Gå til innhold

Klage på karakteren E


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opplevd å gå fra E til C ved å klage. Klag ivei!



Anonymous poster hash: 9abd2...f90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Har opplevd å gå fra E til C ved å klage. Klag ivei!

Anonymous poster hash: 9abd2...f90

 

 

 

 

Det hadde jo vært noe, men jeg gjorde ikke en så god eksamen i noen av fagene at det kommer til å skje meg dessverre. Det ene faget er jeg usikker på, jeg tror karakteren E er riktig, men E ligger jo veldig på grensa til stryk, så det kommer litt an på sensoren. Det andre faget skulle jeg nok egentlig hatt D i, men sensoren har vært veldig streng. Så der er mulighetene for at jeg kan få D i stedet for E. Men likevel hadde jeg blitt mer fornøyd med stryk nå.

Anonymous poster hash: ff569...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt be om begrunnelse på karakteren før du klager! Da kan du tenke gjennom om du er enig med sensor i de aktuelle punktene, og deretter skrive din mening (med konkrete og gode begrunnelser) på dette i din klage.

Det er ikke nødvendig. Ny sensor vil ikke få oppgitt hverken opprinnelig karakter eller kandidatens begrunnelse for klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syntest dette er utnyting av sysstemet. Synstest også det bør opgis hvor mange ganger mann har tatt en eksamen på vittnemålet. Urettferdig om noen kan konnte og få bedre karakter om andre må ta til takke med E på førrste forrsøk.

Anonymous poster hash: b6fcf...525

 

 

Alle har vel, så vidt meg bekjent, alltid 3 eksamensforsøk? Slik er det iallfall på mitt universitet. Det er derfor helt lov og helt greitt å at en eksamen på nytt for å forbedre en karakter. Det er jeg sikker på at man kan gjør de aller fleste plasser, men det er godt mulig man må vente et helt år for å få lov til å ta den, ved å "følge" ordinær undervisning. Man bør heller være glad for at vi har den muligheten. Poenget med utdanning er uansett å lære noe, så om man lærer mer ved å lese og ta en eksamen på nytt, så gagner det alle og det er ikke urettferdig.

 

Det er stort sett egnetlig ingen fordel med å måtte gjøre dette. Har selv kontet en eksamen for å få bedre karakter (noe jeg gjorde heldigvis), men det betyr at man må gjøre det i tillegg til faga man skal ta, noe som bare fører til ekstra mye arbeid ett semester.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har vel, så vidt meg bekjent, alltid 3 eksamensforsøk? Slik er det iallfall på mitt universitet. Det er derfor helt lov og helt greitt å at en eksamen på nytt for å forbedre en karakter. Det er jeg sikker på at man kan gjør de aller fleste plasser, men det er godt mulig man må vente et helt år for å få lov til å ta den, ved å "følge" ordinær undervisning. Man bør heller være glad for at vi har den muligheten. Poenget med utdanning er uansett å lære noe, så om man lærer mer ved å lese og ta en eksamen på nytt, så gagner det alle og det er ikke urettferdig.

 

Det er stort sett egnetlig ingen fordel med å måtte gjøre dette. Har selv kontet en eksamen for å få bedre karakter (noe jeg gjorde heldigvis), men det betyr at man må gjøre det i tillegg til faga man skal ta, noe som bare fører til ekstra mye arbeid ett semester.

 

Likevell vill jeg si det er en bedre perstasjon å oppnå noe gjenom kun førstegangseksamener enn om man tar opp igjenn eksamener hele tiden. Om mann feksempel sammenligner to som ellers har likt snitt. Og det burde kommet fram på vittnemålet.

Anonymous poster hash: b6fcf...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Likevell vill jeg si det er en bedre perstasjon å oppnå noe gjenom kun førstegangseksamener enn om man tar opp igjenn eksamener hele tiden. Om mann feksempel sammenligner to som ellers har likt snitt. Og det burde kommet fram på vittnemålet.

Anonymous poster hash: b6fcf...525

 

 

Hvorfor så opptatt av hva som er en presentasjon eller ikke? Poenget er vel at man har lært noe gjennom utdanningen sin. Som jeg sa, det er som regel ingen fordel med å ta opp en eksamen, ved at konting går utover tiden til de andre fagene man skal ta det semesteret, man kommer på etterskudd og får en samla større arbeidsmengde, enn om en hadde latt karakteren fra førstegangseksamen stå der. Da er det vanskeligere å prestere godt på de eksamenene som man skal ta det semesteret.

 

Dessuten, om det hadde stått på vitnemålet at det var 2. gangsforsøk, så hadde jeg ikke nødvendigvis sett på det som et svakhetstegn hos kandidaten. Tverimot, jeg hadde tolket det som kandidaten er villig til å ville "rette opp" i sine feil. Det viser styrke hos kandidaten, som kan være en attraktiv egenskap hos en arbeidssøker. Det kan være så mange ymse grunner til at man har gjort det dårlig på en eksamen og føler en må ta den opp igjen. Det kan selvsagt være at man har vært en lat jævel og har fortjent det selv, eller man har hatt omstendigheter som har gjort det vanskelig. Og da er det bra at man får ordne opp ved å ta eksamen på nytt.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Det er ikke nødvendig. Ny sensor vil ikke få oppgitt hverken opprinnelig karakter eller kandidatens begrunnelse for klage.

Sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) en må klage på karakter innen 3 uker etter den ble offentlig

2) en må ikke be om begrunnelse før en klager .

3) dersom en ber om begrunnelse skal dette helst skje 1 uke etter karakteren er kunngjort ( noe variasjon mellom utdannings institusjonene - sjekk eksamens informasjonen / regelverket på ditt utdaninningssted )

4) dersom du ber om begrunnelse løper klagetiden 3 uker fra du mottok begrunnelsen

5) dersom du klager skal ikke ny sensor / kommisjon ha kjennskap til opprinnelig karakter / opprinnelig kommisjon sin begrunnelse . Ei heller din mening om hvorfor du klager.

6) undersøk om ditt studiested har konteeksamen , denne muligheten blir stadig avskaffet og ved enkelte læresteder er det denne muligheten en myte.

Lykke til !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

100%. UH-loven er klar på dette.

 

Min lærer på HIOA har sagt at sensor får vite karakteren studenten hadde fått. Dette har hun selv også fått når hun har vært sensor.. 

Så kanskje ikke likt over alt.

Anonymous poster hash: 4361c...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lærer på HIOA har sagt at sensor får vite karakteren studenten hadde fått. Dette har hun selv også fått når hun har vært sensor..

Så kanskje ikke likt over alt.

Anonymous poster hash: 4361c...f1d

Loven gjelder også HIOA, så jo. Tidligere var det slik at det var opp til hver enkelt institusjon å bestemme, men dette ble endret for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Syntest dette er utnyting av sysstemet. Synstest også det bør opgis hvor mange ganger mann har tatt en eksamen på vittnemålet. Urettferdig om noen kan konnte og få bedre karakter om andre må ta til takke med E på førrste forrsøk.

Anonymous poster hash: b6fcf...525

Hvis man er så uforbøud er det vel bare å takke ja til neste eksamen i faget? Alle har rett på å ta eksamener på nytt, stryker man har man rett til å ta eksamen en gang til sånn at man har sjangs på å fortsette studiet sammen med resten av klassen. Jeg ser på det å konte som et tap, tap av energi og tid. Så å "konte" med vilje (tenker da på de som virkelig utnytter systemet ved å levere blankt for så å konte) er ikke noe jeg kommer til å gjøre mtp. alt ekstra arbeidet og timer med å sitte å lese når andre på ens studie har ferier og koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...