AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er ei jente på 21 år som alltid har vært glad i fysisk aktivitet. Før drev jeg på med ulike idretter, men de siste årene har jeg kun trent "på egen hånd". Elsker jogging og andre former for kardio, og prøver også å bli mer glad i styrketrening. Er fysisk aktiv hver dag, og varierer tidspunktet på dagen jeg trener, alt fra kl 8 til kl 21. Får ofte høre av familie og venner at jeg trener mye, og at jeg må passe på at jeg ikke trener for mye. Selv synes jeg ikke det, men dette er jo noe jeg tenker over siden jeg får det påpekt så ofte. Vil derfor gjerne høre hva dere mener. Trener jeg for mye og/eller for ensidig? Mandag: Jogge 45 minutter, styrketrening 30 minutter Tirsdag: Jogge 60 minutter, tøye 10 minutter Onsdag: Jogge 30 minutter, gruppetime på senteret 40 minutter (mest styrke) Torsdag: Ellipsemaskin 45 minutter, styrketrening 30 minutter. Fredag: Jogge 60 minutter, tøye 10 minutter Lørdag: Jogge 30 minutter, ellipsemaskin 20 minutter, styrketrening 20 minutter Søndag: Jogge 40 minutter, gruppetime på senteret 30 minutter (mest styrke) Kan noen vær så snill å si sin mening?? Anonymous poster hash: 723d7...398
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 En hviledag hadde kanskje ikke skadet, men jeg vil ikke si at mengdene i seg selv, på dagene du trener, er ekstreme hvis du trives med det og er i god form. Anonymous poster hash: 2e147...58f
FitnessIna Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Du bør nok ta deg en hviledag - kroppen trenger å restituere seg fra jogging også :-) Når det er sagt, så skriver du lite om hvor intensivt du trener - en 30-min joggetur i sone 1 er noe helt annet enn en joggetur i sone 5, og krever ulik restitusjon. Ville også lagt styrke og løping på forskjellige dager, da dette gir kroppen forskjellige signaler. Om du har noen mål innen styrketrening vil løping ta energi fra den kommende styrkeøkten, som også påvirker resultatet.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Du bør nok ta deg en hviledag - kroppen trenger å restituere seg fra jogging også :-) Når det er sagt, så skriver du lite om hvor intensivt du trener - en 30-min joggetur i sone 1 er noe helt annet enn en joggetur i sone 5, og krever ulik restitusjon. Ville også lagt styrke og løping på forskjellige dager, da dette gir kroppen forskjellige signaler. Om du har noen mål innen styrketrening vil løping ta energi fra den kommende styrkeøkten, som også påvirker resultatet. Jeg driver ikke særlig intensiv kardiotrening. Jogging i vanlig tempo (rundt 10 km/t), og av og til legger jeg inn noen intervaller på 1 minutt med 20 sekunder pause i mellom, men dette er heller ikke noe jeg tar meg helt ut av. Har ikke noen mål med styrketreningen :-) Det er kardiotrening jeg elsker, trener styrke egentlig bare for å få litt variasjon, og prøve ut nye ting. Anonymous poster hash: 723d7...398
FitnessIna Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Jeg driver ikke særlig intensiv kardiotrening. Jogging i vanlig tempo (rundt 10 km/t), og av og til legger jeg inn noen intervaller på 1 minutt med 20 sekunder pause i mellom, men dette er heller ikke noe jeg tar meg helt ut av. Har ikke noen mål med styrketreningen :-) Det er kardiotrening jeg elsker, trener styrke egentlig bare for å få litt variasjon, og prøve ut nye ting. Anonymous poster hash: 723d7...398 Vet du hva pulsen din ligger på? Da skjønner jeg Synes allikevel at du kanskje skal dele opp, så får du litt mer ut av begge deler. Legg inn 1-2 hviledager i uken, og når du trener styrke kan du fokusere på øvelser som styrker fremdritsmusklaturen. Du trenger heller ikke holde noe på med ellipse, med mindre du synes dette er veldig gøy, for genrelt sett er det best for rehab ift rygg/knær, slik jeg opplever det. Jeg ville heller satt det opp som dette - men igjen, kun min mening ift restitusjon og oppsett av løpingen, ikke noe du må gjøre selv Mandag: Styrketrening, 1 time (fokus på fremdriftsmusklatur) Tirsdag: Jogge 60 minutter, tøye 10 minutter Onsdag: Fri Torsdag: Løpe intervaller, intensivt, ev. gruppetime Fredag: Styrketrening ev. gruppetime (fokus på fremdriftsmusklatur) Lørdag: Fri/rolig langkjøring Søndag: Fri/rolig langkjøring Endret 17. juni 2015 av FitnessIna
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 Vet du hva pulsen din ligger på? Da skjønner jeg Synes allikevel at du kanskje skal dele opp, så får du litt mer ut av begge deler. Legg inn 1-2 hviledager i uken, og når du trener styrke kan du fokusere på øvelser som styrker fremdritsmusklaturen. Du trenger heller ikke holde noe på med ellipse, med mindre du synes dette er veldig gøy, for genrelt sett er det best for rehab ift rygg/knær, slik jeg opplever det. Jeg ville heller satt det opp som dette - men igjen, kun min mening ift restitusjon og oppsett av løpingen, ikke noe du må gjøre selv Mandag: Styrketrening, 1 time (fokus på fremdriftsmusklatur) Tirsdag: Jogge 60 minutter, tøye 10 minutter Onsdag: Fri Torsdag: Løpe intervaller, intensivt, ev. gruppetime Fredag: Styrketrening ev. gruppetime (fokus på fremdriftsmusklatur) Lørdag: Fri/rolig langkjøring Søndag: Fri/rolig langkjøring Grunnen til at jeg bruker ellipsemaskina er at jeg elsker kardiotrening, men må veksle mellom jogging og ellipse, da jeg tror det blir for stor belastning dersom jeg bare jogger. Mener du ellipse ikke er god trening? Er enig i at det kan være lurt å dele opp kardio/styrke, men jeg er rett og slett for lite glad i styrke til at jeg "orker" å ha en hel økt med bare dette. Føler ikke jeg trener skikkelig, og lengter etter kardiotrening hvor jeg svetter og føler jeg trener skikkelig. Men tusen takk for fine tips likevel, skal tenke over det :-) Anonymous poster hash: 723d7...398
FantasDick Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Hvis du ikke svetter og ikke føler at du trener når du trener styrke burde du kanskje legge på mer vekt/kortere pauser? Jeg blir mer "utslitt" av en styrkeøkt enn en joggetur for å si det sånn! 😂 2
JHF Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Hvis du ikke svetter og ikke føler at du trener når du trener styrke burde du kanskje legge på mer vekt/kortere pauser? Jeg blir mer "utslitt" av en styrkeøkt enn en joggetur for å si det sånn! Enig! Noen av mine mest effektive treningsøkter er styrketrening, både styrketime i sal og kettlebelløkter gir høy puls og en godt svett og sliten kropp. Tar en å legger på nok vekt og ikke diller for mye med pauser skal du kjenne det godt i kroppen etter en effektiv økt. Rene cardioøkter gir ikke samme effekten hos meg i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Hvis du ikke svetter og ikke føler at du trener når du trener styrke burde du kanskje legge på mer vekt/kortere pauser? Jeg blir mer "utslitt" av en styrkeøkt enn en joggetur for å si det sånn! Jeg føler jo selvfølgelig at jeg trener, men ikke på samme måte som ved kardiotrening. Men det har kanskje også noe med at jeg elsker kardio framfor noe annet, men føler jeg "må" variere med styrketrening… Anonymous poster hash: 723d7...398
Basun Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Du må ikke ha hviledag, men du bør trene 3-4 av dagene i sone 1-2. Du skriver at du jogger i 10km/t. Tror dette er for mye! Du må jogge saktere. Mosjonister gjør ofte den feilen at de trener for hardt. Siden du jogger så mye vil jeg også anbefale at mye av joggingen skjer på grusveier, i skogen og eventuelt i vannet (aquajogging). Styrketreningen bør også skje på de dagene du ikke har rolige økter. Eks. Mandag jogge 60 min i vanlig tempo/fri dersom du er sliten Tirsdag ca. 6km/t jogging i 45 min eller spinning med lav puls Onsdag 30 min jogging+ gruppetime (styrke) Torsdag samme som tirsdag Fredag Ellipsemaskin 45 min og styrke 30 min Lørdag samme som tirsdag Søndag 40 min jogging+ gruppetime (styrke) Endret 17. juni 2015 av Personenmeg
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Du må ikke ha hviledag, men du bør trene 3-4 av dagene i sone 1-2. Du skriver at du jogger i 10km/t. Tror dette er for mye! Du må jogge saktere. Mosjonister gjør ofte den feilen at de trener for hardt. Siden du jogger så mye vil jeg også anbefale at mye av joggingen skjer på grusveier, i skogen og eventuelt i vannet (aquajogging). Styrketreningen bør også skje på de dagene du ikke har rolige økter. Eks. Mandag jogge 60 min i vanlig tempo/fri dersom du er sliten Tirsdag ca. 6km/t jogging i 45 min eller spinning med lav puls Onsdag 30 min jogging+ gruppetime (styrke) Torsdag samme som tirsdag Fredag Ellipsemaskin 45 min og styrke 30 min Lørdag samme som tirsdag Søndag 40 min jogging+ gruppetime (styrke) Hva skjer hvis jeg fortsetter å jogge med en gjennomsnittshastighet på 10 km/t da? Har gjort dette i ganske lang tid nå, og har ikke merket noen ulemper… Men mulig de kommer snikende etter hvert? Anonymous poster hash: 723d7...398
Basun Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Det kan selvfølgelig hende at du er i såpass god form at du ligger i sone 2 i 10 km/t på asfalt eller på mølle. Dersom du gjør det er det ingen fare :-) Men dersom du ikke gjør det vil du sannsynligvis ikke bli like rask (over tid), samt at sjansen for å få skader vil øke betraktelig (finnes de som ikke blir skadet og). Men jeg tenker at det er bedre å gi "nesten alt du orker" den ene dagen for så å bygge deg opp igjen den andre dagen fremfor å kjøre 2 nokså like løp dagen etter hverandre. Det er forskjellige "ting" du forbedrer i de forskjellige sonene. Dersom du holder deg i samme sone hver dag blir ikke de andre "tingene" like godt trent. Endret 17. juni 2015 av Personenmeg
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 Hvis du ikke svetter og ikke føler at du trener når du trener styrke burde du kanskje legge på mer vekt/kortere pauser? Jeg blir mer "utslitt" av en styrkeøkt enn en joggetur for å si det sånn! Jeg trener bare kardio og styrke, og ja, jeg blir temmelig sliten etter styrkeøkter, men ingenting slår en hard joggeøkt, men det sier jo egentlig lite, det er individuelt og spørs hvor hard du tar i. Men i mine øyne er harde joggeøkter (med intervaller hvor du varierer intensitetssonene) det absolutt verste, jeg får lyst til å grine, men den følelsen etter å ha fullført en slik økt, er temmelig bra. Anonymous poster hash: c874f...131
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #14 Skrevet 17. juni 2015 Jeg trener bare både kardio og styrke, og ja, jeg blir temmelig sliten etter styrkeøkter, men ingenting slår en hard joggeøkt, men det sier jo egentlig lite, det er individuelt og spørs hvor hard du tar i. Men i mine øyne er harde joggeøkter (med intervaller hvor du varierer intensitetssonene) det absolutt verste, jeg får lyst til å grine, men den følelsen etter å ha fullført en slik økt, er temmelig bra. Anonymous poster hash: c874f...131 Anonymous poster hash: c874f...131
Basun Skrevet 17. juni 2015 #15 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Du trenger strengt tatt ikke å løpe harde intervaller, ihvertfall ikke mer enn 1-2 ganger i uka, men det er flere andre tempoer du kan trene i og. Men det ser ut som at du har et veldig godt grunnlag å bygge videre på Endret 17. juni 2015 av Personenmeg
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #16 Skrevet 17. juni 2015 Du trenger strengt tatt ikke å løpe harde intervaller, ihvertfall ikke mer enn 1-2 ganger i uka, men det er flere andre tempoer du kan trene i og. Men det ser ut som at du har et veldig godt grunnlag å bygge videre på Jeg er for øvrig ikke TS, men syns ikke det er riktig å bastant si at styrkeøkter er hardere enn kardioøkter (spesielt jogging). Vil si at jeg er temmelig godt trent, men det er lite som slår harde joggeøkter, og slike intervaller løper jeg ikke hverdag, men i hvert fall tre ganger i uka, vet ikke hvor lurt det er da, men. Anonymous poster hash: c874f...131
Basun Skrevet 17. juni 2015 #17 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Jeg er for øvrig ikke TS, men syns ikke det er riktig å bastant si at styrkeøkter er hardere enn kardioøkter (spesielt jogging). Vil si at jeg er temmelig godt trent, men det er lite som slår harde joggeøkter, og slike intervaller løper jeg ikke hverdag, men i hvert fall tre ganger i uka, vet ikke hvor lurt det er da, men. Anonymous poster hash: c874f...131 Det er veldig sant. Harde joggeøkter er hard trening med stor belastning på kroppen! Dersom man spør en MMA utøver vil mange si at det bedre å bli slått og sparket på enn å jogge i høyt tempo.Tre ganger i uken er mer enn det de fleste toppidrettsutøvere gjør, også innen løping. Men det viktigste jeg prøvde å komme frem til er at det kan være lurt å trene både litt roligere og litt fortere enn det tempoet man synes er "mest behagelig" :-) Endret 17. juni 2015 av Personenmeg
Orakelet96 Skrevet 17. juni 2015 #18 Skrevet 17. juni 2015 Om du føler selv at kroppen ikke tar skade av det, eller føler det utmattet, sliter med søvn osv på noen som helst måte tror jeg nok ikke du skal bekymre deg. Bare lytt til kroppen din, og ikke push deg selv for mye. Vet at jeg ikke hadde klart å løpe så mye, men det er jo meg. Noen elsker å løpe, andre ikke. Så det er veldig individuelt. Men hvor bra det er for bena i lengden og løpe såpass mye vet jeg ikke helt. Du kunne kanskje variert langkjøringene med intervaller, eller gått på elipsemaskinen el. spinningssykler istedenfor å jogge et par dager. Da dette ikke er så belastende for beina, men alikevell god cardiotrening(som det ser ut som at du er en fan av).
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #19 Skrevet 17. juni 2015 Jeg er ei jente på 21 år som alltid har vært glad i fysisk aktivitet. Før drev jeg på med ulike idretter, men de siste årene har jeg kun trent "på egen hånd". Elsker jogging og andre former for kardio, og prøver også å bli mer glad i styrketrening. Er fysisk aktiv hver dag, og varierer tidspunktet på dagen jeg trener, alt fra kl 8 til kl 21. Får ofte høre av familie og venner at jeg trener mye, og at jeg må passe på at jeg ikke trener for mye. Selv synes jeg ikke det, men dette er jo noe jeg tenker over siden jeg får det påpekt så ofte. Vil derfor gjerne høre hva dere mener. Trener jeg for mye og/eller for ensidig? Mandag: Jogge 45 minutter, styrketrening 30 minutter Tirsdag: Jogge 60 minutter, tøye 10 minutter Onsdag: Jogge 30 minutter, gruppetime på senteret 40 minutter (mest styrke) Torsdag: Ellipsemaskin 45 minutter, styrketrening 30 minutter. Fredag: Jogge 60 minutter, tøye 10 minutter Lørdag: Jogge 30 minutter, ellipsemaskin 20 minutter, styrketrening 20 minutter Søndag: Jogge 40 minutter, gruppetime på senteret 30 minutter (mest styrke) Kan noen vær så snill å si sin mening?? Anonymous poster hash: 723d7...398 er misunnelig at du klarer:( Tips? HAr aldri motivasjon nok til å komme igang, er jo i dårlig form og så jogging er rett og slett pain in the ass:S Anonymous poster hash: 500eb...915
Basun Skrevet 17. juni 2015 #20 Skrevet 17. juni 2015 (endret) Kan anbefale å lese løpelabbet.no/intensitetssoner dersom noen er ekstra interesserte. Olympiatoppen har også mye snasent :-) Endret 17. juni 2015 av Personenmeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå