AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #1 Skrevet 18. juni 2015 Jeg fant ikke noe særlig om dette i media, men her er noe jeg fant: http://www.dagsavisen.no/innenriks/kompetansekrav-til-alle-lærere-1.289202 Jeg har hørt om dette fra lærere på høgskolen det jeg studerte i år. Om noen år (10?) vil det altså bli krav om mastergrad for alle lærere. Jeg fikk høre at dette må nesten skole/kommune ordne for de som da ikke har mastergrad. For de faste ansatte hvert fall. Men hva med de som ikke har mastergrad og jobb/fast jobb i den perioden? Er dette noe de må finansiere selv? For min del valgte jeg å ta videreutdanning (flere fag) enn master men tydeligvis var det en dårlig ide?? Jeg håper (og regner med) at jeg kommer til å ha jobb innen disse kravene er satt og at ting dermed vil ordne seg, men har jo hørt om lærere som jobber i vikariat i åresvis her og der.... Uansett vil det nok være folk som utdanner seg uten master de neste årene. Så noen som har peiling på hvordan dette vil bli i praksis? Burde vi uten master ta fatt i lærebøkene og evt ta på oss mer studiegjeld? Jeg fikk tips fra høgskolen om at det egentlig var best for meg å bare gjøre det så fort som mulig. Så var jeg ferdig med det. Men jeg har studielån oppetter ørene fra før... Og med fagene jeg har er det ikke så enkelt å få fast jobb. Da må jeg ta flere fag (som jeg har lyst til og har vurdert), men da blir det smør på flesk med master i tillegg. Jeg har massevis av poeng i det ene faget, men kompetansen min driter jo folk i.. 30stp i et fag er tydeligvis bedre enn en bachelorgrad for å ha god faglig dybde........ Også skal det kreves mastergrader i tillegg... Misforstå meg rett, jeg har lyst på en master. Kunne gjerne tenkt meg det. Men jeg er så nervøs for om jeg må jobbe i vikariater i evigheter og bruke lang tid på en master. Jeg kommer til å bli mindre ettertraktet enn jeg er allerede. Med mindre jeg tar 60stp i et fag til, noe som tydeligvis går i dass uansett da jeg helst bør ha master... Føler jeg da ender opp med å studere resten av livet xDAnonymous poster hash: 7439a...4bf
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #2 Skrevet 18. juni 2015 Lærere behøver ikke master og barn behøver ikke å lære MER men bedre.Anonymous poster hash: 25d3d...600 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 Du kan jo ta master deltid, vel? Samtidig som at du begynner å jobbe. Så slipper du å ta opp mer studielån, samtidig som at du har pensjonssopptjenende jobb. Anonymous poster hash: 199fb...e49
lillsunshine Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Vel tar du master nå, så får du vel tittelen lektor, dvs., høyere lønn også. Om du i tillegg har ekstra studiepoeng så skal du kunne bli lønnet som lektor med opprykk, dvs., enda bedre lønn. Om du i tillegg klarer å ta noen viktartimer ved siden av masteren, så kan du jo spare litt ved siden av masteren? Uansett, 2 år er ikke all verden med studielån om du tenker på hva du vil få i lønnsstigning. Jeg trodde forrresten lærere med master var ettertraktet. Men det er kanskje slik at du ikke vil jobbe på VGS og heller på ungdomsskole/barneskole? Det er noe jeg ikke forstår med tanke på masterkravet. Dersom man tar master, så må man jo bli lønnet deretter, men slik jeg forstår det ansetter ikke de helst ikke de med master på slike trinn, fordi de er dyrere? Og man kan ikke akkurat bli lønnet som adjunkt med master.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Det blir nok ikke tilbakevirkende kraft for dette kravet. De som har utdanningen som er 4 årig får jobbe med den. Men de som tar utdanningen når dette starter må ta en master. Det er flere yrker opp igjennom tidene som har hatt en slik utvikling, flere år på skolen gir (som regel) mer kunnskap. Men de som allerede har tatt utdanningen slipper å ta opp fag eller å legge til utdanning. Mulig man må kurses noe. Anonymous poster hash: b1690...6ff
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 TS her. Jeg vurderer å ta en master ved siden av jobb, men ikke helt enda. Jeg føler det blir for mye gjeld av å ta den på heltid. Jeg har allerede 5 år med studielån. Syns det er litt mye hvis jeg skal ha 2 år til..?:S Og ja, jeg ønsker helst å jobbe på barne/ungdomsskole. Disse mastergradsutdanningene er jo master i grunnskolelærer, så de blir vel uansett mer ettertraktet på fks barneskoler enn lektor i norsk. Og ja, jeg får nå håpe at utdanningen min holder. Jeg får se an om noen år. Begynner det å nærme seg og jeg ikke får fast jobb så får jeg vurdere master i 2016 og håpe jeg hvertfall har et vikariat så jeg kan tjene penger mens jeg holder på. Anonymous poster hash: 7439a...4bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå