Gå til innhold

celleforandring hjelp


Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Tok celleprøve for 2 uker siden (som jeg gjør hver2 år). I dag ringte legekontoret meg og fortalte de hadde fått tilbake svar, og at jeg har celleforandringer og vil bli henvist til Ahus for biopsi for vidre undersøkelse.Skulle bare få brev i postkassa mi etter par uker men de visste ikke når... Dem sa heller ikke hvilken grad det var.. Hele verden raste for meg, jeg kunne ike annet enn å gråte og begynne å tenke på døden:(  Kommer jeg til å få kreft eller har kreft allerede??

Jeg er livredd og tillegg til dette så sliter jeg med dødsangst og sykdommer... :/

Hilsen en fortvilet jente på 28 år... 

Endret av Heidi_forum
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huffda forstår godt din reaksjon :( Jeg kan ikke svare på det du spør om og jeg vet i grunnen ikke hva jeg skal si annet enn at jeg føler med deg. Vær glad du sjekket deg og prøv å ikke male fanden på veggen. Jeg forstår at det er vanskelig å ikke gjøre nettopp det siste jeg skrev. 



Anonymous poster hash: a08d8...e74
AnonymBruker
Skrevet

Celleforandringer betyr ikke annet enn.....celleforandringer.

Imidlertid KAN dette være et varsel om at noe kan utvikle seg til kreft, og derfor ønsker man en biopsi for å undersøke nærmere.

Sannsynligvis har du en lett dysplasi, og dette behøver slett ikke utvikle seg til noe alvorlig. Du vil nok uansett bli innkalt til jevnlige kontroller for å følge med på om disse celleforandringene utvikler seg (dersom det gjøres funn i biopsien). Normalt vil man fange det opp lenge før en malign transformasjon finner sted.

Du har sannsynligvis ikke noe å være redd for, i alle fall ikke på kort sikt - men jeg vil være forsiktig med å være bastant over nettet.

Anonymous poster hash: d253f...66c

AnonymBruker
Skrevet

Om det er noe trøst TS så har jeg vært til slike undersøkelser hver 6 mnd i over 10 år forsdi jeg er spesielt disponert for slik kreft, jeg har som ofte celleforandringer, men jeg har ennå ikke fått kreft. Det er vanlig å ha celleforandringer, og som oftest så går det helt over av seg selv. Pust med magen TS, aller mest sannsynlig så er det absolutt ingenting :)



Anonymous poster hash: 165ff...e9d
AnonymBruker
Skrevet

Ring tilbake og spør hvilken alvorlighetgrad.

Eller reis inn og fåmutskrift av vurderingen av celleprøven.

Dette er neppe verdens undergang. Da hadde du fått en annen telefon.

Anonymous poster hash: 8af8a...e93

AnonymBruker
Skrevet

Ring tilbake og spør hvilken alvorlighetgrad.

Eller reis inn og fåmutskrift av vurderingen av celleprøven.

Dette er neppe verdens undergang. Da hadde du fått en annen telefon. Anonymous poster hash: 8af8a...e93

Alvorlighetsgraden kan ikke fastslåes med sikkerhet før biopsien er tatt og undersøkt. Det kan være lang ventetid hos patologen etter at biopsien er gjort.

Selv det som ser ut som alvorlige dysplasier eller maligne celler ved en vanlig celeprøve kan fortone seg helt annerledes ved en biopsi, og derfor vil en biopsi alltid være nødvendig forå fastslå hva som foregår.

Det er ingen grunn til å uroe seg før man evt. får en alvorlig beskjed. Sannsynligheten for at dette ikke er alvorlig er imidlertid statistisk sett stor.

Anonymous poster hash: d253f...66c

AnonymBruker
Skrevet

Så rart du ikke ble innkalt til celleprøve nr to etter 6 mnd.

Uansett, så er det mange ulike grunner til celleforandringer. Det kan være så enkelt at du er midt i syklusen og cellene er forandret.

