Gå til innhold

Til dere som har katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

If you can't afford the vet, you can't afford the pet. Enkelt og greit. Det koster å ha dyr, og det bør man budsjettere med (som den største selvfølge) og følgelig også ha penger på bok for - det kan skje uforutsette ting med kjæledyr også; hva gjør dere hvis katten plutselig får et illebefinnende og dere må dyrlegevakten? Eller dersom hunden brekker et bein? Skal dere la dyra deres gå rundt i pinsel til dere får penger til å ta dem med til dyrlegen da eller..?

 

For et dyrehold dere praktiserer..  :kvalm:



Anonymous poster hash: 27651...edd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg bare hatt den nye katten min i knappe to måneder, men den har vært hos vetrinæren sammen med forrige eier i år. Da er det helsesjekk, litt klipping av floker og vaksine som gjelder. Jeg planlegger selvfølgelig å gjøre dette neste vår også. Katten er allerede sterilisert og jeg kommer til å kjøpe det samme fôret som vi fikk med fra forrige eier. Jeg har ikke god økonomi, men prioriterer katten allikevel, det var tross alt jeg som valgte å overta den. Jeg vet at det finnes forskjellige kattesykdommer i området (bor i by) og derfor synes jeg vaksine er på sin plass. 



Anonymous poster hash: 9dd50...119
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Katten vaksineres og er til helsesjekk en gang i året. I tillegg til ormekur hver 3. måned.
Har selv hatt katt siden jeg ble født og har aldri vaksinert noen av kattene tidligere, men for 4 år siden mistet vi en katt i kattepest og den opplevelsen unner jeg ingen. Det er en forferdelig sykdom som spiser opp innvollene innenfra og katten hadde store plager før vi måtte avlive ham.

 

Jeg mener også at man som ansvarlig dyreeier er pliktig å sørge for at dyrene har det bra, hvilket betyr både vaksinering, helsesjekk, kastrering og chipping. Har man ikke råd til å sørge for dyrets helse har man ikke råd til å ha dyr. Selvsagt kan noe skje slik at man får dårligere råd, men for min del går dyret foran tilskudd til klesskapet eller restaurantbesøk, dersom jeg må velge.

 

Når det gjelder fôr, som en annen her påpeker, så er det ofte ikke slik at det dyreste foret er det beste, men det billigste (fra Rema, for eksempel) er i alle fall ikke bra. Det vil du kunne se selv ved at pelsen blir blankere og katten får mer energi dersom du bytter til et bedre for.

 

 


 

Endret av Angelheart2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

If you can't afford the vet, you can't afford the pet. Enkelt og greit. Det koster å ha dyr, og det bør man budsjettere med (som den største selvfølge) og følgelig også ha penger på bok for - det kan skje uforutsette ting med kjæledyr også; hva gjør dere hvis katten plutselig får et illebefinnende og dere må dyrlegevakten? Eller dersom hunden brekker et bein? Skal dere la dyra deres gå rundt i pinsel til dere får penger til å ta dem med til dyrlegen da eller..?

 

For et dyrehold dere praktiserer..  :kvalm:

Anonymous poster hash: 27651...edd

 

I mitt tilfelle var det ikke akkurat sånn at jeg var på jakt etter å få meg en katt. Jeg tok hun inn ettersom at noen dumpet henne på gata som en liten kattunge. Alternativet var å avlive henne hos dyrlegen, da ingen ville ha henne. Så jeg tror hun har det ganske godt hos meg. Og selvfølgelig drar jeg til dyrlegen hvis jeg ser hun har det vondt på et vis. Jeg er ingen dyremishandler som du antyder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest diverse tråder om katter og katteeiere her inne sitter jeg igjen med en følelse av at dersom man ikke gir katten det dyreste föret, vaksinerer, forsikrer, pusser tenner osv, ja da er man en dårlig og ansvarsløs katteeier. Ærlig talt.

 

Jeg er personlig veldig glad i dyr, og elsker katten min. Men vil nok uansett bruke mer tid, energi og penger på mine fremtidige barn. Er jeg da en dårlig katteeier? 

