Gå til innhold

Hans foreldre er fetter/kusine...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen risiko å barn med ham? Han og jeg er ikke i slekt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: e1a7a...3f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Fetter/kusineforhold regnes ikke som incest,

det er ikke forbudt etter Norsk lov, heller.

Anonymous poster hash: ea928...b9a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skjønte spm.. Jeg mente, er det genetiske risiko ved å få barn med en slik mann?

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du skjønte spm.. Jeg mente, er det genetiske risiko ved å få barn med en slik mann?

Ts

Tror ikke du skjønte AB's svar...

Anonymous poster hash: bfd2c...214

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Fetter/kusineforhold regnes ikke som incest,

det er ikke forbudt etter Norsk lov, heller. Anonymous poster hash: ea928...b9a

Jeg har absolutt skjønt spørsmålet, men du har ikke skjønt verken Norske myndigheters helsemessige vurderinger av fetter/kusineforhold eller mitt svar.

Hadde det her blitt vurdert som en risiko fra Norske Helsemyndigheter, så hadde fetter/kusineekteskap vært forbudt med lov.

• Liker 20
Skrevet

Jeg har absolutt skjønt spørsmålet, men du har ikke skjønt verken Norske myndigheters helsemessige vurderinger av fetter/kusineforhold eller mitt svar.

Hadde det her blitt vurdert som en risiko fra Norske Helsemyndigheter, så hadde fetter/kusineekteskap vært forbudt med lov.

Og du har ikke skjønt at helsemyndighetene ikke bare kan bestemme. Det er en politisk prosess. Helsefaglig er det mange som ønsker å forby søskenbarn-ekteskap fordi det gir mange misdannelser hos barn. Men politikerne holder igjen, problemet er ikke stort nok vs innvandringsfiendtlighet.

Helsefagfolk ønsker også totalforbud mot røyking fordi det gir så uheldig påvirkning på mennesker. De har heller ikke fått det igjennom stortinget.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en større risiko for at et barn får arvelige sykdomer når foreldrene hans er i nær slekt, og siden han er barn av søskenbarn så har han den ekstra store muligheten med seg til sine barn igjen. 

Jeg kjenner et par som er søskenbarn og har fått barn, alt er i orden med den ungen, men hun har det jo i seg sånn at hennes unge igjen kan risikere å arve noe. Husker det sto bemerking på fødselspapirene hennes at foreldrene er i nær slekt. 

Søskenbarnekteskap er vel heller ikke så uvanlig, bare se på kongefamilien vår. 

Anonymous poster hash: 724e3...76b
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og du har ikke skjønt at helsemyndighetene ikke bare kan bestemme. Det er en politisk prosess. Helsefaglig er det mange som ønsker å forby søskenbarn-ekteskap fordi det gir mange misdannelser hos barn. Men politikerne holder igjen, problemet er ikke stort nok vs innvandringsfiendtlighet.

Helsefagfolk ønsker også totalforbud mot røyking fordi det gir så uheldig påvirkning på mennesker. De har heller ikke fått det igjennom stortinget.

Problemet er ikke hvis en fetter og kusine gifter seg og får barn en gang, problemet er hvis dette skjer flere generasjoner på rad.

Anonymous poster hash: 4072d...a7b

• Liker 16
Skrevet

Problemet er ikke hvis en fetter og kusine gifter seg og får barn en gang, problemet er hvis dette skjer flere generasjoner på rad. Anonymous poster hash: 4072d...a7b

Dette. Og dersom han er frisk og familien ikke har arvelige sykdommer på hans foreldres felles side er du nok rimelig trygg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En som stefaren min kjenner er fetter og kusine, og har to barn. Husker ikke nøyaktig hva som feiler dem, men ikke den samme sykdommen ihvertfall. Begge er inn og ut av sykehuset hele tiden.

Anonymous poster hash: 9e9d2...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om Dronning Sonja ville spurt om det samme... Kong Haralds foreldre var fetter og kusine. 

Anonymous poster hash: ffa5f...45c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Den største risikoen rammer jo fetteren og kusinens barn. Altså din kjæreste. Har du funnet mange feil på ham?

Anonymous poster hash: 5e876...f83

• Liker 4
Skrevet

Er det noen risiko å barn med ham? Han og jeg er ikke i slekt i det hele tatt.

Han kan ha litt økt sjanse for den type arvelige sykdommer hvor du må ha sykdomsgen fra både mor og far for å bli syk. Men hans barn igjen arver bare en kopi av hvert genpar fra faren, resten av genparet får det fra deg. Det skal derfor være ok med tanke på deres barn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en større risiko for at et barn får arvelige sykdomer når foreldrene hans er i nær slekt, og siden han er barn av søskenbarn så har han den ekstra store muligheten med seg til sine barn igjen

Nei. Risikoen ved å få barn med nære slektninger skylder opphopning av de samme recessive sykdomsgenene. Dvs at han har en økt risiko for at slike slår ut hos seg selv, men det har de tydeligvis ikke gjort så langt, men med en gang han får barn med en som ikke er i slikt løper de samme risiko for recessive sykdommer som alle andre.

Største risikoen her er at han bærer på et eller annet som kommer senere i livet, men med et tilfelle av søskenbarn er ikke denne risikoen så enormt stor i forholde til den vi alle løper heller. (Søskenbarn deler bare opptil 25% av dna.)

Dette ser man også hos dyr, selv om man har innavlet i flere generasjoner vil ett enkelt tilfelle av utavl minimere risikoen kraftig fra første generasjon. 

Anonymous poster hash: e5431...057

• Liker 2
Skrevet

Det som er virkelig kjipt ved kulturer der søskenbarnekteskap er vanlig er jo at det er jo ikke snakk om ETT søskenbarnpar i ETT ledd som gjør dette, men at man om og om igjen i ledd etter ledd gifter seg med søskenbarn. DETTE er ikke bra for genenes utvikling....

• Liker 1
Skrevet

En som stefaren min kjenner er fetter og kusine, og har to barn. Husker ikke nøyaktig hva som feiler dem, men ikke den samme sykdommen ihvertfall. Begge er inn og ut av sykehuset hele tiden.Anonymous poster hash: 9e9d2...9c3

stefaren min kjenner to som har tre barn med forskjellige sykdommer og foreldrene er ikke fetter og kusine
  • Liker 5
Gjest smilejenta
Skrevet

Det er vel en større risiko for at et barn får arvelige sykdomer når foreldrene hans er i nær slekt, og siden han er barn av søskenbarn så har han den ekstra store muligheten med seg til sine barn igjen.

Jeg kjenner et par som er søskenbarn og har fått barn, alt er i orden med den ungen, men hun har det jo i seg sånn at hennes unge igjen kan risikere å arve noe. Husker det sto bemerking på fødselspapirene hennes at foreldrene er i nær slekt.

Søskenbarnekteskap er vel heller ikke så uvanlig, bare se på kongefamilien vår.

Eller forfedrene dine.

Obs! Obs! Pass på for "siden du er barn av et søskenbarn-ekteskap langt oppi familietreet så har du den ekstra store muligheten med deg til dine barn igjen" - ser du hvor feil det blir?

Du tror vel at vi stammer fra aper, og da sikkert milliarder av aper og at ingen av disse "apene" fikk barn med hverandre.

Hva skylder dere på når barn får sykdommer hvor foreldrene ikke er i slekt? Hvorfor kan ikke det være samme grunn som når et barn får samme sykdomer men foreldrene er i slekt, for da er jo grunnen: fordi foreldrene er i slekt har barnet fått denne sykdommen.

Trist at vi ikke har kommet lengre, eller så er det kanskje nettopp det at vi har kommet lengre og derfor på liv og død må vi finne feil i alt det som var normalt i gamledager.

AnonymBruker
Skrevet

Eller forfedrene dine.

Obs! Obs! Pass på for "siden du er barn av et søskenbarn-ekteskap langt oppi familietreet så har du den ekstra store muligheten med deg til dine barn igjen" - ser du hvor feil det blir?

Du tror vel at vi stammer fra aper, og da sikkert milliarder av aper og at ingen av disse "apene" fikk barn med hverandre.

Hva skylder dere på når barn får sykdommer hvor foreldrene ikke er i slekt? Hvorfor kan ikke det være samme grunn som når et barn får samme sykdomer men foreldrene er i slekt, for da er jo grunnen: fordi foreldrene er i slekt har barnet fått denne sykdommen.

Trist at vi ikke har kommet lengre, eller så er det kanskje nettopp det at vi har kommet lengre og derfor på liv og død må vi finne feil i alt det som var normalt i gamledager.

Hvis du kan litt om biologi så bør du skjønne at når to søskenbarn får barn så har det barnet større sjanse for å arve arvelige sykdommer siden foreldrene er i nær slekt, og deres barn igjen bærer den videre. Det er ikke foruten grunn at det var snakk om noen år siden å forby søskenbarnekteskap.

Jeg synes det er helt feil å gifte seg med noen som er i så nær slekt. De har jo de samme besteforeldrene på ene siden..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...