Gå til innhold

Når pusser du tennene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange ganger pusser du tennene per dag? (Sikkert to for de fleste)

Før eller etter frokost? Eller spiser du i det hele tatt frokost? 

Anonymous poster hash: 4247b...2fb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg står opp og er på badet. FØR frokost. Du skal alltid pusse før frokost for å få av bakteriebelegget som har lagt seg i løpet av natten. Dette belegget får bla matrester ol til å feste seg og skape problemer.

Ellers før jeg legger meg

Anonymous poster hash: 7973e...29f
AnonymBruker
Skrevet

Du skal alltid pusse før frokost for å få av bakteriebelegget som har lagt seg i løpet av natten. 

Det har jeg også hørt, men har også hørt det motsatte. At det ikke er vits å pusse før for da kommer belegget igjen med en gang man har spist. . 

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også hørt, men har også hørt det motsatte. At det ikke er vits å pusse før for da kommer belegget igjen med en gang man har spist. . 

Man skal ikke pusse tennene rett etter måltider. Munnen skal få tid på seg (minst 1 time) til å bygge opp igjen korrekt PH-verdi etter maten

AnonymBruker
Skrevet

Pusser tennene om morgenen etter frokost og dusj. Tannlegen min har anbefalt å pusse tennene etter frokost, og det er også det jeg liker best. Drikker ikke juice og det er nok minimale sjanser for syreskader, faktisk så er fluor med på å forebygge det.

Deretter før leggetid.

Anonymous poster hash: d26bb...165
  • Liker 1
Skrevet

Pusser før frokost, liker ikke å spise med masse gugge i munnen.  Pusser før jeg legger meg og kanskje en gang til i løpet av dagen hvis jeg skal noe spesielt. 

Skrevet

Hvis jeg skal pusse tennene og spise frokost med kort tid i mellom, så spiser jeg først så jeg ikke får tannkremsmak på maten. Ellers så pusser jeg tennene først om det går en stund før jeg skal spise. Har ikke tenkt over hva som er "riktig". Og så pusser jeg om kvelden når jeg skal legge meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke pusse tennene rett etter måltider. Munnen skal få tid på seg (minst 1 time) til å bygge opp igjen korrekt PH-verdi etter maten

I så fall må man jo også vente minst en time fra man har pusset tennene til man spiser. 

Anonymous poster hash: fc512...c83

• Liker 2
Skrevet

Før jeg legger meg. Har aldri klart å lage meg den vanen å pusse tenner om morgenen også. Jeg har aldri hatt hull

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pusser også kun før jeg legger meg. Lite tradisjon i min familie for å pusse tennene om morran. Å pusse rett før man spiser virker jo uansett rimelig meningsløst.

Anonymous poster hash: eafa6...0b6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pusser også kun før jeg legger meg. Lite tradisjon i min familie for å pusse tennene om morran. Å pusse rett før man spiser virker jo uansett rimelig meningsløst.

Anonymous poster hash: eafa6...0b6

Har dere egne tradisjoner for pussing av tenner i familien?  :fnise:

Man skal egentlig pusse tennene før frokost. Pusser man etter så gnir man inn alle syrene fra frokosten på tennene. Men skjønner godt de som vil pusse etter frokost, selv om jeg aldri opplever å få dårlig ånde eller noe av å pusse før :)

Anonymous poster hash: 1b69c...386

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid god tid på morningen, så blir alltid en kopp kaffe eller to før tannpuss og dusj. På kvelden bruker jeg tanntråd og pusser rett før jeg går til sengs. Føler jeg at jeg får "pels" på tennene i løpet av dagen pusser jeg ekstra da, men kun med vann.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Fy, kor ekkelt med dei som ikkje pussa om morgon en.

Eg pussa kvar morgon og kveld. Også pusser eg før eg går frå huset om eg skal td på fest osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pusser tennene med tannkrem uten fluor etter frokost. Og med fluor før jeg legger meg. 1-2 dager i uka hender det at jeg pusser dem raskt iløpet av dagen også - uten fluor.

Anonymous poster hash: ba4ea...7c7
Skrevet

Pusser to ganger om dagen (morgen og kveld). Det viktigste er å pusse tennene rett før du legger deg, for da blir det ikke liggende bakterier i munnen i mange timer. Om morningen vil jeg anbefale å pusse dem etter du har spist frokost. Å pusse tennene rett etter du har stått opp (før frokost) er null poeng.

Skrevet

Etter frokost og før jeg legger meg, og av og til en gang ekstra på ettermiddagen hvis jeg skal ut på noe gøy.

Skrevet

Pusser etter frokost om morgenen og på kvelden rett før jeg legger meg.

Skrevet

Pusser kun tunga før frokost for å få vekk det ekle belegget, også pusser jeg tennene ordentlig etter frokost. Pusser når jeg skal legge meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Pusser kun på kvelden. Har aldri fått inn noe vane på å gjøre det om morgenen. Lærte det ikke hjemmefra heller.... Har hatt mye hull.

Anonymous poster hash: c9a7b...ce5

Skrevet

Jeg må bruke fluortannkrem på resept, og den skal brukes før frokost og før jeg legger meg..
Og Corsodyl munnskyll etter måltid x)

Men jeg har tann/munn problemer da ._.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...