 

Jeg skal ha med katten min på årskontroll hos en ny veterinær nå, og da håper jeg at hun ikke kommer med samme ytringer som dere når jeg forteller at jeg ikke får pusset tennene til katten min daglig.

Det er vel ingen som sier noe negativt hvis du ikke pusser tennene til katten, det kan faktisk være ganske vanskelig.

 

Man trenger ikke kjøpe det dyreste foret, man må bare kjøpe kattemat fra dyrlege eller dyrebutikk (evt felleskjøpet? Har ingen erfaring med mat fra dem selv).

Vaksinering er viktig, så de ikke får noen smittsomme, dødlige sykdommer.

Kastrering er noe enhver ansvarlig katteeier gjør, om det er hokatt eller hannkatt.

Forsikre bør man gjøre om man ikke har råd til uforutsatte regninger (jeg har ikke forsikret mine katter, men om de må opereres kan jeg betale det, uansett pris).

Og så er det greit med en årlig sjekk av tenner/generell helse når du vaksinerer.

 

Det er vel ikke så mye? 

Du vil nok uansett ha problemer med å få brukt like mye penger på katten som på ett barn (barn er dyre i drift), det trenger du ikke å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som sier noe negativt hvis du ikke pusser tennene til katten, det kan faktisk være ganske vanskelig.

 

Man trenger ikke kjøpe det dyreste foret, man må bare kjøpe kattemat fra dyrlege eller dyrebutikk (evt felleskjøpet? Har ingen erfaring med mat fra dem selv).

Vaksinering er viktig, så de ikke får noen smittsomme, dødlige sykdommer.

Kastrering er noe enhver ansvarlig katteeier gjør, om det er hokatt eller hannkatt.

Forsikre bør man gjøre om man ikke har råd til uforutsatte regninger (jeg har ikke forsikret mine katter, men om de må opereres kan jeg betale det, uansett pris).

Og så er det greit med en årlig sjekk av tenner/generell helse når du vaksinerer.

 

Det er vel ikke så mye? 

Du vil nok uansett ha problemer med å få brukt like mye penger på katten som på ett barn (barn er dyre i drift), det trenger du ikke å tenke på.

Jeg reagerer fortsatt på hvordan folk rakker ned på andre, og hvordan de ordlegger seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer fortsatt på hvordan folk rakker ned på andre, og hvordan de ordlegger seg.

 

Slik blir det ofte på nettforum, det må man bare leve med/prøve å ignorere. Mange uttrykker seg mye mer negativt her inne, enn de hadde turt om det ikke hadde vært på nettet.

Innimellom oppfatter man også ting mer negativt  enn det var ment, fordi man ikke kan lese kroppsspråk og dermed tolker mer selv. Jeg har merket at hvis jeg er i dårlig humør/stresset kan jeg oppfatte nøytrale kommentarer mer negativt enn det sannsynligvis er ment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vaksine og årlig vet sjekk her også. Hun får ormekur på sommern selv om hun hovedsaklig er en innekatt. I tillegg har jeg forsikret henne oppetter ørene fordi jeg har erfaring med å betale 30k for en katt til veterinær fra tidligere.

 

Men jeg gir henne sheba våtfor innimellom da :D



Anonymous poster hash: a3b70...4e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har jeg selvsagt kastrert henne :)



Anonymous poster hash: a3b70...4e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snoopy_93

Har faktisk ikke gjort det de siste to årene fordi dyrlegen pus hadde ble sykemeldt pga brystkreft og stengte derfor lokalet de holdt til i på ubestemt tid. Da fikk ikke pus brev i posten med påminnelse og da ble hele greia glemt. :( Føler meg dårlig pga det og han får time nå etter at mamma og pappa er ferdig med ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pusser ikke tennene til kattene nei men jeg er nøye på hva slags for de får. De får våtfor maks 1 gang i uka. Ellers går det i tørrfor fra felleskjøpet for kastrerete og sterialiserte katter.

Ellers blir de børstet jevlig og evt barbert steder ved store floker, får ormekur 2 ganger i året, helse sjekkes og vaksineres en gang i året og jeg har forsikring. De er også chip merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...