Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Reiser til Danmark om 2,5 uke. Minstemann sitt pass er utløpt, og jeg lurer på om jeg bør skaffe han et nytt før vi drar? Reiser med fly og colorline om det er av betydning.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere trenger ikke pass. Men dere trenger legitimasjon, bankkort (med bilde) eller førerkort holder.

Anonymous poster hash: f7be1...ad3
Skrevet

Ungene har jo ikke noen annen legitimasjon enn pass....

Skrevet

Da tar du med pass, da.. vet jo at du må ha legitimasjon når du skal reise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pass er den eneste gyldige id-formen vi har i Norge som gjelder internasjonalt. Norsk førerkort eller bankkort er ikke gyldig ID i utlandet. 

Mange hoteller blant annet krever å se pass. Så ja, man må alltid ha med seg pass når man skal til utlandet, selv om man ikke trenger vise det frem når man krysser grensen. 

Anonymous poster hash: 6039f...4cd
  • Liker 4
Skrevet

Vi skal til København med danskebåten i juli, og har en baby på da 5 mnd. må jeg virkelig skaffe pass til han? :klo: Trodde schengen osb gjorde at vi ikke trengte det :klo:

Skrevet

Vi skal til København med danskebåten i juli, og har en baby på da 5 mnd. må jeg virkelig skaffe pass til han? :klo: Trodde schengen osb gjorde at vi ikke trengte det :klo:

I utgangspunktet, ja. Fordi alle skal kunne legitimere seg, og eneste gyldige legitimasjon  utlandet for nordmenn er pass. Men mest sannsynlig vil det kun være transporttilbyderen eventuelt passjekk ved innreise til et land som eventuelt vil være den som spør etter pass. Jeg ville hørt med firmaet du skal reise med, hvis de sier at de aldri spør etter pass for så små barn, hadde jeg droppet det.

Skrevet

Du trenger ikke pass ved reiser innenfor Skandinavia. Hvor mange av dere har med passet når dere harry-handler i Sverige?

Skrevet

Du må ha gyldig legitimasjon når du skal ombord igjen på båten i København, bankkort med bilde var bra nok da jeg var der for et par år siden. Er usikker hva som gjelder for små barn, ville tatt kontakt med dem og hørt for å være sikker. Om du ikke har gyldig id når du skal på båten igjen må du skrive under på et skjema som bekrefter at du er du :P

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke pass ved reiser innenfor Skandinavia. Hvor mange av dere har med passet når dere harry-handler i Sverige?

Man trenger ikke pass i så mate, men man trenger gyldig legitimasjon og det er ikke førerkort og bankkort i utlandet. Derfor kan man risikerer å stå fast om man ikke har med seg passene. Det er ikke passmangelen som er problemet sånn sett, men mangelen på gyldig legitimasjon. Og pass er kun gyldig legitimasjon. 

Anonymous poster hash: 55adf...670

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Då må ha pass når du skal fly til Danmark, men ikke når du skal ta båten.

Anonymous poster hash: b467d...5ec
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Vi skal også ta båten. I skrivet jeg fikk står det at voksen og barn må fremvise pass når vi skal på båten igjen. Dvs, vi trenger bare pass om vi skal av båten i København. Vet ikke om det gjelder så små barn og, men jeg må ha pass på min 4-åring

Skrevet

shiet! daaaa må vi fikse pass til han da. så på kravene til godkjent bilde.. hahshhshshahahhaha ja jøss 😂

AnonymBruker
Skrevet

Må man virkelig ha pass til så små barn?  :sjokkert: Vi skal med båten om 3 uker, har en 2 åring. 2 åringen har jo selvfølgelig ikke bankkort eller førerkort. Jeg trodde også at man ikke trengte pass til små barn for å reise innenfor Skandinavia? 

Anonymous poster hash: 8e75c...c5a
AnonymBruker
Skrevet

Fant dette på DFDS.no

Barn (under 16 år) som reiser med foreldre eller sammen med annen voksen, behøver ikke vise legitimasjon i mellom de Nordiske landene. På politiets nettsider står følgende: “Vi anbefaler at du tar med pass på alle utenlandsreiser, også på reiser innenfor Schengen-området. Kun pass er gyldig som reise- og id-dokument utstedt av norske myndigheter og bekreftelse på norsk statsborgerskap. Fly- og fergeselskaper og hoteller krever ofte pass ved innsjekking.”

Forvirrende? Ja.. 

Anonymous poster hash: 8e75c...c5a
Skrevet

Då må ha pass når du skal fly til Danmark, men ikke når du skal ta båten.

Anonymous poster hash: b467d...5ec

Jeg har aldri vist pass når jeg har flydd til/fra Danmark. Som regel viser jeg ikke legitimasjon i det hele tatt faktisk, men de gangene jeg har vist har det holdt med bankkort.

Skrevet

sendte en mail jeg!

post-62544-0-41074400-1434879601_thumb.j

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...