Gå til innhold

Lærer eller lektor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har søkt på lærerutdanning til høsten, men er usikker på om jeg skal velge å bli lærer (undervise i 5-10 trinn på grunnskolen) eller lektor (undervise i 8-10 kl på ungdomsskolen og på vgs). Begge disse alternativene er 5-årige masterutdanninger.

 

Jeg lurer på hva som er fordeler og ulemper med å være lærer på grunnskolen og på vgs? Og er lønna forskjellig for de to utdanningene? Begge kvalifiserer jo til å bli "lektor"? Dette står skrevet om lærerutdannelsen for 5-10 trinn: Etter fullført studium blir man lærer (lektor) med spesiell innretning mot 5.-10. trinn i grunnskolen.

 

Hva ville dere valgt? Gjerne fortell litt om jobben deres om det er noen som er lærer/lektor :-)  



Anonymous poster hash: a76fb...90a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er hverken lærer eller lektor, men jeg tenker at det spør vel litt hvilken aldersgruppe du selv tenker du kommer til å trives med å jobbe med. Hvis du velger ungdomsskole og spesielt vgs så ser jeg for meg at du gjerne får ungdommer som "vil" gå det faget du underviser og. Du kan også kaste ut ungdommene som ødelegger i timene dine, dette er jo litt vanskeligere på barneskole og ungdomskole da elever har en haug med rettigheter. 

 

Jeg kan også se for meg at det er mer rettearbeid i de høyere trinnene enn f. eks matematikk for 4. klasse. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet du stiller har mange forskjellige svar.

Kortversjonen er at det avhenger av hvilke fag du ønsker deg. Som lektor bør du som et absolutt minimum ha 60 studiepoeng i norsk eller matematikk - hvis ikke koster du mer enn du smaker for mange skoler. Lønnen vil i det store og hele være den samme uansett trinn (før lokale tillegg). Du har som oftest færre undervisningstimer på VGS, men mer omfattende rettearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde anbefalt at du tar lektorutdanning; bedre lønn og flere muligheter for deg.

 

Det er sikkert koselig og fint på barneskolen, men du får pushet elevene dine mer og du får mer fokus på fag på ungdomsskole og spesielt på VGS. Det blir litt kjedelig å gå rundt og føle at arbeidsdagene går ut på mest å passe på ungene og lære de basic manerer, enn å lære bort faget ditt. Det er helt forskjellige arbeidshverdager, og jeg foretrekker en hverdag hvor jeg utfordrer elevene og pusher de til å gjøre det beste, hvor jeg kan lære bort så mye som jeg har lært selv og ikke føle at "de er for små" til å kunne det og det..  

 

Jeg er selv utdannet lektor og synes det er herlig å kunne ha muligheten til å velge mellom vgs og ungdomsskole! Anbefales!



Anonymous poster hash: 74582...117
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men om jeg tar denne utdanningen: https://uit.no/studietilbud/program?p_document_id=280681, blir jeg da lektor og får lønn etter det som står under lektor her: http://www.hardudetideg.no/nb/yrket/15/lonn-er-viktig ? -TS 

Anonymous poster hash: a76fb...90a

 

"Etter fullført studium blir man lærer (lektor) med spesiell innretning mot 5.-10. trinn i grunnskolen."

 

 

Ja, du blir lønnet som lektor. 

Anonymous poster hash: 74582...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lektor er helt klart høyere lønnet en lærer, så jeg anbefaler deg å satse på det. Når jeg ble utdannet, var ikke valget slik som nå, og jeg har jobbet både på barne og ungdomstrinnet. Valget du tar må baseres på hvilket aldersgrense du ønsker å jobbe med, og hvilken type faglige utfordringer du ønsker. Ungdomstrinnet krever mer av deg faglig enn barnetrinnet, mens barnetrinnet vil utfordre deg mer på undervisningsmetoder. Lykke til med valget, du går en spennende tid i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...