 

Men, det er godt vi har så gode rutiner at du blir tatt inn til biopsi og det blir tatt på alvor :)

Lykke til ts, jeg tenker på deg  :hug:



Anonymous poster hash: 5e9b3...e38
Skrevet

Jeg har hatt celleforandringer cin3 (tror det het dette). Det er de mest alvorlige celleforandringene, der sjansen for at de utvikler seg til kreft er størst. Men dette tar tid. Vi snakker år, og muligheten for at de bare forble celleforandringer var også tilstede. Likevel anbefalte min gynekolog konisering, så jeg gjorde det. Grudde meg voldsomt men det var ikke farlig. Går til gynekolog hvert år i stedet for hvert 3. og sålangt har prøvene vært fine. Jeg vet det er superskummelt å få den beskjeden, men de sa celleforandringer ikke forstadier til kreft. Så prøv å puste, vent på biopisisvar og tenk at dette går bra!

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok celleprøve for 2 uker siden (som jeg gjør hver2 år). I dag ringte legekontoret meg og fortalte de hadde fått tilbake svar, og at jeg har celleforandringer og vil bli henvist til Ahus for biopsi for vidre undersøkelse.Skulle bare få brev i postkassa mi etter par uker men de visste ikke når... Dem sa heller ikke hvilken grad det var.. Hele verden raste for meg, jeg kunne ike annet enn å gråte og begynne å tenke på døden:(  Kommer jeg til å få kreft eller har kreft allerede??

Jeg er livredd og tillegg til dette så sliter jeg med dødsangst og sykdommer... :/

Hilsen en fortvilet jente på 28 år... 

Hei ts, jeg forstår panikken din. Jeg har vært gjennom det samme for en del år siden. Trodde faktisk at dette var slutten.....hadde jeg visst det jeg vet nå. :)

Som KatyP over her sier; det tar tid.

Jeg hadde alvorlig celleforandring som krevde konisering. Dette var kjapt og greit utført, og jeg har aldri hatt noe problemer etterpå. Ikke celleforandringer heller.

Håper at dette kan roe deg litt ned.  :hug:

Anonymous poster hash: 5daf0...470

Skrevet (endret)

Tok celleprøve for 2 uker siden (som jeg gjør hver2 år). I dag ringte legekontoret meg og fortalte de hadde fått tilbake svar, og at jeg har celleforandringer og vil bli henvist til Ahus for biopsi for vidre undersøkelse.Skulle bare få brev i postkassa mi etter par uker men de visste ikke når... Dem sa heller ikke hvilken grad det var.. Hele verden raste for meg, jeg kunne ike annet enn å gråte og begynne å tenke på døden:(  Kommer jeg til å få kreft eller har kreft allerede??

Jeg er livredd og tillegg til dette så sliter jeg med dødsangst og sykdommer... :/

Hilsen en fortvilet jente på 28 år... 

 

Jeg kan tilby en liten trøst. Jeg var selv i din situasjon en gang da jeg var i tidlig tjue-års alderen. Fikk beskjed om at det var funnet celleforandringer ved underlivsundersøkelsen. Skulle komme tilbake og ta ny prøve innen tre mnd. Jeg gjorde dette, og den nye prøven ble sendt inn. Da ble resultatet et annet; nå var den plutselig helt normal igjen. Intet unormalt funnet. Nå er det gått over tjue år med normale undersøkelser etterpå.

 

Så det er håp! :)

Endret av Million
Skrevet

hei alle sammen. takk for svar. Jeg ble oppring av Ahus sykehus på fredag og jeg har nå time i morgen(mandag 22-6). Jeg spurte om hvilken grad min celleforandring var, men hun kunne ikke se dette på papiret hun hadde fått fra fastlegen. Men at hun sa at dette går fint og at jeg ikke trengte å grue meg. Så da pustet jeg lettet ut.. og Hvis det var stor celleforandring etter de hadde tatt biopsi kunne de bare utføre en konisering. Jeg håper og krysser fingrene for at de ikke finner noe alvorlig, kjenner jeg gruer meg nå. men bedre å finne ut av det enn å gå rundt og tenke..

 

=)

AnonymBruker
Skrevet

Bare slapp av du :) Er en grunn til at man ikke trenger å ta celleprøver oftere, og det er fordi det tar tid før det går fra celleforandringer til kreft. Hver glad det blir oppdaget tidlig og du får sjekket det :)



Anonymous poster hash: 0883c...922
  • Liker 1
Skrevet

Hei alle sammen! I dag var jeg på Ahus og tok biopsi.. men jeg blør sinnsykt mye, og det kommer blodklumper slik som du blør nesteblod... er det normalt? opplevde dere det samme??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...