Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er lurt rundt frukttrær?

Bør man legge ut litt bark rundt treet?

Slik at gress og andre planter ikke suger næring treet trenger.

Jeg snakker her om unge frukttrær, ca to år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er nok ikke avgjørende for treets velvære, men det er ikke det dummeste du kan gjøre. Bark vil imidlertid ikke hjelpe noe særlig når det kommer til rotugress. Det er også viktig at du ikke legger barken opp etter stammen.

Det er uansett lurt å få vekk gress rundt stammen da kantklipperen raskt kan ta livet av treet.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Skrevet

Så langt har jeg vært redd for å komme for nærme trærne med klipperen så det er forholdsvis høyt gress rundt.

Så fikk jeg idéen at den veksten burde heller kommet i treet.

Da skal jeg prøve å ha litt bark rundt.

Skrevet (endret)

Bark gir ikke næring. Den stopper heller ikke ugress fra å vokse opp hvis det ikke er duk under. Kjøp en rull markduk og klipp til en sirkel eller en firkant, så et snitt inn til midten. Du kan legge dobbelt så snittet overlapper. Legg kugjødselkompost oppå jorden før du legger på duken. Så kan du legge på bark.

Jeg bruker å tråkke barken ned med foten, så den ikke ligger helt løst. Det går også an å ha en plenkant rundt, så ikke barken blander seg ut i plengresset. http://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/planting/kantbeskyttelse/plenkant-715164/

Du kan løfte litt på bark og duk hver vår eller høst og gjødsle. Ugress vil finne fram og vokse opp helt inntil stammen, det får du bare rykke opp med hånden. Men det blir mye mindre.

Endret av ops2
Skrevet

Vi fjernet torva rundt trærne i vår hage. La duk og deretter bark. Vi gjorde det kun pga estetikken og pga at det blir enklere å klippe rundt. Bare å kjøre klipper rett over barken og trenger ikke bruke kantklipper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...