AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 http://m.db.no/2015/06/17/nyheter/innenriks/samfunn/39727014/ Når ble man automatisk ufør pga amputasjon av et bein? "Det er lov å bruke sunn fornuft" sier den uføre da han måtte betale full pris på NSB. Vel, mange har da full jobb selv uten noen av beina... Så hvordan kan man forvente at folk skal ta utgangspukt i at man er ufør bare pga et manglende bein? Dette er ikke en tråd om uføre og hva som gjør deg ufør, han har kanskje senskader av kreftbehandlingen. Men å forvente at folk tror du er ufør pga et amputert bein er veldig merkelig. Har du uførebevis, må du huske å ta det med deg! Ikke alltid man kan vurdere hvem som er ufør bare ved å se på dem...Anonymous poster hash: 94fbf...44f 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 http://m.db.no/2015/06/17/nyheter/innenriks/samfunn/39727014/ Når ble man automatisk ufør pga amputasjon av et bein? "Det er lov å bruke sunn fornuft" sier den uføre da han måtte betale full pris på NSB. Vel, mange har da full jobb selv uten noen av beina... Så hvordan kan man forvente at folk skal ta utgangspukt i at man er ufør bare pga et manglende bein? Dette er ikke en tråd om uføre og hva som gjør deg ufør, han har kanskje senskader av kreftbehandlingen. Men å forvente at folk tror du er ufør pga et amputert bein er veldig merkelig. Har du uførebevis, må du huske å ta det med deg! Ikke alltid man kan vurdere hvem som er ufør bare ved å se på dem...Anonymous poster hash: 94fbf...44f Helt enig! Anonymous poster hash: 3c17e...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Det er jo arbeidsevne og ikke diagnose som avgjør om du blir ufør eller ikke. Han må huske å ta med seg beviset, men jeg synes ikke det hadde gjort noe om bilettøren var litt slækk. Det er jo ikke utenkelig at han snakker sant om at han er ufør når han ser sånn ut. Anonymous poster hash: 7ab6d...cb3 1
Gjest Hold the door Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 (endret) - Endret 7. mars 2017 av Hold the door
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 Det er jo arbeidsevne og ikke diagnose som avgjør om du blir ufør eller ikke. Han må huske å ta med seg beviset, men jeg synes ikke det hadde gjort noe om bilettøren var litt slækk. Det er jo ikke utenkelig at han snakker sant om at han er ufør når han ser sånn ut. Anonymous poster hash: 7ab6d...cb3 Helt enig i at kontrolløren kunne vært slækk. Jeg reagerer bare på at passasjeren mener det er så innlysende at han er ufør bare fordi han mangler et bein.Anonymous poster hash: bc854...858 1
debattanten Skrevet 18. juni 2015 #6 Skrevet 18. juni 2015 I det ene øyeblikket klager handicappede mennesker på at de ikke er det og kan arbeide, i det neste så klager de på at de nettopp er handicappede. Må folk slutte med denne sutringen! 3
Gjest Gjest_Idja Skrevet 18. juni 2015 #7 Skrevet 18. juni 2015 Den artikkelen reagerte jeg også på. Er det ikke bare fint at samfunnet ikke tar for gitt at man er ufør selv om man er handicappet? 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #8 Skrevet 18. juni 2015 Det er jo arbeidsevne og ikke diagnose som avgjør om du blir ufør eller ikke. Han må huske å ta med seg beviset, men jeg synes ikke det hadde gjort noe om bilettøren var litt slækk. Det er jo ikke utenkelig at han snakker sant om at han er ufør når han ser sånn ut. Anonymous poster hash: 7ab6d...cb3 Det er faktisk ikke så enkelt. Tap av kroppsdeler har definerte uførhetsgrader. Du er (om jeg husker rett) 10% ufør om du mangler tommel, selv om du kan jobbe 100%. Men jeg støtter bilettøren Anonymous poster hash: 7aec7...7d2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2015 #9 Skrevet 18. juni 2015 Syns ikke dette var noe å gå til avisen med. Har du glemt kortet, så har du glemt. Kan jeg gå i bilettluken og spille kav psykotisk og si jeg er ufør? Har glemt kortet, men du hører vel jeg er syk? Eller kjøpe meg hvit stokk....si jeg er blind. Jeg har også med neg ledsager som skal gå gratis. Nei enig med tsAnonymous poster hash: bdb9d...77f 3
SiMa Skrevet 19. juni 2015 #10 Skrevet 19. juni 2015 Det er faktisk ikke så enkelt. Tap av kroppsdeler har definerte uførhetsgrader. Du er (om jeg husker rett) 10% ufør om du mangler tommel, selv om du kan jobbe 100%. Men jeg støtter bilettøren Anonymous poster hash: 7aec7...7d2 Det skilles mellom medisinsk uførhet, som har den skjematiske inndelingen du viser til, og arbeidsmessig uførhet, dvs evnen/muligheten til å tjene penger ved egen arbeidsinnsats. Honnørrabatt er knyttet til arbeidsmessige uførhet. 2
Gjest chisandra Skrevet 19. juni 2015 #11 Skrevet 19. juni 2015 Jeg synes det var i overkant firkantet gjort at han ikke kunne fått honnørrabatten sin, men å gjøre en SÅ stor sak ut av det? Nja....avisene skal jo fylles i agurktida også.
Sugerøret Skrevet 20. juni 2015 #12 Skrevet 20. juni 2015 Er ufør selv og har alltid med meg kortet .I tilfelle. Er arbeidsevne som avgjør om en er ufør eller ei.En med manglendes bein (men med protese f.eks) kan fint jobbe.. Reglene for ufør/honnørbillet er klar.. Mannen hadde ikke med seg beviset. Da får'n ta ansvar selv Men mener jo at konduktøren kunne brukt øynene..Mulig han var blind ?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #13 Skrevet 20. juni 2015 Jeg hadde en kollega som hadde mistet et bein. Han jobbet på kontor, og det kunne han fint gjøre med et bein, siden han satt foran PC. Brukte krykker til og fra kontoret og klarte seg fint sånn. Anonymous poster hash: c2af2...883
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2015 #14 Skrevet 20. juni 2015 I det ene øyeblikket klager handicappede mennesker på at de ikke er det og kan arbeide, i det neste så klager de på at de nettopp er handicappede. Må folk slutte med denne sutringen! Avisene og media bør slutte å ta inn slike historier og løse sakene for dem som er villig til å få ansiktet sitt på trykk. De andre som ikke takler den påkjenningen får ikke løst sin sak eller slipper å betale et gebyr fordi de ikke har med seg nødvendig legitimasjonskort. Og det er ikke alltid ting er slik som de blir fremstilt....Anonymous poster hash: adce7...4b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå