Gå til innhold

Har kvinner adamseple?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ganske tilfeldig det her, men bare noe jeg la merke til i det siste. Jeg hadde egentlig ikke tenkt over det før, men jeg har bare lagt merke til at venninnen min ser ut til å ha et tydelig adamseple - vet ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det før. Man har alltid hørt at menn har adamseple osv.. Men så kjente jeg på min egen hals og det føles egentlig som det er et adamseple der. Så egentlig ble jeg ganske forvirret...

Betyr det at kvinner også har adamseple?

Anonymous poster hash: 021ad...3da
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det er ikke så stort som hos menn.

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: b86f8...8ec
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 05ef8...167
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner og menn har et strupehode. Menn har et større strupehode enn kvinner. Dette kalles for adamseple.

Anonymous poster hash: 69081...6f4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men begge har thyroidea. På noen kan denne bli forstørret

Anonymous poster hash: b8654...571
AnonymBruker
Skrevet

Det er den samme anatomiske strukturen hos menn som hos kvinner. "Adamseplet" formes der de to sidene av skjoldbrusken (thyroideabrusken) møtes fortil. Hos menn er denne vinkelen spissere (ca 90 grader) enn hos kvinner (ca. 120 grader), og står derfor mere ut, men det er ingen anatomisk eller funksjonell forskjell i strukturen utover vinkelen.

Anonymous poster hash: 39871...766

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men begge har thyroidea. På noen kan denne bli forstørret Anonymous poster hash: b8654...571

Dette har ingenting med kjertelen (skjoldbruskkjertelen el. "glandula thyroidea") å gjøre. Se svaret over.

Anonymous poster hash: 39871...766

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...