noen hirsekolber å spise. Et så lite vesen spiser jo ikke for store beløpet, de spiser veldig lite.

Endret av Million
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pinnedyr :)

Anonymous poster hash: 19f84...76e

Skrevet

Jeg mener jeg leste i en bok engang at hann-undulatene lærer lettere å prate enn hunnene, av uviss grunn. Det er mange år siden, så det kan jo være feil. Men den boken var bra.

Det er en myte. Hunner kan lære å prate like enkelt som hanner, men på grunn av myten om at hunner ikke lærer like lett så er det mange som ikke gidder å prøve å lære hunner til å prate.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne små akvariefisker. Gullfisker osv.  Anonymous poster hash: 39209...b82

Gullfisk er den mest misforståtte akvariumsfisken jeg vet om. De er slettes ikke små hvis de får plassen de trenger (de skal ikke bo i en bolle). De dør tidligere i små kar ettersom innvollene vokser mens fisken holder seg liten. Gullfisk er ikke fisken å samle på med mindre du har dam, eller minst 200 liters akvarium eller ønsker å torturere dem til døde i et lite kar.

Anonymous poster hash: 79c4f...6dd

• Liker 1
Skrevet

Sånne små akvariefisker. Gullfisker osv. 

Anonymous poster hash: 39209...b82

Tetra fisker kan leve nokså lenge, men de bør helst holdes i stim på minst 8 individer. De kan leve til de er 5 år eller eldre. Kampfisk kan leve til de er opp til 10 år om de har godt med plass og rikelig med gjemmesteder. 

Skrevet

Dverghamster?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...