Gå til innhold

Om å "forlate" sovende barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser en tråd her om det å forlate sovende barn.

Hva er greit og ikke greit når det gjelder dette?

Er det greit å holde på ute i hagen? eller stå ved hekken å snakke med naboen? Hente søppeldunken nedi veien?

Jeg gjør nemmlig det etter at jeg har lagt treåringen. Går inn og hører av og til, men det kan gjerne gå en time imellom noen ganger..

Nå skal det også tilføyes at vi bor en liten plass i ett lite byggefelt, uten trafikkerte veier rundt..

Anonymous poster hash: b16f8...06f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke det opp til den enkelte forelder å avgjøre? Finnes vel ingen regler for det? Jeg har ikke lest den andre tråden...

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg vil si det er innenfor. Jeg går også fra babyen på 3 mnder for å hente post, gå ut med søppel eller sette på klesvask o vaskekjelleren. Har dog med babycall

Skrevet

Jeg kan gå så langt som babycallen rekker. :) Da når jeg bort til tre naboer blant annet. Det er min grense for hvor langt jeg går. Huset er under oppsikt hele tiden (mtp brann for eksempel), og dersom det skulle skje noe inne hører jeg det på babycallen.

Skrevet (endret)

Er det ingen som skjønner at en brann ikke bestandig er synlig? Det er røyken som dreper, ikke flammene?

Man skal ALDRI forlate ett sovende barn! Postkasse og søppel, ok. Naboer, ut å kjøre osv, ikke ok!

Endret av teknosilje
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som skjønner at en brann ikke bestandig er synlig? Det er røyken som dreper, ikke flammene?

Man skal ALDRI forlate ett sovende barn! Postkasse og søppel, ok. Naboer, ut å kjøre osv, ikke ok!

Men etter denne logikken så må foreldre holde seg klinkende edru og sitte/sove (lett!) i rommet ved siden av barnet med åpen dør fra det legger seg til det står opp. Om du er i kjelleren i et stort hus for å henge opp klesvasken så merker ikke du at nattlampa til barnet tar fyr før det er for sent.

Enkelte ganger er det snakk om dette: hvor hysterisk en skal være for noe som er mindre sannsynlig enn at du og barnet blir påkjørt på veg til barnehagen. Det er meget lite sannsynlig at noe som helst tar fyr. Ikke få panikk.

Anonymous poster hash: 76c73...02d

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk aldri lenger enn til postkassa uten å ha med babycall da barnet mitt var så lite. Men jeg kunne drive i flere timer i hagen med hundetrening eller krokket feks, så lenge jeg hadde vinduet oppe og hørte om barnet ropte. 

Mitt utgangspunkt er at jeg forlater ikke huset (eller står nedi kjelleren hvor jeg ikke hører noenting) uten å gi barnet beskjed på forhånd. Hadde jeg måtte forlate huset hadde jeg vekt barnet for å si fra (aldri skjedd). 

Det å våkne som barn og ikke finne noen voksne i huset må jo være et skikkelig mareritt. Selv som jeg ofte alene om kvelden med mine søsken helt fra jeg var sju år, men jeg var fullstendig klar over at det mamma ikke kom hjem før om noen timer (og naboen var varslet på forhånd). 

Anonymous poster hash: 41a73...845
AnonymBruker
Skrevet

Men etter denne logikken så må foreldre holde seg klinkende edru og sitte/sove (lett!) i rommet ved siden av barnet med åpen dør fra det legger seg til det står opp. Om du er i kjelleren i et stort hus for å henge opp klesvasken så merker ikke du at nattlampa til barnet tar fyr før det er for sent.

Enkelte ganger er det snakk om dette: hvor hysterisk en skal være for noe som er mindre sannsynlig enn at du og barnet blir påkjørt på veg til barnehagen. Det er meget lite sannsynlig at noe som helst tar fyr. Ikke få panikk.

Poenget er vel at de som skylder på brann ikke har tenkt seg om, og det er jeg enig i. Det er ikke pga brann jeg ikke vil forlate barnet sovende, men fordi barnet ikke skal våkne og bli redd og finne huset tomt. 

Brann kan man ikke sikre seg mot mer enn ved brannvarslere osv., det vil alltid være en fare. 

