Gå til innhold

Kan det være brystkreft?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har utrolig vonde bryster 24/7, uavhengig om jeg har mensen eller ikke. 

Har i tillegg èn kul eller to (er usikker) i begge brystene, og det er de som gjør vondt. Har tenkt litt på brystkreft, men har lest på nettet at det ikke er vanlig å ha vondt da.

 

Jeg er snart 17, fikk mensen for omtrent 3 år sida (om det er viktig), ikke hatt samleie noengang.

Kroppen min er jo fortsatt i utvikling, så lurer på om det er sånn at under utviklinga, så er brystene vonde og ømme hele tida? (Det var jeg når jeg fikk vondt i brystene at jeg begynte å faktisk få bryst)

 

Har legeskrekk, og vet dere ikke er leger, men håper på noen som kan fortelle om hva de tror det kan være. Har noen noe erfaring med dette? 



Anonymous poster hash: 08241...d8e
Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Vet du hva om du lurer på om du kan ha kreft eller noen annen sykdom da går du til legen. Du spør ikke på et internet forum.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du.... Med uutholdelige smerter i magen, klumper i brustet OG legeskrekk.

Noe sier meg at du har sykdomsskrekk og bør gå til en lege snarest. Leken kan undersøke deg og berolige deg. H*n kan også videre sende deg til spesialist om det er behov for det. Her inne på KG får du ikke noen pekepinn.



Anonymous poster hash: ab7ef...adc
AnonymBruker
Skrevet

Det skumle med brystkreft er faktisk at som oftest så gjør det IKKE vondt. Jeg hadde en del smerter i brystene når de vokste. 

Men det er mye bedre å dra til legen enn å lure. Det gjorde jeg når jeg hadde vondt og det var ikke noe å bekymre seg over, men jeg følte meg MYE bedre etter på fordi da kunne jeg slappe av.



Anonymous poster hash: 87c51...0c7
AnonymBruker
Skrevet

Er kulene knudrete så er det brystvev du kjenner. Smerter i brystene er 99% benignt, men i ekstremt sjeldne tilfeller det malignitet i bildet.

Du skal ALLTID gå til lege og sjekke ut kuler, forandringer etc i brystene



Anonymous poster hash: e27a3...bf4
AnonymBruker
Skrevet

 

Har utrolig vonde bryster 24/7, uavhengig om jeg har mensen eller ikke. 

Har i tillegg èn kul eller to (er usikker) i begge brystene, og det er de som gjør vondt. Har tenkt litt på brystkreft, men har lest på nettet at det ikke er vanlig å ha vondt da.

 

Jeg er snart 17, fikk mensen for omtrent 3 år sida (om det er viktig), ikke hatt samleie noengang.

Kroppen min er jo fortsatt i utvikling, så lurer på om det er sånn at under utviklinga, så er brystene vonde og ømme hele tida? (Det var jeg når jeg fikk vondt i brystene at jeg begynte å faktisk få bryst)

 

Har legeskrekk, og vet dere ikke er leger, men håper på noen som kan fortelle om hva de tror det kan være. Har noen noe erfaring med dette? 

Anonymous poster hash: 08241...d8e

 

Gå til legen din. H*n må undersøke brystene dine og evt. sende deg videre til mammografi. Som du sier, er vi ikke leger og vi kan hverken stille diagnoser eller undersøke deg. At du har legeskrekk er ingen unnskyldning. Hvis du mot formodentlig skulle ha brystkreft og ikke går til legen, er alternativet noe du helst ikke vil oppleve nå...

Anonymous poster hash: ae890...723

AnonymBruker
Skrevet

1. Det er EKSTREMT sjeldent med brystkreft i din alder.

2. Brystkreft gir vanligvis ikke smerter.

3. Brystene kan fortsatt utvikle seg i din alder og dermed gi smerter eller en følelse av brystspreng. Det er dessuten en del hormoner i sving som kan gi disse symptomene (bruker du p-piller?).

4. Det finnes mange årsaker til kuler i brystet som er mer sannsynlige enn kreft, som for eksempel faste cyster,vanncyster, fettkuler eller rett og slett fast vev i unge bryster som kan føles som en kul.

Jeg tror du kan ta dette med knusende ro, men kuler er alltid greit å få undersøkt hos lege :) Jeg opplevde selv en gang å finne en "kul" i brystet. Jeg ringte en radiolog som undersøkte brystene mine med ultralyd. Kulen jeg kjente var kun fast vev. Jeg fikk time på dagen og betalte 800 kroner for undersøkelse av begge bryster.

Anonymous poster hash: e6148...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...