Gjest Sny Skrevet 16. juni 2015 #1 Skrevet 16. juni 2015 Hva er forskjellen mellom å bare glemme litt og det å ha veldig dårlig hukommelse? Det begynner å plage meg at jeg glemmer ting så utrolig fort. Jeg har vært på do og vasket hendene, men så få sekunder etter på så blir jeg helt "vasket jeg hendene..?" også gjør jeg det bare på nytt i tilfelle jeg ikke skulle ha gjort det. Og holder jeg på med noe og kommer på at DET må jeg søke opp på dataen, så tar jeg to steg mot dataen og skal til å søke på google, men da har jeg allerede glemt hva jeg skulle søke, og klarer ikke å komme på hva det var jeg skulle søke igjen. Det samme gjelder når det er noe veldig viktig jeg føler jeg må si til noen, men så sier de en setning for mye og dermed har jeg glemt hva det var jeg skulle si, selv om det var veldig viktig. Haha jeg skjønner nok at det helt sikkert bare er en filleting, men jeg har da aldri vært en SÅ surret person...
Gjest Sny Skrevet 16. juni 2015 #2 Skrevet 16. juni 2015 Og nå hentet jeg sjokomelk i kjøleskapet selv om jeg akkurat hadde fylt oppi et glass med sjokomelk.. herregud så vimsete
Gjest Sleeve Skrevet 16. juni 2015 #3 Skrevet 16. juni 2015 Vet ikke om det funker, men har lest at det er mulig å trene seg opp til bedre hukommelse. Sudoku skal blant annet trene hjernen, men det var også mange råd om å trent hjernen ved enkle gjøremål. Du skal f.eks bytte hånd å pusse tenner med. Det er kjemperkkelt, og du må jobbe. Bruk motsatt hånd enn til vanlig til å pusse tenner, åpne brusflasker, trekke opp glidelåser osv. Handler bare om å la hjernen jobbe litt på andre måter enn ren matematikk. I artikkelen jeg leste skulle slike små treningsrutiner øke hukommelsen i alle fall. Husker det sto noe om en dame som var så fornøyd fordi hun nå kun trengte å ta opp telefonen for å se klokka én gang. Tidligere måtte hun av og til fikle opp telefonen fra lomma flere ganger rett etter hverandre fordi hjernen hennes rett og slett ikke greide å fange opp/huske å ha sett klokka få sekunder tidligere. Sånne ting er skikkelig irriterende, så det kan vell ikke skade å prøve 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #4 Skrevet 16. juni 2015 Har du mye underliggende stress for tiden? Noe du går og halvtenker på? Eller medisiner du bruker? Det påvirker arbeidsminnet(korttidshukommelsen) Anonymous poster hash: f5105...b57
Luckiness Skrevet 16. juni 2015 #5 Skrevet 16. juni 2015 Slikt skjer med meg også, men kanskje ikke like ofte som det høres ut som med deg. Tror det ofte skjer fordi man gjør ting ubevisst. Man går jo alltid automatisk bort til vasken for å vaske hendene etter et toalettbesøk, som en refleks. Og dermed tenker man gjerne ikke over hva man faktisk gjør, og glemmer det. Samme tror jeg skjer når man tenker "dette må jeg søke på" eller tar et glass med drikke, glemmer det og fyller opp et nytt glass. Man gjør ting ubevisst på en måte. Men det kan selvfølgelig sikkert komme av stress også, men jeg tror ikke det er noe farlig. Med mindre du begynner å glemme mer viktige ting som å skru av komfyren o.l.
HarlemsNocturne Skrevet 16. juni 2015 #6 Skrevet 16. juni 2015 Lavt stoffskifte gir i hvert fall dårlig hukommelse. Jeg synes det er slitsomt å ikke huske hvor gammel jeg er, hva jeg har gjort i dagene som gikk og sånne vanlige vimsete ting. Neste blir vel at jeg glemmer hva jeg heter og hvor jeg bor Så noen finner meg virrende rundt i gata og må ta meg med hjem. Sånne små ting man kan gjøre for å bedre hukommelsen hjelper virkelig, men de kan være litt jobb da:)
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2015 #7 Skrevet 16. juni 2015 Det med håndvask har ikke så mye med hukommelse å gjøre. Det er mange rutineting vi gjør hver dag, som skjer helt automatisk. Forsøk å huske om du trakk ned doen for eksempel, det er nesten umulig, fordi man gjør det bare helt uten å tenke over det, og derfor er det ikke noe å huske. Så akkurat dette ville jeg ikke bekymret meg for De andre tingene kan være på grunn av at du er lite fokusert eller sliter med fokus. Kanskje du kan prøve å gjøre hjernetrim-øvelser på nett? Finnes helt sikkert noen som er ment for å forbedre fokus og hukommelse. Et tips om du skulle søke på noe eller si noe men ikke husker det i øyeblikket er å ikke tenke intenst på hva det var, da er det nesten umulig. Jeg pleier å prøve å tenke på det jeg drev med eller tenkte på da jeg kom på det jeg skulle si/søke på/gjøre/sjekke, da kommer jeg gjerne også på hva det var. Funker ofte, men ikke alltid såklart:) Men jeg har lest at om man veldig hardt prøver å komme på noe man tenkte på så er det nesten vanskeligere å komme på det.. at man heller må trigge hukommelsen på andre måter. Anonymous poster hash: 192ce...b59
Gjest Sny Skrevet 16. juni 2015 #8 Skrevet 16. juni 2015 Vet ikke om det funker, men har lest at det er mulig å trene seg opp til bedre hukommelse. Sudoku skal blant annet trene hjernen, men det var også mange råd om å trent hjernen ved enkle gjøremål. Du skal f.eks bytte hånd å pusse tenner med. Det er kjemperkkelt, og du må jobbe. Bruk motsatt hånd enn til vanlig til å pusse tenner, åpne brusflasker, trekke opp glidelåser osv. Handler bare om å la hjernen jobbe litt på andre måter enn ren matematikk. I artikkelen jeg leste skulle slike små treningsrutiner øke hukommelsen i alle fall. Husker det sto noe om en dame som var så fornøyd fordi hun nå kun trengte å ta opp telefonen for å se klokka én gang. Tidligere måtte hun av og til fikle opp telefonen fra lomma flere ganger rett etter hverandre fordi hjernen hennes rett og slett ikke greide å fange opp/huske å ha sett klokka få sekunder tidligere. Sånne ting er skikkelig irriterende, så det kan vell ikke skade å prøve Jeg haaaater sudoku og slike spill, jeg syns rett og slett det er tungt å tenke for mye... men de andre tingene skal jeg prøve! Ja klokka må jeg og sjekke flere ganger, også har jeg noen tabletter jeg må ta to ganger om dagen som jeg stortsett alltid glemmer fordi jeg skal på kjøkkenet for å hente et glass, også ender jeg opp med å drikke vannet istedenfor å ta selve tabletten med vannet.. er bare noe for kviser. Har du mye underliggende stress for tiden? Noe du går og halvtenker på? Eller medisiner du bruker? Det påvirker arbeidsminnet(korttidshukommelsen) Anonymous poster hash: f5105...b57 Bruker ikke medisiner. Har selvfølgelig ting jeg tenker mye på, men vil det gå utover hukommelsen? Lavt stoffskifte gir i hvert fall dårlig hukommelse. Jeg synes det er slitsomt å ikke huske hvor gammel jeg er, hva jeg har gjort i dagene som gikk og sånne vanlige vimsete ting. Neste blir vel at jeg glemmer hva jeg heter og hvor jeg bor Så noen finner meg virrende rundt i gata og må ta meg med hjem. Sånne små ting man kan gjøre for å bedre hukommelsen hjelper virkelig, men de kan være litt jobb da:) Hvordan sjekker jeg det? sier jeg bare til legen at jeg vil se om jeg har lavt stoffskifte? føler det blir for teit å komme dit bare fordi jeg glemmer ting:P
Lutetium 71 Skrevet 16. juni 2015 #9 Skrevet 16. juni 2015 En ting man faktisk har forsket på, er at man lettere glemmer ting om man går inn i et annet rom. Det virker som dørkarmer gjør noe med hvordan vi deler opp og lagrer ting i hukommelsen. Read on. Har ofte merket det selv, jeg skal hente en ting i et annet rom, kommer inn der tingen ligger, men da har jeg glemt hva det var jeg skulle hente. Går jeg tilbake til det rommet der jeg bestemte meg for hva jeg skulle hente, DA popper det opp.