Anonymous poster hash: 41a73...845

• Liker 1
Skrevet

Jaja, lykke til med selvstendige barn da! :-) Passer på at jeg har et trygt hjem hvor det ikke er noen overhengende fare for brann jeg for min del. De får kanskje ikke lov å leke i skogen (når de blir litt eldre), siden det er fare for ulv, gaupe, flott og hoggorm?

Det er mye som er farlig, men man må slippe litt opp og gi litt tillit det vokser barna på selv om det "gjør litt vondt". I går syklet min eldste på fotball trening (og tilbake igjen) alene... han er 6 år, og han var VELDIG stolt. Skal sies far gikk og trippet litt, men en god erfaring og viktig mestringsfølelse.

• Liker 3
Skrevet

Nå var de fleste i min generasjon alene hjemme hver dag i en time eller to hver dag etter skolen uten at det var noe farlig. Kunne lett begynt å brenne da også.

Men når barnet sover så ville jeg ikke vært for langt unna nettopp om barnet skulle våkne og trenge oss. Men å være utenfor sitt eget hus i hagen er ikke det samme som å forlate et sovende barn.

Skrevet

Tenker det komme an på hvordan man bor, hvor store barn, osv. Jeg har aldri tenkt at det skulle være noe problem å sitte ute i hagen, hente posten, osv. Har hatt med babycall om vi sitter i hagen i andre etasje/andre siden av soverommet til barnet, men ellers har vi bare hørt etter av og til. 

• Liker 1
Skrevet

Men etter denne logikken så må foreldre holde seg klinkende edru og sitte/sove (lett!) i rommet ved siden av barnet med åpen dør fra det legger seg til det står opp. Om du er i kjelleren i et stort hus for å henge opp klesvasken så merker ikke du at nattlampa til barnet tar fyr før det er for sent.

Tror du bare vil kverulere ☺ er helt sikker på at du skjønner veldig godt hva jeg mener. Men vil rettferdiggjøre det å forlate sovende barn i flere timer. Det får du ta på din kappe.

• Liker 1
Skrevet

Jaja, lykke til med selvstendige barn da! :-) Passer på at jeg har et trygt hjem hvor det ikke er noen overhengende fare for brann jeg for min del. De får kanskje ikke lov å leke i skogen (når de blir litt eldre), siden det er fare for ulv, gaupe, flott og hoggorm?

Det er mye som er farlig, men man må slippe litt opp og gi litt tillit det vokser barna på selv om det "gjør litt vondt". I går syklet min eldste på fotball trening (og tilbake igjen) alene... han er 6 år, og han var VELDIG stolt. Skal sies far gikk og trippet litt, men en god erfaring og viktig mestringsfølelse.

Det er snakk om å forlate sovende barn ALENE hjemme og mor er utenfor rekkevidde....

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jaja, lykke til med selvstendige barn da! :-) Passer på at jeg har et trygt hjem hvor det ikke er noen overhengende fare for brann jeg for min del. De får kanskje ikke lov å leke i skogen (når de blir litt eldre), siden det er fare for ulv, gaupe, flott og hoggorm?

Det er mye som er farlig, men man må slippe litt opp og gi litt tillit det vokser barna på selv om det "gjør litt vondt". I går syklet min eldste på fotball trening (og tilbake igjen) alene... han er 6 år, og han var VELDIG stolt. Skal sies far gikk og trippet litt, men en god erfaring og viktig mestringsfølelse.

Det er snakk om å forlate sovende barn ALENE hjemme og foreldrene er utenfor rekkevidde... Barnet våkner og vet ikke hvor foreldrene er. Ikke snakk om leking i skogen eller sykling til fotballtrening.

Jeg har 2 døtre, hun ene er 5 år. Hun er meget selvstendig og vi hindrer selvfølgelig ikke utviklingen hennes på noen som helst måte! Men jeg lar ikke ungene mine være alene hjemme på kvelden fordi (ikke dagen heller for den saks skyld).

Du hadde nok heller ikke dratt fra dine barn etter leggetid og kjørt 3-4 mil unna... Det var jo det det i utgpkt var snakk om her!

Hagearbeid er helt innafor I mine øyne med babycall og at man sjekker inne ofte.

Endret av teknosilje
  • Liker 1
Skrevet

Det er snakk om å forlate sovende barn ALENE hjemme og foreldrene er utenfor rekkevidde... Barnet våkner og vet ikke hvor foreldrene er. Ikke snakk om leking i skogen eller sykling til fotballtrening.

Jeg har 2 døtre, hun ene er 5 år. Hun er meget selvstendig og vi hindrer selvfølgelig ikke utviklingen hennes på noen som helst måte! Men jeg lar ikke ungene mine være alene hjemme på kvelden fordi (ikke dagen heller for den saks skyld).

Du hadde nok heller ikke dratt fra dine barn etter leggetid og kjørt 3-4 mil unna... Det var jo det det i utgpkt var snakk om her!

Hagearbeid er helt innafor I mine øyne med babycall og at man sjekker inne ofte.

Du skriver i første innlegget ditt at naboer ikke er greit. Hva er forskjellen på å skravle med naboene (med babycall innen rekkevidde) i forhold til å være ute og jobbe i hagen? Bare nysgjerrig. Jeg hadde heller aldri satt meg i bilen og kjørt bort mens ungene sov, uansett om det bare var snakk om en tur til butikken som hadde tatt meg totalt 10 minutter med kjøring og handling og tilbake igjen.

• Liker 1
Skrevet

Avhengig av barnas alder så syns jeg det må være greit å være i hagen, hos naboen (spørs jo litt på hvor langt unna det er selvsagt) eller et annet sted i nærheten. Så lenge man sjekker med jevne mellomrom, og ellers ikke har noen grunn til å føle seg utrygg. 

Jeg har barn på 2 og 5, og hadde nok ikke dratt på butikken mens de sov... Men kanskje om noen år, det vet jeg ikke enda. Jeg tror generelt magefølelsen er en bra målestokk i denne sammenhengen (så fremt man er mentalt frisk og oppegående, noe de fleste foreldre er).

Skrevet

Du skriver i første innlegget ditt at naboer ikke er greit. Hva er forskjellen på å skravle med naboene (med babycall innen rekkevidde) i forhold til å være ute og jobbe i hagen? Bare nysgjerrig. Jeg hadde heller aldri satt meg i bilen og kjørt bort mens ungene sov, uansett om det bare var snakk om en tur til butikken som hadde tatt meg totalt 10 minutter med kjøring og handling og tilbake igjen.

Skravle med naboer utenfor huset i 10 min er noe annet enn å gå på besøk til naboen ☺

• Liker 1
Skrevet

Vel eksemplet ditt var at man skulle ALDRI forlate et sovende barn, fordi det kan hende det blir brann. Det synes jeg var voldsomt, og hørtes ut som et verste mulig scenario skulle være absolutt til stede i foreldres bevist hele tiden. Jeg "forlater ikke mine barn" jeg heller, men når alle sover så har jeg gått korte turer med bikkja om kona ikke har vært hjemme... Bruker BabyCall via telefon, som ringer meg opp ved gråt, men det tar jo noen minutter.

Forlater selvsagt ikke spebarn som kan bli redde, men litt eldre barn kan godt være alene hjemme. Jeg mener fra de er 3 år er innenfor... som vel var eksempelet her. Å dra fra barna, og være 3-4 unna er egentlig ikke et dilemma: I min bok er det forsømmelse, men det interessante her er hvor er grensen og til hvilken alder.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter gjerne ute i hagen/på verandaen, eller på verandaen hos naboen (rekkehus), men har da med babycall. Går ikke lengre bort enn til postkassa, og da er det jo for å hente posten som tar fem sek. Eller gå ut med søpla som tar like kort tid.

Våkner lillegutt SKAL jeg eller pappaen være her. Har han barnevakt vet han om det på forhånd, slik at han vet hvem som er her med han.

Syns det er viktig og være der hvis ungen våkner. Ikke nødvendigvis pga brann osv, men et barn som våkner er gjerne sårbart, og det må være fælt og våkne alene.

Anonymous poster hash: 557fc...576

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hage men kunne godt ha vært i den etter ungen å ha lagt seg. Kunne hentet noe hos en nabo men ikke besøkt naboen. Ungen har sovet ute på dagtid mens jeg er inne helt siden han var ca en mnd gammel, så er vanlig at vi ikke er under samme tak når han dagsover så hvorfor ikke i noen timer på kvelden og? Man er jo nært hverandre og har selvfølgelig babycall da.

Anonymous poster hash: 2172a...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...