kelinn Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Pga store plager med menssmerter, ble jeg enig med legen om å prøve hormonspiral. Har forsøkt p-piller tidligere, men komme lett ut av rutine, og har mensen omtrent hele tiden. Fikk satt inn hormonspiral (jaydess) for noen dager siden. Jeg fikk beskjed om at det kunne gjøre vondt, fordi jeg aldri har hatt barn. Det gjorde ganske vondt å sette den i, men så gikk det over. Da jeg kom hjem derimot, var jeg ganske kvalm og hadde menssmerter, men dette gikk også over etter litt hvile på sofaen og et par ibux. Jeg var litt aktiv på kvelden, men da leggetid kom ble jeg veldig, veldig dårlig. Natten ble et opphold på baderomsgulvet med nattkåpe og intens trang for å varme seg på varmekablene. Hadde store menssmerter, kaldsvettet, skjalv og frøys. Ble etterhvert bedre, og fikk noen timers søvn i senga, før jeg ringte legen på morgenen. Jeg var inne for kontroll, alt så ut til å være normalt, så jeg dro hjem igjen. Jeg har riktignok ikke vært så dårlig jeg var første natta igjen, men det går veldig i rykk og napp. Jeg holder det hele i sjakk med en ibuxdose som er over hva som er anbefalt. Og jeg er ikke på jobb. Jeg har heller ikke fått noe sykemleding. Leser noen steder at det er vanslig å få 2-3 dager sykemeling, men det har jeg ikke fått. Egentlig ikke krise, jeg har nok egenmelding å ta av. Jeg er på dag nr 2 nå, og vet at man må ta tiden litt til hjelp for å se om det går seg til. Men veldig mange av de jeg leser om som har hatt smerter, er de som har hatt det så lenge at de etter noen uker har endt opp med å fjerne den. Er det vanlig å ha så mye smerter som meg, og likevel komme i mål? Og hvor lang tid kan man forvente at dette eventuelt tar? Skjønner dette helt sikkert også er invdividuelt, men det er kanskje noen som har hatt erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Etter en drøy måned tok jeg ut min. Første dagen fikk jeg fødselsrier. Senere helt sjukt med smerter. Aldri hatt så vondt noen gang. Var en lykkens dag jeg fikk tatt den ut. Aldri mer. Men jeg hadde maks uflaks også. Anonymous poster hash: ff4c9...28e
kelinn Skrevet 18. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2015 Ok, takk for svar. Jeg håper jo at dette går seg til, for menssmertene jeg plages med ellers kan være veldig ille dem også..
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #4 Skrevet 18. juni 2015 Helt vanlig det du beskriver. Om det ikke går over i løpet av et par uker, så vurder om du skal ta den ut igjen Anonymous poster hash: 705e1...ea6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #5 Skrevet 19. juni 2015 Jeg satt inn Mirena for snart 4 mnd siden. Hadde smerter de to første ukene, det er helt normalt. Du kan også få litt smerter i ryggen som en bivirkning. Jeg hadde blødninger annenhver uke de tre første månedene, det har begynt å roe seg nå. Er egentlig ganske fornøyd med den så langt. Jeg ville ikke begynt å stresse med det ennå. Kroppen må venne seg til spiralen. Akkurat nå prøver den å støte den ut. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle trene eller løfte på en uke slik at spiralen fikk festet seg. Det står ikke om det noe sted, men legen sa det til meg og det høres logisk ut. Anonymous poster hash: 819df...88f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #6 Skrevet 19. juni 2015 Hvis smertene vedvarer bør du ta dem på alvor. Det skjer sjeldent, men spiralen kan grave seg inn i livmoren. Det skjedde med meg. Jeg hadde heller ikke så veldig vondt, hadde hatt spiral før og avfeide smertene i begynnelsen. På etterkontrollen hos gynekolog fikk jeg beskjed om at den satt helt feil og hadde jeg gått noen uker til kunne det ha endt med operasjon. Husk etterkontroll! Anonymous poster hash: 9d97d...bc3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #7 Skrevet 19. juni 2015 Holdt ut en måned før jeg gav opp og fikk tatt ut min. Hadde konstant magesmerter, små blødninger og følte meg generelt helt jævlig, så det var dessverre ikke veldig vellykket for min del. Har gått over på p-sprøyte, etter å ha prøvd spiral, p-piller og p-plaster, og har aldri vært så fornøyd. Ikke får jeg mensen, ikke har jeg vondt, og sprøyta må bare settes hver 3. måned. Genialt Kan være verdt å prøve ut hvis spiralen viser seg å være vedvarende jævlig over tid. Anonymous poster hash: 411bf...795
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #8 Skrevet 19. juni 2015 Jeg ville tatt en prat med legen før du bestemmer deg for noe. Det er helt normalt med ubehag og blødninger den første tiden. Anonymous poster hash: 819df...88f
Coronas Skrevet 21. mai 2016 #9 Skrevet 21. mai 2016 Kan man ikke trene etter å satt inn spiralen? Jeg elsker å trene. Hvor lenge skal man vente til man kan det da?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #10 Skrevet 21. mai 2016 7 minutter siden, Coronas skrev: Hvor lenge skal man vente til man kan det da? En uke. Anonymkode: d745e...94a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå