Gå til innhold

Lærer eller lektor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt på lærerutdanning til høsten, men er usikker på om jeg skal velge å bli lærer (undervise i 5-10 trinn på grunnskolen) eller lektor (undervise i 8-10 kl på ungdomsskolen og på vgs). Begge disse alternativene er 5-årige masterutdanninger.

 

Jeg lurer på hva som er fordeler og ulemper med å være lærer på grunnskolen og på vgs? Og er lønna forskjellig for de to utdanningene? Begge kvalifiserer jo til å bli "lektor"? Dette står skrevet om lærerutdannelsen for 5-10 trinn: Etter fullført studium blir man lærer (lektor) med spesiell innretning mot 5.-10. trinn i grunnskolen.

 

Hva ville dere valgt? Gjerne fortell litt om jobben deres om det er noen som er lærer/lektor :-)  



Anonymous poster hash: a76fb...90a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er hverken lærer eller lektor, men jeg tenker at det spør vel litt hvilken aldersgruppe du selv tenker du kommer til å trives med å jobbe med. Hvis du velger ungdomsskole og spesielt vgs så ser jeg for meg at du gjerne får ungdommer som "vil" gå det faget du underviser og. Du kan også kaste ut ungdommene som ødelegger i timene dine, dette er jo litt vanskeligere på barneskole og ungdomskole da elever har en haug med rettigheter. 

 

Jeg kan også se for meg at det er mer rettearbeid i de høyere trinnene enn f. eks matematikk for 4. klasse. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet du stiller har mange forskjellige svar.

Kortversjonen er at det avhenger av hvilke fag du ønsker deg. Som lektor bør du som et absolutt minimum ha 60 studiepoeng i norsk eller matematikk - hvis ikke koster du mer enn du smaker for mange skoler. Lønnen vil i det store og hele være den samme uansett trinn (før lokale tillegg). Du har som oftest færre undervisningstimer på VGS, men mer omfattende rettearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...