Gå til innhold

Stryk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tipper BI spiller en rolle i dette.

Anonymous poster hash: 79277...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykprosenten ble firedoblet ved BI ifølge DN. Jeg har ikke tilgang til pluss-artikkelen, men det vil jo ha litt å si hva den opprinnelig lå på. Er stor forskjell på å gå fra 1-4% og 10-40% stryk, første kan også ha med andre faktorer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykprosenten ble firedoblet ved BI ifølge DN. Jeg har ikke tilgang til pluss-artikkelen, men det vil jo ha litt å si hva den opprinnelig lå på. Er stor forskjell på å gå fra 1-4% og 10-40% stryk, første kan også ha med andre faktorer å gjøre.

Bombe!

BI er en tulleskole, det kommer ikke som noe sjokk at de har drevet og jukset med interne sensorer for å gi studentene langt bedre karakterer enn de skulle hatt.

Anonymous poster hash: 79277...21b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uchiha Madbrah

Er jo bare riktig å bruke ekstern sensor når man skal vurdere eksamener, da interne sensorer kan være påvirket av bias, eller andre faktorer som er nevnt ovenfor. Syntes det er litt dumt at folk får A og B så lett på visse høyskoler i landet, da jeg og alle andre jeg kjenner som får den karakteren må jobbe livet av oss hvert semester for å oppnå så gode karakterer. Det er jo egentlig dumt, da det representerer faglig kompetanse som de ikke har, og vil mest sannsynlig slå tilbake i arbeidslivet.

 

Skjønner egentlig ikke hvordan høyskoler kan vurdere uten å bruke ekstern sensor. De bør bli brukt for enhver eksamen som blir vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare riktig å bruke ekstern sensor når man skal vurdere eksamener, da interne sensorer kan være påvirket av bias, eller andre faktorer som er nevnt ovenfor. Syntes det er litt dumt at folk får A og B så lett på visse høyskoler i landet, da jeg og alle andre jeg kjenner som får den karakteren må jobbe livet av oss hvert semester for å oppnå så gode karakterer. Det er jo egentlig dumt, da det representerer faglig kompetanse som de ikke har, og vil mest sannsynlig slå tilbake i arbeidslivet.

Skjønner egentlig ikke hvordan høyskoler kan vurdere uten å bruke ekstern sensor. De bør bli brukt for enhver eksamen som blir vurdert.

Enig. "Alle" får jo A eller B på BI. Og noen tror det er fordi skolen er bra. Useriøst opplegg.

Anonymous poster hash: 79277...21b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det var en eksternt utarbeidet eksamen, dette var snakk om. Det vil si at det ikke er foreleseren som har laget eksamensoppgavene og formuleringene kan være vanskeligere å forstå enn vanlig. Har selv hatt nasjonale eksamener, i fag jeg er veldig sterk i, hvor jeg har misforstått hva sensor har vært ute etter, og svart på siden av spørsmålet med de følger dette har fått for endelig karakter. Når jeg leser sensorveiledningen etterpå, har jeg jo sett at jeg har lagt vekt på andre ting enn det som sensor var ute etter, ikke fordi jeg ikke kunne pensum, men fordi jeg ikke har skjønt hvilken del av pensum sensor egentlig ønsket å teste på eksamen. Hvis det er foreleseren som selv lager oppgavene, er denne problemstillingen mye mindre, siden man da vet, gjennom å høre på foreleser, hva han eller henne mener med forskjellige formuleringer og også vet hva denne personen vektlegger av pensum.

 

Uansett.. jeg leste denne artikkelen selv i avisen i dag, og det stod også der at studentene hadde syntes oppgavetekstene var, nettopp uklare.



Anonymous poster hash: eadad...1f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger DN artikkelen åpent for de som er interessert. BI studentene har falt ned til ca snittet, noe under, men vanskelig å sammenligne tall uten å se variasjonen. På HiST derimot, har de økt andelen A-besvarelser fra 1% til 26%!

 

Dette viser jo tydelig at det er et problem med veldig forskjellig karakterbedømming fra skole til skole. Jeg vet ikke helt hva løsningen skal være, å lage nasjonale eksamener i alle fag er vel tilnærmet umulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

 

Jeg vil gjerne få poengtere noen fakta ved DN-artikkelen. Først og fremst - Tallene som fremstilles gjenspeiler overhodet ikke hele BI. Den nasjonale sensuren ble kun gjennomført for én eksamen, i ett fag (henholdsvis faget "årsregnskap"). Det var 65 studenter som tok eksamen, hvorav 16 av disse strøk. Det er også verdt å nevne av for akkurat dette faget anses alt lavere enn karakteren C som stryk. Det innebærer at dersom en student fikk karakteren D, noe som i teorien ikke er stryk, ville dette kvalifisert til stryk. 

 

Jeg vil også gjerne informere om at det er vanlig protokoll på BI å benytte både intern og ekstern sensor, noe som gjør det svært vanskelig å "jukse med interne sensorer for å gi studentene langt bedre karakter enn de skulle hatt" som AnonymBruker antyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

Jeg vil gjerne få poengtere noen fakta ved DN-artikkelen. Først og fremst - Tallene som fremstilles gjenspeiler overhodet ikke hele BI. Den nasjonale sensuren ble kun gjennomført for én eksamen, i ett fag (henholdsvis faget "årsregnskap"). Det var 65 studenter som tok eksamen, hvorav 16 av disse strøk. Det er også verdt å nevne av for akkurat dette faget anses alt lavere enn karakteren C som stryk. Det innebærer at dersom en student fikk karakteren D, noe som i teorien ikke er stryk, ville dette kvalifisert til stryk.

Jeg vil også gjerne informere om at det er vanlig protokoll på BI å benytte både intern og ekstern sensor, noe som gjør det svært vanskelig å "jukse med interne sensorer for å gi studentene langt bedre karakter enn de skulle hatt" som AnonymBruker antyder.

Nei. C eller dårligere regnes ikke som stryk. Du får vitnemål likefullt med en D i årsregnskap, men det kreves en C blant annet for å kunne søke om bevilling som revisor.

Jeg så på statistikken, F er stryk. D og E er bestått, dog litt "ubrukelig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei,

 

Jeg vil gjerne få poengtere noen fakta ved DN-artikkelen. Først og fremst - Tallene som fremstilles gjenspeiler overhodet ikke hele BI. Den nasjonale sensuren ble kun gjennomført for én eksamen, i ett fag (henholdsvis faget "årsregnskap"). Det var 65 studenter som tok eksamen, hvorav 16 av disse strøk. Det er også verdt å nevne av for akkurat dette faget anses alt lavere enn karakteren C som stryk. Det innebærer at dersom en student fikk karakteren D, noe som i teorien ikke er stryk, ville dette kvalifisert til stryk. 

 

Jeg vil også gjerne informere om at det er vanlig protokoll på BI å benytte både intern og ekstern sensor, noe som gjør det svært vanskelig å "jukse med interne sensorer for å gi studentene langt bedre karakter enn de skulle hatt" som AnonymBruker antyder. 

Åpenbart en BI-student. 

Anonymous poster hash: ae1a0...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...