HarlemsNocturne Skrevet 20. juni 2015 #10 Skrevet 20. juni 2015 En ting man faktisk har forsket på, er at man lettere glemmer ting om man går inn i et annet rom. Det virker som dørkarmer gjør noe med hvordan vi deler opp og lagrer ting i hukommelsen. Read on. Har ofte merket det selv, jeg skal hente en ting i et annet rom, kommer inn der tingen ligger, men da har jeg glemt hva det var jeg skulle hente. Går jeg tilbake til det rommet der jeg bestemte meg for hva jeg skulle hente, DA popper det opp. Kanskje det har noe med at når man går ut av rommet har man "avsluttet" det kapittelet, og starter med blanke ark i det nye? Hehe. Sånn som at hvis man sliter med å sovne, kan det hjelpe å skrive ned tingene man tenker på på en lapp. Da trenger man ikke tenke mer på det liksom. Eller at hvis man ser halve filmen, blir man gående å lure på hvordan den sluttet, men hvis man ser hele, glemmer man hva den handlet om før man går ut av kinosalen. At man får avslutning på en måte.
kjøttmeis Skrevet 21. juni 2015 #11 Skrevet 21. juni 2015 (endret) Ah, det er slitsomt å ha dårlig hukommelse... Jeg har noe hver eneste dag jeg glemmer. Her om dagen satt jeg lenge, lenge og prøvde å huske hvor jeg jobbet dagen før (er vikar, så jobber på ulike arbeidsplasser, men har alltid husket hvor jeg har vært). Har aldri vært så glemsk som nå... - For noen uker siden tok jeg meg en stor kopp melk. Jeg la melkepakken tilbake i kjøleskapet og gikk* (skrivefeil) rett bort til koppen (med melk i) og tømte hele koppen i vasken så all melka sprutet til alle kanter. Da ble jeg helt forvirra og litt... forfjamset egentlig... Jeg tenkte det kanskje var litt vann oppi og tømte den før jeg skulle fylle melk i... Noe jeg gjorde noen sekunder siden... Sånne ting... Sånne ting skjer med meg hele tiden. - Nå for tiden glemmer jeg maten i mikroen ganske ofte, og etter flere dager finner jeg inntørka, svett mat inni den. Jeg lager meg mat - setter maten i mikroen - skrur på mikroen - og glemmer hele greia før jeg deretter finner maten flere dager etterpå og DA husker jeg at jeg laget meg mat. - Jeg glemmer å sende meldinger. Det hender at jeg skriver et svar til en person og rett og slett glemmer av den og ikke sender den... Så finner jeg en melding jeg ikke har sendt noen dager etterpå... SÅ irriterende... de tror sikkert jeg ikke orket å skrive tilbake. Det har egentlig blitt verre etterhvert, men heldigvis glemmer jeg ikke veldig viktige ting, som å skru av komfyren, låse døra, eller hva navnet mitt er f.eks... Det husker jeg enda! hehehe Endret 21. juni 2015 av kjøttmeis
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #12 Skrevet 21. juni 2015 At hukommelsen blir dårligere med åra vet vi jo. Spesielt korttidsminnet vårt. Andre faktorer som kan bidra til at noens hukommelse blassner værre enn andres kan være gener, nevrologisk sykdom, daglig hasjrøyking over mange år, stress, autoimmun sykdom. Anonymous poster hash: dfd9a...ad7
Gjest Sny Skrevet 6. juli 2015 #13 Skrevet 6. juli 2015 At hukommelsen blir dårligere med åra vet vi jo. Spesielt korttidsminnet vårt. Andre faktorer som kan bidra til at noens hukommelse blassner værre enn andres kan være gener, nevrologisk sykdom, daglig hasjrøyking over mange år, stress, autoimmun sykdom. Anonymous poster hash: dfd9a...ad7 Hehe joda.. men når man er 21.. var ei dame på sykehjemmet som lo litt av meg fordi jeg alltid glemte nøklene og mobilen hos hennes x) hun sa det var litt for tidlig, hahah
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå